00 - Allmänt kattprat

Gammal katt som magrat

2016-03-11 16:49 #0 av: Maria

Jag vet att veterinär är det som gäller men jag önskar ändå höra era synpunkter.

Vi har två katter Moritz och Lakritz. Moritz är 14 år och den "lille är två år.

Moritz har magrat det sista. Han har FORL och har bara de fyra hörntänderna kvar. Han har varit en del hos veterinär det sista året angående tänderna och urinstopp. Han är så rädd för att åka dit och har t.om bajsat ner sigLedsen

Han har magrat det sista men han har lika god aptit. Leker som en galning med den lille och är allmänt lika "besvärlig" som han alltid varitSkämtar Han kissar och bajsar bra och allting är som vanligt förutom att han blivit smalare.

Är det vanligt hos gamla katter? Att de kan bli smalare menar jag?

/Maria

Anmäl
2016-03-11 17:05 #1 av: Aleya

Jag skulle väl säga att det är som med oss människor. När vi blir äldre kan vi magra. Om det inte verkar vara något större fel på han så skulle jag nog inte oroa mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-11 17:23 #2 av: Scorpio97

Vår gammelhona (14-15 år) har också blivit lite tanigare senare åren. Så vi brukar ge henne lite mer mat och några extra äggulor och så. Hon är kollad av veterinären som inte hittade något fel, och vår veterinär sa i alla fall att det var normalt för äldre katter. 

//Jessie

Anmäl
2016-03-11 17:31 #3 av: Maria

#1 #2

Skönt att höra. Tack så mycket.

Han får extragott som han gillar så jag försöker att "göda" honomSkämtar

/Maria

Anmäl
2016-03-11 17:33 #4 av: Aleya

#3 sen är det du som känner din katt bäst. Jag visste redan innan när min katt var sjuk. Han hade magrat nå kopiöst och han var sig inte lik.
Man märker sådant. Medvetet som undermedvetet.

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-11 17:40 #5 av: Maria

#4 Moritz gamla kompis blev också magrare när han var 10 och man märkte att han inte mådde så bra. Åt mindre och gick undan. Sov mycket. Han hade cancer i buken så vi fick avliva honom tyvärr.

Med Moritz däremot så märker jag inga förändringar alls mer än att han blivit smalare.

/Maria

Anmäl
2016-03-11 17:48 #6 av: Aleya

#5 ja men då tycker jag personligen att om det är inga förändringar i beteendet så är det inget att fundera på. Glad
Ge han lite gott och lättuggat så kanske han lägger på sig lite.

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-11 17:49 #7 av: Maria

Tack nu känns det lite bättreGlad

/Maria

Anmäl
2016-03-11 17:57 #8 av: Aleya

#7 nemas problemas. GladJag hoppas ni får ha han i många år till,

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-11 18:36 #9 av: Maria

#8 Ja tack. Det hoppas jag också.Hjärta

/Maria

Anmäl
2016-03-11 19:42 #10 av: VoxBauers

Man oroas över sina äldre som tappar i vikt och muskelmassa, men det är ju tyvärr högst naturligt när de blir äldre.

Prova att ge Moritz något Seniorfoder och se om det blir någon ändring i hullet.  Det har fungerat med vissa av våra äldre! Finns ju en uppsjö av olika märken som har Seniorfoder! 

Man vill ju låta dem vara med så länge de har humöret och VILL vara med!

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-03-11 19:44 #11 av: Maria

#10 Har du något bra tips på seniorfoder som är mjukmat?

/Maria

Anmäl
2016-03-11 19:51 #12 av: VoxBauers

#11 Du kan ju prova att blötlägga torrfoder om Moritz  har svårt med tuggandet.

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-03-11 19:53 #13 av: Maria

#12 Jag har hört att det inte är så bra med blötlagt torrfoder men det stämmer kanske inte?

/Maria

Anmäl
2016-03-11 19:57 #14 av: VoxBauers

#13 Nej, det är rätt, men om katten har svårt att få i sig torrfoder kanske man  måste ta det alternativet istället.

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-03-11 19:59 #15 av: Maria

#14 Måste de äta torrfoder? Är det så mycket mer nyttigare?

/Maria

Anmäl
2016-03-11 20:21 #16 av: VoxBauers

#15 Nyttigare vet jag inte, men det kan vara svårt att få dem att lägga på sig med blötmat. Många bantar sina katter med blötmat.

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-03-11 20:30 #17 av: kattöga

Torrfoder är inte alls nyttigt. Tvärtom. Visst är torrfoder ofta en orsak till övervikt, men den övervikten är inte hälsosam i så fall. Så jag skulle inte försöka göda katten med torrfoder.

Torrfoder som blötläggs måste ätas upp på en gång, för om det får stå ett tag så kan det bli "giftigt" pga att det kan finnas små mögelsporer i torrfodret, har jag läst ofta här i alla fall.

Jag skulle ge katten rå äggula ganska ofta, som det är, nervispat i lite ljummet vatten eller nerrört i blötmaten, beroende på vilket katten gillar bäst.

Katten går kanske inte upp av äggulan, man går inte upp av fett (utan av kolhydrater) men katten får mycket fett (som är en bra energikälla) och mycket vitaminer och andra näringsämnen som bara gör gott. 
Om katten har hälsan, genom bra mat, så kanske det inte gör så mycket om katten är lite smal, så länge han inte är mager, om han verkar pigg och frisk i övrigt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-03-12 14:05 #18 av: Maria

Rå äggula får han emellanåt men det är sisådär med vad han gillar detSkämtar Däremot har jag köpt dansk leverpastej idag vilket han älskar. Det är bara den danska som duger.

/Maria

Anmäl
2016-03-12 15:00 #19 av: Aleya

#18 hahaha. Bara danskt är gott nog. 😃

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-14 10:24 #20 av: Sabbekatt

TS, jag skulle ändå ta honom till en veterinär för provtagning, bara för att vara på den säkra sidan.
Många äldre katter får problem med sköldkörteln när de blir äldre och ett av tecknen är att katten magrar (har haft en äldre katt som fick sköldkörtelproblem och har nu en 13-årig katt som har börjat få problem nu).

Anmäl
2016-03-14 10:40 #21 av: Katthemsmatten

Håller med #20. Ett besök hos veterinär för konsultation och blodprover är att rekommendera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl
2016-03-14 10:43 #22 av: Maria

Jag vet ju att det är det enda sättet att få svar men varför jag frågat här först är för att det är ett trauma varje gång han varit iväg och han har varit hos veterinär ett antal gånger det sista.Ledsen

/Maria

Anmäl
2016-03-14 10:49 #23 av: Sabbekatt

#22, jag förstår. Har också trauma med min Tore (13-åringen) varje gång han ska in i transportburen och iväg någonstans Arg.

Anmäl
2017-02-06 10:55 #24 av: Maria

Här kommer en uppdatering ungefär 1 år senareSkämtar

Moritz började hastigt halta så han har idag varit akut hos veterinär. De trodde han stukat axelleden så han fick Metacam och blir det inte bättre så ska han röntgas.

Veterinären berömde honom för att han var så fin i kroppen för att vara 15 år och jag tog upp det här med avmagring men hon trodde att det berodde på att han är så mycket aktivare med sin kattkompis och det stämde i tid med journalen också.

Hon tyckte han var pigg och fin med fin päls.Glad

/Maria

Anmäl
2017-02-06 18:12 #25 av: Katthemsmatten

Vilken underbar uppdatering. Ja, minus det där att han stukat axelleden självfallet. Hoppas det blir många fina år framåt!

Anmäl
2017-02-06 18:12 #26 av: PuffBuck

Nu är det väl kanske inte aktuellt längre, men jag tänkte rent spontant på fett/talg? Kul att han fick beröm! Hoppas att du får ha honom länge tillTummen upp

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-02-07 07:39 #27 av: Imbo

#24 härligt att han fick så goda ord av veterinären och att avmagringen hade en naturlig lösning.
Håller tummarna att det går bra med axelleden för Moritz.

Anmäl
2017-02-07 08:35 #28 av: Maria

Tack ska ni ha. Han haltar redan märkbart mindre med smärtlindringen så det ska nog gå bra.Glad

/Maria

Anmäl
2017-02-09 15:33 #29 av: Maria

Nu haltar han inte alls. Tur det, för att få honom att vara stilla har inte varit lätt.Skrattar

Han har varit ute i snön en runda idag men han gillar inte att bli kall och våt om tassarna så den rundan var ganska kort.

/Maria

Anmäl
2017-02-09 15:40 #30 av: Maria

Här är han i alla fall stilla. Moritz är den "randige" som soverSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-02-10 12:37 #31 av: Katthemsmatten

Vilka sötnosar, båda två Hjärta

Anmäl
2017-06-15 15:23 #32 av: Maria

Nu har Moritz en bokat tid till veterinären på måndag och vi får givetvis komma innan om det blir mer akut.

Jag tycker han magrat ännu mer och han spyr ofta vilket han visserligen gjort i hela sitt liv men oftare nu.

Han äter och dricker fortfarande bra men han har blivit mer irriterad på den lille även om de leker på kvällarna så något känns inte bra.

Han går på sitt 16.e år nu så han är ju gammal och trött.

/Maria

Anmäl
2017-06-16 11:19 #33 av: Katthemsmatten

Jag är inte veterinär, men har haft katter i väldigt många år. Det som slår mig är att det är samma symptom som mina katter haft som fått njurproblem i slutet av livet. Att han är 16 år ska i sig inte behöva göra att han blir irriterad och sover väldigt mycket. Håller tummarna för att det inte är njurarna.

Anmäl
2017-06-16 12:28 #34 av: Maria

Jag har också en känsla av att det är något med njurarna.

/Maria

Anmäl
2017-06-19 07:13 #35 av: Maria

Så idag är det dags klockan 13. Håll tummarna för Moritz.

/Maria

Anmäl
2017-06-19 09:13 #36 av: Maria

Här kommer en bild på den gamle

/Maria

Anmäl
2017-06-19 09:53 #37 av: kattöga

Jag håller tummar, tassar o klor för den fina "gamlingen"!  HjärtaKatt

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2017-06-19 09:55 #38 av: Maria

#37 Tack så mycketGlad

Veterinären ringde precis så tiden blev flyttad tills imorgon klockan 13 istället. Det gör ju varken till eller ifrån men jag hade tagit semester idagSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-06-19 11:41 #39 av: kattöga

#38 Men åh, vad jobbigt! Jag hoppas att du kan ta en extra ledig dag imorgon också. 

Men nu fick ni en extra semesterdag tillsammans i alla fall!

Meeow! 

Anmäl
2017-06-19 11:59 #40 av: Maria

Jag är ledig imorgon så det är helt OK.

/Maria

Anmäl
2017-06-20 13:59 #41 av: Maria

Nu har Moritz varit hos veterinären och resan dit på 10 minuter är nog det värsta för honom.

Han får alltid beröm. Moritz är nyfiken och tålmodig. Veterinären tyckte det var den trevligaste katt han träffat på länge.

Det blev blodprover med tanke på hans viktras och sköterskan som kom in var lite bekymrad över att ta tre rör men Moritz bara fjäskade med henne och var hur snäll som helst så det gick som en dans, Hon frågade hur gammal han var och blev förvånad och sa att hon hade gissat på 4 årFörskräckt

Nu har charmtrollet gått och lagt sig och lär nog sova gott några timmar efter detta äventyr.

/Maria

Anmäl
2017-06-21 06:47 #42 av: Maria

Igår kväll ringde veterinären angående Moritz och det var som befarat njurarna som är dåliga. Vi ska börja med "njurfoder" redan idag och så ska vi höras av efter midsommar för att bestämma om djupare utredning och medicinering.

Ni som kan lite om detta med katter och njurar får gärna skriva och berätta.

/Maria

Anmäl
2017-06-21 08:38 #43 av: kattöga

Lilla  fina charmtroll! Vad skönt att han inte har problem att låta sig undersökas. Då är det "bara" resan som är obehaglig. 

Håller tummarna nu för att njurfodret hjälper och att han piggar på sig! Gammelynglingen! Hjärta

Meeow! 

Anmäl
2017-06-21 08:47 #44 av: Maria

Här kommer en bild från veterinären

/Maria

Anmäl
2017-06-21 08:48 #45 av: Maria

Testar igen

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.