Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4250 ggr
JosefineH
4/21/16, 12:54 PM

Astma - Kortison eller inhalator?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er allihopa!

Min älskade, finaste Hades har råkat ut för astma. Vi var hos veterinären förra tisdagen och fick det konstaterat via röntgen (samt blodprov för att utesluta allt annat) och han har sedan onsdag förra veckan fått kortison. Det är 0.5 tablett 2 gånger per dag.

Idag var vi på återbesök och kortisonet har hjälpt, som utlovat. Luftrören är mycket friare nu. Veterinären vill ha in oss på återbesök igenom om en månad, har fått en nedtrappningsplan för kortisonet. På återbesöket ska jag också uppge om jag vill fortsätta med kortison eller gå på inhalator (Aerokat).

Jag har givetvis läst. Och jag har främst sett att Aerokat är det som rekommenderas just för att den har färre biverkningar än kortison. Men om Hades klarar sig på en låg dos kortison då? Är det bättre? Eller är kortison fortfarande det sämre alternativet?

Det enda som egentligen hindrar och gör att jag ifrågasätter är att Aerokat ska ges 2 gånger om dagen. Jag är på resande fot då och då och har kattvakt eller kattpensionat till hjälp och jag tänker att det blir isåfall omständigt med inhalator. Är det någon som har inhalator som varit i den sitsen? Hur upplevde ni det i så fall?

Jag tar tacksamt emot andra råd, för- och nackdelar osv. Jag vill bara att mitt hjärta ska bli bra och kunna andas fritt!
 Självklart bjuder jag på en bild också (så fort man får tillfälle att visa upp dem så..)

Annons:
Sindri
4/21/16, 1:51 PM
#1

Äter din katt torrfoder?

JosefineH
4/21/16, 2:16 PM
#2

#1 Sindri

Ja! De äter Royal Canin Hypoallergenic då honan är allergisk och Hades hade lite trubbel med magen som blev bättre utav Hypoallergenic.
Ger dem mjukmat ibland, som lördagsgodis då och då, då jag inte hittat någon allergivänlig  mjukmat att komplettera det normala födointaget med.

Sindri
4/21/16, 2:40 PM
#3

Vad jag vet så innehåller torrfoder mycket kolhydrater. Kolhydrater är känt för att orsaka s.k. autoimmuna sjukdomar, dit bl a astma och andra allergier hör.

Det gäller för människor och borde i ännu högre grad gälla för djur. Själv är jag helt astmafri sedan flera år tillbaka p.g.a. uteslutande av kolhydrater från säd, ris mm.

Har du provat att bara ge blötfoder? Det bästa vore väl om katten slapp medicin överhuvudtaget.

JosefineH
4/21/16, 3:20 PM
#4

#3 Sindri

Oj! Vad skönt det måste kännas!
Jag har inte provat att enbart ge blötfoder, just för att jag inte hittat något passande allergifoder. I och för sig behöver jag ju inte mata katterna på samma foder, det har mest blivit så för enkelhetens skull.

Min plan är att övergå till att BARF:a båda katterna. Jag försökte när jag bara hade honan men hon var inte alls intresserad av det, men det skulle för mig som ägare kännas bäst tror jag, komma så nära det naturliga som möjligt!

Sindri
4/21/16, 6:14 PM
#5

Det jag menar är att med foder utan en massa ris och säd kanske din hona inte behöver allergifoder.
Så dumt att hon inte gillar riktig mat. Men vänta, det finns en annan tråd om en katt som äntligen fåtts att äta blötfoder.

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/570fb6f08e0e74171f0019ec-hur-ska-jag-fa-honom-att-ata-nagot-annat?discussions-1

Kanske du kan hitta en lösning där?

Eveo
4/21/16, 7:36 PM
#6

Inhalator! Kortisontabletter kan leda till diabetes och vid både diabetes och astma så kan du inte behandla båda åkommorna samtidigt. Inhalator verkar direkt ner i lungorna, tabletterna hela kroppen. Jag har själv en katt med astma, men som är symptomfri för tillfället, men när det kommer att behövas kortison blir det utan tvekan inhalator för hans bästa. Inhalator ges vis behov och ska vara lättare att reglera dos än vid tabletter.

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
[lillelull]
4/21/16, 9:39 PM
#7

Jag hade helt klart sagt inhalatorn, vår ena honkatt har astma hon har gått på kortison tabletter en kort period men vi ville inte utsätta henne för det i längden och veterinären tyckte inte heller det var bra för katten,  det finns så många biverkingar på dessa tabletter och så ska man stoppa i de i en katt hela livet nä.. de kändes inte bra för vår del. 
Inhalatorn är jättesmidig och enkel och det är absolut inget svårt att använda och det går smidigt även om katten är lite motstridig som vår katt så är det väldigt enkelt. Hon kan ligga och sova i soffan så går man bara fram väcker henne lite och sätter den mot hennes ansikte och så andas hon 5-6 ggr sen är det klart, ( lite beroende på hur många puffar man behöver ge men man brukar vänta några minuter mellan puffarna) och vi tycker det är både smidigare enklare och skonsammare mot katten och ingen av oss har haft problem att lära oss hur den fungerar. Så inhalatorn hade jag valt, alla dagar i veckan ! 🙂

[lillelull]
4/21/16, 9:40 PM
#8

Och vår katt är symptom fri nu efter vi använt inhalatorn ett tag regelbundet och nu har vi den bara hemma utifall att det kommer ett anfall och det har ej skett på ett bra tag och hon mår mycket bättre nu! 🙂

JosefineH
4/27/16, 7:20 PM
#9

Jag börjar med att be om ursäkt för sen besvaring!

#5 Tack för tipset! Den ska jag studera noggrant!

#6 Okej, tack! Då hade jag nog missuppfattat inhalatorn lite och det kändes genast mycket enklare. Jag trodde den skulle användas varje dag, för resten av livet men det är alltså mer när katten har besvär?

#7 Vad skönt att höra att det går bra även med motstridiga individer, min kille är jättesnäll men får absolut inte hålla i honom, det är inte alls uppskattat ;-)
Första gången jag tog honom till veterinären hostade han flera gånger per dag och fick ta i för att andas. Klassas det som ett anfall? Eller är anfall mer panikartat likt en människas astmaanfall?

Tack!

[lillelull]
4/27/16, 10:51 PM
#10

Ja den är väldigt enkel och vi trodde ett tag att vi skulle behöva använda den en lång tid, kanske ett år men sen använde vi den regelbundet en månads tid och då hade hon haft kortison tabletter i ca 1 månad så allting de värsta gick över på två månader och sen började vi dra ner på inhalatorn, vi märkte ju att hon fick inte anfall, ingen hosta och var inte alls lika andfådd när hon sprang en stund  och nu har vi inte använt den på över 6 månader.

Så den har verkligen varit super.

Och hon är DEN MEST motstridiga katten ever! Helt sjukt alltså. Hon har varit hanterad sen dagen hon föddes ( hon kommer från en vän som fick en kull för 6 år sen ) och sen har vi haft henne sen hon var 12 veckor och jag har klippt hennes klor hela livet och hon får fortfarande " psyk bryt" när jag ska klippa de och mamma eller pappa får stå och prata med henne och  hon spottar och fräser och vänder och vrider sig som om hon vore helt galen redan man innan ens börjat klippa. Hon bara fixar det inte alls, den värsta katten jag haft och göra med i hela mitt liv. Hon är absolut ALDRIG aggressiv eller gör någon illa och hon bits inte eller något när hon är sur och man håller fast henne heller men de där extrema  motstridigheten och spottandet och fräsandet ja de låter läskigt och de ser ut som rena tortyrkammaren pågår när det egentligen inte ens händer något hemskt. 
SÅ när vi skulle börja med inhalatorn så var vi helt… NÄ hur fanken ska detta gå?..

Men men hur bra som helst, smidigt och vi håller inte fast henne som sagt, hon ligger ner och jag kommer lugnt fram klappar henne och sen lägger jag bara masken mot ansiktet och sen puff och sen är det klart och hon bara jaja…okej tittar på mig med en liten sur min men det är inte mer än så. 
När vi höll på med tabletterna var de kaos, hon kunde " låtsas " svälja de och sen kunde hon gå iväg å så gick man efter och sen så ser man att hon liksom klöktes ur tabletten. BAah. Jajaj nytt försök, så fick vi hålla fast henne tills hon verkligen hade svalt och det var jättejobbigt. 
Så inhalation är en piece of cake! 
Lycka till!

snowflake monroe
7/1/16, 11:36 PM
#11

jag har en sån inhalator till salu om det är intressant =)

Upp till toppen
Annons: