Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1111 ggr
mariesdotter
5/2/16, 9:35 PM

Seriös fråga ang. kattannonser

Ang. priser på huskattungar på blocket, vad har ni för tankar när det står (ett random exempel nu då): "Kattungar säljes, 50% norsk skogkatt, 25% ragdoll och 25% huskatt. Ej avmaskade, chippade eller vaccinerade. 7 500 kr, varav 1 500 kr i tingningsavgift….." Huskattungar, alltså. Jag anser såklart att alla katter är ovärderliga, men när man säljer huskatter som inte är öronmärkta/chippade, avmaskade eller vaccinerade, är inte 7 500 (t.ex.) lite av ett fantasipris då? Eller är det bara jag som tycker det? Jag förstår att folk vill ha seriösa köpare på sina katter, verkligen, men katter (utan stamtavla eller allt sånt där), som säljs för betydligt mer än vissa raskatter, som då är chippade och hela baletten, känns lite orimligt… återigen, för mig är alla katter ovärderliga, jag ifrågasätter bara vissas (!) vinstintresse när det gäller "huskattavel". Sen ibland kan det ju t.ex. stå att kattungen är 50% perser och 50% huskatt, då mamman är renrasig perser med stamtavla, utställningspriser osv., och alltihop… varför parar man en sådan tjusig katt med en hane utan stamtavla, eller ens ras? Jag kan inget om kattavel, så vänligen ha överseende med bristande kunskaper här :P Jag är inte så insatt, är det någon som kanske kan förklara (på ett schysst sätt, tack) hur man som säljare resonerar här? Jag är riktigt nyfiken och vill gärna höra hur folk tycker, tänker och resonerar :) (För övrigt så är jag ev. intresserad av att skaffa en ragdoll, det är därför jag sitter och letar seriösa annonser på blocket).

Annons:
mariesdotter
5/2/16, 9:37 PM
#1

Låt oss tillägga i exemplet ovan att kattungarna inte heller kommer att veterinärbesiktigas. Det är ett typexempel i många blocketannonser.

Honestyisdead
5/2/16, 9:43 PM
#2

Kolla tråden "blocket annonser " i inläggslistan till vänster. Där står en del om det.

Salish
5/2/16, 10:26 PM
#3

Det är helt absurt. Anledningen till att raskatter kostar så mycket är ju just för att de har stamtavla, är besiktigade, chippade, vaccinerade, avmaskade etc. Då går största delen av priset till veterinärkostnader, så när någon säljer en huskatt till samma pris går allt i säljarens ficka, medan någon som säljer raskatter kanske bara tjänar några hundralappar per katt, egentligen.

Uppkatten
5/3/16, 9:28 AM
#4

#0 Den här typen av kattungeförsäljning är något som man helt bör ta avstånd från som köpare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[HundochKatt]
5/3/16, 10:10 AM
#5

Håller med dig TS om att det är fantasipriser. 

Dessutom så fungerar ju inte % andel på det sättet som du har i exemplet. För jag förmodar att den ena föräldern är Norsk skogkatt och den andra är en korsning mellan ragdoll och huskatt. Det kan stämma då med 50 % NS, men den andra hälften ragdoll/huskatt vet man inte vilka gener som nedärvs och kan lika väl vara 40 % huskatt och 10 % ragdoll, som exempel. Hur som helst så är det ju huskatt pga korsningarna. 

Men tyvärr så finns det folk som går på sådana här annonser och jag håller med #4 att sådana köp ska man ta helt avstånd från.

Em_
5/3/16, 11:27 PM
#6

Säljarna tjänar rätt bra när enda utgiften är en påse kattungemat… Det finns folk, både köpare och säljare, som tycker att stamtavlor bara är snobberi och att alla raskatter är inavlade och sjuka. Sen kan man ju kosta på sig en avmaskningstablett eller t.o.m. en vaccination för att verka mer seriös, men det säger inte mycket om kattens gener eller hälsa.


Annons:
annzoo
5/4/16, 7:40 AM
#7

Visst är det bra att huskatter kostar mer än en symbolisk summa fast tyvärr verkar vissa ha fantasipriser. Jag har märkt mer och mer att dessa huskattuppfödare påstår att de finns raskatter i korsningen och använder de som argument att öka priset väldigt mycket. Vissa påstådda rasinslag har de bara hittat på då de tror att så fort katten är långhårig är det en skogkatt (eller de använder ordet skogskatt), är katten blå/grå är det en russian blue osv De tror att rasen beror på färg, typ, hårlag mm

Snart ska SVERAK lansera en egen annonstorg, det ska bli spännande hur den kommer att se ut. Jag är glad varje gång jag slipper annonsera på blocket där det nu är större delen korsningar eller 100% raskatt utan stamtavla. Vissa raser är mer drabbad än andra

Upp till toppen
Annons: