Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 871 ggr
Moast
2016-04-23 21:10

Funderingar

Hej! Jag varnar för att det här inlägget kan bli lite rörigt.. Vi har en katt som är en vit-svart kastrerad hankatt, alltså vit med svarta fläckar. Han är väldigt speciell och beter sig inte som andra katter. Han har nästan en onaturligt len päls som är väldigt tät, så mjuka som katter brukar vara bakom öronen, så mjuk är han fast på hela kroppen! Finns det kattraser som är så mjuka? Han är alltid avslappnad, avspänd. Man kan peta på honom och han kan ramla, iallafall snubbla till. Han är väldigt klumpig och har svårt för att parera sig själv. Han är även väldigt långsam i sina reaktioner.. Han älskar vatten, han nästan kryper ner i badkaret när man badar. Jag vet inte riktigt vad det är jag vill ha svar på med det här, men har någon av er stött på en katt som påminner om Hubbe? Är detta vanligt? Och vad kan det bero på?

Annons:
Maria
2016-04-23 21:15
#1

Katter har ju väldigt olika personlighet men det där med att han är klumpig, långsam och nästan kan ramla låter ju nästan som något neurologiskt fel.

Jag har haft en katt med fantastisk mjuk päls. Det verkade som han saknade överpäls och bara hade den mjuka underpälsen. Han blev genomvåt när han var ute.

En annan av mina katter älskar att bada så det är stora skillnader på våra små älsklingar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moast
2016-04-23 21:22
#2

#1 Ja precis alla är olika, jag har också tänkt att det faktiskt kan vara så att han har något neurologiskt fel. Ja Hubbe blir också jätteblöt och luktar nästan lite surt.. Ja så kan det nog vara för det är nästan som tät dun!

[[pimey]]
2016-04-23 23:51
#3

Han är en egen individ. Punkt.

[[pimey]]
2016-04-23 23:52
#4

Vi har klumpiga och lelösa katter hemma och de är fullt friska, alla katter är olika

Bästakompis
2016-04-24 13:12
#5

Min Lillan (som syns på min profilbild) har också en sån otroligt mjuk och len päls som skiljer sig från de flesta huskatters. Kanske någon speciell "mjukpäls-gen" som vandrar runt…precis som det finns långhåriga katter, och även lockiga har ju dykt upp som man har avlat fram rexkatterna ifrån. Det är hursomhelst en njutning att få klappa en sån päls. Och den stöter säkert inte ifrån sig vatten så bra, men hon är innekatt så hon blir aldrig blöt. Jag har faktiskt aldrig känt på någon korthårig raskatt så jag vet inte om det finns raser med liknande päls.

Moast
2016-04-25 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Ja såklart! Undrade mer om någon har stött på nån liknande katt:) #5 Ja! Man kan inte få nog utav deras mjuka pälsar! Här är han förresten!

Annons:
Bästakompis
2016-04-26 11:31
#7

Så söt! ❤️

Niiinah92
2016-04-26 11:46
#8

Huskatterna på min profilbild har en sådan silkeslent mjuk päls, kort men fluffig, som nyinköpta teddybjörnar. Har även träffat nån enstaka korthårig huskatt på utställning som oxå haft så go päls.

Moast
2016-04-28 17:02
#9

#7 Han tackar! 😊 #8 Ja precis som teddybjörnar! Ja det verkar inte vara så vanligt 😊

Upp till toppen
Annons: