Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3254 ggr
[eliinmeyer]
4/20/16, 4:26 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej, märkte nyss detta på min katts öron? Det är svullet och mjukt. Hon beter sig som vanligt annars och verkar inte ha ont när man rör på det, vad kan det vara? Behöver jag träffa vetrinär? Hon går fritt ute, alltså är utekatt om det hjälper :)

Annons:
Aleya
4/20/16, 5:01 PM
#1

Bett i örat. Ta till veterinären så får dom tömma det på var.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
4/20/16, 5:14 PM
#2

#1 är du säker? Från vadå? Insekt? Annan katt?

Aleya
4/20/16, 5:17 PM
#3

Annan katt skulle jag tippa på. Med de inte så bra bilderna så liknar det vad jag har sett tidigare när jag haft utekatt som varit i slagsmål.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Myrra
4/20/16, 6:20 PM
#4

Det ser ut som blodöra, det får katten antingen genom slagsmål eller en öroninfektion.

[eliinmeyer]
4/20/16, 6:22 PM
#5

Jag vet inte om det syns tydligare nu men, här är en video

[eliinmeyer]
4/20/16, 8:17 PM
#6

#4 brukar det vara något som läker av sig själv eller måste man uppsöka vård? Och om någon vet då, behöver de akut vård eller kan de vänta några dagar? Är det dyrt att behandla?

Annons:
[eliinmeyer]
4/20/16, 8:19 PM
#7

När jag googlade nu på blodöra så kom det upp bilder där katternas öron hände, men det gör inte mimmis…?

Aleya
4/20/16, 8:45 PM
#8

#6 hade gått till veterinär och fått det rensat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
4/21/16, 1:11 AM
#9

Uppsök veterinär! Oavsett kostnad så behöver skadan i örat rengöras ordentligt!

[lillelull]
4/21/16, 1:25 AM
#10

Om det var min katt så hade jag uppsökt veterinär, det kan vara någon var ansamling där och det är absolut bäst om du går till en veterinär och får tittat på det, man kan ju behöva tömma denna böld och det är inget som vi kan veta här av att se det och det är inget som jag tycker katten ska gå med för det kan ju bli värre, eftersom katten går ute så är det svårt att säga vad det är som har gjort att det har blivit vad det nu ser ut som men det ser ut som en böld av något slag.

Om det blir dyrt?   ja de spelar väl ingen roll egentligen för oavsett så måste man gå till veterinären om det är något som inte står rätt till. 
Har du försäkring?

[eliinmeyer]
4/21/16, 8:24 AM
#11

#8 #9 #10 ja jag får ringa och boka tid hos vetrinären när jag kommer hem efter skolan idag. Anledningen att jag fråga om priset var inte för att jag inte kommer kunna betala eller vill betala utan bara vill veta, är det kätte dyrt, är det ganska billigt. Om det är något jag ska betqla själv eller min mamma osv :)

[lillelull]
4/21/16, 11:24 AM
#12

Ja alltså jag tror inte du kommer komma upp i massiva summor men man vet aldrig, kanske behöver man söva katten för att tömma den kanske inte. 
Allting är så svårt och alla kliniker har lite olika priser och vi vet inte riktigt vad det är men hade räknat med iaf över 1000 kr.

[lillelull]
4/23/16, 1:43 AM
#13

TS, Hur gick det med din katt? Uppdatera oss gärna! 🙂

Annons:
OberonsMatte
4/23/16, 10:07 AM
#14

Det ser definitivt ut som blodöra, dvs att blodkärl har brustit så att öronlappen fylls med blod. Om man behandlar och tömmer kan man i bästa fall rädda örats form, men annars förstörs brosket så att det blir ett hårt och knöggligt sk. blomkålsöra när kroppen så småningom absorberat blodet.

Sajtvärd Katter iFokus

[eliinmeyer]
4/23/16, 10:56 AM
#15

Vi ska ringa och beställa tid på måndag morgon :) för både min katt och vår hund

[lillelull]
4/23/16, 12:57 PM
#16

#15 Bra! Hoppas ni får en tid snabbt, så hon inte behöver gå med det länge.  

Du får skriva hur det gick sen! 🙂

[eliinmeyer]
4/23/16, 2:37 PM
#17

#16 ja jag sa till min mamma att vi kan inte vänta i flera veckor med ett ringa så tillslut gav hon sig ;) Japp uppdaterar när vi fått tiden och sedan hur det gick :)

[lillelull]
4/23/16, 9:22 PM
#18

Ja det var ju väldigt bra att du övertalade henne!

[eliinmeyer]
5/2/16, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har vi varit hos vetrinären! Allt var bra, inget farligt, de tyckte det var bättre att låta kroppen ta hand om det själv istället för att sticka hål på det, då det kunde bli infektioner pch så kan det fyllas på igen osv. Hon var väldigt choklad och rädd så hon var helt still när hon undersökte henne, nästan lite komiskt att se haha, hennes ögon sa allt: "vad gör hon, vad händer, omg!! Hon lyfter på mig!!" xD Så nu är vi påväg hem, eller Mimmi i alla fall ;) hon halvsover just nu, min lilla pärla :*

[lillelull]
5/2/16, 7:47 PM
#20

Haha var de hennes första gång hos veterinären eller? 😂 
Skönt att höra att det gick bra. 🙂 Alltid bra att kolla ändå dock. 
Vad trodde dom det var som hade orsakat denna "böld" ?

Annons:
[lillelull]
5/2/16, 7:48 PM
#21

Ah det skulle stå haha var det hennes första gång hos veterinären eller är hon alltid så? 😂

[eliinmeyer]
5/2/16, 8:24 PM
#22

#20 haha nej hon är inte alltid så ;) dock är hon lite skrämd och rädd för främlingar som bara stormar rätt på henne sådär utan förvarning och utan att varit lugn och försiktig, mest mig hon lita på och är 100% trygg med :') Hon har varit hos veterinären 1 gång innan när hon kastrerades :) De sa att det nog var blodöra :)

[lillelull]
5/3/16, 1:52 PM
#23

Okej skönt! 
Vaccineras hon inte årligen? 🤔 För det borde ni verkligen göra
 ( tänkte på att du sa att hon bara varit hos veterinär en gång, chippmärktes hon eller id märktes när ni kastrerade henne? )

[eliinmeyer]
5/3/16, 6:08 PM
#24

#23 nej vi gör inte det, jag hade faktist aldrig hört talas om att man gör det med katter innan här. Men jag tror aldrig min mamma kommer gå med på det, det kommer låta något som "jag har haft katt hela mitt liv, vi har aldrig vaccinerat dem, och det har gått så bra, de vi har nu mår också bra, lyssna inte på massa folk på internet som du inte känner." eller liknande

[lillelull]
5/4/16, 1:07 AM
#25

hm.. Ja jag vet inte vad jag ska säga mer än att det är väldigt dumt att inte göra det.

Jag skulle aldrig köpa/äga en katt som inte är vaccinerad. 
 Speciellt eftersom er katt går ute också är det väldigt viktigt.
Det finns så otroligt mycket att läsa om det överallt, så jag förstår inte hur de kan ha undgått henne, det låter som din mamma har en förlegad syn på de hela eller så vill hon inte betala för det? 😕 ( No offence) men det är dumt tänk. Jag säger inte att du är likadan men jag tycker det är något du borde verkligen kolla in på och prata med henne om.
Du är ändå inne på nätet mycket och du kan ju läsa överallt och informera henne, du behöver ju inte säga att " Ja någon på iFokus har sagt de, " eller du kan säga det men du kan också se själv att det faktiskt är något man BÖR göra, inte för att jag har sagt det utan för att det är sant, man bör vaccinera sina katter.

Gör en tråd om det på iFokus så kommer du säkert få massa svar också om det också men jag lägger lite länkar så har du lite att läsa om det själv också så du inte bara har massa människor på iFokus men annars om du nu behöver ha det istället för iFokus då om din mamma tycker det kanske är oseriöst dvs.
Men iFokus är ett bra forum för att få bra fakta också såklart tycker jag. 
Men du kan iaf kolla på länkarna nedan och sen kan du" googla" dig vidare eller skapa en tråd.

Gogglar bara upp från evidensia här:

http://www.evidensia.se/djurkliniken-farsta/vara-tjanster/vaccination-katt

SVA kan du också kolla på
 http://www.sva.se/

Lägger en länk från kattstatus för den är en sida jag har bokmärkt
http://www.kattstatus.se/sida2.html

[eliinmeyer]
5/4/16, 8:26 AM
#26

Ja jag tror hon har lite av en sämre syn på katter än tex hundar. Nog det här gamla tänket om att katter inte är lika mycket värda för att de är så självständiga, "de klarar sig" liksom. Men ja jag ska höra med henne för tror inte det är så dyrt med vaccination? Inte för hundar i alla fall, några hundralappar. Men tvivlar verkligen på att hon kommer gå med på det, ho vill inte slösa pengar på något som "inte är nödvändigt".

[lillelull]
5/4/16, 2:20 PM
#27

Nä det är inte så dyrt, kostar ca 300 kr och man vaccinerar årligen. 🙂
Första gången man vaccinerar så vaccinerar man först en gång och sen en gång till efter 4 veckor.  Det är grundvaccinationen man gör. 

Sen är det bara en gång per år och 300 kr är inte mycket pengar om man tänker på vad som kan hända annars och det kan kosta väldigt mycket pengar om katten blir sjuk plus att katten kan bli så sjuk att den dör, och en katt som får ex kattsnuva eller herpes kan bli kronisk bärare och få andra sekundära infektioner och ja det blir lätt en dyr jobbig historia av det hela.
Så det är egentligen en investering i att hålla katten friskare, och sen eftersom den går ute, så om den blir sjuk kan den smitta vidare andra katter också och det är ju inte heller bra.

Detta är något man ska ha gjort innan man köper katten. Man vaccinerar då vid 7-8 v och sen en gång till när den är 12 veckor precis innan den ska säljas. 
Det finns en liten otäck historia om en man som köpte en ovaccinerad kattunge på kattstatus. 
http://www.kattstatus.se/sida67.html

Det är kasst att skilja på djur och djur, en hund och katt har lika värde och katter är inte så självständiga som människor vill tro.
Många tror att man bara kan ha en katt och den reder sig själv men så lätt är det inte. 
De är mycket som kan ske, när den går ute så kan den få mask i magen, skabb, parasiter, fästingar, andra djur, bilar, onda människor osv.

Jag har inte utekatt längre men har haft det och vi la mycket mer pengar på honom än på innekatterna för han fick avmaskas, frontline, spot on och badas och den ständiga oron att något skulle ske den var tuff, han var borta i 9 månader och kom hem med vidrig infektion i öronen mask i hela magen och utmärglad.
Och vi förlorade honom nästan förra året, han hade blivit attackerad av något djur, jag åkte in med honom akut, det kostade 18 tusen men vi hade såklart försäkring men det var inte billigt ändå.. 
Så hur ser din mamma på om något skulle ske?  
 Har hon försäkring på katten?

Annons:
[eliinmeyer]
5/4/16, 2:48 PM
#28

#27 Jag kan ju alltid höra med henne, men det är inte försent att börja med? För vi köpte henne av en BYB uppfödare tror jag, jag var bara 5 när vi köpte henne så minns inte så mycket (förutom att jag var först med att hålla henne hihihi, stolt över den), i alla fall någon vars katt fått ungar och så sålde han dem till olika folk tror jag, så hon va inte vaccinerad eller så. Men bor på landet, vet inte om BYB är vanligare här? Om något så allvarligt skulle hända Mimmi att hon skulle behöva massa hjälp skulle det nog bli så att vi hade fått avliva henne annars hade kostaderna blivit för höga. Hon är inte försäkrad nej. Mask- och fästing medel får de ofta, så antar att ha de som inne katter hade vart billigare, dock måste man köpa Kattsand och sånt så vet inte om de hade ersatt kostnaden för de olika medlen? I alla fall hade de själva nog inte gått med på det då de båda tycker om att vara ute, när det väl är fint väder förstås ;)

[lillelull]
5/4/16, 3:43 PM
#29

Absolut inte sent att börja med det! 🙂 

BYB finns överallt. Finns sämre, finns bättre men inget av det är bra.  Det är bättre att stötta ett katthem/hemlösa katter eller en seriös uppfödare. 

Nä, Kattsand har vi haft ändå, vår utekatt bajsar/kissar inne eller han är inte utekatt nu men han var då och gick ändå på låda inne. 
Så kostnaderna blir mycket mindre nu när han är inne. 
Han fick avmaskas en gång i månaden med milbemax ( veterinär skriver ut medicinen men den går tyvärr inte på medicin försäkringen för den räknas som profylax) 
 En årsförbrukning ligger på 900 kr  plus fästingmedel flera månader.  
Och frontline skiten är ju inte heller billig

Jag vet inte vad jag ska säga om resten för jag tycker bara det är rent vidrigt tänk.
 Förstår att det inte är du som tar besluten eftersom du ändå är under 18 men att avliva en katt för den blivit sjuk, för att man inte vill betala för det tycker jag är fy skäms och mina föräldrar hade aldrig gjort så mot mig. 

Jag åkte på en räkning på 70 tusen förra året med min andra katt ( jag har tre)  och jag har 8000-9000 i sjukpenning, löste det ändå, det är tufft fortfarande för jag avbetalar en del av summan, en del sköt familjen in med också men han är min bästa vän och en del av familjen.
Skulle aldrig kunna avliva honom (såvida han inte lider katastrofalt eller har något som absolut inte går att rädda) men jag skulle ta det till det yttersta för att rädda honom oavsett kostnad.

Men hundarna i familjen skulle få den vård de behöver?
Hur känner du själv kring detta tänk, om du bara helt förbiser dina föräldrars åsikter och allt. Vad tänker du själv? Tycker du det är rätt att göra så eller är det så att du känner dig "hjälplös" för att dina föräldrar tar besluten och du inte har råd att ta tag i det själv om något händer med din katt? 
Hade du själv valt att göra det säg om du var äldre och hade en inkomst?  som jag då antar att dina föräldrar har?

[eliinmeyer]
5/4/16, 4:15 PM
#30

#29 asså jag tänker inte på det så mycket för hade hon kommit in med svåra skador och det bara är en liten chans att man hade kunnat rädda henne hade jag låtit henne somna in för att hon börjar bli gammal (fyller 11) och vill inte att hon ska lida. Hade vår hund saga åkt på någon jätte stor skada hade vi nog låtit henne somna in också, inte för att vi inte bryr oss och bara "åker och köper en ny" absolut inte, inte så min mamma tänker heller, men ja, vill ju inte att de ska lida, och veterinärs kostnader är dyra, det förstår jag också och jag hade själv inte låtit de gå upp mot flera tiotalstusen kronor, jobbigt för dem att genomgå massa operationer också. Men är det något man kan hjälpa dem med som kostar några tusen så kommer mamma betala för det, trots att det är motvilligt ;)

[lillelull]
5/4/16, 5:31 PM
#31

Men man kan inte bara avliva djur för att de är sjuka, alla blir sjuka, människor också. 
Alla ska få en chans till att försöka ta sig igenom det. 
Det är ju därför det finns djurförsäkringar nu, för att alla vet att det är dyrt att gå till veterinären. 
Ett djur kan inte bara leva och sen så fort det bli sjukt så ska man avliva det för att de kostar förmycket. Då tycker jag inte man ska ha djur alls. 
Lida gör det kanske när de får gå med cancer bölder som inte går att göra något åt och de kanske går på cellgifter och tunga mediciner och de inte leder någonvart, eller har ex FIP som aldrig går att bota.
Men att man opererar en katt för att den varit med i någon olycka det är ju inte lidande för katten på samma plan, det gör ont ja och den kanske behöver smärtstillande eller en kortare vistelse på sjukhus men den förtjänar väl att få en chans att fortsätta leva? 

Min katt  9 år ( räknas alltså som en senior, en "gammal" katt)  blev skadad, han akutopererades och hade ett stort sår i halsen.  Han fick stanna på sjukhuset i en vecka och han hade det lite jobbigt första dagarna för det gjorde ju ont såklart, det gör ont att få ett sår och det gör det ju såklart på alla, men efter en vecka så var han okej igen och efter 2 veckors tid var han helt återställd, pälsen hade börjat växa tillbaka och man kunde inte längre se att han ens hade varit  med om en olycka.
Han är världens finaste keligaste mest tacksamma katt jag någonsin haft.

Skulle han bättre förtjänat att dö, för att de kostade för mycket eller för att han är för gammal? 
Var går gränsen för att bestämma ett lidande för ett djur för din mamma?  
För i mina ögon så låter det som att det är plånboken som styr det hela..

Det blir liksom lite konstigt hela grejen.

Varför inte bara skaffa en försäkring så ni aldrig behöver stå där och räkna pengar och ta dehär beslutet som kanske är helt onödigt, ni kanske dödar en katt som inte ens är så sjuk som den verkar?  En katt som är 11 är inte väldigt gammalt.

[eliinmeyer]
5/4/16, 6:30 PM
#32

#31 nej nej det är inte det jag säger att de inte förtjänar en andra chans. Men jag tog upp de med försäkring med henne och hon sa att hon tyckte det kostar mer ön det lönar sig, så med tanke på att om det hade blivit väldigt dyrt så hade man kanske fått göra det ändå, för nästan vilken ekonomi man än har så är 80 tusen ett väldigt högt pris att betala

mariesdotter
5/4/16, 6:31 PM
#33

Rekommenderar verkligen försäkring! Tecknade, som tur var, en på min grabb redan innan jag hämtade honom och på bara två veckor i min ägo hade han lyckats komma upp i mer än 10 000 kr i veterinärräkningar, med ögoninflammation och Strömsholm i tre dygn pga brutet ben (han trillade ner från tv-bänken, 30 cm hög)… hade jag aldrig trott kunde hända, men tydligen så hade jag fel. Utan försäkring hade det blivit en betydligt dyrare historia, jag lyckades komma undan på ca 3 700 kr istället för 10 000. Det kan så lätt hamna på tio tusentals kronor. Pälsklingarna är ju såå värda den bästa vården man kan ge dem och med försäkring har man enklare råd att ge dem det :)

[lillelull]
5/4/16, 10:03 PM
#34

Ja fast det stämmer ju inte, jag fick betala 70 tusen för jag hade tecknat fel försäkring, jag skulle haft 50 tusen men hade 25 tusen.

Nu har jag 120.000 kr 
Ja menar man betalar fast självrisk 1900 kr och sen 15 % rörlig. 
Så då när min ena katt var med i olyckan och de kostade 18 tusen så betalade vi 3000-4000 kr bara och han hade dessutom en intjänad 900 kr för om man inte nyttjar sin försäkring så får man en peng tillbaka där också.

SÅ det lönar sig absolut, din mamma ljuger antingen för dig eller så förstår hon inte hur det fungerar..

Annons:
[lillelull]
5/4/16, 10:04 PM
#35

inlägget var menat till #32

[lillelull]
5/4/16, 10:07 PM
#36

Och med min nya försäkring känner jag mig ändå väldigt trygg. 
det är väldigt stor summa som ersätts. 
Hade jag haft den nu så hade jag inte ens varit i någon skuld..

[eliinmeyer]
5/4/16, 10:51 PM
#37

#34 jo tror hon vet hur det funkar, hon är inte dum , men hon tänker nog att det inte är nödvändigt :)

[lillelull]
5/5/16, 1:27 AM
#38

Jahapp då finns det inte så mycket mer att säga.

Hoppas din katt inte blir sjuk, för då kan det tyvärr bli hennes död pga din mammas inställning.

Både för att hon vägrar försäkra henne och inte heller vill betala en stor summa pengar.

Blir snabbt summor av det, ett ultraljud kan kosta 1500 ett blodprov 2000 kr och sen flyger det iväg..

[eliinmeyer]
5/5/16, 10:01 AM
#39

#38 asså jag förstår henne och hon är inte hjärtlös, så vi kan ju sluta få det att låta som det

[lillelull]
5/5/16, 9:33 PM
#40

Tyvärr så är det hjärtlöst att hellre låta sitt djur dör än att ta  sitt ansvar och betala för försäkring/vård.

[eliinmeyer]
5/5/16, 11:48 PM
#41

#40 men snälla nån, hon är inte hjärtlös, har du träffat henne? Nej, du känner henne inte så sluta döma henne efter vad bara jag säger. Så stora summor som tiotusentals kronor är svåra för vem som helst att betala och har man inte försäkring så är det oftast så att man får ta den svåra vägen, hur ont det än gör. Tror du hon vill göra så? Tror du hon vill se mig lida? Då är det nog du som är den hjärtlösa. Uttala dig inte om sånt du inte vet något om.

Annons:
[lillelull]
5/6/16, 12:58 AM
#42

Nä, jag är inte hjärtlös faktiskt. 
Det hjärtlöst att avliva ett djur som blir sjukt för man inte vill ha en försäkring  eller är villig att betala för vård av djuret. 

En försäkrings som man dessutom kan betala månadsvis vilket i snitt blir 70 kr i månaden och det är INTE mycket att betala för ett djur man älskar.

[lillelull]
5/6/16, 1:03 AM
#43

Hade ni haft en försäkring så hade det inte sprungit iväg till "tiotusentals" kr som ni hade behövt lägga ut 

Det är de som är skillnaden.

Skaffa då inte djur om ni inte har råd med vård.

Lubsan
5/6/16, 1:43 AM
#44

#43 jag förstår varför du blir upprörd men eliinmeyer är inte den som "bestämmer" över katten. Och även om hennes mamma gör eller inte gör saker när det gäller deras katt som du/vi inte håller med om så tycker jag inte att det är okej att skriva att någons mamma är hjärtlös, inte på ett internetforum där man inte känner någon. Det du kan göra är, precis som du gjorde i början, ge saklig information som hon kan vidarebefordra til sin mamma men that's it. Jag menar ingenting alls illa mot dig lilleull, tycker du verkar väldigt sympatisk och vettig och uppskattar dina tankar och råd mycket, men dina känslor kanske tog över lite för mycket här. Ens föräldrar är bland det käraste man har och man kommer alltid gå in i defense-mode när det gäller dom. och ingen förtjänar att behöva stå till svars för eller bli skuldbelagd för ett fel ens förälder har gjort och som man själv inte kan påverka något direkt.

[lillelull]
5/6/16, 3:47 AM
#45

#44 Tack för de andra fina orden om mig 🙂

Dock så skrev jag att de var en hjärtlös HANDLING och ett hjärtlöst TÄNK , vilket det också är och eliinmeyer erkänner själv att hon har samma förlegad syn/tankar kring hela detta.
Vilket är ett hjärtlöst TÄNK  från hennes sida också, hade hon haft andra åsikter kring det hade hon kunnat påverka sina föräldrar, hon är inte 12 år gammal  och helt hjälplös, när man är 17 ish år gammal kan  man påverka ganska mycket saker här i livet.
Och sen blir jag kallad hjärtlös? .. pga .. att jag  skrev att jag tycker det är hjärtlöst  att avliva sjuka djur för man inte vill lägga pengar på det?  Tyvärr så i mina ögon kan jag inte se det som något annat än en totalt hjärtlös handling.

Det är ju definitivt mer fel att skriva att jag är hjärtlös som person.

För på mig blir det ett direkt påhopp på mig. 

Är det okej från hennes sida ? 
Jag skrev aldrig " Din mamma är en hjärtlös person"
En hjärtlös handling och en hjärtlös person, för mig är det två skilda saker.

[eliinmeyer]
5/6/16, 11:59 AM
#46

#44 tack för att du förstår hur jag tänker :D #45 jag hade velat ha försäkring, men vad tycker du jag ska göra i detta fallet? Hacka mig in på min mammas dator och skriva på ett kontrakt så katten får försäkring när hon själv inte kommer gå med på det? Och vadå inte skaffa ett djur när man inte har råd? 1. Vem har råd med tiotusentals kronor i vård? Ingen "Därför har man försäkring" ja jag vet! Men nu har jag försökt förklara att min mamma inte går med på det, det är inte jag som tycker såhär, men jag vet hur hon tänker och få skriver jag utifrån hennes perspektiv. 2. Man vet inte hur ens ekonomi förändras över några år. Vi kan va stenrika en dag och ha råd med vad som helst och sen efter något år kan det ha hänt något som gör att vi inte har mycket pengar alls. Det går inte att planera flera år i förväg för man vet inte vad som kan hända. Det är inte direkt så att man köper ett djur och tänker att det aldrig kommer hända något med det. Man är beredd på att det kommer bli veterinären någon gång, minst 1 gång (kastrering) men ibland vet man inte. Man kan inte förutspå sin ekonomi flera år framåt. Du blev inte kallad hjärtlös för att du tycker som du tycker om att ha försäkring. Jag kallade dig det för att du tycker att min mammas tänk är hjärtlöst. Och om du tycker det är ett påhopp på dig att jag kallar dig hjärtlös för hur du tänker och tycker, så är det lika mycket påhopp på min mamma att du kallar henne hjärtlös för hur hon tänker. För påhopp måste inte vara att det är hur personen är, det kan vara hur personen tänker och gör också. Så peka inte finger om du själv inte är perfekt. Jag skrev inte heller att du var hjärtlös som person. Jag skrev bara att du var hjärtlös. Och då kanske du tänker "hur ska jag veta vad du menar" eller "det är ju det det betyder" ja precis, du skrev och att min mamma var hjärtlös för att hon inte ville betala för försäkring. Hur ska jag veta vad du menar, det kan också betyda som person? Och allas föräldrar är olika. Jag kanske är 25 och kan inte påverka hur saker i familjen sköts, och så kan jag gvara 8 och påverka mycket, det beror på föräldrarna.

Lubsan
5/6/16, 12:57 PM
#47

Jag tror ingen av er är hjärtlösa, tvärtom. Det kan bli så mycket fel över internet. Vill inte ge mig in i nått "bråk" och hoppas att ni kan släppa detta och bli vänner igen. :) trevlig helg i solen!

[lillelull]
5/6/16, 1:54 PM
#48

Det är ens skyldighet att ge den vård ens djur behöver, oavsett ekonomi. 
Det är därför det finns försäkring för att det ska bli lättare för människor att kunna betala för sina djurs vårdkostnader, sen finns det lån och krediter för att hjälpa med resten av kostnaderna. Som ändå inte är så stora om man skaffar försäkring.
Men ja vi lägger ner nu för du kan ju inte påverka din mamma oavsett om du är 25 eller 8..(?(?)… 
Den dagen jag skaffade jobb, då skrev jag över alla försäkringskostnaderna för djuren på mig från mamma och började själv betala allt.
Då var jag 18 år gammal. 
Så när du är 25 så kan du nog absolut påverka hur dina djur ska ha det.

Dessutom skrev jag inte att din mamma var hjärtlös för att hon inte hade försäkring, utan för att hon hellre avlivar ett djur än att ta ansvar och betala. 
Och det står jag fast vid

Men vi kan avsluta det. 
Jag känner mig trygg med att ha mina djur försäkrade och vet att de alltid kommer få den vård de behöver, oavsett kostnad.

Annons:
[eliinmeyer]
5/6/16, 2:31 PM
#49

Varför gjorde du (?)?)? Vad ska det betyda? Och jag menade inte hur mina djur ska ha det, jag menade påverka hur hon tänker. För det är ju inte jag som äger min katt, det är ju min mamma, skulle jag flytta skulle jag inte ta med mig henne (inte bara av den anledningen men). Ja visst, tyck du hon är hjärtlös för att hon tycker och tänker så. Men du sa att det var ett påhopp på dig när jag kallade dig hjärtlös för hur du tyckte och tänkte om hur min mamma resonerar, att du kallar min mamma hjärtlös för hur hon tycker och tänker är lika mycket påhopp då. Så säg inte att jag hoppar på dig för du gör exakt samma sak. Och sen det där med skyldighet att ge vård, är det inte något annat som står i lagen (asså detta är juridiskt, inte moraliskt) som menar att man måste hjälpa på något sätt, men det står inte att man måste gå till veterinären? Och btw, det är inte så att hon vägrar, kan hon betala gör hon det, det är när det blir för höga kostnader

[lillelull]
5/6/16, 4:09 PM
#50

Hur fan ska man annars ge vård om man inte går till veterinären?

[eliinmeyer]
5/6/16, 4:28 PM
#51

#50 hemma på något sätt väl? Om ens djur får ett sår kan man kanske hjälpa till att få det att läka med saker man har hemma, så man måste inte gå dit? Eller vart kan man hitta en lag där det står exakt hur man ska gå tillväga?

[lillelull]
5/7/16, 10:45 PM
#52

Tror knappast att någon av er har den kunskapen hemma som behövs för att vårda ett sjukt djur, aka man måste ta den till veterinären. 

"Om din katt behöver genomgå ett operativt ingrepp ska detta göras av en veterinär. Även andra behandlingar som utförs för att lindra eller bota sjukdom ska utföras av en veterinär om behandlingen kan orsaka djuret lidande. "

Dessutom så bor inte alla mina katter hos mig men försäkringarna står på mig. 
Min mamma anser att katterna är hennes och mina. Vi har båda lika stort ansvar för katterna i våra ögon.

Så även om du flyttar behöver du inte avsäga dig allt ansvar för katten och om du som du skriver ovan SÅ hemskt gärna  vill ha en försäkring  men inte kan övertala din mamma att skaffa den så kan du göra det ändå. Katten behöver inte bo hos dig för att d ska ha den försäkrad ..
 Och du behöver inte hacka dig in i din mammas dator för att skaffa en försäkring utan du kan gå in på agrias hemsida och teckna en försäkring och sen betala den.

[eliinmeyer]
5/7/16, 10:56 PM
#53

#52 e dock 15, så lite svårt att betala för det. Och btw hur vet du vad vi har för kunskap eller inte? Hur vet du att inte min mama är veterinär eller så? Eller någon annan i familjen. Men jag menar mer juridiskt. Man måste uppsöka vård, men det står inte vart, därför skulle man teoretiskt sätt kunna ta hand om den hemma väl? Inte för att vi skulle det men aa. För mig hade det känns konstigt att betala för en katt 100% själv som inte ens bor hos mig, hade känts som om jag betalar för någon annans katt (trots att det är min), kanske hjälp till men ja

[lillelull]
5/8/16, 1:58 AM
#54

Hade din mamma varit veterinär så tror jag knappast att du hade skapat denna tråd eller de andra trådarna angående din hamster när du trodde den var sjuk, då tror jag nog du hade gått till din mamma direkt istället för att skapa trådar om det på iFokus. Eller hur? 😂😉

Så efter det så är jag säker på att ni inte har kunskapen om att ta hand om djur hemma tillräckligt för att följa djurskyddslagen om att ge ditt djur den vård den behöver aka veterinär vård som jag skrev ovan.

Det var jag som ville ha katterna,  därav som vuxen person kan jag känna att jo det är ändå mitt ansvar.
De är inte mindre mina katter för att de bor hos mina föräldrar.
Mina föräldrar är min familj och katterna ingår i familjen därav är vi alla familj.

Det är inte någon annans random människas katt jag har en försäkring på.

Kattsand, mat köper dom,  men om jag springer på någon mat de gillar så köper jag de, samt leksaker och annat som de kan tänkas vilja ha eller gilla.
Så jag tycker inte alls det är konstigt..

-

"Du har exempelvis ansvar för att inte fördröja att ditt djur kommer till en veterinär för vård. "

"Om du är osäker på om ditt djur kommer att behöva en sådan behandling eller om ditt djur kanske behöver vård av veterinär bör du därför alltid börja med att vända dig till djurhälsopersonalen "

" Som djurägare är du ansvarig för att ditt djur får nödvändig veterinärvård vid sjukdom eller olycksfall. " 

_ § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

_

11 § En veterinär eller någon annan som tillhör djurhälsopersonalen enligt lagen (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård ska anlitas, om någon av följande åtgärder behöver vidtas:  1. operativa ingrepp på eller injektioner till djur, 2. annan behandling i syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller skada hos ett djur, om behandlingen kan orsaka lidande som inte är obetydligt, eller 3. behandling under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion.

[eliinmeyer]
5/8/16, 12:16 PM
#55

#54 okej nu får du ge dig. Nu säger du att vi inte kan ta hand om våra djur. Lägg av. Behöver våra djur vård så tar vi dem till vetrinären. Det är när det kommer upp i massiva summor vi pratar om. Våra djur mår bra, vi vet hur vi tar hand om dem, tack. Och att ta katten till veterinär och avliva den är vård, säg inte annat. Men jag måste säga igen här för du verkar inte fatta, JAG vill ha försäkring, JAG vill kunna ge våra djur den vård de behöver när de verkligen behöver den, JAG är inte den som vill avliva våra djur när vi inte kan betala, det är MIN MAMMA som inte vill dessa saker. Snälla kan du förstå det när jag sagt det hundra gånger innan. Det gör inte henne hjärtlös. Att inte dela din åsikt är inte hjärtlöst, även om handligen kan anses som hjärtlös. Du måste respektera hur andra tycker, även om du inte accepterar det. Har du fortfarande problem med hur hon tycker kan du väl kontakta henne personligen och försöka övertyga henne istället för att sitta här över internet och klaga. Har du verkligen problem med det, försök göra något åt det istället. Och inte genom information genom mig tack. Har du problem med mig, skicka ett PM om vad som stör dig. Hur låser man trådar? Skulle vilka göra det. Trött på att det bara är bråk här nu. Tack för mig, ha en bra dag.

Annons:
[lillelull]
5/8/16, 2:38 PM
#56

Jag har gett mig, du frågade om lagen och hur den såg ut jag skrev hur den såg ut. och sen svarade jag på ditt påstående om hur jag visste ifall dina föräldrar var veterinärer.

[lillelull]
5/8/16, 2:46 PM
#57

Du skrev också ovan att du inte heller hade låtit de gå upp mot tiotusentals kr och därav kan jag också inse att du inte heller riktigt hade gett dom exakt den vård de behöver som du skriver.
Men vi kan lägga ner 😂 men du kan inte bli sur och irriterad när du STÄLLER EN FRÅGA TILL MIG, och när du sen vill veta hur lagen ser ut och jag sedan skriver ut det i inlägg #54 . Det var du som ville ha svar på dom frågorna jag gav dig svar på och sen blir du upprörd. Fråga mig inte något om du inte vill ha svar.

Upp till toppen
Annons: