Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 925 ggr
malinskatter
2016-05-03 02:00

hjälp! Orolig för min katthona

Det började med att jag märke min katthona hade bajs i pälsen. 

Info : Hon är 1,5 år, innekatt och ej kastrerad.  Till saken hör att vi även har en hankatt på ca 8 månader. 

Det var lös och slemmig bajs (hon har aldrig varit lös i magen innan!) och när jag försökte göra rent lite försiktigt så upptäcker jag en blodklump..  på båda sidorna av nedre magen har hon riktigt hårda bulor.  I avföringen kan jag se en liten bit mjuk plast, sådan genomskilning man använder till att packa in saker med (svårt att förklara🤔)

Blir förskräckt och ringer gråtandes till veterinär-jouren då jag är säker på att det är något allvarligt. Till svar får jag att hon högst troligen är dräktig, att de kan bli lösa i magen och blöda då.   Jag är skeptisk och tveksam då blodet kommer ifrån rumpan, och tycker det där med plastbiten är konstigt - enligt mig verkar det ju snarare som hon råkat äta något föremål. Men får som sagt till svar att jag inte ska oroa mig, att hon är dräktig och att jag ska ringa igen om hon blir akut sämre. 

För övrigt verkar hon må som vanligt, äter och dricker. Dock ligger hon väldigt mycket på golvet vilket hon aldrig annars gör utan ligger helst i soffan eller sängen.

Det blev en lång och rörig text, men hoppas ni orkar läsa och kanske har ett vettigt svar/någon kanske varit med om liknande. Är hon dräktig och allt är bra med henne är vi såklart glada, men oron släppte inte och jag fruktar fortfarande för att det är något annat som spökar! 

tacksam för svar 😊

Annons:
[AnimeV4]
2016-05-03 02:31
#1

Ring igen, tycker jag! Det låter knepigt att det kommer ifrån rumpan och särskilt om det finns plast i avföringen. Tycker att din oro är befogad.

Notera att jag inte är speciellt kattkunnig, men det där låter inte (bara) som dräktighet.

Catta-
2016-05-03 07:36
#2

Jag hade ringt och pratat med flera veterinärer!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

mariesdotter
2016-05-03 08:03
#3

Jag hade åkt in till veterinären och krävt en akuttid… vet inte om det är resonabelt eller inte men jag hade gripits av panik. Hoppas att det går bra med din kisse!

micki78
2016-05-03 10:43
#4

Tycker absolut att du ska åka in till veterinären! Du vet ju inte vad det kan vara och du vill väl vara 110 procent säker på att allt är okey med henne. Hon kan ju ha ont eller vad som helst.  Bara att åka in.

MonicaLagerquist
2016-05-03 11:15
#5

En honkatt ska inte blöda under dräktigheten. De kan bli lösa i magen i samband med förlossningen. Ta katten till en kunnig kattveterinär.

Stolt ägare till fem La permer

Sommarek
2016-05-03 11:20
#6

Har hon ätit något kan det ju vara att allt inte kommit ut, och då behöver hon undersökas.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
malinskatter
2016-05-03 13:39
#7

Hej och tack för era svar! 

Tyckte det var ett väldigt konstigt svar av veterinären. Visst finns chansen att hon är dräktig men låter som konstiga symtomer för enbart dräktighet.  Kunde inte sova inatt för min oro och hade koll på henne, hela natten samt nu på morgonen verkar hon må toppen igen.  Leker och gosar som normalt! skönt men fortfarande lite orolig, de hårda bulorna på magen har försvunnit.

[AnimeV4]
2016-05-03 14:56
#8

Men om hon nu blödde/blöder ur analöppningen och verkar ha fått i sig någonting olämpligt ska du väl inte strunta i ett veterinärbesök, hoppas jag?

Upp till toppen
Annons: