Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2668 ggr
IaMiaMaria
2016-05-09 19:44

Roliga beteenden hos katten

Har era katter nåt speciellt för sig som är lite udda eller roligt?

Jag har två katter och min ena dricker vatten med tassen. Hon doppar tassen i vattenskålen och sen slickar hon på tassen. Hon gör så tre- fyra gånger sen så lapar hon som vanligt, ungefär som att hon ska smaka om det duger.

Samma katt har som kvällsrutin när jag gått och lagt mig att komma och trampa omkring på min bröstkorg och kurra sen lägga sig med rumpan mot mitt ansikte och så släpper hon nästan alltid en fis. Väldigt vänligt.. hum… Men lite roligt också.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Tarotstollan
2016-05-09 19:56
#1

En av mina katter går aldrig raka vägen genom köket och ut på balkongen, han skall alltid ta en högersväng från hallen in i köket bort efter högerväggen och sen svänga vänster under stolar och köksbord och sen svänga höger igen för att komma ut genom balkongdörren.
Han kunde ju bara gå rakt fram tycker jag!🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2016-05-09 20:15
#2

Om katten vet att jag är hemma, så måste hon ha hjälp med att öppna min sovrumsdörr. Hon har ett speciellt jamande när hon vill att jag ska öppna dörren också, så det hörs direkt vad hon vill. Och det ska vara just jag som öppnar.  Om min syster går och öppnar så går katten iväg och ser förnärmad ut tills jag kommer (och då måste jag stänga och sen öppna dörren igen). När jag inte är hemma, så har hon dock inga problem med att ta sig in i mitt rum genom att öppna dörren själv. Samma sak gäller när hon klättrat upp på gardinstången. Då har hon ett annat läte, och det ska vara just jag som kommer och hjälper henne (annars kämpar hon emot som om det gällde livet). Är jag inte hemma tar hon sig ner utan problem. 

Jag får även hjälpa till när det är en insekt hon inte får tag på. Då sitter hon antingen och jamar tills jag kommer till henne, eller så kommer hon till mig, mjauar en gång och springer sedan till insekten. Om jag inte rör mig så upprepar hon beteendet tills jag fattar och följer med. Då ska jag antingen ta ner insekten till henne så hon kan fånga den, eller hålla upp henne så hon kan ta den. 

På kvällen sover hon i min hylla (där hon fått en filt), tills hon är säker på att jag ska sova och inte bara ligger och läser eller grejar med mobilen, då kommer hon och lägger sig med mig. Om hon missar att jag gått och lagt mig, eller om hon varit ute under natten och mamma släpper in henne tidigt på morgonen, så trampar katten omkring i min säng och/eller mjuar tills jag vaknar. När jag vaknat räcker det att jag säger hej eller klappar henne några gånger så kan hon lägga sig och sova. 

Är jag borta mer än några dagar så går hon runt och letar efter mig i huset. Jag är sällan borta speciellt länge, men en gång när jag var borta i närmare två veckor så började hon äta mindre och var ute mer, och mamma misstänkte att hon hade slutat äta helt om jag inte kommit hem. (Så jag får nog kolla efter lägenheter som accepterar husdjur när jag ska flytta hemifrån.) Vanligtvis när jag kommer hem från skolan eller liknade så kommer katten och möter mig i hallen, men när jag hade varit borta då så ignorerade hon mig totalt hela dagen. Jag har hört att katter inte kan bli sura eller hämnas, men det kändes helt klart som att det var det hon gjorde.


//Jessie

mjoe
2016-05-09 22:53
#3

Min ena katt är som en liten hund och ska ta allting han kan i munnen och springa iväg med och tycker det är superkul när jag springer efter. När man leker med han med fjädervippan så bestämmer han när det är färdiglekt genom att han tar fjädervippan i munnen och går iväg.
Han bestämmer också när det är lekdags genom att han kommer med fjädervippan och släpper den vid våra fötter och sen mjauar =)

IaMiaMaria
2016-05-09 23:07
#4

#3 Haha så gör min ena katt lite också med en leksak som ser ut som en fisk, Hon går och hämtar den, släpper den nedanför fötterna och sätter sig och jamar tills man leker med henne. Men sen då man gör det då kan hon plötsligt bli helt ointresserad och gå iväg.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OberonsMatte
2016-05-10 09:16
#5

#1 Min Moltas har också en liten ritual när han ska gå ut på balkongen. Först går han fram (helt vanligt) till balkongdörren och visar att han vill att jag ska öppna den, men när jag tar tag i handtaget och öppnar måste han tydligen svänga höger och runda soffbordet och fotpallen innan han svänger höger igen och går rakt ut på balkongen.

När vi ska gå ut genom ytterdörren måste han ibland ta rundan hall - vardagsrum- kök - hall  innan han går ut genom den öppna ytterdörren.

I Moltas fall kan man undra om det är hans behov av att känna sig självständig som får honom att ta de där extrarundorna, dvs att det inte ska vara så tydligt att han måste vänta på att jag öppnar dörren. Eller så är det  anspänningen i ögonblicket som genererar en massa överskottsenergi och/eller blir till en överslagshandling.🤔

Sajtvärd Katter iFokus

Linnzy
2016-05-10 22:44
#6

udda vet jag inte, men mina två töntar föredrar att dricka vatten från badkaret eller diskhon, Molski struntar  om det är gammalt vatten i diskhon (berg av disk!) oftat med diskmedel i, han hoppar upp och dricker iaf…..

Annons:
mariesdotter
2016-05-11 01:10
#7

Min katt har ett lustigt (dock inte roligt) beteende på nätterna, då han skrapar på alla skåpdörrar han kan hitta, fastän jag inte har något särskilt där som han kan tänkas vilja ha. Han skrapar/bankar på skåpdörrarna i ena bokhyllan så till den grad att jag måste göra mig av med hyllan… väcker mig på nätterna med sitt evinnerliga oväsen. Vet inte om det är roligt men det är iaf skrattretande att en katt tycker att det är så himla spännande med random skåpdörrar…

Tarotstollan
2016-05-11 01:22
#8

#7. Min ena katt  har nyss lärt sig öppna sopskåpet under diskbänken men det är för att han vill att jag skall komma och ge honom godis!
Det kan ju vara något sådant din  katt vill att du skall göra!🤔

De gör ju vad de kan för att tala om för oss att det är något de vill, som vi inte förstår!👍

Mina katter dricker vatten från badkarskranen nästan varenda gång jag skall på toa.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[AnimeV4]
2016-05-11 01:45
#9

#7 Du kanske kan tejpa/haspa skåpen tills vidare? :O Förstår om det är för mycket jobb om du har massor och massor av dörrar dock.

mariesdotter
2016-05-11 10:43
#10

Jag har redan silvertejpat typ hela lägenheten :P bara jg får bort den där bokhyllan så kan han bara skrapa på dörrar, till skillnad mot att banka, då den skåpdörren glappade och därför slog. Jag skulle gärna ge honom uppmärksamhet ellet godis om han skrapade på "rätt" dörr, haha, men den i bokhyllan (som han är så förtjust i), innehåller bara lite nagellack och fotoalbum ^^ och så brukar jag sova på nätterna, eller försöka, när han håller på.. Älskar honom ändå, såklart ❤

[AnimeV4]
2016-05-11 13:04
#11

#10 Haha! Vilken rolig😃

IaMiaMaria
2016-05-11 13:07
#12

Min ena är hopplös på kvällarna när jag gått och lagt mig och krafsar på dörrar bla, för ett väldans oliv. Inte roligt alls tycker jag. Men jag har upptäckt att hon slutar fortare om jag inte uppmärksammar henne utan "låtsas" sova.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OberonsMatte
2016-05-11 13:23
#13

#10 Jag har en klädskåpsdörr i sovrummet som Oberon älskar att banka på (ja, den glappar lite så det bankar verkligen när han sätter igång!)

Han gör det bara när jag lagt mig i sängen sent på kvällen och eftersom det dundrar och bankar nåt hemskt (och jag bor i ett flerfamiljshus) har han lärt sig att jag aldrig ignorerar det. Det blir alltså en kul lek (enligt Oberon) att banka så mycket man hinner innan jag kastar mig ur sängen och jagar bort honom därifrån.

Bankandet går i perioder och när det är som värst brukar jag ställa något för så att han inte kommer åt den.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[HundochKatt]
2016-05-11 15:13
#14

Min ragdoll brukar prata när han vill upp i famnen. Frågar jag då "Vill du komma upp?" Så sätter han sig på bakbenen och brer ut frambenen som ett barn som vill bli upplyft. Jag har aldrig haft en katt som gör så här och jag tycker att det är riktigt gulligt. Skulle jag någon gång missförstå hans pratande och frågar samma sak så gör han inte så om han inte vill komma upp alltså.

OberonsMatte
2016-05-11 15:27
#15

#14 Gud, så gulligt! Oberon vill helst inte bli upplyft, men när han är på goshumör och jag frågar "Är det myysigt?" med ett speciellt tonfall vräker han sig ner på sidan/rygg och gnider huvudet mot underlaget och vrålspinner medan jag pussar honom på magen och borrar in näsan i hans mysiga päls.

Sajtvärd Katter iFokus

Bästakompis
2016-05-11 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Bobo brukar väldigt ofta sitta så här. Inte "av misstag", utan det är så han slår sig ner bara.

Calcifer
2016-05-11 15:39
#17

Min katt reagerar på tre olika sätt när jag pratar med honom.

  1. Han kuttrar till svar.
  2. Han jamar och springer fram och vill ha mys.
  3. Han lägger sig på golvet och rullar fram och tillbaka.

Vilket alternativ tror ni han valde när jag råkade prata med honom medan han åt? Jo, SPLAT, nyllet rätt ner i blötmaten och så rulla fram och tillbaka… Hela huvudet blev täckt av kladdig kyckling i sås. Gissa vem som fick bada huvudet sen. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lubsan
2016-05-11 21:44
#18

Vi har en fjädervippa, det är den enda leksaken som duger tycker katterna (och såklart om man råkar tappa nått, t.ex ett paket näsdukar, sånt är kul med). Vår ena katt, Siri, hon går o jamar o jamar o vill att vi ska leka med fjädervippan MEN det går bara bra att leka med den i sängen. Om jag försöker leka i köket eller nån annanstans vägrar hon, då ställer hon sig vid dörröppningen till sovrummet o klagar högljutt. Om jag inte går dit, springer hon o hämtar fjädervippan, bär den i munnen till sängen och stirrar på en argt när man går förbi. Såå, varje gång vi leker får vi snurra runt med fjädervippan i sängen. Tokkatt.

ChristineF
2016-05-13 10:10
#19

Om man inte stänger badrumsdörren så går Simba in dit och lyfter upp golvbrunnssilen i duschen, leker och petar med tassarna och lämnar mindre trevliga tassavtryck efter sig. Han är väldigt intresserad av vatten, slangar och rör. Vi i familjen brukar säga att han var rörmokare i sitt förra liv 😉
En annan grej han gör är att gå till ytterdörren, kraffsar som en tok och när man kommer dit så springer han till matskålen… 😂
När han fjäskar för att få mat så kastar han sig och gör en kullerbytta på fötterna/benen, spinner samtidigt. Väldigt gulligt!
När han var yngre och ibland än på sina busigare dagar så apporterar han leksak man kastar till honom.

[Grädd]
2016-05-13 10:47
#20

Min ena katt går och lyfter upp golvbrunnen i badrummet hela tiden. Det går absolut inte bra när jag sätter ner "locket", då ska den upp igen på en gång.

En av mina garderober (låses med nycklar) är trasig och går att dra upp med tassen. Alla mina katter går förbi där varje gång den är stängd och drar upp den lite med tassen för att sedan gå därifrån och är inte alls intresserade av att gå in utan den ska bara vara öppen helt enkelt.

När min katt varit ute och går in genom porten så måste han alltid springa ner i källaren och ta sig ett varv innan han kan komma upp och gå in genom ytterdörren.

En av katterna är helt galen i  laserpekaren. Han kan ligga och sova i ett annat rum långt bort, och om jag lyfter upp den eller råkar komma emot den så hör han det på en gång och kommer rusandes och jamar och kollar hysteriskt runtomkring sig efter pricken utan att jag ens har visat att jag håller i den eller att jag ens har börjat lysa med den. Om jag inte börjar lysa med den så tar han den i munnen och ger den till mig och börjar igen kolla sig omkring efter pricken fast jag inte börjat lysa med den ännu.

Annons:
Sarah
2016-05-13 11:08
#21

Öppnar vi dörren till altanen när en av katterna ska gå in, så går hon ändå genom kattluckan.

Calcifer
2016-05-13 11:47
#22

#21 Haha, påminner mig om en kompis katt som inte "kan" gå igenom deras glasdörr även om den är öppen och kompisen står mitt i den och verkligen visar att det inte finns något i vägen. De måste lyfta in henne om hon ska in där. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Grinch]
2016-05-13 12:26
#23

😄

IaMiaMaria
2016-05-13 16:39
#24

#21 Haha det va roligt! De är ju för knasiga ibland!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Sandi92]
2016-05-13 17:33
#25

Min katt Saga älskar att dricka mjölken som blir kvar när jag har ätit flingor eller fruktkräm. Ibland kan hon knappt vänta tills jag ätit färdigt och försöker dra tallriken till sig. Ställer jag däremot ner en skål med mjölk på golvet så rör hon det inte. :S

Carmarino
2016-05-14 16:59
#26

Min Sanna ska alltid slicka skålen när jag har ätit yoghurt till frukost. Hon sitter och väntar otåligt tills jag är klar. Fast hon gillar yoghurt även om jag serverar det på matplatsen. 🙂

Dessutom hoppar hon alltid upp i köksvasken när jag ska ta mat till henne och kompisen Stina. Då börjar Sanna äta ur skålen redan på diskbänken, medan jag lägger upp mat till Stina i den andra skålen. Hon får dock snällt hoppa ner så fort jag är klar, för då sätter jag ner skålarna på matplatsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Edhi
2016-05-14 19:01
#27

Min yngsta katt apporterar, mycket och länge. Ifall man slutar leker hon med fötterna istället, och hon drar inte in klorna- så det kan göra riktigt ont 🐈✨

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Annons:
Aleya
2016-05-18 18:17
#28

Lägger ut film på min katts beteende. Hon svarar då man säger bu. 😂

Ha ganska högt ljud för att höra vad hon säger. Lyckades ha fingret för mikrofonen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
2016-05-20 11:21
#29

En annan rolig grej som min Ragdoll gör när jag ex. sitter vid datorn och han försöker få kontakt med mig med sitt pratande och jag inte  svarar.  Då ställer han sig på bakben och lägger ena frambenet på min arm och liksom skjuter fram huvudet så nära mitt ansikte han kan och lutar på huvudet samtidigt som han tycks säga "Hallå, jag pratar med dig!". 

Svårt att beskriva men jag skrattar varenda gång. Och givetvis får han uppmärksamhet då.

Carmarino
2016-05-20 14:27
#30

#29 Det där låter bekant. 🙂
Om jag inte klappar dem då, så går mina katter upp på bordet och ställer sig mellan mig och tangentbordet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kim1980
2016-05-20 14:39
#31

Roliga berättelser ) . Mina sover i badkaret handfat nu när är så varmt tycker både jag och djuren. . Ja doppa tassen gjorde min ena katt för . Men sen jag flytta så upphörde det..

fnula
2016-05-25 11:51
#32

Hårsnoddar! Tjejen apporterar hårsnoddar! Hon kommer med dem, kvittrar och märker man inget så tar hon upp dem igen och lägger den "mer synligt".. Hon hör ljudet när man "skjuter iväg" en snodd, hon är väldigt ihärdig i att hitta snoddar som hamnar lite lurigt, och hon har även dragit lös snodd från mitt hår när jag suttit i soffan och kikat på tv..

Volpes
2016-05-26 05:38
#33

#32 min katt älskar också snoddar, han springer efter den som en galning och så tar han upp dem med munnen och kastar i väg dem så högt och långt han kan.

Ibland är han dock på ett konstigt "Jag är busig men vill inte göra så mycket" humör. Man ska då sitta och rycka lite i en vippa medan han tittar på. Han kan sitta i ca 5 minuter och stirra på den innan han hoppar på den, sedan är det samma sak om igen. Och om man slutar röra på vippan så börjar han klaga på att man är tråkig😕Knäppa katt 😃

[AnimeV4]
2016-05-26 13:08
#34

#33 Så gjorde min också med snoddar! Så himla rolig!😃

Annons:
alexandrarumore
2016-06-02 15:00
#35

Min katt är lite knasig, när den dricker vatten tar den tassen och kastar ut vatten frenetiskt. Det ser jättekul ut!

Lubsan
2016-06-02 18:38
#36

När jag vaknade imorse så upptäckte jag att vår ena kisse hade bitit sönder typ 4 toarullar, tjohoo! haha

Hon ska bita på allt, förstår inte riktigt varför?

Bill&Bull
2016-06-02 20:09
#37

Jag fick in en spindel i vardagsrummet. Jag är livrädd så tog snabbt dit min katt som ska rädda mig från odjuret. Då bara stirrar hon på den så den springer iväg! Hursomhelst så sluta det med att jag fick döda den åt henne..

||My Love For Animals Is Immortal||

oddahviing
2016-06-03 00:31
#38

Min katt apporterar precis som en hund (Bengal blodet!) och kan göra timmar i rad =) Sitter och kollar när tvättmaskin snurrar runt. Slänger sig ner på golvet och rullar runt oändlinga gånger om dagen när han vill bli klappad. Han är dock inte som den typiska bengalen och vill sitta högt, han undviker o hoppa upp på saker utan står istället som en surikat och håller balansen med tassarna när han vill kika på något 😛 hoppas vi kan få honom lite mer modig snart, fast det är bra för disk och matbänkarna!

'-Headlights on the highway-'

Carmarino
2016-06-03 16:08
#39

#37 Är det någon ny form av KBT - att tvingas konfrontera sin egen spindelskräck för att katten inte vågar ta spindeln? SkrattarDu kanske kan börja med kurser för andra med spindelfobi. Gapskrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bill&Bull
2016-06-03 18:28
#40

#39 Haha ja precis 😁 Jag brukar använda henne som insektsdödare med denna gången ville hon inte :p men sen när den var död så smaska hon i sig den utan problem.. mums..

||My Love For Animals Is Immortal||

Carmarino
2016-06-04 11:28
#41

#40 Ja, spindlar är ju farliga djur för en stackars katt. Bättre att matte/husse får plågas. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Salish
2016-06-04 17:23
#42

Min katt älskar att jaga insekter och spindel! En personlig anticimex om man så vill.

Andra roliga beteenden: Min katt älskar att springa in i duschen på nedervåningen. Jag får alltid stänga dörren, annars går han in dit och bosätter sig i duschen och råkar bli instängd om någon stänger dörren.

[Rhonda]
2016-06-07 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Katter är ju underbara o helknäppa!! 😂

Sara leker med sina fjädrar på nätterna o det ligger alltid en fjäder i skålen med torrfoder när jag kommer ut på morgonen. (inget foto). Jag plockar fjädrar ute o lägger dem i frysen över natten.

Hon kommer från katthemmet här i Nybro.

Soligajag1
2016-06-10 05:12
#44

Ja, katter är verkligen roliga och egna .

Min ena ; Tjatte , han kan öppna ytterdörren ( bor i typ radhuslänga , uppe/ nere , jag bor uppe, hög trapp upp.) 

Nu sommartid sitter jag ute på morgonen i solen, stänger dörren , han tar sats från trappen och hoppar på handtaget och dörren är öppen.

Dricker vattnet ur mitt glas , när jag har det på sängbordet.

Snarkar högt . . 🐱 ibland är det för jobbigt . . 

Tjatte är törstig

HH 🙂

[Rhonda]
2016-06-10 07:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#43  (mig själv)

Bild på fjäder i matskålen. 

Upp till toppen
Annons: