Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 594 ggr
Honestyisdead
5/22/16, 11:20 PM

Ta bort stygn

Imorgon eftermiddag ska jag till veterinären och ta bort Saphiras 3 stygn från kastreringen. Det är metalltråd och har suttit i 10 dagar.

Jag vet av egen erfarenhet att tråden kan växa fast och göra ont. På mig var det dock inte metalltråd.

Ni som varit med vid stygntagning, gjorde det ont på katten? Måste man själv vara med och hålla katten?

Är orolig att det kommer göra ont på henne och om jag måste hålla henne kanske hon förknippar mig med smärta?

Annons:
[nevamisse]
5/23/16, 9:23 AM
#1

Jag tror inte det är någon fara, skulle det kännas något, så tror jag inte hon förknippar dig med smärta efteråt.

Förra katten var vi iväg och rakade/klippte emellanåt, det tyckte han inte om, men han var aldrig rädd för mig efteråt fast jag höll honom och han ville komma loss.

kattöga
5/23/16, 9:37 AM
#2

Tidigare var jag också rädd för just det att katten skulle förknippa mej med smärtan om jag var med och höll i katten när veterinären gjorde nåt som kunde göra ont. Men alla veterinärer jag pratat med hävdar att det är tvärtom, att katten istället känner sig något tryggare när husse/matte är med. Och det har dom katter jag behövt hålla i hos veterinären bevisat, när "ingreppet" var över så kröp dom ännu mer in mot mej, ville liksom "gömma sej i mej". 
Det är istället jag som har det svårt,  att se dom ha ont o va rädda, o inte kunna förklara för dom för att "lugna" dom…….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
5/23/16, 11:55 AM
#3

Jag tog min Saga till veterinären när det var dags att ta bort stygnen efter kastrering, det var kanske åtta stygn av ståltråd. Jag fick hålla henne och det gick jättebra, tror inte ens att det gjorde ont för hon reagerade inte alls utan lät dem knipsa. Av egen erfarenhet vet jag att även om huden hunnit börja växa över stygnen så gör det inte ont så länge man är varsam och knipsar i rätt position så mån undviker att skada huden. Jag har också varit med och hållit i Saga när hon skulle ta blodprov, vilket hon tyckte var mycket mer obehagligt, men hon kröp bara närmare sökte trygghet hos mig även efter att det var klart. Vi skulle testa för FIV/FELV bara för säkerhets skull inför att få hem Sindra som jag är fodervärd åt. Jag har även varit med Simon när han blev halt och fick hålla honom medan veterinären vred och vände och drog i det onda benet, men han kröp bara närmare mig efteråt. Det visade sig sedan att han har artros så han hade säkert ont när veterinären manipulerade benet. Nu får han smärtstillande och kosttillskott och massage (av mig) och mår jättebra! Så nej, du behöver inte oroa dig! 😊

Upp till toppen
Annons: