Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 9590 ggr
Essentials
2016-02-07 17:19

När lugnar kattungar ner sig?

Fick hem min kattunge på 13 veckor för en vecka sedan. Han är sjövild, galopperar runt, klättrar i gardiner, har ner grejer och river på möbler. Attackerar mig när jag sover gör han också, vilket är det jobbigaste av allt! Jag är inte ett dugg förvånad då jag vet om att kattungar är vilda, men jag undrar när brukar de lugna ner sig, vid vilken ålder ungefär? När lugnade era kattungar ner sig? 🙂

Annons:
Zepp
2016-02-07 17:23
#1

Det går över på något år.. speciellt om de är två eller flera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
2016-02-07 17:23
#2

Vid 14 år sisådär😃

Min ene katt var sjövild som kattunge. Han kunde inte gå bara springa och klättra. Gardiner och draperier fick vi ta bort och de få mattor vi hade låg han mer under än över.

Han är visserligen gammal nu men får sina dagliga spel så jag gissar att det kan handla om viss personlighet också.

Vi har fortfarande inga gardiner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NatasjaHemby
2016-02-07 17:24
#3

Mina huskatter har varit som värst/tokigast mellan 6 och 18 månaders ålder ungefär, med den allra värsta toppen kring 12 månader. Orientalerna har mognat tidigare, men de är mer aktiva generellt så det är inte lugnt här hemma för det 🤪

SE*Simbelmynes

thea_thea
2016-02-07 17:25
#4

Tja, vid tre brukar det värsta vara över😃Beror helt på ras/personlighet också, vet en bengalhane som är lika pigg nu som när han var 10 år yngre🥵

Wony
2016-02-07 18:28
#5

Vår Chili har lugnat ner sig gradvis. Nu är han väl 2½ år ungefär och är hyfsat lugn, men han rör sig fortfarande som en kattunge och när han är busig har han ett ansiktsuttryck som liknar en "totalt oskyldig till allt"-kattunges…

nypisnina
2016-02-08 09:25
#6

Mina Sphynxar som är en aktiv ras var som vildast upp till 2 års ålder, de kanske började lugna ner sig lite innan det. Nu är de lugnare men de får fortfarande sina spel vilket är väldigt kul. :-) De har dock inte hängt i gardinerna någon gång :-)

Annons:
dinamnam
2016-02-08 09:46
#7

Det där med att dom klättrar på väggarna tyckte jag gick väldigt snabbt och inte alls så som de ovan säger, men det är ju olika från katt till katt! Min ragdoll hade också en tendens att attackera mina fötter vilket inte alls var kul av att vakna mitt i natten! Men av alla katter jag har haft så har det alltid gått över väldigt snabbt och dom har inte ens nått året innan dom har lugnat sig.

Med vänliga hälsningar 

OberonsMatte
2016-02-08 10:24
#8

Jadu, det beror mycket på kattungens grundläggande temperament, personlighet och aktivitetsnivå, men riktigt ettriga brukar de bara vara så länge de ser ut som riktiga kattungar. Därefter följer slyngelåldern som också kan vara ganska påfrestande stundtals och den pågår tills katten ser ut som en vuxen katt (vid 1 -1,5 års ålder ungefär).

Helt vuxen i sinnet blir dock inte katten förrän den uppnår social mognad och det infaller inte förrän vid 2-4 års ålder. När katten sedan börjar bli gammal lugnar den sig ofta ytterligare.

Mognaden påskyndas ofta om katten får en yngre kattkompis. Om  katten är ensamkatt eller yngst i en kattgrupp beter den sig ofta som en kattunge längre.

Sajtvärd Katter iFokus

Bästakompis
2016-02-08 10:26
#9

De klättrar inte på samma sätt så fort de lagt på sig i vikt, tex klättrar på människor och gardiner det gör de inte när de väger ett par kilo, sen finns det väl alltid undantag förstås. Mina har snabbt lärt sig att inte attackera fötter under täcket när jag har morrat och legat blick stilla. Typ på någon vecka. Och om de har en annan ung katt att brottas med så låter de prylar vara mer Jag hoppas att mina 18 månaders inte lugnar ner sig då jag älskar att ha spring och bus omkring mig 😀 Mer underhållande än TV😀 Har du någon rejäl klösmöbel till din unge som han får klättra och riva på?

Katthemsmatten
2016-02-09 10:32
#10

TS, bästa sättet att få litet nattro är att ge kattungen en kompis. Den har massor av energi som du inte kan hjälpa den att ge utlopp för. Så det finns goda skäl att ha två ungar. (Katthem brukar inte låta kattungar gå som ensamkatter utan kräver att man antingen köper ytterligare en katt eller att man har en katt i lämplig ålder hemma redan.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: