Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2696 ggr
mjoe
2016-05-05 22:42

Varför är potatis och majs bättre än spannmål?

Överallt läser man att man ska ge katten torrfoder utan spannmål då det inte är någonting en katt behöver, vilket är ganska logiskt. Men spannmålsfria torrfoder innehåller potatis, sötpotatis, majs, grönsaker, frukt och örter, och jag har då aldrig sett en katt sitta ute i ett potatisland och mumsa i sig potatis. Jag har läst på allt jag kommit över men hittar verkligen ingen riktig forskning som visar varför potatis och grönsaker skulle vara bättre än spannmål? Nu kanske någon tycker jag är dum och opåläst för att jag frågar, men skippa påhoppen och hjälp mig förstå istället.

Annons:
Ananse
2016-05-05 22:58
#1

Bra fråga, katter behöver animaliskt protein. Men vegetabilier är ju billigare…

Silvestris
2016-05-05 23:19
#2

Majs ingår i den grupp som kallas spannmål.

Spannmålsfria foder är inte nödvändigtvis bättre än de med spannmål. Ofta har de dock en högre kötthalt än klassiska torrfoder med spannmål och lite beroende på vilka kolydratkällor som används kan GI vara lägre i spannmålsfria foder och man kan få en annan fibersammansättning som kan vara gynnsammare för katten.

Sindri
2016-05-05 23:31
#3

Du har helt rätt i att majs och grönsaker inte är mer kattmat än spannmål.
MEN - skillnaden är gluten. Gluten är egentligen ett gift som växten har för att försvara sig mot att bli uppäten.  Fler och fler människor upptäcker att de inte tål gluten. Och det gör inte katter heller (eller hundar för den delen). Glutenet tar sig tu i blodet och ställer till med en massa elände i kropp.en. Hur illa det är har man just börjat upptäcka. Det kan ligga bakom en hel autoimmuna sjukdomar, som reumatism, astma, MS mm.

Dessutom är dagens sädesslag framkorsade för att innehålla väldigt höga halter av gluten, eftersom det är en bra bakegenskap.

Så - en katt bör inte äta torrfoder, men av två dåliga saker så är torrfoder utan spannmål det minst dåliga.

Splatter
2016-05-06 00:11
#4

Potatis, ris, grönsaker, majs, osv, används delvis för att de är billigare att späda ut köttet med så produkten blir billigare, men de används även som bindningsmedel i torrfodret så det blir små kulor. Utan dem skulle de animaliska delarna vara i pulverform eftersom det processas till de minsta beståndsdelarna det kan vara med så lite vatten som möjligt. Med grönsaker och dylikt går det att få små kulor av det hela.

Bästakompis
2016-05-06 08:17
#5

#2 Du har helt rätt i att majs är ett spannmål, men det verkar kattmatstillverkarna strunta i. Det finns massor av torrfoder som kallar sig spannmålsfria fastän de innehåller mängder med majs istället. #3 Intressanta svar. Sedan vet vi inte ännu hur dåligt det är med gluten men inte heller hur dåligt det är med potatis, grönsaker och frukt för katter. Säkert är i alla fall att man inte ska låta sig luras så lätt, ett foder är inte ett bra foder bara för att det står spannmålsfritt på påsen. Och inte för varje katt. Min ena katt tål verkligen inte spannmål, men inte potatis heller, det enda torrfoder som han kan äta innehåller ris som enda vegetabiliska ingrediens. Spelar ingen roll att det står "spannmålsfritt" och "Sensitive" och "90% animaliskt protein" på påsen, han får diarré ändå. Han ska har våt/färsk mat utan vegetabilier.

mjoe
2016-05-06 10:20
#6

Tack för alla svar så långt.

Orijen ska vara ett bra torrfoder har jag läst överallt, men när man läser innehållsförteckningen så känns det nästan lite skrämmande hur mycket saker det faktiskt innehåller:
Färskt vildsvinskött (6%), färskt lammkött (6%), färskt nötkött (6%), färsk nötlever (5%), färskt griskött (5%), färsk grislever (5%), färsk hel sill (5%) färsk lammlever (5%), torkat nötkött (5%), torkat lammkött (5%), torkad sill (5%), torkad lax (4%), torkad pollock (4%), lammfett (4%), gröna ärtor, kikärter, röda linser, färskt bisonkött (3%), hela ägg (3%), gula ärtor, färsk nötvåm (2%), sillolja (2%), färsk lammlever (1%), färsk nötnjure (1%), alfalfa, tång, pumpa, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoria, maskrosrot, kamomill, pepparmynta, ingefära, spiskummin, gurkmeja, rosenblad, frystorkad lammlever, frystorkad vildsvinslever, frystorkad våmmen.

Finns det nån forskning eller nånting som visar att allt det där finstilta är bättre än torrfoder som bara innehåller tex kött och majs?

Annons:
Maleficum
2016-05-06 12:17
#7

#6 Antar att alla dessa "extra" grejerna är för att få in mer "naturliga" vitaminer och mineraler och andra ämnen som kan anses vara bra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Silvestris
2016-05-06 13:29
#8

#6 Tyvärr används gärna baljväxter och lucern för att höja proteinhalten. De är billigare än kött och på papperet får du en snyggare proteinhalt. Sedan tillsätts gärna örter, bär mm. för påstått hälsofrämjande egenskaper.

Sindri
2016-05-06 14:14
#9

Läste någonstans att en mus innehåller exakt allt en katt behöver, och i rätt proportioner.
Att ersätta det med kikärter, pumpa, tång, spenat mm känns lite onödigt komplicerat.

Har dessutom lärt mig att man skall vara försiktig med fisk till katter, som från början är ökendjur. De kan vara allergiska.

Som sagt - majs och ris skulle jag definitivt undvika att ge till en katt.

Zepp
2016-05-08 21:28
#10

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: