Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 914 ggr
mjoe
5/24/16, 1:03 PM

Tips till rastlös katt?

Jag har två katter på 7 månader och den senaste tiden har ena katten blivit så fruktansvärt rastlös (främst på kvällen) då han går runt och jamar och klättrar i alla gardiner för att få uppmärksamhet. Vi bor i ett stort hus med två våningar så de har massa plats att springa och busa på (vilket de också gör, varje dag ångar de fram i 300) vi har även en inglasad altan som de gillar att va ute på.  Vi brukar gå ut med dom i sele ibland och de har massa leksaker vi brukar variera mellan så dom inte tröttnar, vi leker också med dom varje dag. Dom är sällan ensam hemma mer än några timmar då jag jobbar mycket kvällar och helger och sambon jobbar mån-fre. 

Är det någon som har något förslag på vad man kan göra åt rastlösa katter, mer än det vi redan gör?

Annons:
LaSadie
5/24/16, 1:11 PM
#1

Är de kastrerade?

mjoe
5/24/16, 1:17 PM
#2

Ja

[loveisall]
5/24/16, 1:25 PM
#3

🙂

[loveisall]
5/24/16, 1:28 PM
#4

Eller …..

[loveisall]
5/24/16, 1:30 PM
#5

Bättre video.

mjoe
5/24/16, 1:33 PM
#6

Haha ett hamsterhjul hade varit något 😃

Annons:
LaSadie
5/24/16, 1:45 PM
#7

De har även kommit in i slyngelåldern. De kommer vara jobbiga innan de lugnar ner sig :)

mjoe
5/24/16, 1:48 PM
#8

Haha ja alltså när brukar katter lugna ner sig? Jag förstår ju att dom fortfarande i princip är kattungar och att man får räkna med trasiga gardiner och nedrivna krukor dagligen 😂

[eliinmeyer]
5/24/16, 1:57 PM
#9

Har bi sånna självgående möss? Som springer runt på golvet av sig själva?

mjoe
5/24/16, 2:01 PM
#10

Nej, sist gång jag beställde kattmat slängde jag med lite olika leksaker och trodde jag köpte en mus som skulle springa själv på golvet, men det visade sig att den bara pep och lös med ögonen :P

[eliinmeyer]
5/24/16, 2:35 PM
#11

#10 hm, du kanske kan testa en annan stort? Finns dem som typ rullar runt tror jag :)

burmamys
5/24/16, 3:53 PM
#12

#8 mina katter som är 2,5 har nyligen blivit lite lugnare, men så blev jag fodervärd åt en fyramånaders, och nu är alla tre mer aktiva än någonsin! 😉 Jag tycker att jag aktiverar dem ganska mycket men det blir ju ändå kattrace och lekfulla brottningsmatcher varje kväll. Jag aktiverar med diverse vippor (da bird och liknande är ju bäst!), papperskasse med avklippta handtag, studsbollar (jätteroligt att apportera), koppelpromenader typ varannan dag, klickerträning och olika fodergömmor. Fodergömmor är det som kräver minst insats av mig, använder äggkartonger, tomma theaskar, och aktiveringsbollar. Jag har även en pippi på elastiskt snöre som man fäster i dörröppningen som de attackerar, också väldigt bekväm för mig men den måste hänga tillräckligt högt så de inte tuggar sönder den… 😁 Leksaker som åker omkring själva låter också som en bra grej!

Bästakompis
5/25/16, 11:13 AM
#13

-Ta bort gardinerna, ignorera jamandet -Ge dem rått kött och ben att tugga på -Gå ut oftare -Ge dem först lekstund, sedan mat, sen borde de vara sugna på en tupplur. Det är bra att efterlikna den naturliga ordningen: jakt, äta, sova. Läste någonstans att det ger större tillfredsställesle för katten och jag tycker det verkar stämma för mina. Leker dom utan att få mat sedan så får dom ingen belöning för "jakten". Får dom ständig tillgång på mat så får dom inte jaga för maten. Tycker det verkar vara ett vettigt tänk.

Annons:
mjoe
5/25/16, 11:16 AM
#14

Leksaker som åker omkring själva är väl i princip det enda dom inte har i leksaksväg men det står på inköpslistan :P

burmamys
5/25/16, 2:36 PM
#15

Vill bara inflika att jag håller med Bästakompis om att det är bra för katten att efterlikna det naturliga beteendet med jakt (lek) - mat - vila. Jag gör så med mina och får därför en vilostund efter deras måltider.

aloizias
6/11/16, 9:48 PM
Upp till toppen
Annons: