Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3727 ggr
Keilo
5/24/16, 10:44 PM

Kastrerad honkatt, infekterat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Kastrerade mina två katter i fredags, dvs cirka en halv vecka sedan. Jag har kollat såren flera gånger per dag men idag upptäckte jag detta. Där nere tycker jag att det ser ut som att hon fått upp stygnen och är infekterat? Är även en stor hård svullnad som en valnöt där. Nu är jag ingen expert och undrar om detta är något att oroa sig över? Ska självklart ringa vet imorgon men undrar om jag bör skynda mig och ta un henne redan ikväll/natt

Annons:
Honestyisdead
5/24/16, 11:06 PM
#1

Jag tycker det ser infekterat ut.

[lillelull]
5/25/16, 12:39 AM
#2

Jag tycker också det ser ut som att det är infekterat, jag hade gått till vet på ett återbesök /akutbesök direkt imorgon!

crins
5/25/16, 7:02 PM
#3

Det ska vara torrt och fint! Tag katten till veterinären! Kram!

[AnimeV4]
5/25/16, 10:04 PM
#4

Nä, det såg inte fint ut! Hoppas att hon blir bättre snart🙂

Keilo
5/25/16, 11:18 PM
#5

Tack för svaren! Imorse var vi hos veterinären och mycket riktigt, det är infekterat och såret är öppet där nere :( Veterinären gjorde rent och vi fick recept på antibiotika som hon ska ta 2 ggr per dag samt att vi får rengöra 2 ggr per dag. Fråga dock veterinären om det inte behöver sys ihop där nere men fick till svar att det inte går att sy igen oavsett vad, det bör läka fint om vi håller det rent och kör antibiotikan. Känner mig dock obekväm och är orolig nu när såret är helt öppet där nere och det vätskar. Läker det verkligen ihop av sig självt där?

Vixxen
5/25/16, 11:29 PM
#6

Har du krage eller body på katten för att hindra den från att tvätta såret?

Annons:
Bill&Bull
5/25/16, 11:32 PM
#7

Det är nödvändigt att det är öppet för att det ska kunna rinna ut. Ärret kanske inte blir lika fint men läka kan det göra även om det är öppet där.

||My Love For Animals Is Immortal||

Keilo
5/25/16, 11:33 PM
#8

Har tratt på henne. Hon hade fått av sig tratten som vi fick från vet och hade så lyckats öppna såret. Dock så köpte jag en mindre tratt och den får hon inte av sig och kommer inte åt såret heller

[AnimeV4]
5/26/16, 1:14 AM
#9

Det är som #7 säger. Mycket viktigt att såret läker inifrån och ut, så det ska hållas öppet så gott det går. Vad tvättar du med?

Em_
5/26/16, 12:09 PM
#10

Magmusklerna sys ihop för sig, de stygnen håller ihop magen, om det är det du är orolig för? :) Stygnen man ser håller bara ihop huden. Infekterad hud är svår att sy i, det är svårt att få stygnen att sitta ordentligt. Hankatter syr man inte alls när de kastreras, några centimeters glipa brukar läka ihop utan problem :)


crins
5/26/16, 3:04 PM
#11

Tänkte, på, när man råkat ut för fukteksem, så har det räckt badda såret ett par ggr samt gett antibiotika! Det är ju viktigt att det är rent! Fick du något från veternären att tvätta med alt badda med? Det snällaste medel som finns är ju natriumklorid! Önskar dig lycka till!

Keilo
5/27/16, 12:29 AM
#12

Vi vart rekommenderade att göra rent med klorhexidin ett par gånger per dag + antibiotika två gånger per dag. Ser faktiskt redan bättre ut, svullnaden har lagt sig och allt var har börjat rinna ut, så det är som en tom hängande säck där nu. Hon är även fortfarande pigg och glad, så det här går nog bra :) vill tacka alla för svaren vi fått, guldvärt när man är orolig och har funderingar! 👌

[AnimeV4]
5/27/16, 4:40 PM
#13

Vad skönt!👍

Annons:
Ominous
5/28/16, 9:17 AM
#14

Det finns uppblåsbara kragar att köpa hos de flesta veterinärer, det är att rekommendera tycker jag :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: