Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1043 ggr
Volpes
4/30/16, 7:35 PM

Europé= huskatt?

https://www.youtube.com/watch?v=57AVEm83nFU

Så om jag förstår  denna video rätt så härstammar huskatten ifrån rasen europé. Jag har läst några gånger här på forumet att visa inte vill att huskatten ska dö ut. Men borde det inte vara bättre att den gjorde det då vi har europén. Jag menar om det är samma ras så är det ända som skiljer den åt att huskatters bakgrund inte är kollad medan européns är det, vilket är bättre då djuren blir friskare. Så det skulle helt enkelt inte göra något om huskatten "dog ut" eftersom den egentligen inte gör det då det i princip är samma ras som europé men utan en  kollad bakgrund. Eller tänker jag helt fel nu`?

Annons:
MonicaLagerquist
4/30/16, 7:55 PM
#1

Nej du har nog missuppfattat det hela lite.Det är tvärtom

Det finns en ras som heter europé. Det är en ras som tagits fram från huskatter.

En huskatt är en katt utan stamtavla som kan se ut lite hur som helst.

En europé är en raskatt med en rasstandard,

Stolt ägare till fem La permer

burmamys
4/30/16, 11:16 PM
#2

Som MonicaLagerqvist skriver så härstammar Europén från den nordiska huskatten, som den såg ut före 1960. Till en början var namnet Svensk huskatt (jämför med Norsk skogkatt) och man försökte bevara utseendet hos de katter som funnits på svenska gårdar sedan vikingatiden. Utparning med andra raser är idag inte tillåten. Jordbruksverket har upprättat ett bevarandeprogram för ett antal olika lantraser av ko, får, kanin m.fl., och även kattrasen Europé ingår i detta. Tyvärr är det en väldigt liten ras idag, kanske för att katterna ser ut som vanliga huskatter. Tycker det vore tråkigt om Europén dog ut!

tarantass
4/30/16, 11:44 PM
#3

Litet lustigt och tveeggat att en ras som är produkt av naturlig blandning inte tillåts blanda sig längre. Blanda sig med vildkatter är säkert inte riktigt samma sak som att blanda sig med onaturliga raser som människan har avlat fram, och det är förstås bra att ett "naturligt" utseende får skydd i den tilltagande rasfixeringen, men ändå.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

MonicaLagerquist
5/1/16, 6:56 AM
#4

#3

 Det finns inga vildkatter i Sverige .

Med tanke på att endast ca 15% av katterna i Sverige är raskatter så tycker inte jag att det är någon fixering över raskatter.

Det är oftast huskattsägare som vill se raser i sina katter.

Ofta raser som inte ens finns i Sverige ännu.

Stolt ägare till fem La permer

tarantass
5/1/16, 3:02 PM
#5

Det finns vildkatter längs den väg huskatten har kommit till Sverige.

Inte heller om raser skrev jag bara om Sverige. Raser är "något som kommer".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: