Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1719 ggr
Volpes
2/10/16, 9:54 PM

egenbyggd vattenfontän

Hej. Tänkte bygga en egen vattenfontän och undrar hur viktigt det kolfilter som brukar finnas i köpta är? Hjälper även det till att göra så att katten kommer dricka mer, alltså att vattnet känns renare och så? Kan man hoppa över det eller borde jag försöka fixa ett?

Annons:
Volpes
2/11/16, 3:59 PM
#1

Jag tänkte också bygga upp ett litet stenrös där vattnet ska komma ifrån och undrar om det är säkert att använda sig av akvariumsilikon för att fästa ihop stenarna? Det borde det väl vara för det ska väl inte utsöndra någonting när det har torkat.

burmamys
2/11/16, 7:17 PM
#2

Eftersom det är samma vatten som går runt i fontänen så skulle jag använda kolfilter (dess funktion är ju att rena vattnet). Akvariesilikon borde vara säkert att använda, särskilt om du bara har det som klister mellan stenarna så inte finns några klumpar som sticker ut och som katten kan tugga i sig. Spännande projekt! 😃

Volpes
2/11/16, 7:55 PM
#3

Hm.. då ska jag försöka planera in ett filter också. Kan man klippa i de filter som man kan köra extra till katt vattenfontäner? eller går det liksom sönder då? Till exempel så är dinkwells extrafilter delade i 6 sektioner undra om man kan klippa i mellan dem? 

Eller kan man använda ett sådant där filter som kan använder till exempel till fläkten i köket, är det samma sak?

Ja det ska bli spännande att göra den. Måste bara vänta ca 2 veckor till en månad innan pumpen kommer då jag hittade en billig på ebay, lite tråkigt. Sedan får man väl bara hoppas på att katten gillar den 🤪

LoAEmma
2/11/16, 10:31 PM
#4

I mitt kolfilter är det bitar av kol liksom, som små stenar, så det skulle inte gå dela på…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

burmamys
2/11/16, 10:51 PM
#5

Har inte sett hur kolfilter till vattenfontäner för katter ser ut, men kolfilter till akvarier går bra att klippa i. 😊

Volpes
2/11/16, 11:21 PM
#6

okej, då köper jag nog ett sådant :)

Annons:
Volpes
2/12/16, 1:26 AM
#7

Fungerar sådant där kolfilter som man kan ha till vissa kattoaletter tro? De borde man ju kunna klippa i också.

Upp till toppen
Annons: