Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 613 ggr
Volpes
2016-05-02 18:00

Mjäll

Hej. Jag tror att min katt har lite Mjäll. Han har ingen klåda eller så, så han har inga problem med det. Är det något jag borde göra någonting åt i alla fall, eller kan katter ha lite Mjäll ibland? (Jag har aldrig haft en katt med Mjäll förut) Läste att det kan bero på torr luft vilket nog kan stämma i detta fall. Kan det bero på andra saker?

Annons:
Inkanyezi
2016-05-02 18:05
#1

Det finns flera möjliga skäl till att det yttersta hudlagret stöts bort mer frekvent. Men ett sätt att få huden smidigare och inte flaga är att tillsätta olja i maten, gärna med Ω3. Det kan funka med en kapsyl linfröolja till måltiden. Äggula är också bra, och särskilt med Ω3-fett.

Volpes
2016-05-02 19:07
#2

Jag barfar honom så han får både äggula 1-2 i veckan och fiskolja.

Katthemsmatten
2016-05-03 12:13
#3

Stress kan ge reaktion i form av Mjäll.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Volpes
2016-05-03 13:24
#4

Jag tror inte att min katt är stressad. Kan man märka om de är de på något annat sätt? Jag studerar hemifrån för tillfället så jag är hemma hela dagarna så han är inte ensam eller så. Så vad kan orsaka stress?

burmamys
2016-05-03 16:24
#5

En fundering jag får är hur länge du har barfat? En del katter kan få en sorts avgiftningsreaktion med t ex torr päls och hård eller lös mage under någon - några veckor i början efter att man fasat över till barf. Annars kan det vara något helt annat, han kanske fäller mycket nu och är lite torr av andra orsaker?

Volpes
2016-05-03 16:33
#6

Ja, jag har barfat honom i ungefär 1 år nu så det borde det väl inte vara. Ja han fäller rätt mycket nu, kanske är därför. 🤔

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-03 18:09
#7

Vad är barfar för något? Bara undrar snabbt hehe

burmamys
2016-05-03 18:18
#8

#6 ja efter ett år borde det absolut inte påverka! Troligare då att det beror på att han fäller. #7 att barfa betyder att man ger katten Biologiskt Anpassad Rå Föda (BARF), dvs råa bitar av kött, hjärta, lever, och ben. Både jag och Volpes barfar 😃

[eliinmeyer]
2016-05-03 19:41
#9

#8 bara kött då alltså? Är katter kanske bara köttätare? Varför barfar man, är det inte bra med kokt eller stekt kött?

burmamys
2016-05-03 20:15
#10

#9 katter är anpassade genom evolutionen till att äta smågnagare och småfåglar, och BARF handlar om att ge mat som liknar den naturliga födan så mycket som möjligt. Vildkatter steker inte sin mat, de fångar och dödar och äter upp den medan den är färsk! 😉

[eliinmeyer]
2016-05-03 21:29
#11

#10 kan de inte må dåligt av att plötsligt få rått om man gett vanligt torr foder eller blötmat innan? Eller är det så att man sakta vänjer dem vid det?

burmamys
2016-05-03 23:22
#12

Ja precis som vid allt foderbyte så ska man fasa över ganska långsamt, en del behöver bara en vecka, andra kan behöva ett par månader, lite beroende på vad de ätit innan, hur känsliga de är i magen och hur villiga de är att testa nya smaker. Men många katter blir så förtjusta i den råa maten att de till och med hetsäter och tigger mat mer än vanligt ett tag. 😃

Upp till toppen
Annons: