Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 858 ggr
enbär
2016-02-09 16:29

Kisserier

Hej.

En liten snabb presentation först:
Min katt är en ensamkatt. Bengal. Hona. 3 år. Kastrerad.
Jag bor i en tvåa. 53 kvm.

Till problemet:
Min katt får ett speciellt beteende när hon behöver gå på lådan. Inte alla gånger, men ibland. Jag skulle kunna förklara det som något stressad/orolig. Hon jamar högre, är i rörelse och söker min blick. Här brukar jag bära henne till lådan, och hon gör sina behov utan problem.

Vissa gånger går hon in till sovrummet, ställer sig i sängen och jamar. Bryr jag mig inte om henne på en gång, börjar hon krafsa på täcket. Jag går in och bär henne till lådan, och hon gör sina behov.

På morgonen händer det att hon väcker mig med att jama, trampa runt i sängen och krafsa. Ibland hunnit sätta sig redo innan jag vaknat till ordentligt. Lyft upp henne. Tagit henne till lådan. Och hon har uträttat sina behov. 

Det känns som att jag är en curlande förälder, och jag funderar på om det jag gör ens gör henne något gott?

När jag inte är hemma verkar hon gå på lådan direkt. Det har aldrig skett en olycka någonstans, och sängen ser orörd ut.

Sen skedde en förändring i hennes beteende.
När hon gick in i sovrummet och ställde sig i sängen, började hon rusa iväg med en böjd och lekfull svans. Bar jag henne till lådan hände det att hon ibland hoppade ur. Ett lyft till, till lådan och hon kissade.

Nu har ännu en förändring skett.
De gånger jag inte leker med henne när hon bjuder till lek, kan hon springa in till sovrummet och jama. När hon märker att det är mot lådan jag bär henne gör hon lite motstånd. Hon hoppar ur lådan oftare nu. Jag brukar inte längre lyfta tillbaka henne om hon hoppat ur, men hon går inom några minuter självmant dit och gör sitt behov.

Det känns som att det har börjat bli en lek för henne,
att hon vet hur hon ska få min uppmärksamhet. Sedan börjar jag fundera på om det är en urinvägsinfektion  ändå som spökar. Jag ska naturligtvis ta det säkra före det osäkra och kolla upp det, men söker ändå era råd om detta;
Har det blivit en lek?
"Curlar" jag henne?
Vad ska jag göra istället?

Tack.
enbär.

Annons:
kattöga
2016-02-09 16:35
#1

Jag tycker det låter som att hon anser att det är en lek och hon får uppmärksamhet! 

Leker du mycket med henne annars? Kanske ska du annars leka något annat med henne när hon pockar på uppmärksamhet? Ett snöre på en pinne som hon får jaga eller nåt annat. 

Hon har ju nu också lärt sej att när matte/husse är hemma så får man "hjälp" att gå på toa, och samtidigt närhet och uppmärksamhet….. 

Vad händer om du inte lyfter henne till toalådan? Särskilt på morgnarna när hon väcker dej? Tror du att hon skulle kissa i sängen om du inte lyfter henne till hennes toa?

Har du en låda i sovrummet också? Kanske skulle det va ett alternativ annars, eftersom hon gärna vill vara nära dej.

Bra att du kollar ev uvi. Även fast jag inte tycker det låter som nåt sånt….. Men bättre att ta det säkra före det osäkra!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2016-02-09 16:50
#2

Hur många lådor har du?

Vad för slags lådor?

Vad har du i lådan?

Hur ofta görs den ren?

Stolt ägare till fem La permer

enbär
2016-02-09 17:11
#3

#1:
Jag leker med henne dagligen. Vissa dagar mer, andra dagar mindre. Jag kan ärligt säga att jag tappat inspirationen till nya lekar, då hon inte verkar bli tillfredsställd alla gånger, och tröttnar snabbt på hennes leksaker.

Om jag inte lyfter henne till lådan på mornarna är jag nästan säker att hon skulle göra ifrån sig i sängen, då hon kan sätta sig redo. Andra tidpunkter på dagen är jag mer osäker på om hon faktiskt skulle kissa i sängen, om jag inte tog bort henne.

Det finns ingen låda i sovrummet.

-------------------------------------------------------------------------------------

#2:
En låda. En ModKat som jag tagit bort taket på. Använder Cats Best ÖkoPlus som är som tunna små pellets/spån. Jag mockar lådan daglien.

--------------------------------------------------------------------------------------

Tar gärna emot tips på aktivering och lekar.

MonicaLagerquist
2016-02-09 19:14
#4

ModKat är ju en ganska liten låda.Testa att köpa en stor plastlåda isället.Mycket finkornog sand och gärna två lådor.En för kiss och en för bajs.

Stolt ägare till fem La permer

burmamys
2016-02-09 20:22
#5

Tycker också det låter som att hon ser det som en lek och ett sätt att få uppmärksamhet, men att leken börjar bli lite enformig för henne. Om du vill ha inspiration till lekar kan jag absolut rekommendera klicker! Går ju att variera hur mycket som helst, dessutom förenar du enkelt nytta med nöje eftersom du kan lära henne och belöna sådant beteende du vill se mer av. Mina katter älskar detta och hämtar mig varje dag när det är dags!👍 Här har jag beskrivit min klickerträning med mina två burmakatter:

http://klickertraning.ifokus.se/discussions/55c34fafce12c455250054db-klickertraning-med-tva-katter?discussions-1

Och här har du lite mer information och inspiration (längre ner skriver jag om klicker och har länkat till ett par awesome klipp med en bengal som heter Kaiser och hans kompisar bordercollien Nana och råttorna):

http://burma.ifokus.se/articles/56769812ce12c431f40013f3-del-4-kattens-intelligens-och-inlarning?discussions-1

Lycka till!🙂

Katthemsmatten
2016-02-10 11:41
#6

Bengalen är ju en oerhört aktiv ras och hur mycket vi än leker med och sysselsätter våra katter kan vi inte ersätta den stimulans som en artfrände ger. Varför inte försöka skaffa en annan aktiv katt som sällskap? Du bor tillräckligt stort för 2 individer. Det behöver ju inte prompt vara en bengal, med tanke på hur mycket en bra dito kostar, utan en riktigt aktiv huskatt kan vara fullgod kompis. Kolla med katthem i närheten av din ort så kan du helt säkert få en jättebra kompis till din katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
burmamys
2016-02-10 14:49
#7

Håller med Katthemsmatten, en kompis med rätt personlighet och aktivitetsnivå skulle sannolikt hjälpa väldigt mycket! =) Jag har ju själv två aktiva katter, och ser hur stort utbyte de har av varandra. De behöver ändå en del aktivering, men leker och myser mycket med varandra vilket avlastar mig som matte.

[lillelull]
2016-02-10 14:57
#8

Jag använder en jättestor 70-80 liters plastlåda från typ biltema som kattlåda och det tycker verkligen katten om! innan hade han en liten låda ( klassisk med lock och lucka) och han kände sig inträngd i den. Hae hon någon gång verkligen kissat i sängen? Har du kollat så det inte är någon bakomliggande sjukdom som gör dehär beteende?

Bästakompis
2016-02-10 16:49
#9

Jag tror det har blivit ett sätt att söka uppmärksamhet och aktivitet. Ursprungligen var hon kissnödig, skulle sätta sig och fick din uppmärksamhet. Som min katt Bobo som smiter ut i trappuppgången och sen bara ställer sig där och väntar på att bli upplockad. Många katter står och jamar efter mat fast de inte egentligen är hungriga också, för de har lärt sig att det händer något. Jag svarar ofta på mat-tjatet med att leka med eller borsta katten. Har du testat att strunta i lådan när hon kommer och krafsar, och svara med lek eller kel istället?

Upp till toppen
Annons: