Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1049 ggr
Andreas86
2/11/16, 11:46 PM

Nova vår nya familjemedlem

Hejsan jag och min sambo har nydligen köpt en 12 veckors siames, tänkte höra är det vanligt att dom går runt och piper/jamar till och från i flera timmar?

Annons:
[lillelull]
2/12/16, 12:59 AM
#1

Jag har haft katt hela livet, min ena 12 v tjej hon jamade och gnällde första veckan. Flytten från sin familj till oss var väldigt jobbig.. Men det slutade upp ganska fort när hon insåg att det inte ledde någonvart. 

Sen har jag haft en liten kille som gnällde hela nätterna också när han var liten men det var för han ville ha min uppmärksamhet, jag skulle vara med honom hela tiden å leka och gosa och sova med mig. 
tillslut så fick ja lära mig att jag skulle ignorera detta beteende.

Det ökade i början för han blev desperat i sitt jamande men när han också insåg att det inte ledde nånvart så slutade han också, Detta var mycket på natten.

Han är dock pratig av sig på dagarna och jamar. Detta är dock något vissa kattraser gör utan att det är något speciellt. Det finns vissa kattraser som " pratar" hela tiden också. 

det viktigaste är - Är katten frisk och det inte är något som är fysiskt fel på henne? 

Är svar Ja, 

så är frågan - Jamar hon bara på nätterna?

Då kan detta vara ett sätt för henne att leta och söka uppmärksamhet då hon inte känner sig trygg, de brukar vara de vanligaste anledningen till att de jamar nattetid. Sen får man också hålla koll på olika sorters jamande. 
Vill de ha uppmärksamhet i form av lek eller mat så kan de jama för den anledningen. 

Jag kan direkt urskilja vad min katt vill för han jamar olika. 

Men det kan vara allt ifrån att hon letar efter mat, vill leka, eller vill vara nära er. Såsom min katt, han jamade så fort jag inte var i samma rum i början när han var lite. Nu förtiden pratar han mest när vi ska leka, eller han vill bli kammad och ha mat. 

Men det finns många bra sidor ni kan läsa om detta på.. Och sen kan ni lära er urskilja vad de olika "jamen" betyder. 

Siames är en katt som gärna jamar mycket och högt. En pratig ras helt enkelt. 

Så i detta fallet kan det bara vara så att hon gillar att jama :)  De gillar att vara med överallt och har gärna sällskap av människor och även kattkompis som det verkligen uppskattar att ha gärna en liksinnad aktiv pratande kattkompis.

Deras jam kan också låta annorlunda än andra katters jamande och det kan få fram speciella ljud. Det är härliga katter tycker jag.

Min maineconn blandis har ett speciellt kvittrande ljud som är speciellt för Maine coon. Och jag tycker det är himla mysigt med en pratande katt. 

Lång inlägg och jag är lite trött men tror jag fått med de mesta jag vet om dehär men det finns en del bra sidor man kan läsa mer om jamande på. 
Sen kan ni ju även kolla in raspecifika sidor om Siamesen och få mer fakta där angående jamandet. 

http://kattbeteende.se/kattguider/katten-jamar-hela-tiden

thea_thea
2/12/16, 9:29 AM
#2

Vet inte vad det kan vara för "fel" på er kattunge (kanske magen?), men det är bäst att vänja sig. Siames är inte en tyst ras direkt 🥵

Bästakompis
2/12/16, 9:39 AM
#3

Den saknar sin mamma och sina syskon och försöker ropa på dem…jag misstänker att en aktiv och social ras som siames inte kommer att vara lycklig som ensamkatt. Har ni fler katter?

burmamys
2/12/16, 10:09 AM
#4

Kattungen känner sig ensam, kanske lite otrygg, och vill ha närhet och sällskap! =) Siameser är katter med mycket stort behov av sällskap, de behöver en likasinnad kattkompis för att må bra. Men det berättade säkert uppfödaren? Väldigt svårt för människor att tillfredsställa det behovet. Jag har själv två burmakatter, de har samma ursprung som siameser, och jag är säker på att om någon av mina katter skulle vara ensam katt skulle den bli extremt klängig och olycklig. Men ni kanske har flera sällskapliga och aktiva katter? T ex siames, oriental, burma, cornish rex, devon rex, abyssinier, russian blue…?

burmamys
2/12/16, 10:13 AM
#5

En väldigt aktiv och sällskaplig huskatt (eller av annan ras) kan naturligtvis också fungera bra! Men en rastypiskt stillsam brittiskt korthår eller perser kan tycka att siamesen blir jobbig.

burmamys
2/12/16, 10:27 AM
#6

Har du frågat på siames iFokus?

Annons:
Upp till toppen
Annons: