Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 601 ggr
Salish
2016-05-02 20:47

Övergång till endast blötmat

Hejsan! Har en sibbe på knappt 4-månader som väger ca 2,2 kg. Han  äter just nu RC Kitten torrisar som bas (fri tillgång) och Mjaus blötmat ca 3 ggr om dagen ca 30 g/portion, och jag vill gärna fasa över till endast blötfoder. Han har nyligen gått över till mjau från rc kitten instinctive som han fick hos uppfödaren och det har inte varit några problem med magen alls under övergången. Tanken är ju då att han ska få fri tillgång på blötmat istället för torrmat, men hur gör man övergången? Har väl ca 1 kg torrisar kvar att göra av med.

Annons:
Splatter
2016-05-02 21:37
#1

Minska tillgången på torrfodret medan du ökar mängden blötmat, typ ge 40 g per portion blötmat en vecka, sen 50 g en vecka, 60 g nästa vecka, osv tills du kommer till den mängden han bör äta. Egentligen borde man ta bort torrisarna tills han har ätit upp sitt blötfoder.
Fyll inte på med torrisar när han ätit upp allt han borde äta varje dag, tanken är att han ska äta sig mätt på blötfodret efter ett tag. När han blir större är det bra om man ger portioner till frukost, lunch, middag, men fri tillgång går bra i början.

Framför allt, ge inte upp. Bli inte förtvivlad när han inte äter sitt blötfoder när du serverar det och ge honom inte torrisar efter en kvart, för då lär han sig att han får torrfoder bara han väntar! Så länge du är envis så kommer det gå bra, 10 månaders sibbe här på 5,3 kg som endast får färskfoder och lite burkmat ibland. :)

mariesdotter
2016-05-02 21:40
#2

Jag började med att dela upp torrfodret på 2 ggr/dag (de fick redan blötmat på morgonen), för att de skulle lära sig att äta på bestämda tider. När de hade vant sig vid det, bytte jag ut en måltid i taget till blötmat. Då hade de redan accepterat att man äter när maten serveras, så att säga, och sedan var det inga större problem :)

Salish
2016-05-02 22:04
#3

Tack för tipsen! Just nu äter han upp kanske hälften av blötmaten när jag ger honom den och sedan går han och småäter både av blötmaten och torrfodret tills nästa giva… Just nu fyller jag på torrfoder lite då och då när jag märker att det börjar ta slut, borde jag då börja ge torrfoder bara på fast tider samtidigt som jag ökar på blötmaten, eller ?

[HundochKatt]
2016-05-02 23:35
#4

Jag skulle hiva ut torrisarna och bara ge blötmat och fri tillgång behöver han inte ha utan ge portioner 2-3 ggr om dagen, så bygger han upp hungern bättre emellan också. 

En del katter tycker att torrisarna är godare (inte konstigt med tanke på smakämnen som de späckar torrisarna med) och det blir svårare att övergå helt till blötmat så länge de känner doften av torrfodret inom husets väggar. 

Bra val att utesluta torrisarna! Sådant gillar jag! 👍

Salish
2016-05-03 09:36
#5

Okej! Låter bra! Men kan inte magen bli konstig om man bara tar bort dom så tvärt?

[HundochKatt]
2016-05-03 09:49
#6

Ser nu att jag missade åldern på din katt, så fler gånger än 2-3 ggr (4 ggr) bör nog din katt få och sedan minskar du ner till 2 max 3 mål per dag. 

Visst kan de bli lite lösa i magen men det brukar vara övergående.

Annons:
kattöga
2016-05-03 09:53
#7

Man brukar rekommendera att man fasar över långsamt flrån torrfoder till blötmat för att det inte ska bli krångel med mage och tarmar. 

Förutom att krånglande tarmar kan ställa till obehag för katten (vet inte om det kan skada katten också?) så kan det också göra att katten kopplar det till maten och därför kommer att vägra äta den nya blötmaten…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2016-05-03 10:01
#8

#7 Fast, som jag förstår det så äter katten redan av den nya blötmaten. Så helt nytt är det ju inte.

kattöga
2016-05-03 10:24
#9

#8 Ja, du har helt rätt! Det missade jag……. My mistake! ☺️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: