Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 917 ggr
mariesdotter
2/9/16, 9:05 PM

Erfarenheter av laserpekare?

Hej! Jag undrar lite vad ni har för erfarenheter av laserpekare? Några för- eller nackdelar med dem? Jag hade förut en blå laser som lyste i skepnaden av en mus men den var så svag så idag köpte jag en ny. Den är röd och lyser bara som en prick (och jäklar vad den lyser! Når ända in i vardagsrummet i ett hus 200 meter bort) och mina (och kompisens) katter ÄLSKAR den, även de som inte gillade den blåa. Särskilt min hankatt blir helt till sig och rusar efter i en jäkla fart. Jag tänker att det är ju bra motion, då han ska gå ner i vikt, men är det även en stressfaktor? Vad anser ni och era katter? :)

Annons:
taylor__lambert
2/9/16, 9:22 PM
#1

Det kan ju bli en stressfaktor för en del katter, ja. Det får man nog kolla lite själv om det ser stressande ut eller om det faktiskt är berikande för just den katten.

Något man bör tänka på (skriver detta som en säkerhetspunkt) är att beroende på vad det är för klass på lasern så kan den vara olaglig om man inte har tillstånd för det, nu vet jag inte hur stark just din laser är, men som en liten notis bara.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

mariesdotter
2/9/16, 9:49 PM
#2

Aha… eftersom jag köpte den i djuraffären så hoppas jag ju att den är laglig :)

[lillelull]
2/10/16, 12:15 AM
#3

Katten kan bli hyperstirrig av den. Har sett detta själv å katten har då letar efte denna pricken i hur länge som helst efter lasern då är avstängd.. och jag använder mig aldrig av detta själv just för jag sett att en katt blicit så otroligt stressad av det och jag leker hellre med min katt med vippor och han leker mycker själv med stora studsbollar och tomma kinderägg ( De gula som innehåller leksaker ) och har även många leksaker med kattmynta inuti och stora kösträd. Så jag gillar inte laserpekare men om man håller koll på att det leks i okej mängd och inte är för stressigt för katten så kan det bara okej såklart men jag använder det inte som sagt.

[HundochKatt]
2/10/16, 1:23 AM
#4

Jag var förr emot laserpekare, men så fick jag en till min katt (för djur) och testade den på min katt (han jagade gärna solkatter) och han tycker att det är jättekul. Nu leker inte jag varje dag med laserpekaren och jag leker aldrig länge med den heller. Min katt tar allt med ro  och kopplar ner nästan på direkten när det är slutlekt,  han letar inte efter pricken förrän han hör att det rasslar om laserpekaren när jag tar i den, när det är lekdags. Det hänger alltså en nyckelring på den och det ljudet har han lärt sig. Så enligt mig så är det en rolig leksak för den katt som uppskattar det, men lek med måtta och inte varje dag.

Emmahelena
2/10/16, 1:45 PM
#5

Jag hade en röd laserpekare till mina två katter. Så fort jag rörde den kom dom springandes och dom blev verkligen crazy av lasern. Inte så att dom blev stressade direkt efteråt men under samma tid som vi använde laserpekaren (en sån som är självstyrande) så hade vi jätteproblem med hyperaktivitet mitt i natten. Dom vägrade sova trots att dom kunde vara aktiva stora delar av dagen, dom sprang och jagade varandra och det gick inte att lugna ner dom. Efter ett tag blev ju detta ohållbart och vi förstod att såhär ska det inte vara, sen var det min sambo som tog bort laserpekaren och efter bara någon dag var dom så mycket lugnare, sov sött jämte oss på natten. Sen dess har vi inte satt på laserpekaren och kommer aldrig göra det heller, jag mår dåligt när jag tänker på hur stressade katterna måste vart under denna tid samtidigt som jag vet att bara för att fallet var så med mina katter behöver det inte vara så med andra. Nu är det dock bara gammal hederlig lek med matte, husse och andra leksaker som gäller :)

kattöga
2/10/16, 2:06 PM
#6

Har bara provat en sån där "blåvit" laserpekare som lyste som en fisk, men guud va trååååkig den va….. Så den åkte ner i leksakskorgen illa kvickt, och ligger där än. Nu går ju våra katter in och ut som dom vill, och det finns så mycket roligare saker att jaga där ute i naturen….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
nypisnina
2/10/16, 2:11 PM
#7

Mina älskar allt ljus som går att jaga och de vet att jag håller i den så när jag lägger ifrån mig den så kommer de till mig om de vill fortsätta leka.
De har ofta en kedja eller liknande, en nyckelring och sånt och jag brukar rassla med den när jag tar fram den, så de relaterar leken till mig och det ljudet. När jag lägger ifrån mig den så kan jag ibland vara lite taskig och låta dem fortsätta leta efter den, men oftast visar jag att jag tar undan den och låter med den.
De blir inte stressade. De röda prickarna är bäst, helt klart. Även den fetaste och lataste av mina katter älskar den.

mariesdotter
2/10/16, 2:58 PM
#8

Tack för era kommentarer! :) Jag upplever att min grabb verkligen uppskattar att leka med lasern; han kutar runt som en stolle. Han verkar uppjagad (skulle inte direkt vilja säga stressad) en stund efteråt men han lugnar snabbt ner sig. I vanliga fall får jag inte sova särskilt bra på nätterna då han hittar på alla möjliga busstreck under de tidiga morgontimmarna, men i natt fick jag sova! Jag antar att han blev riktigt trött av att leka med lasern igår. Dock så tror jag att många har rätt i att inte leka för mycket och för ofta, då han redan har lätt för att springa efter allt som lyser, t.ex. solkatter eller saftblandaren från sopbilen :P

Upp till toppen
Annons: