Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1365 ggr
Lubsan
4/27/16, 1:08 PM

Nervös inför kastering

Imorgon ska Siri och iris kastreras och känner mig supernervös inför detta. Vet att det är ett vanligt ingrepp och att katterna kommer må bättre efteråt men kan inte låta bli att vara nervös ändå. :( Hur kände ni innan ni kastrerade era katter? Är det något jag bör tänka på såhär dagen innan förutom att dom inte ska ha mat efter 20.00? När man ska lämna katterna är man kvar medans veterinären gör tester osv?

Annons:
LiSv
4/27/16, 1:25 PM
#1

Jag kände mig också nervös, det hör nog till. Men som du säger, det är ett vanligt ingrepp. Jag har lämnat in mina katter (en kille och en tjej) på morgonen och då har de vägt dem och lyssnat på hjärtat, men sen har de tagit iväg katterna till operationsdelen så då var jag inte med längre. Då kändes det faktiskt lite bättre, de är ju på det tryggaste stället de kan vara och man vet att de strax sövs ner så de inte behöver vara rädda eller så. Sen har jag fått hämta på eftermiddagen och killen var super pigg och inte ett dugg påverkad :D han ville genast hem och leka. Tjejen var lite groggig när hon kom hem men piggnade snabbt till och har sedan varit som vanligt trots att hon tyckte att sjukhuset var jätteläskigt. Så det ska nog gå bra med dina  med ska du se! Det enda knepiga för mig var att min lilla tjej blev väldigt rädd för sin krage som hon skulle ha på efteråt, så jag fick köpa en sån som var uppblåsbar och inte är i vägen lika mycket. Bra att veta att det finns alternativ om det verkligen inte funkar :) Lycka till!

Lubsan
4/27/16, 4:27 PM
#2

Tack för ditt svar! Blev lite lugnare nu :)

Har köpt varsin sådan uppblåsbar krage till dom för säkerhetsskull, för som du säger känns den där hårda lite obekväm för dom.

[lillelull]
4/27/16, 10:56 PM
#3

Ja den rekommenderar jag också, den är inte alls lika jobbig för katterna. De känner sig inte lika instängda som de blir med den vanliga tratten där de knappt kan ens äta eller se vad de håller på med. 
Se bara till att du inte har en extremt vig katt då kan de ibland komma åt såret, de är sällsynt jag har inte hört de hända någon men det är en sak som man kan behöva veta ändå. Men som sagt aldrig haft problem med den och använt den på mer än en katt. Och den är tvättbar bar, bra att ha hemma och smidig att ta a och sätta på om man vill klappa katten eller låta den äta eller annat. 

Sen nervositeten ja, den har jag varje gång.. Sist .. 2 år sen så grät jag hela vägen hem efter jag hade lämnat min hankatt. Men jag är världens mes när det gäller sånt. Jag grät idag också när jag lämnade min kanin till kastrering men allt gick bra där och jag har under mina 25 år inte varit med om något djur som inte klarat en sövning / eller kastrering. Så oroa dig inte men förstår dig. 
Kram! ❤️

Lubsan
4/28/16, 8:30 AM
#4

Har lämnat katterna nu och det gör så ont i mig :( dom hade panik i buren på vägen dit. Lugnade dock ner sig när vi var där men ser bara framför mig att dom sitter i varsin bur och mjauar och jag finns inte där :( 15.30 ska jag hämta dom igen iaf.

[lillelull]
4/28/16, 12:27 PM
#5

Ja förstår dig. Man blir jätteledsen av det, katterna förstår inte och man lämnar de på en plats som är helt främmande konstig sterilt luktande. Det är inte så skoj men du vet om att du inte gör det för att vara dum, tvärtom så är det för deras skull och de kommer må så bra efter allting är klart 🙂

LiSv
4/28/16, 1:06 PM
#6

Ja visst är det jobbigt när de är rädda 😕 min tjej gillar inte heller att åka bil och skriker ofta i sin bur. När vi skulle väga henne var hon nästan paralyserad och försökte gömma sig längst in. Men tänk att de iaf sövs ner rätt fort och när de vaknar så är de säkert lugnare av narkos och alla mediciner. Så stunden katten som behöver känna obehag är inte så lång. Och det är ju lyckligtvis bara en enda dag i ert liv, sen får ni åka hem igen 🙂 Min lilla tjej blev snabbt sig själv igen när vi kom hem, och jag var faktiskt imponerad av hur hon inte verkar hindras av såret alls. Hon springer och leker precis som vanligt, operationen och vistelsen på sjukhuset är snabbt bortglömda. Håller tummar att det går lika smidigt för er, bara några timmar kvar nu!

Annons:
Lubsan
4/28/16, 4:53 PM
#7

Nu är dom hemma. Allt gick bra. Iris är väldigt groggy, Siri bara lite. Dom fattar ju dock inte att dom är det så dom försöker hoppa som vanligt. Nu ligger ena kissen med mig i sovrummet o sover och Siri hoppade, under ett obevakat ögonblick, upp högst upp i klösträdet på sin sovplats o vilar där nu. Jobbigt när dom är i olika rum o jag inte kan se båda. min sambo slutar först jobbet om 6h :( men förhoppningsvis sover dom ett tag nu och återhämtar sig tills kväll :) såren ser fina ut iallafall.

Lubsan
4/28/16, 4:54 PM
#8

Tack för era fina ord och pepp ❤️ Kram

LiSv
4/28/16, 5:58 PM
#9

Vad skönt att det gick bra! De kommer säkert vara sitt pigga vanliga jag inom några dagar :)

Lubsan
4/28/16, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såhär ser såret ut på en av katterna. Ser ju knappt ut som det är ett sår förutom den lilla pricken högst upp? Hon håller på o slickar lite då och då o den uppblåsbara tratten va lite för liten :(

Em_
4/28/16, 7:14 PM
#11

Det är antagligen sytt med stygn som sitter precis under det översta lagret i huden och dessutom drar själva sårkanterna lite inåt mot magmusklerna. Försök hitta en större tratt eller något annat som gör att hon inte kommer åt att slicka :)


Lubsan
4/28/16, 8:27 PM
#12

Har i get annat men tänker att man kanske kan göra en tröja av ett par leggins eller nått? Fick råd att ge katterna mat vid 22 först men nu är dom nästan som vanligt, men hungriga. Kan man ge redan 21 tro?

[lillelull]
4/28/16, 9:13 PM
#13

Ja en body kan du fixa lätt med ett par avklippta leggins eller en långärmad tight tröja. Hon får inte slicka på det! 😕 
Ja de tycker jag du kan göra, ingen fara på 1 timme..

Annons:
Lubsan
4/28/16, 10:08 PM
#14

Funkar inte med kragen, har klippt till leggins men dom får fullständig panik så går ej heller. Dom slickar mesadels runt såret, där dom har hår fortfarande men lite på såret också. Hur farligt är det? Får åka till djuraffären imorgon och kolla efter ny krage.

LiSv
4/29/16, 10:38 AM
#15

Jag provade också med en köpt body på min men hon tog sig ur den hela tiden. Jag skulle rekommendera att du åker och köper en riktig krage, det är JÄTTE viktigt att de inte slickar runt/på såret. En kompis till mig har en katt som fick en infektion och det var rena mardrömmen, var som bara rann ur såret och huden blev nästan rutten, katten var tvungen att sitta i bur 3 veckor för att minimera att hon rörde sig. Så tyvärr måste man tvinga på krage, det är inte värt att riskera. Det är ju bara 10 dagar sen är det över. Hoppas det går bra!

mjoe
4/29/16, 10:48 AM
#16

När vi kastrerade våra katter sa dom att det är ovanligt att man behöver tratt, endast om katten slickar mycket på såret. Vår hona hade inte tratt men vi höll bra koll på henne, hon slickade lite lätt på såret ibland och det läkte hur fint som helst.

Uppkatten
4/29/16, 2:13 PM
#17

Vad jag har förstått så fungerar det bra utan tratt på väldigt många katter, det verkar vara väldigt olika syn på det där. En del menar att det är katastrof att inte ha tratt, andra med stor erfarenhet menar att det vanligtvis fungerar bra utan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lubsan
4/29/16, 5:19 PM
#18

Ja, det verkar som dom mest tvättar runt om där dom har päls fortfarande. Och med tanke på paniken dom fått av "tröja" och att kragen är för liten så avvaktar jag och har utan tillsvidare. Vi är hemma hela helgen iaf. "Såren" ser fina ut idag med. Men är det normalt att dom sover typ hela tiden? Dom är ju uppe och äter, dricker, går på lådan och spanar runt lite. Men sen är det sova som gäller.

Volpes
4/29/16, 6:09 PM
#19

Ja, jag brukar också vara väldigt nervös inför kastrering och då har jag bara kastrerat hankatter vilket är en lättare operation. Jag tycker att narkosen är väldigt obehaglig så jag ser alltid till att åka till en veterinär där man får vara med när de sövs och där de gör operationen på en gång så att man bara åker dit, gör operationen, och åker hem med katten igen. Jag fattar verkligen inte varför de har som standard att man ska lämna katten tidigt på morgonen och att men senare på eftermiddagen får hämta dem, så att de måste sitta och lita ensam i en främmande bur i flera timmar när det uppenbarligen fungerar att göra det bara på en gång, stackar små.

Upp till toppen
Annons: