Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1666 ggr
mejamylove
2016-05-01 00:37

Katt som kissar inne

familjen har två katter. En mamma och hennes kattunge, mamman har på senare tid börjat kissa inne alltmer. Framförallt i min säng. Jag vet att djur känner av när dom inte är omtyckta och kanske just därför kommer hon alltid till min säng och kissar. Min säng är nere i vardagsrummet och avskiljs enbart med ett draperi genom halva vardagsrummet, jag kan därför inte hindra henne från att komma åt min säng. Om det enbart var upp till mig skulle jag inte ha kvar katten men tyvärr är familjen fäst vid henne och de skulle aldrig lämna ifrån den. Vad finns det för nåt jag kan göra? Hon har verkligen börjat gå mig på nerverna, klarar inte av henne längre, men skulle aldrig tvinga min mor att lämna ifrån henne eftersom hon är så förälskad i katten. Är det hormoner som är det bästa alternativet? feliway typ?

Annons:
belliiboii
2016-05-01 00:54
#1

Hur gammal är katten? Har haft katt genom hela min uppväxt och vi hörde från någon att när en katt kissar inne som är gammal så kan det vara så att katten kan vara dement. Dock är ju inte det så jätte vanligt men det kan hända! 

Annars så är det nog bara att katten kanske "strejkar" över att den inte tycker att ni gör rent tillräckligt ofta, att platsen lådan står på inte är nå bra eller katten kanske inte tycker om sanden i lådan. Ni får lycka till och hoppas att det löser sig!

Scorpio97
2016-05-01 00:55
#2

Är katten kastrerad? Hur gammal är den?
Hur gammal är kattungen, och är den kastrerad?
Är de ute- eller innekatter?
Hur många lådor har ni och var är de placerade?
Vilken typ av lådor är det? (Små/stora? Med lucka/huv?)
Vilken Kattsand är det i lådorna och hur tjockt lager har ni?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Hur ofta leker och gosar ni med katten?
Är det bara i din säng hon kissar? 
Har något förändrats? (Flytt, ny familjemedlem osv?)

Steg nummer ett när en katt börjar kissa eller bajsa inne är att kontakta en veterinär. Exempelvis UVI gör väldigt ont på katten, och gör gärna att den kissar utanför lådan (lådan förknippas med smärta), och ofta på mjuka stället. 

Är någon av katterna okastrerade bör dom kastreras. Egentligen är det ganska "onaturligt" för en katthona att ha kvar en av sina kattungar i samma revir, och om alla katter i hemmet är kastrerade är det större chans att dom kommer överens. Många okastrerade katter kissar även inne vid löp och/eller som revirmarkering. Är honan kastrerad men ungen okastrerad och könsmogen, så kan det också vara väldigt stressande för katterna = kissar utanför lådan. 

Sen är nästa steg hur lådsituationen är. Har man två katter är regeln att man ska ha minst tre lådor. Går någon utanför lådan ska man gärna ha fler lådor. Sanden ska vara i ett ca 10-20 cm lager, och vara klumpbildande, finkornig och lerbaserad. Det är vad dom flesta katter föredrar. Lådorna bör städas två gånger per dag. 
Har man lucka och huv på lådorna blir luften ofta väldigt instängd och det kan lukta äckligt för katterna. Beroende på ens katt kan det även kännas otryggt för katten att gå på en så instängd låda. En helt öppen låda brukar föredras av dom flesta katter. Så har du huv på lådorna, ta av den eller ta åtminstone bort luckan. 

Och katter är renliga djur, och försöker sköta lådan så länge som möjligt. Att katten "alltid gått på lådan innan" är alltså inte någon garanti för att katten tycker att lådsituationen är optimal eller ens okej. Så om katten är missnöjd med lådsituationen så kan det räcka med någon liten grej för att få bägaren att rinna över, och katten börjar göra sina behov utanför lådan. Då är det ändå lådan som behöver åtgärdas.

Felkissningar utanför lådan bör inte städas med klorin eller medel som innehåller klorin, för det luktar kiss enligt katterna. Däremot kan man med fördel använda det när man rengör lådorna. Ättika är effektivt för att ta bort lukt både för oss och katterna. 

Hormoner/feliway kan fungera om katten är stressad av någon anledning, men det är absolut inte steg ett. Börja med en veterinärkoll, kastrering om det inte redan är gjort samt att optimera lådsituationen. 

Sen tycker jag det är viktigt att komma ihåg att katten inte kissar utanför lådan för att djävlas med dig, utan den har helt enkelt inget annat sätt att säga att något är fel. Som kattens ägare är det då ens jobb att lista ut vad som är fel, och lösa det. 

Ett tips är även att söka på "kissa inne" eller "felkissning" eller dylikt härinne på sajten, det finns ganska många trådar om ämnet som kanske kan hjälpa dig också.


//Jessie

mejamylove
2016-05-01 01:26
#3

Kastrering är inte på frågan för nån av dom eftersom det är avelskatter, utförligare svar får komma imorgon. Godnatt för nu!

majvi
2016-05-01 08:25
#4

Lägg ett duschdraperi , presenning eller dyl över din säng för att skydda den.

Jag tror att felkissandet beror på att hon är okastrerad och har en unge kvar.Vet inte om det skulle hjälpa om ungen flyttar till ett nytt hem eller om bara kastrering hjälper.

Löser det sig inte med felkissandet kan hon knappast vara lämplig som avelskatt i framtiden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[[pimey]]
2016-05-01 10:13
#5

Fertila katter kissar inne det är bara acceptera

MonicaLagerquist
2016-05-01 10:20
#6

#5

Självklart kissar alla fertila katter inne eftersom att fertila katter ska hållas inne.

Mina fertila katter kissar inne.I sina lådor.

Till TS se över lådsituationen. Rengör med ättika det som katterna kissat på-

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
annzoo
2016-05-01 10:59
#7

Är katten fertil är det mest troligt att felkissningen beror på de.  Har man fertila katter får man räkna med att de kan ske olyckor. Köp plastad frotté över sängen och ha fler lådor ni rensar dagligen. Jag har själv en kissig ras och har katter som kan kissa fel vid löp men det blir bara lite mer städa =) Hanarna är värre :P

annzoo
2016-05-01 11:02
#8

läste i en tidigare tråd att ni är fodervärdar. Är det så bör din mamma fråga uppfödaren om råd.

mejamylove
2016-05-01 11:03
#9

Ojoj, många frågor nu. Katten är runt 4, kattungen snart ett halvår tror jag. Lådan är bra men det finns bara en, så det kanske är en av anledningarna. Jag rör aldrig den vuxna katten eftersom hon hårar, jag är dessutom bara hemma under helgen. Mamma och syster som bor med katten gosar med henne varje dag. Hon kissar främst i min säng och min hunds säng, min hund sover även i min säng om det spelar någon roll. Det är när jag börjat vara hemma längre stunder, typ hela helgen eller på lov som hon börjar kissa på mina eller hundens saker. Jag köpte ett överdrag från ikea som var till för kaffespill, det funkade ett tag men tillslut gick det igenom(!?) överdraget och genom täcket. Katterna är innekatter. Jag har fört fram förslaget nu till min mamma att bara ha kvar kattungen, men hon blev väl inte så glad, om nån katt ska stanna tycker hon att det är mamman.

annzoo
2016-05-01 11:09
#10

#9 lite nyfiken hur du kan begära att hon gör sig av med den vuxna hona om du bara är hemma på helger och lov. Om problemet inte finns under tiden du inte bor där är det nog hunden katten protesterar mot

Scorpio97
2016-05-01 11:17
#11

Skaffar ni fler lådor så kan det kanske få henne att sluta kissa utanför. Med två fertila katter (kattungen är kanske inte helt könsmogen än, men den kommer ju bli det) skulle jag rekommendera ännu fler lådor än vad som vanligtvis rekommenderas, typ fyra-fem stycken. Man måste ju inte köpa kattlådor på djuraffären eller liknande, valfri låda från typ Ikea i lämplig storlek fungerar minst lika bra. 

Men det är som sagt inte säkert att hon slutar kissa utanför lådan ändå. Det är ju inte heller säkert att hon slutar för att kattungen flyttar, vissa katter kissar inne när dom löper/är fertila oavsett om det finns andra katter i hemmet eller inte. Men det är såklart en ökad stress att bo med en annan fertil katt. 

Vaxduk, plastad frotté, duschdraperi eller annan plast kan vara bra att täcka sängen med. Om överdraget du köpte bara var för kaffespill så var det kanske lite för "klent" för att klara av kattkiss upprepade gånger. 
Katter brukar även undvika att kissa på samma ställe som dom äter och dricker, så att ha mat-/vattenskålar i eller i närheten av din säng kan också hjälpa. 

Sen känner katten som sagt av om du ogillar den, och då blir det ytterligare en stress. Jag vet inte om ni har mat framme hela tiden, eller om ni ger på vissa tider? Om ni ger på vissa tider kanske det kan hjälpa om du kan sköta matningen när du är hemma, så att katten ändå förknippar dig med något positivt. Eller så kanske du kan ge godisar ibland. 
Är det hunden hon reagerar på vet jag dock inte hur man ska lösa det. Men då kanske feliway kan hjälpa till.


//Jessie

mejamylove
2016-05-01 11:22
#12

#10 När jag kommer hem på helgerna så är det alltid en fläck i min säng, men bara en. När jag spenderar lov och långhelger så händer det oftare, då använder hon liksom min säng som sin toa. Och jag har aldrig gillat katten, så det här var väl egentligen vad som fick bägaren att rinna över så att säga. Och jag begär ingenting, jag vet att mamma gillar katten men jag tänkte det var väl värt ett försök iaf. 

Värt att tillägga är att hundens säng alltid stinker kiss, så risken är väl att det är hunden hon inte gillar.

Splatter
2016-05-01 12:20
#13

Jag misstänker att katten tycker du luktar "konstigt", eftersom du bara sover över på helgerna och katten enbart kissar i hundens och din säng. Du luktar helt enkelt inte som "hemma" för katten och den vill få dig att lukta rätt genom att blanda era lukter. Även om du hatar att katten hårar ner dig, så är det möjligt att kissandet kan minska om du låter katten stryka sig mot dig och du klappar den för att visa att ni hör till samma familj. Kanske ha kläder hos din mamma som får stanna där så de luktar hemma för katten? 
https://youtu.be/KEbtXkd2XF4?t=2m34s

Sen behöver ni helt klart fler lådor, minst antalet katter man har + 1 låda till.

Annons:
annzoo
2016-05-01 13:11
#14

#12 är det en biabädd hunden har? kasta den isf då flera katter kissar i den.
Kissar katten i din säng/andra stället då du inte är hemma?
hur torkar ni bort olyckorna?

mejamylove
2016-05-01 23:01
#15

#13 jag ska ta upp det med fler lådor till mamma :) #14 nee ingen biabädd, en träfåtölj med madrass och filtar, när vi städar efter fläckarna har vi tagit hela paketet med sängkläder och slängt in i tvättmaskin. Tvättar bara med tvättmedel på högsta utan sköljmedel.

kattöga
2016-05-02 10:04
#16

Tvätta sängkläderna som vanligt och ha i ättika i sista sköljvattnet! Ättika tar bort lukten från kattkiss, även den lukt som inte vi människor känner, men som katten  känner! Dom känner alltså dofter som inte våra näsor klarar av att upptäcka. 

Så även om ni har tvättat som vanligt, så ligger det doftpartiklar kvar i textilierna och då luktar det "kattlåda" för katten och i "kattlådan" ska man ju kissa…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

mejamylove
2016-05-02 11:17
#17

#16 kommer inte tygen lukta ättika då?

Scorpio97
2016-05-02 11:19
#18

#17 Det kan lukta lite svagt ättika medan tyget är fuktigt, sen försvinner den. Om man ändå tycker att det luktar ättika så kan man ju tvätta en gång normalt efter.

Men det är många som har ättika som sköljmedel till vanlig tvätt (alltså kläder och så), och vad jag har förstått så ska det inte märkas något på lukten.


//Jessie

mejamylove
2016-05-02 12:59
#19

Oki, tack för alla tips :)

kattöga
2016-05-02 16:47
#20

#17 När ättikan/tyget torkat har lukten av ättika försvunnit. Ättika kan du använda till jättemycket, bl a till rengöring på många sätt och för att ta bort oönskade lukter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: