Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 967 ggr
Selma2015
2016-02-09 13:22

Avmaska innekatt 6 mån?

Hej! Läser lite olika rekommendationer gällande avmaskning av katt. Vår lilla tjej är nu 6 månader, hon är innekatt men är ibland ute kortare stunder i sele. Hon har under två veckor passats av en familj o då bott med en vuxen katt som även är ute. Bör vi avmaska henne nu? Hon blev avmaskad två gånger innan vi köpte henne. Tacksam för svar!

Annons:
Fridaaaa
2016-02-09 13:26
#1

Avmaska enbart om katten har mask, inte annars :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2016-02-09 13:46
#2

Katter får mask av at äta bytesdjur de fångar ute.

Är man osäker om katten har mask så kan man köpa ett Kolla Masken på apoteket eller hos veterinren och ta ett prov.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2016-02-09 13:47
#3

#2 Mask sprids även på andra sätt inte enbart genom mat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dinamnam
2016-02-09 14:15
#4

Har en inne och en utekatt, jag har hört att man enbart ska avmaska vid behov som #1 säger, men jag brukade göra det två gånger om året! Nu är dock båda katterna inne så DÅ känner jag inget behov av att behöva göra det. Jag hade avmaskat katten om jag var du :)

Med vänliga hälsningar 

Maria
2016-02-09 14:30
#5

Jag har aldrig avmaskat mina nuvarande katter.

Ser jag att de får mask så gör jag ju det såklart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2016-02-09 15:21
#6

#" Ja via mammkattsmjölk om mammakatt är utekatt så kan kattungarna få mask.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Fridaaaa
2016-02-09 15:44
#7

#4 Inte bra att avmaska när katten inte har mask. Och gör ingen nytta heller. Inne som utekatt.

#6 Även vuxna katter kan få mask även om de inte äter något med mask i. Kan smitta via t.ex avföringen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: