Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1632 ggr
[Sandi92]
5/15/16, 10:31 PM

Vilken färg får ungarna?

En bekant till mig har tyvärr en okastrerad hona, huskatt, som hon vill ha ungar efter "för hon är så fin". Hon säger att det kommer vara jättelätt att hitta hem till ungarna för de kommer bli helvita som sin mamma och dom är tydligen mer eftertraktade. Mamman är helvit förutom några svarta hårstrån i nacken som knappt syns. Räcker dock inte de hårstråna för att ungarna ska bli svartvita och därmed svårsålda, även om pappan är helvit? Det går tyvärr inte att övertala personen att kastrera istället, hon har bestämt sig. :( Mamman och ungarna kommer säkerligen inte hälsotestas eller ens vaccineras heller.

Annons:
annzoo
5/15/16, 10:51 PM
#1

En vit katt har alltid sin färg under det vita och risken är stor att med fel färg på hanen kan det bli annat än vitt på avkommorna.

[lillelull]
5/15/16, 11:06 PM
#2

det är precis sånt här tragiskt tänk som leder till hemlösa katter..😕

Den vilda djungelkvinnan
5/15/16, 11:19 PM
#3

Enda gången det är okej att avla på en huskatt enligt mig är om alla hälsocenter görs på båda föräldrarna och alla ungar. Sen behåller man och kastrerad ALLA sina katter.

MonicaLagerquist
5/16/16, 7:01 AM
#4

Med tanke på att detta troligen handlar om huskatter och personen tydligen tänker para vitt med vitt så ökar risken för döva kattungar markant. Inom raskattsvärlden är det inte tillåtet att para vitt med vitt.Inom raskattsvärlden måste en vit katt ha intyg på att den är hörande för att få användas i avel.

En studie av George Strain publicerad 2006 visade:
18 % dövhet hos vita norska skogkatter
17 % dövhet hos vita maine coon
11 % dövhet hos turkisk angora

Nordiska Rexringens undersökning för ett par år sedan visade på runt 5% dövhet hos de vita cornish och devon rexarna.

Hos vita huskatter finns det siffror som visar på en frekvens av 40-60 % (om jag inte missminner mig helt) dövhet. Ska se om jag hittar mer exakt källa imorgon, men jag tror det är Bergsma & Brown som ligger bakom siffrorna.

Helvita katter är inte sällan döva. Detta beror på en tidig tillbakabildning av hörselsnäckan i innerörat. Det är betydligt vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda, men det finns även gulögda vita katter som är döva och blåögda vita med normal hörsel. Katterna kan också vara döva bara på ena örat. Odd-eyed vita katter är ofta döva på örat som sitter på samma sida som det blå ögat.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/16/16, 7:05 AM
#5

Parar man vitt med vitt så kommer teoretiskt var fjärde kattunge att få dubbla anlag för vitt och det innebär att den kattunen dö i moderlivet.Ett anlag från mamma och ett anlag från pappa

Snälla försök att få din vän att inse att kattavel ska skötas av dem som har kunskap.

Inte för dem som vill ha lättsålda kattungar att tjäna pengar på.

Stolt ägare till fem La permer

crins
5/16/16, 5:01 PM
#6

Bra att det finns svarta hårstrån, "tror de kan vara friskare då! då vita katter kan ha gen defekter, men visst kan det också bara vara en "färg" , När man parar 2blue merle hundar med varandra, kan "den blå genen komma i dubbel uppsättning, och vit merle födds, de kan vara blinda o.sv! Men jag vet också att vitt också kan vara en färg, min vita katt har gröna ögon och fullt hörande men ett måndags exemplar! Något medfött fel är det! Vita katter med blå ögon kan vara döva! Men visst är de fina!och vackra!

Annons:
MonicaLagerquist
5/16/16, 5:41 PM
#7

#6 Tyvärr är det en gammal myt att vita katter med svarta eller andra färgade hårstrån är friska och hörande.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
5/17/16, 12:03 PM
#8

Katter med mycket vitt kan också vara döva. Det är inte enbart vita som drabbas. Tyvärr pratas det sällan om vitfläckarna!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Volpes
5/19/16, 5:41 PM
#9

#0 Här är lite information om katter färger och genetik, något du kanske borde visa din bekanta. Det är inte så enkelt som man tror. I avsnitt 2 pratar de om färgen vit så det är väl den som är mest intressant. Här är första avsnittet:

https://www.youtube.com/watch?v=x9HTjpa0mUw

crins
5/19/16, 7:12 PM
#10

Tycker det är sorgligt att hon tänker para dessa individer! Jag älskar vita katter, men har själv ett måndagsexemplar, vet inget om föräldrarna tyvärr! Men sjuka djur är inte roligt för några inblandade, möjligtvis veterinären som tjänar pengar, du ska veta vad jag har varit ledsen för min älskade vita katt har varit så mycket sjuk till höga kostnader!

Eine
5/25/16, 3:50 PM
#11

Det är förbjudet att para vitt med vitt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Elsas&Belizematte
7/15/16, 10:55 AM
#12

# Förbjudet är det nog inte, men om du har raskatter är det nog emot reglarna, skulle jag tippa. Har aldrig fött upp katter själv men min pappa har gjort, och då var det inga vita katter (bengal och aby ) så vet inte, men inom hundvärlden är det inte okej att para merle och sobel, däremot är det ju inte FÖRBJUDET. man lär dock inte få vara uppfödare längre.

annzoo
7/15/16, 1:29 PM
#13

#12 kanske menar Eine vad som står i jordbruksverket ang avel. Då som #5 säger att teoretiskt sätt får var 4e de dubbla anlaget.

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

  • de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.
Annons:
Upp till toppen
Annons: