Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2857 ggr
[Tibonnanj]
2016-04-28 18:33

Kommer aldrig köpa huskatt av uppfödare igen...

Nu har jag lärt mig min läxa. Jag kommer aldrig igen köpa huskatt av uppfödare ( kan fortfarande tänka mig att köpa/adoptera från katthem/förening).

Uppfödaren i fråga föder inte medvetet upp huskatter utan kullen blev till under en tjuvparning när honan skulle börja med p-piller och de va kattvakt åt 2 hankatter (Det va de hon sa men efter det här tror jag inte på mycket av det hon säger).

Vid köpet var vi medvetna om att katten hade en "krok" på svanstippen. eftersom det bara va på tippen så brydde vi oss inte så mycket och betalade fullpris. Några veckor efter att vi fått hem katten upptäcker vi att svansen är av nära svansroten. Svansen är stel, katten kan ej röra på den, ingen blodtillförsel och ingen känsel är veterinärens utlåtande.

Vi ville ha en del av pengarna tillbaka eftersom vi ej var medveten om denna skada vid köpet. Vilket inte heller uppfödaren var. Men säljer man en vara som senare visar sig ha varit defekt redan innan köpet så tycker jag att man betalar tillbaka om köparen vill det. Vi begärde en 3djedel av priset tillbaka. Uppfödaren vägrar ( j*vla bitch (ursäkta)). Det handlar inte om priset men jag tycker att man ska göra rätt för sig. Att betala tillbaka den lilla summan vi begär kommer vara som ett sandkorn i öknen i uppfödarens ekonomi och jag förstår inte varför hon vägrar. Vi har även erbjudit att visa ett intyg från veterinären för henne för att visa att skadan redan fanns vid köpet.

Jag har definitivt lärt mig av mitt misstag.

Jag skulle behöva lite stöttning känner mig så himla nertryckt just nu.

Annons:
Zadeira
2016-04-28 18:36
#1

Gjordes det ingen veterinärundersökning innan köp? Gör man inte det på katter? (har själv bara erfarenhet av hund och häst där vet.bes görs innan köp).

MonicaLagerquist
2016-04-28 18:37
#2

Varför köpte du en katt som inte var besiktigad av uppfödaren?

Stolt ägare till fem La permer

Ominous
2016-04-28 18:38
#3

Kattuppfödning går under komsumentlagen tror jag. Som jag fattat det är uppfödaren tvungen att ersätta dig för skador som fanns vid köpet men som inte upptäckts. Jag är inte så kunnig, men någon annan kanske kan hjälpa dig.
Men det är antagligen svårt, och lär väl inte leda någonstans. Men kan ju skrämmas lite :)

Huskattförsäljare är notoriska för att vara oseriösa och riktigt hemska. Man blir bara ledsen. :(

I wish I could write as mysterious as a cat

Zadeira
2016-04-28 18:41
#4

Jag tror att rent lagligt blir det svårt, även med vet-intyg, att bevisa att katten såldes skadad. Jag vet inte hur det funkar rent lagligt men uppfödaren verkar ju inte ha varit medveten om att katten var skadad så frågan är om man kan kräva återbetalning. Att det bör ske rent moraliskt är en sak, men lagligt tror jag inte man kan sätta emot mycket.

Snuffles
2016-04-28 18:42
#5

Jag mår illa av att du kallar katten för en vara

Uppkatten
2016-04-28 18:43
#6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lizelda
2016-04-28 18:45
#7

#5 Chilla, i lagens ögon så ses den som en vara, betyder inte att någon anser att det är en vara.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Zadeira
2016-04-28 18:46
#8

#6 För att Agrias Dolda Fel-försäkring ska gälla måste en kattunge som säljs vara besiktigad av en veterinär inom sju dagar före leveransen till den nya ägaren. Så står det i länken. Katten verkar inte varit varken veterinärbesiktad eller försäkrad.

[LoveUnite]1
2016-04-28 18:48
#9

Tyvärr kan man inte begära så mycket från huskattsuppfödare eftersom de inte följer några specifika regler. De får oftast bara kattungar för de orkar inte kastrera sina katter och sedan vill de bli av med kattungarna asap.

Det finns de ytterst få som är vettiga människor som säljer huskatter, men de är få och svåra att hitta.

En vettig person hade självklart med uppvis av vet intyg betalat tillbaka en del av pengarna. 1/3 är ändå inte mycket, med tanke på att jag kan gissa katten måste operera bort svansen eller något och där är bara självrisken minst 1500 kr.

Allt jag kan säga är: " Man lär sig av sina misstag. "

Vi alla gör dem.

Ska du någonsin skaffa huskatt välj från stödhem/adoption eller hemlösa katter, det finns så många, och tar man in en hemlös vuxen/unge katt så får man ha i tankarna att man inte vet vilka sjukdomar katten kan ha eller skador, det är sådant som hör till när man ska ge hemlösa katter hem.

Lizelda
2016-04-28 18:49
#10

Jag förstår att TS är upprörd men är den varken besiktigad eller försäkrad så får hon ärligt talat skylla sig själv. Varför köpa en katt som inte ens är besiktigad?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tibonnanj]
2016-04-28 18:52
#11

#1 #2 Jo, kattungen blev besiktad och allt var ok då. Tyvärr begärde vi inget intyg ( vilket jag borde gjort) men jag kan förstå att man missar svansen. En standard undersökning går mer ut på att se i öronen, lyssna på hjärta, lungor, känna på ben och ev svans o.s.v men inte att känna om den faktiskt har känsel.

#5 jag kallar katten för en "vara" för att köpet går under köplagen dvs samma lag som köp mellan bla privatpersoner går under oavsett om det är en sak eller ett djur. Meningen jag använde ordet i va för att vara mer saklig.

Aleya
2016-04-28 18:55
#12

Jag undrar hur du ens kan kalla detta för uppfödare TS?
Det låter snarare som en bondtölp som inte har en aning om något. Sen undrar jag vad du fick betala för katten?
För det låter som en större summa pengar. Och är inte katten ens kollad hos veterinär innan eller vaccinerad eller har en försäkring i grunden så tycker jag personligen att du får smått skylla dig själv. Man köper inte av sådant folk helt rätt och slätt.

Ska jag vara ärlig så skaffar jag hellre katter från folk jag känner än totala främlingar, så slipper man dessa konstiga saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2016-04-28 18:56
#13

#11

Veterinärintyget ska ju följa med katten vid försäljningen.

En veterinär går igenom hela katten och punkt för punkt kryssas i på intyget.

Under punkt 12 i intyget finns ett ställa att kryssa i för svansen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Em_
2016-04-28 18:58
#14
Zadeira
2016-04-28 18:59
#15

#11 En bra veterinär ska inte missa en svans som är så pass skadad som du beskriver. Dessutom om den har en liten krok som tydligt syntes redan då ska veterinären vara extra uppmärksam på att svansen funkar som den ska.

Nu missade h*n det, men eftersom ni inte ens har det intyget är det svårt att göra något.

[dynamitella]
2016-04-28 19:14
#16

Det är inte så att det är en scottish fold du köpt (huskatt, men med foldöron?). 
Jag åkte själv på en riktig fuling då jag fick hem min katt och det visade sig att hon inte alls var renrasig. Nu är hon ju kollad av veterinär och utan anmärkning, men just svansen vet jag kan vara ett problemområde hos scottar, vilket är varför jag frågar. 

Det enda du kan göra i nuläget är att fortsätta vara på säljaren, och sen sprida online att detta är en backyard breeder som inte har problem med att sälja defekta kattungar.  Var lite försiktig med förtal bara.

[Tibonnanj]
2016-04-28 19:30
#17

#12 Vi har insett vilket misstag vi gjort och vi och lärt oss av det.

#13 jag vet detta nu.

Var jag inte tydlig med att vi har fått oss en läxa? Kan tillägga att vi både 2 ( min sambo och jag) mår dåligt av det här och skäms. Jag ville ha stöttning. Läxan har vi redan lärt oss.

Det är lätt att vara naiv i stunden. Vi hade planerat att skaffa katt länge. Vi hade hört av oss till ett katthem som aldrig hörde av sig tillbaka. Jag längtade efter en katt väldigt mycket och när min mamma skulle åka och titta på en kull med kattungar så följde jag och min sambo med. En kattunge somnade i mitt knä och vi blev så fästa vid honom så vi tingade honom. "Uppfödaren" va jättetrevlig och verkade väldigt kunnig och seriös ( vi har ingen tidigare erfarenhet av uppfödare) så vi ignorerade varningsklockorna : inget vet.intyg, katten va bara vaccinerad en gång, andra vaccinationen skulle vi få göra, i annonsen skrev "uppfödaren" blandning av Norsskogkatt, maincoon och huskatt istället för huskattungar)  Vi älskar vår katt, han är perfekt och han är väldigt planerad och efterlängtad men vi var dumma som inte brydde oss om varningsklockorna. Han kommer vara vår sista "uppfödarköpta" huskatt, tack vare honom lärde vi oss denna värdefulla läxa.

Jag vill återigen säga att jag behöver stöttning och förståelse.

[Tibonnanj]
2016-04-28 19:39
#18

#16 Han har "normala" öron så jag är ganska säker på att han är en vanlig huskatt

Jag ville lägga upp namn på "uppfödaren" och orten hon bor på, vilken/vilka ras hon säger sig föda upp, på facebook och här. Men är det verkligen ok att göra så?

Zadeira
2016-04-28 19:40
#19

#17 För att få stöttning och förståelse är det nog många som behöver mer info som tyder på att uppfödaren gjort fel. Och ja, moraliskt fel kan man ju tycka denna personen har. Men lagligt, nej, där är det ni som fått er en hård läxa.

Det är synd att ni råkat ut för det ni har, men nu har katten kommit till ett hem med mycket kärlek (verkar det som) och där ni kan börja på ny sida och göra rätt framöver. Det viktiga nu är väl att fokusera på kattens hälsa och helt enkelt släppa uppfödaren. Förhoppningsvis har ni fått något gott ur det här i en liten, fin och trevlig katt och om det känns surt att ni fått en skadad katt och inte får ersättning så tänk på att katten förhoppningsvis ändå är värd det.

Em_
2016-04-28 19:40
#20

Jag tror det blir svårt att få något tillbaka. Tänk dej en bil där säljaren säger "ja den är lite rostig men den gick igenom besiktningen" utan att visa några papper, och sedan visar det sig att bilen måste lagas för att inte rosta sönder… Det är aldrig kul att lära sig den hårda vägen. Förhoppningsvis läser folk din historia här och kan undvika att göra samma misstag :) Hur går för katten? Blir det amputation eller får svansen vara kvar?


Annons:
Uppkatten
2016-04-28 19:44
#21

#8 Jag hänvisar inte till länken med anledning av vad som står i Agrias dolda fel försäkring. Den försäkringen är självklart inte aktuell i det här fallet.

Jag hänvisar istället till länken därför att där finns viktig information om vad som gäller enligt konsumentköplagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[LoveUnite]1
2016-04-28 19:44
#22

Fokusera er på er lilla nya tillskott i familjen, viktigast är att han har det bra =)

Å han ska vara glad att han kom till er, alltid skönt när katter kommer till hem där familjen verkligen längtar och vill ha en katt!

Själv tog jag in en kattunge från ett "hem" där de "avlar" på katterna som ingenting och skjuter katterna vid 1 års åldern. Tog/fick den självklart.

Har haft honom nu i snart 3 år och är en underbar liten katt.
Kattungstiden fram tills nästan 2 års åldern tyckte jag var jobbigast, hihi, han är även min första katt, så jag lär mig allt med honom nu. :)

Uppkatten
2016-04-28 19:46
#23

#0 Om katten har besiktigats av veterinär så måste det finnas en journal. Begär ut journalen och se vad veterinären skrivit, tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tibonnanj]
2016-04-28 20:53
#24

#19 Förutom att vara en oseriös uppfödare så har inte uppfödaren gjort något olagligt fel eller något fel som gör att vi är berättigade ersättning. Så jag ville inte ha stöttning för att jag anser att vi har rätt och att vi borde få ersättning utan mer för att vi nu lider av de misstag vi gjorde ( vilket vi med all rätt borde lida för) att vi klandrar oss själva kommer inte hjälpa och vi har lärt oss, det lovar jag. Katten är definitivt värt det :) han "är mer katt" än vad vi kunnat drömma om. Vi ångrar inte att vi köpte honom men vi ångrar omständigheterna.

#20 Jag hoppas det med. Hade jag lärt mig av andras erfarenhet skulle vi inte vara i den här sitsen. Svansen är det bra med förutom detta då. Men skulle det bli en skada så kan den  inte läka av sig själv. Och eftersom skadan hände innan vi fick honom och innan vi kunde försäkra honom så räknas den inte in i försäkringen men pengar är inget problem som tur är :)

#21 tyvärr så går inte köpet under konsumentköplagen då "uppfödaren" inte är en registrerad uppfödare utan köpet går under köplagen som gäller då en vara säljs av privatperson, i vårat fall av en privatperson som säljer kattungar  på blocket.

#22 Tack för dina ljusa ord :)  Åh vilken tursam kille som fick komma hem till dig.

#23 Tror att jag "bränt mina broar" med denna människa. Hon har inte svarat oss sen jag sa att vi blivit lurade och kallade henne för en oseriös huskattsuppfödare. Verkar inte som hon kommer ge med sig ändå. Vi har kontakt med en släkting som är advokat och ska se om vi kan få ut något av detta eller iaf som #3 skriver "skrämmas lite".

[lillelull]
2016-04-28 21:03
#25

Ja jag tänkte också om den nu har blivit besiktigad så måste man kunna gå tillbaka till den vet som gjort denna  ( enligt mig dåliga besiktning om de inte sett detta, vilket jag inte tror på alls, för om DU sett de då MÅSTE en veterinär har sett detta också.. ) men iaf så borde den ju finnas där.. De skriver ju ett intyg som man eg ska få med sig men om den varit hos någon veterinär måste det finnas något som påvisar att den varit där och vad man kollat på? De borde kunna dras ut och kollas på och de tycker jag helt klart du ska försöka få ut även om det inte handlar om pengarna så handlar det ändå om att faktiskt få någon slags upprättelse i detta tycker jag

Uppkatten
2016-04-28 21:26
#26

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tibonnanj]
2016-04-28 21:30
#27

Vi hittade vaccinationskortet och såg att alla kontakt uppgifter till veterinären som  "uppfödaren" gick till finns i den.

Vi ska kontakta veterinären som vaccinerade kattungarna när "uppfödaren" fortfarande hade dom och fråga vad som står i journalen. Står det något om svansen så kan det vara så att "uppfödaren" är enligt lag skyldigt att betala för operation på svansen. Det spelar ingen roll om vi visste om kroken innan köpet eller inte, hon kommer då ändå bli skyldig att betala. För att felet på hela svansen uppstod innan vi fick katten och det spelar ingen roll om hon visste om det eller inte eftersom det förmodligen står något om kroken.

Så med andra ord. Vi köpte en "vara". Efter en tid upptäcks det en skada som bevisligen fanns på "varan" innan köpet ägde rum. Säljaren är därför skyldig att stå för reparation av skadan, som bevisligen skedde innan köpet ägde rum.

En advokat är väldigt bra att ha nära till hands ibland.

Tillägger att vi gjorde våran veterinärsundersökning hos vår veterinär 6 dagar efter "uppfödaren" gjorde sin så det är inte troligt att svansen har blivit bruten och sen läkt på 5 dagar och heller inte troligt att detta skulle hänt utan att vi märkte något. Tyvärr så är det förmodligen inte en riktig besiktning som gjorts 6 dagar innan vi gjorde våran undersöking men finns en möjlighet att det ändå står nämnt om svansen ännu tidigare. Men det spelar ingen roll. Då det är uppenbart att skadan skedde innan vi fick hem katten.

Annons:
[eliinmeyer]
2016-04-28 21:37
#28

Tycker bara det känns konstiga att du behandlar eller pratar om katten som ett föremål, är pengar viktigare? Det viktiga är väl att han är okej nu (förhoppningsvis)

[LoveUnite]1
2016-04-28 21:51
#29

#28

Om nu "uppfödaren" sa att katten var besiktigad så förstår jag TS och eftersom den skadan inte kommer täckas på försäkringen är inte heller det värst skoj, men som TS skrev så är pengar inget problem.

Det handlar nog lite mer om vad Uppfödaren har sagt vid försäljningen vilket sedan visade sig vara en lögn.

Skulle gjort mig arg också, oavsett om katten kostade 50 kr eller 5000 kr.

[eliinmeyer]
2016-04-28 22:09
#30

#29 jo det är såklart man blir upprörd, men katten blir ändå som ett objekt

Uppkatten
2016-04-28 22:17
#31

#30 I lagens mening så betraktas katten som "en vara". Det är ingen värdering av katten som trådskrivaren själv gör. Här pratar trådskrivaren juridik och ingenting annat. Sedan är det självklart så att katten inte är en vara för henne i andra sammanhang.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eliinmeyer]
2016-04-28 23:06
#32

Okej, då missuppfatta jag

Catta-
2016-04-29 09:14
#33

Tråkigt att det blev som det blev! Men gjort är gjort och nu ser jag att du förstått vilka detaljer som fattades och hoppas du är mer kritisk nästa gång och kräver alla papper och man ska få från en seriös uppfödare. I stundens hetta förstår jag att det går att glömma bort viktiga saker, speciellt om man inte kanske köpt ett djur tidigare. Hoppas nu ni får många härliga år tillsammans!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Ominous
2016-04-29 16:43
#34

Jag tror inte det spelar någon roll om uppfödaren gjort en besiktning eller inte, de är oavsett skyldiga att ersätta fel. Däremot har de gjort en besiktning och sålt katten med avtal skulle de ha kunnat skrivit felet där och att du godkände att köpa trots felet. Då hade du inte fått ersättning.

Du måste däremot bevisa att skadan fanns innan du köpte, och det kan en veterinär intyga vid en undersökning. Om du inte redan gjort det så försökt fixa ett intyg på det så fort som möjligt :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
[Tibonnanj]
2016-05-01 18:39
#35

Det har kommit upp fler "fel" som "Uppfödaren" gjort. Jag ska kontakta veterinären, som hon tog katten till och en konsumentvägledare i morgon. Det kommer skickas ett brev, till uppfödaren, som kommer va påskrivet av en jurist. Även om det skulle kännas väldigt skönt att få tillbaka pengar så finns det fler sätt att få upprättelse på. Det skulle kännas väldigt bra om vi på något sätt lyckades få bort eller försvåra för en oseriös kattuppfödare att vara kvar på marknaden.

#32 Jag ser inte våran katt som en sak, vara eller produkt. Precis som redan har blivit förklarat så använde jag de orden för att beskriva situationen på ett judiskt sätt. Vi har blivit rådda till att upphäva köpet, dvs ge tillbaka katten till uppfödaren och få hela beloppet tillbaka, som vi betalade för honom. Det finns inte i varken min eller min sambos värld att vi skulle göra oss av med katten. Vi har inte oändligt med pengar men vi har inga problem att betala för veterinärvård och inget belopp skulle få oss att överge en familjemedlem. Han är för värdefull för oss och jag anser det inte försvarbart att göra sig av med ett djur eller på något sätt försumma det bara för att jag (ägaren) gjorde ett misstag att köpa av en oseriös uppfödare.

Det här lät väldigt formellt men jag vill att ni ska förstå att jag jag älskar katten, han är inte min första katt men det är första katten jag köper själv i vuxen ålder. Han är perfekt och han kommer bo kvar hos oss tills han förhoppningsvis dör av hög ålder. Jag driver det här vidare för att jag känner mig nertryckt och än finns det hopp att få upprättelse. Katten "blir" tyvärr en sak eller vara när jag skriver om situationen ibland, men jag ser honom som en levande varelse med egen personlighet och egna känslor. Han mår bra och nu i Maj ska vi låta kastrera honom ( då kommer han kanske må mindre bra ett tag) han är i alla fall väldigt älskad och ni behöver inte vara oroliga att han behandlas om en sak.

Uppkatten
2016-05-01 18:58
#36

#35 Vi måste självklart kunna "prata katt" även med juridiska termer, utan att någon ifrågasätter vår "kattsyn".

Den här tråden handlar ju i mycket hög utsträckning om juridik, och det är jättebra att fler får upp ögonen för den här typen av ärenden, och hur katten betraktas rent juridiskt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tibonnanj]
2016-05-01 19:20
#37

#35 Jag tänkte hålla tråden uppdaterad med vad som händer. Kan nog inte skriva allt innan något har gjorts upp men det vi gör kan alla göra och även om det inte går vår väg för oss så kanske det gör det för någon annan som hamnat i en liknande situation. Jag skulle inte ha någon aning om var jag skulle vända mig om jag inte haft stöd och fått råd av människorna runt mig.

[eliinmeyer]
2016-05-01 20:13
#38

#35 jag har ju redan sagt att jag missförstod?

[Tibonnanj]
2016-05-02 19:48
#39

#38 Jo, jag såg det och bekräftade det genom att skriva "precis som redan blivit förklarat". Det va inget påhopp på dig och ber om ursäkt om det verkade som det. Jag ville bara förklara hur det ligger till ur mitt perspektiv eftersom kommentaren va riktad till mig från början.

Vi med djur
2016-05-02 20:25
#40

Hej vill tipsa dig om en hundjurist, hon kan även en hel del om katter också. Hon svarar gratis på frågor och man kan också anlita henne om man vill. Här


[eliinmeyer]
2016-05-02 20:27
#41

Hur har det gått nu då? Hur har ni gått vidare eller vad man ska säga?

Annons:
Katthemsmatten
2016-05-03 12:28
#42

TS, jag tycker det är bra att du går vidare med det här för att i någon mån höja kattens status och försöka få bort en oseriös avlare. Jag tror nämligen inte på historien som den s.k. uppfödaren gav er. Det är mer sannolikt att den här kullen är planerad att komma eftersom man struntar i att kastrera katterna. P-piller för katt fungerar väldigt, väldigt dåligt som conceptions förebyggande medel. Däremot löpförebyggande.

Stå på er och hoppas den jurist ni har tillgång till även kan tipsa dig om vad som kan vara OK att föra fram i sociala medier utan att ni riskerar åtal för förtal.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Tibonnanj]
2016-05-04 19:00
#43

#40 Tack så mkt. Jag ska kontakta denne snart :)

#41 Saken är den att jag är gravid och hela den här situationen ger mig mycket ångest och gör mig stressad så jag har tagit det lugnt ett tag och försökt att inte tänka på det men jag ska skriva brevet nästa vecka och innan det ska jag kontakta hundjuristen som #40 tipsade om och ta reda på ordentligt vilka regler "Uppfödaren"bryter mot så att hon förstår att hon inte har en chans om vi stämmer henne.

#42 Jag håller helt med dig. Vi har börjat tro att hon bara hittade på… Dessutom fick hennes dotter diabetes och lades in på sjukhus lagom till vi berättade om svansen och bad om att få tillbaka en del av det vi betalade.

Katthemsmatten
2016-05-08 20:59
#44

Gläd dig åt graviditeten och försök att inte stressa upp dig. Det är jättebra om du kan sätta dit den som utnyttjar sin honkatt, men låt det inte gå ut över ditt lilla barn. Hoppas att barnet till den s.k. uppfödaren inte drabbats av diabetes. Det låter litet lagom passande med sjukhusvistelse annars.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Tibonnanj]
2016-06-01 21:37
#45

Hej! Nu va det ett tag sen något hände här men för er som är nyfikna så gör jag en uppdatering .

Vi har inte gjort något mer försök med "uppfödaren" och kommer förmodligen låta det vara.

Katten ifråga mår fortfarande bra. Inget som tyder på att han lider av svansen.

Han har börjat äta halv BARF ( torrfoder + rå mat/rått kött) vi ska snart testa om han gillar MUSH.

I dag blev han kastrerad och vi frågade om det gick att röntga svansen och bakdelen i samband med att han va sövd men veterinären sa att eftersom han inte har problem med svansen så är det onödigt, det skulle kostat 1500kr. Så vi bestämde att inte röntga.

Han är just nu i sitt "kvälls esse" och kutar runt i lägenheten och leker med allt han får tag på så han verkar inte vara påverkad av narkosen längre.

Han väger 3,9kg, vet inte om det är mycket eller lite för en huskatts hane på 6månader men veterinären sa inget så han är förmodligen helt perfekt :)

Däremot hade han lite rött tandkött så vi ska borsta tänderna på honom ett tag och se om det blir bättre. 

Ju längre i graviditeten jag går desto mer vill han ligga nära magen och gärna med huvudet på magen, så han anar nog att det är något där inne. Vi hoppas att han inte kommer bli för stressad när väl bebisen kommer bara.

Det va lite mått och gott :)

Honestyisdead
2016-06-02 10:58
#46

#35 Angående vikten får man kolla hullet. Finns ju ingen standard på huskatter eftersom det inte är någon ras.

Katthemsmatten
2016-06-02 13:00
#47

#45 Kul med en uppdatering. Inte konstigt att han vill ligga nära magen. Han hör ju att någonting pågår därinne. Du ska heller inte oroa dig för hur det går när bebisen kommer. Det är först när barnet blir mobilt som du som förälder snabbt måste sätta gränser för barnet så att katten vet att den kan känna sig trygg. Även mycket små barn går att lära att när kisse går sin väg så följer man inte efter. Ju tidigare du ser till att visa barnet detta (en ettåring är det ju bara att vända åt motsatt håll så ser den något annat kul) ju bättre kommer det att fungera.

Hade själv katt när jag blev mamma. Aldrig några problem. Som farmor med 2 livliga barn på 2 resp 5 år så har jag redan från början satt gränsen för vad som är tillåtet. Katternas bäddar och favoritplatsen på min säng är definitivt 'out of bounds'. Det har tagit några tillsägelser och innan man ser att det fungerar lämnar man inte barn ensamma med djur.

Lycka till med katt och kommande baby!

Medarbetare Hittekatter iFokus

vallhund
2016-06-02 14:25
#48

BYB kommer att fortsätta så länge det finns köpare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
alicia lind
2016-06-02 14:30
#49

# 46  Man får känna på hullet på raskatter oxå de kan vara olika stora ha olika benstomme muskelmassa.

Honestyisdead
2016-06-02 14:38
#50

#49 Det finns dock en rasstandard att utgå från vilket gör det lite lättare.

alicia lind
2016-06-02 15:08
#51

# Nej de gör de inte lättare. Muskler väger mer än fett. Man känner på hullet. Ett kilo mer eller mindre på ett litet djur som en katt är mycket..

Honestyisdead
2016-06-02 15:21
#52

#51 Tänker inte börja diskutera det. Jag har sagt mitt.

crins
2016-06-02 22:46
#53

Man fäster sig vid djur, köpte själv en huskatt, som var skitdyr pga alla sjukdomar hon fått, ( medfött),så jag har också lärt mig en läxa, och köper nog raskatt nästa gång, så man vet vad det " ligger bakom den, även om inte raskatter behöver vara friskare än huskatter, och rasaveln kan också vara för smal, men hälsan måste vara viktigast, men jag hoppas du tar hand om din katt ändå för djuret är ju oskyldigt hur tråkigt det en är med sjuka djur, så måste man göra vad som är bäst för den! Hus katter behöver ju inte vara så dyra i inköp, men kan bära på geniska defekter pga osund avel man inte vet något om! Och då blir det en dyr affär, köp katt på katthem kan man göra, så att man gör en god gärning för en indevid man heller vet så mycket om, men nog serösare!

[Tibonnanj]
2016-06-04 19:45
#54

#47 Han är ju fortfarande ung när bebisen är beräknad så förhoppningsvis klarar han det bra. Kommer definitivt sätta gränser med barnet ang katten, katten är lite värre vad gäller gränser och inlärning :)

#53 Du kan va säker på att vi tar hand om honom 🙂  Han kommer få den veterinärvård han behöver, när den behövs. Ekonomin är ansträngd men inte på den fronten. Skrev i en tidigare kommentar att enl lagen har vi rätt att ta tillbaka köpet och få pengarna tillbaka men det kommer aldrig på fråga. Han är en familjemedlem och så länge han kan bli botad från sina krämpor, eller få annan lindring för sina besvär och leva utan att lida så kommer han bli kvar i den här familjen.

[Tion]
2016-06-05 22:15
#55

Hej jag har tyvärr varit i en väldigt dålig situation med en dålig uppfödare också. Fast det här var en registrerad uppfödare det handlade om. jag googlade uppfödaren för att kolla om det stod något negativt om personen innan jag skulle åka. Men jag hittade inget negativt så jag åkte för att titta på den kattungen jag ville köpa och det kom upp några röda flaggor när jag kom fram. Det var stökigt och smutsigt blandannat. Det var även lite andra saker men jag valde att lägga dom sakerna åt sidan när jag såg min underbara kille och ville bara inte lämna honom där utan ta med honom hem. Men det jag inte visste var att det beslutet skulle göra mitt liv till ett rent helvete under Nästan ett år. När jag kom hem med honom Så var han underbart mysig skulle gosa hela tiden sova hos mig och var väldigt sociala. men sen kom det ena efter det andra jag är ganska säker på att han inte fick mycket mat hos sin uppfödare och tror att dom större katterna tog maten som stod framme innan honnom. Hos mig har han alltid fri tillgång till mat men det visade sig tyvärr att han var mat aggressiv och det var samma sak med hans leksaker. Annars var han världens underbaraste han skulle alltid sova hos mig och känna närhet. Men sen kom det värsta av allt jag hade fått hem en parasit ifrån uppfödare och pågrund av det fick jag sanera min stora lägenhet i flera omgångar i längre perioder. Jag fick vara vaken nätterna långa många gånger pågrund av diarrén som var i hela pälsen på honom varje gång efter att han hade bajsat och kattungar är inte alltid är så renliga av sig men dom är ju bara bebisar så det förstår man. Det är inte det lättaste att bada en kattunge som inte vill heller jag kände mig så elak varje gång jag blev tvungen att ge honom ett bad men man har ju inte så mycket val. Många veterinär besök blev det också med massa mediciner och special schampon osv. Under den tiden fick jag knappt någon sömn alls jag fick städa mitt i natten, efter varje gång jag hade badat honom satt jag uppe med honom i en varm handduk tills han var torr och lugn igen även om klockan var tre på natten. Varje gång efter han hade varit på toa så var det bajs på hela golvet hemma om jag inte tog honom direkt efter att han hoppat ur bajs lådan. Min kontakt med hans uppfödare var inte heller bra kan jag lova Men en anmälan blev gjord så att ingen Annan ska behöva gå igenom det jag har behövt pågrund av h*n igen. Men mer än allt så att ingen annan katt ska behöva leva som han gjorde pågrund av en sådan människa: Jag får inte berätta en del saker skriva av jurdiska skäl men jag skulle gjort om det här igen hur många gånger som helst för min underbara kille här hemma. Idag är mat aggrisivitieten borta och även leksaks aggressiviten. Och han är världens underbaraste katt och jag är väldigt lycklig att få ha honom i mitt liv. Mitt råd till dig är att stå på dig låt henne inte komma undan. Jag vet väl att man känner att orken är borta och att man bara inte orkar skriva anmälan osv. Men det kommer kanske hjälpa någon annan i framtiden och speciellt katterna såna uppfödare ska inte ha djur alls. När du känner att orken är borta för att göra en anmälan får du tänka på din lilla kisse där hemma och hur han har fått ha det hos henne så får du säkert kraft igen.

Annons:
[Tibonnanj]
2016-06-06 12:14
#56

#55 Vilken super-kattägare du är! Jag hade förmodligen och tyvärr gett upp efter några månader, speciellt med situationen som den är nu med graviditeten och att både jag och min sambo är arbetslösa.

Tyvärr är inte "uppfödaren" till katten registrerad, "kvittot" är endast överföringen av pengar genom Swish och vi skrev inget köpekontrakt eller liknande. Så vår situation är annorlunda från din. Vi kan stämma och starta igång en rättsprocess men en stämning kostar 790kr och processen drar också pengar och det krävs en stor insats från oss om vi ska vinna. Det känns ju skitsurt att hon slipper undan utan några följder men vi har bara oss själva att skylla.

Hemma hos uppfödaren var det som i en vanlig familj, städat, kanske någon dammråtta i hörnen. Hon hade dessutom tränat kloklippning på alla kattungar sen tidigt så nu somnar han varje gång vi klipper klorna på honom. Hon gav katterna dyrt kvalitetsfoder och hennes djurhållning va jättebra. Under själva mötet var de inget som tydde på att det skulle bli såhär. Men så blev det som de blev. Vi blir ju galna på honom ibland för att han fortfarande är ung och har massor energi men oftast är han bara mysig och tokig. Det vi har lärt oss är att alltid göra en skriftlig överenskommelse och få ett ordentligt kvitto, det kommer vi också ordna med när vi själva säljer dyrare saker på tex blocket ( kommer inte sälja katten) speciellt nu när det är bebis på gång och det blir en del dyrare inköp. Sen kommer vi inte köpa katt på blocket igen.

[Tion]
2016-06-06 13:08
#57

Jag är kroniskt sjuk med mycket smärta och har opererats flera gånger och sjukhuset och akuten var mitt andra hem ett tag. Jag hade aldrig en tanke att sluta kämpa för min katt hur sjuk jag än var så gick min ängel först. Skulle du kanske inte kunna leta om han har några syskon som också har haft problem med uppfödaren? Du har ju personens namn så prova googla personen eller syskons namn och se vad du hittar.

[Tibonnanj]
2016-06-06 13:56
#58

Min mamma köpte faktiskt en syster till vår katt. Hennes katt är frisk, så min mamma har inte behövt ta kontakt med uppfödaren

Uppfödaren har inte registrerat någon av kattungarna. De har endast ett nr som de fick när de gjorde första vaccinationen. Googlade hennes namn men inget kommer upp. Hon har ett ganska vanligt namn. Testa med både namn och adress men det enda som kommer upp är länkar till eniro och gulasidorna. Förmodligen är det bara våran katt det varit strul med. Eller så är det ingen tidigare köpare av hennes kattungar som velat be om pengar tillbaka.

Vi har lagt det hela på hyllan och tar det som en läxa.

Kan ev ge namn och adress på uppfödaren i PM. Tror inte om det räknas som kränkande eftersom det är lätt att hitta henne på eniro och det vi skrivit här är för det mesta fakta, så inget som bryter mot PUL-lagen. Protestera annars.

Upp till toppen
Annons: