Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1260 ggr
[Grädd]
2016-04-14 13:12

Matvägrande katt

Hur många dagar/tid på ett ungefär kan det ta innan det blir kritiskt och ev fettlever när en katt inte äter?

Annons:
AnneN
2016-04-14 13:16
#1

Då min Sotis började matvägra så berodde det på leversjukdom och han blev snabbt sämre efter 24 timmars matvägran. Ringde då en veterinär som sa att jag kunde avvakta över helgen. 
DÅLIG IDÈ!!!! Då jag kom till djursjukhuset med han på måndagen så var han i mycket dåligt skick, blev inlagd med massa prover och mediciner i flera dagar men svarade inte på behandlingen och fick slutligen somna in. Hade jag kommit in med han redan innan det gått 24 timmar hade prognosen varit mycket bättre för överlevnad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

oddahviing
2016-04-14 13:37
#2

Varför matvägrar katten? Är det byte av miljö så behöver du nog inte oroa dig så mycket, men om det kommit helt plötsligt så ta råd av #1

'-Headlights on the highway-'

[Grädd]
2016-04-14 14:01
#3

Han har varit trött och hängig de 2 senaste dagarna och imorse ville han inte äta.

oddahviing
2016-04-14 14:49
#4

#3 Bådar inte gott 😕Djur slutar rätt tvärt att äta när något inte är som det ska och inte mår bra, så jag skulle ringa veterinären direkt.

'-Headlights on the highway-'

AnneN
2016-04-14 14:52
#5

#3 Då hade jag ringt veterinär omgående!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
2016-04-14 14:56
#6

Det är snällast mot katten, och förmodligen plånboken också, att kolla upp det innan helgen.


Annons:
Uppkatten
2016-04-14 16:57
#7

#3 Mot den bakgrund du anger så bör du kontakta veterinär omgående.

Rent allmänt kan man säga att katter är betydligt känsligare för svält än vad t ex människor eller hundar är. Har katten inte ätit på 24 timmar så bör man reagera och inte avvakta längre. Sedan så måste man naturligtvis även beakta andra symptom och väga in dem.

Eftersom din katt redan varit hängig i 2 dygn så bör du inte avvakta alls utan kontakta veterinär omgående.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CamillaS
2016-04-18 01:01
#8

Hur gick det med din katt?

[Grädd]
2016-04-29 09:43
#9

Han åt när jag kom hem och verkade piggare och nu är han helt bra :)

Upp till toppen
Annons: