Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1400 ggr
hannatjoh
5/5/16, 9:55 PM

Kattunge som aldrig slutar jama

Hej!

Igår hämtade jag hem en kattunge och redan i bilen hem började han jama. Ingenting konstig med det, jag förväntade mig att han skulle tycka att det var jättejobbigt att lämna sin familj. När vi kom hem gömde han sig nästan direkt vilket också var helt förväntat. Han somnade och allting var lugnt. Men när han vaknade efter någon timma började han jama och sedan dess har han knappt slutat. Så fort han är vaken och inte blir klappad eller blir lekt med så jamar han HELA TIDEN. Jag antar att det kanske är helt normalt men eftersom det här är min första kattunge vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag tycker inte att det gör så mycket att han jamar men jag är rädd att det ska störa grannarna. Jag vet inte om de hör honom men jag brukar höra dem när de pratar ibland så jag antar att ett konstant jamande hörs. 

Vad kan jag göra? Eller vad borde jag göra snarare?

Annons:
ElisabethB
5/5/16, 10:10 PM
#1

Är han ensam nu? Kanske går runt och letar efter en kompis.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

nickiee
5/5/16, 10:13 PM
#2

jag tror med på att han går runt å letar efter sin mor å syskon tänk på att allt är nytt för den å det tar lite tid å ställa om sig

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Aleya
5/5/16, 10:14 PM
#3

Du kan inte göra så mycket. Kanske underhålla han mer. Som att leka med han. Men jama lär han göra i några dagar typ.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hannatjoh
5/5/16, 11:31 PM
#4

#1 Ja, han är ensam. Eller alltså, jag är ju här och har varit med honom hela tiden sedan han kom hit men han är utan sin familj. Jag visste ju att det kunde bli lite jobbigt första dagarna men jag blir ju samtidigt rädd att han har gjort illa sig eller någonting.

hannatjoh
5/5/16, 11:37 PM
#5

Redan igår märkte jag att han lät lite tät i en näsborre och nu har han börjat nysa. Borde jag vara orolig över det?

ElisabethB
5/6/16, 12:49 AM
#6

#4 och #5 Då går han nog och undrar vart kattkompisarna tagit vägen…
Jag skulle rekommendera dig att ringa och rådfråga en veterinär när de har öppet. Har han blivit vaccinerad mot kattsnuva innan han flyttade till dig?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
[lillelull]
5/6/16, 1:13 AM
#7

När vi hämtade hem vår lilla tjej så jamade hon hela vägen i bilen och första hon gjorde när vi kom hem var att sätta sig under sängen och jamade heeela natten och hon satt under sängen hela första veckan förutom på natten när jag sov, vi stängde in henne i mitt rum ( hos mina föräldrar, hon är nu 6 år ) men ja hade henne instängd i mitt rum med kattlåda och mat och sen efter en vecka så var allt de jobbiga och läskiga över och hon blev snabbt vän med våran lite äldre katt. 
De kan vara olika för alla katter, hon var rädd och tyckte allting var läskigt och hon är en sån katt som avskyr att bli förflyttad ( ex veterinären eller när jag flyttade till en egen lägenhet så skulle jag ha henne här  men de blev kaos och hon gick in under sängen och började jama) 
Sen min katt som bor hos mig i lägenheten, han jamade på vägen hem när jag hämtade honom men sen så fort han kom in i min lägenhet så slutade han jama och kom tillrätta direkt, gick in till sin kattlåda och började leka med alla leksaker och klätterträd jag hade köpt och han verkade inte sakna sitt gamla hem alls. 
Så ja det är nog ingen fara med henne.
Nysandet hade jag nog haft koll på. 
Som ovan frågat. Vaccination? 
Har han legat nånstans där han kan fått i damm i näsan?

[lillelull]
5/6/16, 1:14 AM
#8

honom menade jag såklart!

MonicaLagerquist
5/6/16, 6:49 AM
#9

Är han nyvaccinerad?

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
5/6/16, 9:07 AM
#10

Hur gammal är kattungen?  Det finns tyvärr oseriösa uppfödare som säljer i väg kattungar innan 12v ålder vilket bryter mot lagen.

hannatjoh
5/6/16, 10:10 AM
#11

#6 Jag försökte ringa lokala veterinären nu men det var telefonsvarare som sa att de inte hade några telefontider idag pga sjuka veterinärer. Antar att de inte har tid att sitta i telefon. Jag ska testa gå förbi där sen idag.

#6 #7 #9 Och nej, han är inte vaccinerad. Jag är medveten om att man egentligen inte ska köpa såna kattungar men när jag redan hade blivit kär i den här lilla kattherren och valt ut honom så sa hon med kattungarna att de inte vaccinerar sina katter så jag tänkte att "jaja, jag tar och vaccinerar honom så fort han är bekväm hemma hos mig". Jag ville typ "rädda" honom, hehe. Ville inte att han skulle hamna hos någon som inte skulle vaccinera eller kastrera honom. Jag vet inte om han har fått damm i näsan för jag dammsugade innan han kom hit men kattungar tar sig ju överallt så han kan lätt ha krypit in på något ställe jag inte tänkt på att städa så himla noggrant!

#10 Han är 12 veckor så just den delen är lugn.

[nevamisse]
5/6/16, 6:11 PM
#12

#11 Jag skulle ringt hem en veterinär eller åkt till veterinären med honom eftersom han inte är vaccinerad och nyser.

Upp till toppen
Annons: