Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1661 ggr
Bästakompis
5/19/16, 2:01 PM

Vänja vid sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena katt, hane, är ute i sele+koppel flera gånger i veckan, han är så orädd och duktig och njuter av sina promenader. Min andra katt, hona, har jag inte kunnat vänja vid sele. Nu är det tredje försöket. Kanske mår hon bra som ren innekatt. Det är bara det att jag ser hur mycket stimulans Bobo får och vad mycket vi upplever tillsammans ute, medan Lillan är hemma i lägenheten, och då tycker jag lite synd om henne. Nu köpte jag den mjukaste och lättaste selen jag kunde hitta, Karlie heter den. Det är fjärde gången idag hon får ha på sig den en stund, någon timme. Hon rör sig väldigt lite när den är på. Kryper när hon går. Har någon erfarenhet av att det har "vänt" när katten betett sig så? Jag undrar också om selen sitter rätt, eller om storleken är för liten. Jag mätte henne och efter de måtten skulle hon ha minsta storleken, men den bakre delen som sitter runt bröstet hamnar precis bakom/under armbågarna - ska det sitta så?

Annons:
Bästakompis
5/19/16, 2:05 PM
#1

Nu när jag läste märkte jag att det kan tolkas som att hon har haft selen på dig fyra gånger på en dag, men jag menar att det är fjärde dagen, en stund varje dag… Just nu sitter hon och tvättar sig i mitt knä med selen på, ett gott tecken 😊

jollycox
5/19/16, 2:59 PM
#2

Min ena katt går väldigt stelt och konstigt så fort han får på sig en sele. Han är 6 år och blev van sele som kattunge.
Tyvärr sitter dom flesta selar precis bakom armbågarna. Jag löste det med att sy en egen. Annars är det viktigt att den sitter bra runt halsen så att hon inte kan få igenom en framtass, det hände mig med min andra katt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

burmamys
5/19/16, 3:29 PM
#3

Mina tre har varit väldigt lätta att vänja vid sele, så jag vet inte om jag kan ge något råd du inte redan har testat men, men… 😊 Jag har satt på selen och genast distraherat katten med en vippa och lockat till lek, då har de omedelbart glömt att de har något konstigt på sig. Så fort de upptäcker att de kan gå, hoppa och springa med selen så har de accepterat den och börjat röra sig normalt. Jag tänker att det är bättre om katten inte hinner fundera så mycket för då kanske den börjar krypa och vingla omkring och lär sig att selen är konstig och begränsande och då blir det svårare att vänja sig vid den?

[Sandi92]
5/21/16, 12:35 PM
#4

Min hankatt tog jättelångt tid att lära gå i sele. Han var väldigt obekväm med den den första tiden. Första gångerna fick han panik och sprang runt i lägenheten som en galning. Jag gav inte upp utan satte på honom den varje dag och han vande sig sakta men säkert. Nu älskar han att gå i sele, mer än honkatten som jag kunde ta ut samma dag som jag satte på henne selen första gången.

Jag såg förresten på bilden att du har en västliknande sele. Jag tror det är lättare i alla fall i början att ha en vanlig tunn sele som t.e.x den här: http://djurmaxi.se/images/1005/384344.jpg

När jag skulle hjälpa en bekant med att få hennes katt att gå i sele så köpte hon först en västliknande sele och katten avskydde den och vägrade röra sig. Sen fick hon låna en sele av mig som liknar den på bilden ovan och katten var mycket bekvämare med den.

Bästakompis
5/22/16, 10:23 PM
#5

Tack för svaren. Första "omgången" som jag försökte vänja Lillan vid sele så hade hon en sån tunn, vanlig sele. Jag märkte inte direkt några framsteg efter en vecka…Jag funderar på att sy om den, så att inte spännena kommer precis bakom armbågarna. Tänkte också att om jag tar med henne ut så kanske hon förstår vitsen med att ha selen på sig. Än så länge har hon bara haft den inomhus. Skulle vara så roligt om det vänder…

mjoe
5/23/16, 9:06 PM
#6

Jag försökte vänja mina katter vid selen innan jag tog ut dom men dom trodde typ inte att dom kunde röra sig med selen, efter ett tag började dom typ krypa fram. Så vi bestämde oss för att ta med katterna ut och så fort som kom ut så glömde dom bort att dom hade selen på sig och det gick jättebra.

Annons:
Bästakompis
5/26/16, 7:37 PM
#7

Asch, nu vet jag inte hur jag ska göra. Tänkte gå ut med henne idag för att testa mjoe's metod. På med selen och det är inga problem, men det är väl bara för att hon är så mild och snäll till sin natur. Sedan när jag bar henne till hallen och satte kopplet på selen och började sätta fötterna i skorna, då gjorde hon motstånd och började sprattla. Hon VILL verkligen INTE gå ut. Hon är så smart så hon förstår vad som är på gång när kopplet kommer på. Hon ser ju att "brorsan" går ut. Han har jagat insekter för fullt idag. Det är bara det att det är både trappor och hiss och en liten bit att gå innan man kommer till de lugna skogsplättarna där man kan jaga insekter. Kan nog bli lite skrämmande för Lillan. Tänk vad olika katter jag har fått.

Splatter
5/26/16, 7:53 PM
#8

Hur är det att sätta henne i en transportbur? Du skulle kunna sätta på henne selen med koppel, sätta henne i buren, lyfta buren till den fina plätten med insekter och sen ta ut henne där? 
Brukar göra så när jag vill gå lite längre bort än huset där jag bor med min kisse, han tycker det är kul med nya träd och mer insekter men är inte så sugen på att bli buren eller gå långt från huset. :)

alicia lind
5/27/16, 12:07 PM
#9

Lek med henne när hon har selen på. Kasta ut godisbitar så hon förknippar selen med något roligt.

Bästakompis
5/27/16, 9:25 PM
#10

#9 Jo, det gör jag. Hon kryper fram och äter, men leker gör hon inte. Sitter bara och tittar. När jag tar av selen är det som att ta av en fotboja…

ElisabethB
5/28/16, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag vill bara säga att jag haft Karlie av troligen samma modell som dig (går ej att ändra runt halsen) och det dröjde inte länge innan båda mina katter krängde av sig selarna, de hamnade i soptunnan efter det då de satt helt rätt på katterna. Själv rekommenderar jag denna http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/come-with-me-kitty.html, men det kanske inte är aktuellt om hon inte vill gå ut..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Bästakompis
5/29/16, 7:32 PM
#12

#11 OK tack för tipset. Ja jag blev faktiskt lite misstänksam mot att öglan där man sätter kopplet sitter så långt fram mot halsen, samtidigt som selen inte går att dra åt runt halsen. Det bäddar nästan för att katten ska kunna dra sig ur. Men ja, det här är tredje modellen jag provar för att Lillan har varit så svårflörtad. Jag tänkte prova ta ut henne med bur men jag har inte haft tid nu på några dagar. Vill helst ha sällskap på premiärturen ifall något skulle hända. Hon får nog låna "brorsans" sele om denna inte är säker, är det inget hon uppskattar så ger jag upp.

OberonsMatte
5/29/16, 9:31 PM
#13

Det enlaste sättet för att vänja en kattunge/ungkatt vid sele är att sätta på selen och ta med katten ut. Då glömmer den snart bort selen och fokuserar på annat istället. Att vänja sig genom att ha sele inomhus har aldrig funkat på mina katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
aloizias
6/11/16, 9:39 PM
#14

Vi har också en katt som kryper med tygel. Vi köpte denna kattsele vilket fungerade bättre http://m.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.96.385/kattsele-tre-ponti-r250-med-knappe-svart

Upp till toppen
Annons: