Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2228 ggr
marsisen
5/1/16, 11:10 AM

Kvistlar och bölder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min katt Nelly har kvistlar/får kvistlar. Lägger in en bild. Hon har runt 4 stycken, lite olika storlekar, oftast mindre än den på bilden. Olika ställen på kroppen. Har hört att det inte ska vara någon större fara, men possetivt kan det väll ändå inte vara? :/ Varför får hon dom, och vad kan jag som ägare göra? Hon har även som en liten knöl, som en ärta, lite blåaktig skulle jag säga (svårt att ta bild pga pälsen). Den sitter i skinnet vilket häller inte ska vara nån större fara, hon har nu haft den några år och ett tag blev den större, men nu finns den liksom bara där.. Har haft ett tidigare inlägg om detta och där sa ts att jag skulle klämma den. Gick inge vidare bra, nu är den mera platt om man säger det så :/ Hon har verkligen inte ont där, det ända som jag kan se är att huden är mer töjbar där. Hon är 10 år men har som sagt haft detta under en längre period. Vad kan jag göra tycker ni?

animal power <3

Annons:
Choklad
5/1/16, 11:27 AM
#1

be en veterinär kolla  upp det

U R us

OberonsMatte
5/1/16, 11:48 AM
#2

En av mina tidigare gammelkatter hade många såna där och det var inget att oroa sig för sa veterinären. Precis som människor kan katter få en del helt ofarliga pluppar på huden med åren. Min snart 12-åriga Moltas har också minst en.

Visst kan en del knölar och hudförändringar även vara elakartade, men den på bilden ser väldigt oförarglig ut. För att inte missa något som faktiskt behöver åtgärdas är det bra att be veterinären ta en titt t.ex. vid den årliga vaccinationen.

Sajtvärd Katter iFokus

marsisen
5/1/16, 12:00 PM
#3

#2 tack för svaret! #1Att åka till veterinären blir för dyrt, särskilt när det verkar vara ngt ofarligt. Och "bölden", har hört vid tidigare inlägg att det dykt upp på ens hund, men hon klämde den och så var det i te mer med den saken. Borde man göra det tycker ni?

animal power <3

Choklad
5/1/16, 10:25 PM
#4

Bölder ska alltid kollas hos veterinär, de kan vara så pass djupa att de behöver tömmas och de gör hemskt ont. Kläm inte på bölden, den kan bli större då, om man trycker fel.  Det behövs ofta någon form av medicin också.

U R us

Choklad
5/1/16, 10:27 PM
#5

Läser nu att bölden inte är någon böld. 🤐Ring och kolla vad en undersökning kostar.

U R us

marsisen
5/1/16, 11:04 PM
#6

#5 böld skulle jag nog häller inte säga att det är, var bara det bästa ordet jag kunde hitta ;) Den sitter inte djupt alls. Som sagt är skinnet väldigt töjbart, så den sitter bara i det skinnet om man säger det så. Större har den inte blivit, efter vi prövat klämma den för ett tag sen från tips i tidigare inlägg har inget hänt, bara blivit platt. Vi kommer inte åka till veterinären, men skulle gärna vilja veta vad det är.

animal power <3

Annons:
Uppkatten
5/2/16, 7:53 AM
#7

#6 Helt omöjligt för oss att göra någon slags veterinärmedicinsk bedömning i en tråd så här på nätet. Dessutom är det oetiskt. Vi är amatörer i det sammanhanget och kan lätt missbedöma något, vi ska inte heller behöva "bära ansvaret" om vår gissning senare visar sig vara felaktig (med ev. negativa följder för katten/kattägaren).

Skador/sjukdomar/förändringar bör kollas upp hos veterinären. Ibland kan det vänta till t ex den årliga vaccinationen, andra gånger behöver det kollas upp direkt. Ytterligare ett alternativ i det här fallet kan ev.  vara att mejla bilder till veterinären och fråga om hudförändringarna motiverar en bedömning hos veterinär.

Att börja "klämma" en hudförändring - som man inte har någon säker diagnos på - för att någon okänd människa på nätet tycker det/föreslår det, känns inte som det mest ansvarsfulla sätt att hantera katten. Man har ju ingen aning om vad den personen i sin tur har för kunskaper…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eliinmeyer]
5/2/16, 8:20 AM
#8

#7 jag tror att TS menar mer att om någon annans katt haft något sådant eller liknande om de kan säga vad det är, om det är ofarligt osv :)

Uppkatten
5/2/16, 8:38 AM
#9

#8 Jo, jag förstår det. Men det är en bedömning som vi som lekmän inte kan göra, och inte bör försöka göra. Man kan invagga trådskrivaren i en falsk säkerhet ("det här ser ut som ngt som min katt hade - och det var ofarligt"), trots att det kanske i själva verket rör sig om något som bör kontrolleras upp/åtgärdas. I så fall får man skriva som i #2.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marsisen
5/2/16, 10:14 AM
#10

#7 det blir bara onödigt och dyrt, för något som inte är farligt. Låter kanske oansvarigt men nu är det så att jag känner min katt bäst. Vad man än skriver på iFokus så är det någon som skriver "åk till vet", och det kan jag förstå. Men nu i denna situation väljer jag att inte betala för något ofarligt, jag vill endast veta varför de har uppkommit. Kanske är det någon textil jag bör undvika et.c. Veterinären kan jag absolut kontakta, men man kan ju redan nu förutse att de kommer säga "åk till vet", därför frågade jag här om det finns någon kunnig, eller har upplevt detsamma. Och nej, det är inget ni kan bedöma, men jag kan.

animal power <3

[eliinmeyer]
5/2/16, 2:40 PM
#11

#10 men ger du sånna årliga vaccinationer? Då kan du ju passa på dem att kolla upp det då i så fall. Och en fråga bara, inget dömande, men om du själv visste att du inte kommer ta katten till vetrinäreon och vet att det är ofarligt? Varför fråga du då? Ville du bara veta vad det var eller..?

marsisen
5/2/16, 3:41 PM
#12

#11 nej, vi går sällan till vet, men skulle fråga om jag fick dit någon gång. Ja katter kan ju få ofarliga saker liksom människor och finnar, men jag ville veta vad det berodde på, om det är nån textil jag borde skippa eller så et.c :)

animal power <3

Choklad
5/2/16, 3:58 PM
#13

Kan ju vara nån form av ohyra också, man vet aldrig var katter tar sig fram, om de nu inte är innekatter förståss.

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: