10 - OT - Off Topic

Intresserad av ett porträtt?

2016-04-14 14:41 #0 av: Odd

Hej!

Mitt namn är Odd Hegelund, jag håller på mycket med teckning och målning och tänkte att eftersom jag för tillfället är arbetslös men i behov av pengar så vore det en bra start att börja ta beställningar igen, så jag frågar runt här på iFokus om någon är intresserad av att få sitt djur, porträtt eller foto avtecknat!

De material jag jobbar mest med är grafit (blyerts) och tusch, men hanterar även färg (akvarell och akryl), på papper i storlekarna A5, A4 och A3.

Mina vanligaste motiv är olika porträtt av djur och människor, men jag gillar utmaningar så har du något annorlunda du skulle vilja ha är jag öppen för förslag!

Exempel:

Priserna beroende på storlek är: 

• A5 - 1.500kr 
  • A4 - 2.000kr 
  • A3 - 2.500kr

Är du bara intresserad av en mindre detaljerad skiss är priset mellan 500kr och 1000kr beroende på storlek och detalj.

Exempel:

Skulle du vilja ha en canvasmålning diskuterar vi priset baserat på storlek och materialkostnader!

Exempel:

Fler av mina bilder kan du se här.

Skicka gärna ett PM eller lämna ett meddelande här i tråden om det är något du är ute efter!

Mvh, Odd.

P.S. Jag frågade säjtvärden om det var OK att jag postade det här inlägget!

~When life gives you lemons... Chuck 'em at people~

Anmäl
2016-04-14 14:52 #1 av: oddahviing

Vad fina! Är speciellt imponerad av hästen. Pennorna du använder, kan man måla vitt på svart? Tänker på alla strån i manen, så himla svårt att få till att se verkligt ut med vanlig grafit?

Anmäl
2016-04-14 15:14 #2 av: Odd

#1 Tack! 

Ja jag har använt mig av en vit gelpenna för att rita strån längst ner i manen som hänger över pannan, men det var mest ett experiment (misslyckat sådant i mitt tycke, haha) och en av de första gångerna jag använde mig av en vit penna på en blyertsteckning. Jag föredrar att sudda fram detaljerna eller lämna ytorna vita och fylla i med pennan runt om, eller ta en tunn, tunn pensel och vit akryl/oljefärg istället. Det är svårt att hitta en penna med tillräckligt bra kvalité, oftast torkar den i en blåaktig eller grå nyans om man inte lägger flera lager eftersom grafiten syns igenom, men då kan den torka i klumpar eller flyta ut.

För att få en heltäckande svart bakgrund använde jag mig av kol, det är också ett lättare material att sudda fram detaljer på med ett vasst suddgummi, genom att först lägga ett lätt lager kol, sudda fram detaljerna man vill ha, följa konturen med kol och sudda igen, eventuellt variera mellan kol och en mjuk grafit (och en stiftpenna för skarpare detaljer), tills man känner sig nöjd!

Men hittar man en bra penna är det en av de bästa metoderna eftersom det inte är lika tidskrävande och man kan enkelt lägga till detaljer som man missat i slutstadiet! Men färg och pensel fungerar precis lika bra Tummen upp

Anmäl
2016-04-14 15:58 #3 av: oddahviing

#2 Bra råd där! Jag tycker dock det blir så himla grått efter att man suddat bort kol eller pastell färger, inte den där kritvita man vill ha längre som pappret var från början, men kanske man ska köpa några riktigt bra sudd och sudda ihjäl teckningen så kanske det blir som man vill haSkrattarSka lägga till dig på deviantart sen när jag börjar lägga upp igen, heter pelagiia där! Inte så aktiv just nu, hade andra accounts flera år sedan.

Anmäl
2016-04-14 21:01 #4 av: Odd

#3 Ja det viktiga är att man jobbar riktigt löst med det första lagret, så att pennan bara lägger sig på ytan och inte arbetas in i pappret med tryck, sen suddar man och fortsätter jobba i varv med penna/sudd. Har man gjort ett misstag och det fortfarande ser grått ut kan man luras med kontraster genom att svärta ner kanten runt om ytterligare med en stiftpenna! Pastell däremot är helt omöjligt att få bort igen, så då är det bättre att vara noga med att lämna yta, använda maskering eller ha en bra vittäckande färg/penna.

Ett annat tips är att se till att suddgummit är riktigt spetsigt och använda det precis som du skulle använda en penna, d.v.s "rita" fram detaljerna med flera streck över samma linje och variera mellan att bara nudda pappret och hårt tryck för olika tjocklek.

Följer dig även om det är tomt för tillfället! Skrattar

Anmäl
2016-04-15 00:51 #5 av: oddahviing

#4 Tummen upp Super! Hur får man suddgummit spetsigt? Brukar sudda med kanterna och sådana knådgummin använder jag ibland men upplever dem som inte lika stark.

Tänkte också om du ritar porträtt, finns det ingen i familjen som vill köpa? Massor som frågar mig men jag ger ut gratis för jag e för vek Glad Fast.. har inte gjort så många än hehe, har blivit för lat med det!

Anmäl
2016-04-15 10:25 #6 av: Odd

#5 Tälj till det med en kniv, eller så finns det suddgummipennor från Derwent som man kan vässa i pennvässare Tummen upp

Jo, men alla i min närhet har redan fått porträtt haha, brukar också bli gratisgåvor Tyst Hatar egentligen att ta betalt så här, men har nyligen skaffat hund och är arbetslös utan bidrag, han måste ju ha mat och försäkring tills jag börjar studera i höst! 

Men nu tycker jag att den här tråden börjar bli lite för mycket OT (det är ju ett forum för Katter) men vi kan skriva mer inne på Teckning.iFokus om du vill fortsätta snacka om tekniker och material Glad Det har blivit lite dött där inne på senaste tiden, så sånt här skulle passa bra för att öka aktiviteten!

Anmäl
2016-04-15 11:13 #7 av: nevamisse

Otroligt fina porträtt! :)

Anmäl
2016-04-15 11:47 #8 av: Odd

#7 Tack! Roligt att du tycker om dem Skrattar

Anmäl
2016-04-16 21:15 #9 av: CamillaS

#1 - 5 Uppskattade verkligen eran diskussion. Följer gärna med i den om ni fortsätter den någonstans. Skämtar
För övrigt så är du väldigt duktig! Jättefina teckningar du har gjort!

Anmäl
2016-04-17 13:33 #10 av: micki78

WoW!! Du är otroligt duktig.

Anmäl
2016-04-17 14:29 #11 av: Odd

#9 Hej Camilla Skrattar Vi får väl försöka bli lite aktivare på teckning.ifokus igen, jag har varit urdålig på att skriva något där även om jag kollar nästa dagligen Tyst Har följt dina bilder med stort intresse, du har utvecklats så otroligt mycket!

#10 Tack så mycket!

Anmäl
2016-04-18 23:01 #12 av: CamillaS

#11 Ja får nog försöka med det. Kollar också in där ganska ofta, men jag vet aldrig vad jag ska skriva eller om jag bara ska läsa.
Åh tack, vad roligt att du tycker det och följer min utveckling. Glad

Anmäl
2016-04-18 23:51 #13 av: Otippbar

Odd, du gör jättefina teckningar! Jag har ett foto i åtanke som betyder väldigt mycket för mig, och som jag så gärna skulle vilja att du tecknar av i svart/vitt A3. Det kan dröja lite, men jag återkommer med foto i PM, så kan vi kanske höras då om ifall du skulle vara intresserad av jobbet?

Anmäl
2016-04-19 13:45 #14 av: Odd

#13 Jag är intresserad! Skrattar

Anmäl
2017-06-29 22:35 #15 av: Odd

Putt, öppen för beställningar igen =)

Anmäl
2017-06-29 22:48 #16 av: Odd

Uppdaterad prislista:

A3 - 2.500kr
A4 - 1.800kr
A5 - 1.400kr

Anmäl
2017-07-02 12:12 #17 av: Zekina

Är eventuellt intresserad av två porträtt, gärna i vattenfärg?
Och i storlek 13x18 om det inte kan bli för kladdigt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.