Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14874 ggr
[Grädd]
2016-05-13 13:55

Flugor i pälsen?

Katten kom in och hade flugor som såg ut som bananflugor krypandes runt i pälsen? Någon som känner igen sig om det är någon ohyra som behöver behandlas eller bara något som tillfälligt satt sig där?

Annons:
[Grädd]
2016-05-13 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

inte så bra bilder men…de suger även blod märkte jag när jag dödade en.

[Tibonnanj]
2016-05-13 19:49
#2

Jag googlade på "ohyra katter" och det ser ut som en lus men kan också vara en vanlig ohyra som finns på växter. Katten kanske har gått emot någon växt.

[loveisall]
2016-05-14 15:55
#3

Ja det ser ut som någon slags lus. Bevingad?   Har du provat schamponera med schampo som förebygger fästingar, lusar. Finns många bra schampon. Hoppas dom inte lagt ägg i pälsen eller nåt. T ex schampo med eteriska oljor såsom tee tre olja

[Grädd]
2016-05-15 14:12
#4

Jag köpte Frontline comp som han fick en dos av samma dag.

Jag kolla igenom honom på kvällen och nästkommande dag och jag kunde inte se något så jag hoppas de inte är något som "satt" sig. Ska hålla koll varje dag nu och se så det är helt borta.

crins
2016-05-16 15:52
#5

Hej, ser inte riktigt ut som vanliga flugor! Kolla så katten inte har ett sår! då flugor kan lägga ägg då! Kan behöva en antibiotika kur då! Men kanske är det ohyra också, även om snyltgesten om det skulle vara "loppor"är svår att finna (de är tillplattade på sidorna),tror inte att loppor är så stora heller, men vet att dessa kan förekomma i bland, hoppas dock det inte är det , utan det är något annat!,har aldrig haft angrepp men har innekatt, och hundarna får hopplösa fästingar! Lycka till

twoodblue
2016-09-18 17:33
#6

Usch,  vi fick in samma idag och det kryllade av dem. inte så mysigt när man precis myste med katten.  Någon som vet vad det kan vara? Vi har fått utslag sen 4 veckor tillbaka. Dock så har läkare sagt att det är hudsjukdom.  Nu när detta kom idag, så kanske det inte är hudsjukdom. Snälla, säg att någon känner igen vad det är.

Beautiful Dreams…

Annons:
Honestyisdead
2016-09-18 18:52
#7

Gå till en veterinär så ni kan behandla ohyran.

OberonsMatte
2016-09-18 19:34
#8

Kan vara loppor. Om det är t.ex. fågelloppor kan de varken ha människa eller katt som värddjur, men de kan bitas (ofta flera gånger efter varandra) och betten kliar jättemycket.
Mina katter får ofta med sig en och annan loppa in som hamnar i sängen, så jag kollar alltid sängkläderna innan jag lägger mig.

Sajtvärd Katter iFokus

twoodblue
2016-09-18 19:50
#9

#7 så du vet att det är ohyra och inte bara en insekt som kom med in?

Beautiful Dreams…

Honestyisdead
2016-09-18 19:55
#10

#9 Om det kryllade av dom på katten är det ju långt ifrån en insekt som kom med in. Kryllar det av djur i pälsen låter det verkligen som ohyra som bosatt sig.

[AnimeV4]
2016-09-19 16:03
#11

OBS! Eteriska oljor såsom tea tree är giftigt för katt!

http://hundar.ifokus.se/articles/50f9674888f472161d020aed-giftfria-alternativ-mot-fastingar?discussions-1

Men ja, åk till veterinären så att du får hjälp. Tycker verkligen att det låter som ohyra när det kryllar, såsom Hera säger.

J
2022-09-14 12:44
#12

Jag hittade det på min katt också ska köpa lus schampo och anti loppa medel om jag hittar mer

K
2022-09-14 13:11
#13

#0:Har sett nåt enstaka liknade kryp på mina katter ibland. Tror det är något de får med sig in utifrån. Googlat runt och fått för mig att det är nån sorts hoppstjärt. Inte något som lever på eller av katten.

För några år sen fick en granne till mig kattungar och jag fick komma och titta efter ett dygn. Mamma Katt känner mig väl. Av nån anledning hade grannen inte bytt underlaget där födseln skett och det var indränkt av blod och vätska. Det kryllade av såna här ”hoppstjärtar” på underlägget så dom kanske har blod som föda men inte så att de biter och suger på levande varelser.
Gissa om jag fick brått att lyfta bort ungarna! Efter att de fått torrt och rent i lådan försvann krypen och kom inte tillbaka.

  • Redigerat 2022-09-14 13:12 av KattenKitty
Annons:
Uppkatten
2022-09-14 13:14
#14

Jätteviktigt att man håller torrt och rent under kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: