Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 572 ggr
[lillelull]
2016-05-02 05:13

Hårbollar

Hej, Godmorgon! 🙂☀️

Är det någon som har något bra tips som jag kanske inte redan provat mot hårbollar?  Han är en huskatt på 3 år med lång päls och underull.

Jag kammar dagligen, använder kammar av märket Spratts, badar, ger maltpasta, vi har nästan alltid färskt kattgräs hemma, och trimmar honom.
Han äter våtfoder dagligen  nu och en mindre mängd torrfoder.
Han är rakad på större delen av kroppen, jag brukar låta honom ha kvar päls på svans och ben samt runt om huvudet. 
Idag har jag rakat svansen och benen där bak pga att han då började kräkas hårbollar igen något han inte gjort på väldigt lång tid, så nu har jag väl gjort det sista  man kan känner jag men  hatar att behöva raka hans svans och hela hans bakdel för han tycker det är lite jobbigt den första timmen med svansen.
Han tittar på den och ja det är lite som att han inte känner igen den och han känner sig jagad av denna konstiga "okända" svans 
Men de lägger sig efter en 1 timme ungefär men det känns ändå jobbigt..😕😭💔
( Och ja vi har varit hos veterinär med problemet också) 
men tänker ändå vad mer kan man göra, kan man göra något mer eller har jag nu gjort allt och får ta och raka hela honom inkluderat svans varje gång jag rakar hela honom också? 

Någon som har problem med detta?
Vad gör ni åt det? Har ni något annat bra tips?  🙂

Annons:
Uppkatten
2016-05-02 08:06
#1

Till att börja med så får du se det positiva i saken: det är bra att hårbollarna kommer ut! Att katten kräks upp dem eller bajsar ut dem.

En del katter har stora problem med hårbollar, min veterinär nämnde att det t ex var vanligt bland Birmor. När min katt hade mer påtagliga problem med hårbollar en sommar rådde veterinären mig att diskutera detta med birma-ägare om problemet skulle fortsätta.

Det har jag inte gjort. Min katt kräks fortfarande hårbollar då och då, men det håller sig inom rimliga gränser (även mina korthårskatter har då och då haft hårbollar).

Vad du kan göra är väl i så fall att öka på mängden blötmat ytterligare, tänker jag. Blötlagt psylliumfrö föreslog min veterinär. Har katten förstoppningsproblematik som en följd av hårbollarna kanske man får diskutera lactulos med sin veterinär, men då gäller det att katten i övrigt får i sig bra med vätska (enligt veterinären).

Vet att en del tycker att furminator (när det gäller kattens pälsvård) är bra för att förebygga hårbollar, men vad jag förstår så bör den användas med viss försiktighet och bara på katter med underull.

Hoppas du kan få fler bra tips här i tråden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: