Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3910 ggr
Jullan1997
3/22/16, 10:29 PM

Tror min katt att jag är hans mamma?

Hej, 

Jag har en fråga som jag har försökt googla på men inte hittat något som passar min situation, därför vänder jag mig till er. Jag har haft min katt sen jag var liten då vi hittade han påkörd, blivit biten i ryggslutet och hade brutna bakben. Han hade bott under grannens altan, och inte ätit något på länge. Vår katt hade sprungit bort och vi trodde att det här var våran katt. 

Iallafall så var han min favoritkatt han har sovit hos mig sen dess men på senare år har han tytt sig ännu mer till mig. Han jamat högt när jag kommer hem, sover nära mig(ibland på mig) och blir orolig när jag sover borta och kan kissa inne om jag inte är hemma. Han har förlorat ena ögat och har ganska nersatt syn så vi bestämde oss för att han skulle bli innekatt när vi flyttade till ett annat hus. Han verkar trivas som innekatt och ställer sig inte vid dörren för att gå ut. 

På kvällen så blir han så extremt gosig och trampar intensivt så nära mitt ansikte som möjligt men jag får inte klappa han för då jamar han till och "hoppar iväg" han kommer tillbaka efter en stund och börjar igen. Jag har märkt att det ända sättet för att "lugna ner honom" är att hålla honom i famnen och klappa honom, då lägger han sig nära och somnar. Känns nästan som han tror att jag är hans mamma eller liknade? Eller finns det någon annan logisk förklaring?

Mvh Julia

  • Redigerat 3/28/22, 7:38 AM av OberonsMatte
Annons:
[lillelull]
3/23/16, 12:08 AM
#1

Kan skicka ett långt PM med min historia om min mammiga lilla kisse 🙂

[lillelull]
3/23/16, 12:13 AM
#2

mitt korta svar är att han ser dig som sin trygghet och de faktum att du räddat honom från ett hårt liv som du beskriver med olyckan och nu att han fått nedsatt syn så tror jag att han känner att du är lite hans mamma på något sätt. 
Vissa katter som ex inte haft sin mamma tills de var 12 v kan också bli lite speciella i sitt sätt och jag har en katt som är 9 år gammal nu och vi fick honom eg bara för att ja de var några personer på landet som hade fått en kull kattungar i ett stall och de ville bara bli av med de och vi åkte dit och han var inte ens 8 veckor gammal och hans öron var fulla med skabb och han var så smutsig och luktade rent ut sagt hästskit.. Vi tog hem honom direkt för vi trodde de skulle antingen avliva de eller något annat hemskt. Så vi fick ta hem honom och tvätta honom typ 4-5 ggr för att få bort allt skit och bajs och lukten och sen fick vi en lång process börja behandla hans skabb som var otroligt långdragen. Han är väldigt sådär över över kelig och ska hålla på och pumpa med sina tassar på en som om han försöker dia.. och han är väldigt mycket för kroppskontakt och ska hela tiden vara nära.. och de är ju självklart för att han blivit borttagen från sin mamma och haft en sån hemsk uppväxt där både de personerna som hade honom och hans kattmamma inte tog hand om honom ordentligt.

[lillelull]
3/23/16, 12:19 AM
#3

Vi vet inte vad som hade hänt med kattmamman heller för hon var inte närvarande när vi kom till platsen. 
Men är väldigt glad idag för att vi tog honom för annars tror jag inte han hade levt idag. Och han är så glad och fin och otroligt tacksam för allting och som sagt fruktansvärt kelig och vill hela tiden vara nära ❤️
 Och vi ångrar inte det för en sekund att vi tog hand om honom även om det var otroligt jobbigt att behöva se honom må så dåligt och vara så liten som han var och tanig och klen och full m skabb och han kändes allmänt ledsen.
Men han blev väldigt snabbt en jättefin och glad kattunge hos oss för han insåg att han skulle få ett hem för livet och bli omhändertagen

Ominous
3/23/16, 7:49 PM
#4

I det vilda så spinner endast kattungar hos sin mamma, och jamar endast åt sin mamma. Alla katter beter sig alltså som att deras människa är deras mamma, men till olika grader.

Allt det du beskriver låter som en rätt vanlig katt, men beror ju på "hur" mycket det är. Förutom det sista då, det låter lite konstigt, men är ju förståeligt att han har lite "problem" med en sådan start i livet.

Alla mina katter jag  har haft har mött en vid dörren när man kommer hem, och min katt jag har nu sover hos mig hela natten. 
Han sitter faktiskt precis innan för dörren den tiden jag brukar komma hem, kommer jag hem tidigare är han inte där men kommer springande xD

I wish I could write as mysterious as a cat

molbojse
3/23/16, 7:56 PM
#5

#4 Skulle vilja rätta dig och säga att katter i det vilda inte jamar till varandra :p De jamar endast till oss människor :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Ominous
3/23/16, 8:08 PM
#6

#5
Väldigt många djur piper/jamar till sin mamma när de är små. Jag antog bara att kattungar också gjorde det.  

Inte till varandra alltså, utan endast till sin mamma när de är små:P

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
molbojse
3/23/16, 8:14 PM
#7

#6 De kurrar gärna till varandra, men just jamandet är bara till oss människor :) Alla katter jamar även olika beroende på vem som har katten och hur kommunikationen ser ut ^^ När vår katt kommer med AAAOOOAAAOOO (liknande läte som löphonor)  vill han ut, "maa" så bekräftar han vår närvaro och "mrrh" (en form av kurrande) är när han blir glad av att se oss och vill veta vad vi gör :) Sen ropar han gärna "mammaaa" när han vill oss något, typ ha mat, kel, godis eller uppmärksamhet.

Hur kattungar beter sig med sina mammor har jag mer eller mindre ingen kunskap om då jag inte levt nära kattungar som fortfarande bor med sin mamma, så där kan jag inte uttala mig alls :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Emma95T
3/23/16, 9:18 PM
#8

Mina katter jamar faktiskt till varandra med det gör dem lite men gör små ljud till varandra som när ena katten inte hittar sin kompis så jamar eller kutrar hon/han oroligt tills kompisen kommer fram :) och kutrar till mig när dem vill ha gos och ett svagt jamande när jag lägger upp mat till dem :)

Bästakompis
3/23/16, 11:03 PM
#9

Jag tycker det du beskriver låter som en rätt vanlig katt av den mer tillgivna och mindre självständiga typen. Alla har sina egenheter :) Min Bobo kommer och trampar på min mage men i det läget vill han inte heller bli klappad, i så fall bara lite på huvudet. ofta trampar han länge för att sedan lägga sig och sova en bit ifrån mig på soffan/sängen. Det är som att vissa katter känner att det blir "för mycket" om man klappar på hela kroppen, de blir liksom överstimulerade, om jag däremot låter honom vara helt med sitt trampande så kan han lägga sig och gosa ner sig och somna i famnen och då verkar han tycka det är mysigt när man stryker honom sakta.

Honestyisdead
3/23/16, 11:26 PM
#10

Min hona trampar ofta bredvid mig eller på mig och då vill hon verkligen kela.

Carmarino
3/24/16, 4:32 PM
#11

#9 Min ena katt gör precis som din Bobo, men den andra vill gärna först "buffa" på min haka en eller ett par gånger och trampa på min mage. Sedan lägger hon sig ner och då vill hon kela en stund. När hon fått tillräckligt med kel så rullar hon ihop sig i mitt knä och somnar. Så alla katter har olika tycke och smak när det gäller kel.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/24/16, 9:23 PM
#12

Min gamle första katt var nära mig i hela hans liv. Han sov nära upp vid mitt huvud och trampade och kurrade så att det nästan blev för mycket ibland😉 Han slickade alltid mig i ansiktet, gärna vid ögonbrynen så jag var riktigt röd emellanåt. 

Han var 12 veckor när vi fick hem honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: