Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6283 ggr
burmamys
2016-02-03 20:35

Riktigt bra mat till din katt

En stor del av kattens välmående kommer från kosten, det är till och med så att många vanliga hälsoproblem beror på dålig kost. Att ge din katt riktigt bra mat är alltså en sorts försäkring! 

Min prioritering över olika sorters foder för katt ser ut så här:

1. BARF (biologiskt anpassad rå föda), som du blandar själv. Förutsätter att man tar reda på vad som ska ingå, och i vilka mängder, för att det ska bli väl balanserat.Skrattar

Här kan du läsa mitt grundrecept på barf, samt om hälsofördelarna:

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Och här har jag precis nyss skrivit en liten guide för kosttillskott för långsiktigt hållbar barf:

http://barf.ifokus.se/articles/56b23a848e0e745a0a00351e-kosttillskott-for-hallbar-barf-av-katt?discussions-1

2. Färskfoder (färdig barf), kräver inga kunskaper. T ex MUSH vaisto cat.Skrattar

http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat

3. Blötfoder utan spannmål och onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. T ex Bozita och Mjau.Glad

4. Blötfoder med mindre mängd spannmål och utan onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. Försök hitta dem med så hög proteinhalt som möjligt, och där proteinerna består av just kött och inte av "animaliska biprodukter".Oberörd

5. Torrfoder med hög proteinhalt och utan spannmål och onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. T ex Orijen, Acana, Porta 21 sensible… Tänk på att torrfoder ökar risken för njursvikt och urinvägsproblem, och att det är mycket svårt att få en katt att dricka tillräckligt för att kompensera den låga vattenhalten i torrfoder. Ledsen

6. Blötfoder med låg proteinhalt som mest består av animaliska biprodukter, en hel del spannmål och fyllnadsmedel, och diverse onödiga tillsatser.Vilar huvudet i handen

7. Torrfoder med mindre mängd spannmål men utan onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. Försök hitta dem med så hög proteinhalt som möjligt, och där proteinerna består av just kött och inte av "animaliska biprodukter".Kämpar

8. Torrfoder med låg proteinhalt som mest består av animaliska biprodukter, en hel del spannmål och fyllnadsmedel, och diverse onödiga tillsatser (om du inte alls bryr dig om din katt).GråterRegnbåge

Jag önskar alla katter riktigt bra mat som de får njuta av!❤️

Annons:
Lubsan
2016-02-03 20:37
#1

#2 Vad skulle du säga är prisskillnaden på att köpa bozita/mjau mot MUSH vaisto cat på en månad? Och behöver man köpa någonting mer kompletterande och vad isåfall? :)

burmamys
2016-02-03 20:42
#2

Jag är tyvärr ingen expert på vad olika butiker har för pris på olika sorters kattmat, men vet att MUSH vaisto cat kostar 59 kr för 800 gram, och att Zooplus just nu säljer 16 x 370 gram Bozita blötmat för 159 kr. 

Men priser på blötmat varierar ju beroende på vilka erbjudanden som finns för tillfället.🙂

Lubsan
2016-02-03 20:55
#3

Ja, det är klart 😉Får ta en funderare o kika runt lite.

burmamys
2016-02-03 21:21
#4

🙂

HelenaMK
2016-02-03 21:34
#5

Tror jag snittar 330:- i mån på Mush Vaisto Cat och då är han 6 mån och väger 3 kilo. Han får ju mängd efter vikt och aktivitet. Det är ett helfoder så han får inget annat. Men han älskar det, magen mår toppen och hans päls är så fin…. :-)

burmamys
2016-02-03 21:58
#6

Härligt! 😃 ❤

Annons:
Lubsan
2016-02-03 22:34
#7

Tack för svaret :D

Jessicahagstrom94
2016-02-04 20:59
#8

Mina äter spannmålsfritt torrfoder & mjukmat :) funkar utmärkt

burmamys
2016-02-04 21:05
#9

#8 spannmålsfritt är bra!🙂 Hoppas de får mer mjukmat och mindre torrfoder? Grejen med torrfoder är ju tyvärr att det fungerar utmärkt tills katten får problem med njursvikt, kristaller i urinen eller inflammerad urinblåsa.

nightingales
2016-02-04 21:44
#10

#1 Min ena katt äter MUSH Vaisto Cat för ca 3-5 kr om dagen, så inte alls farligt, rekommenderar det verkligen! :)
----
Även om det blir lite dyrare än så i andra fall och lite meckigare att hantera än t.ex. torrfoder, och att vissa avstår att använda det av de skälen, så tycker jag man på något sätt man får ta den smällen när man har djur. Samma sak som när man skaffar barn. Jag vill dock tro att de flesta som har katt och ger dåligt foder är omedvetna om konsekvenserna det kan ge, att man bara inte har tänkt på det. Det säger väl tyvärr en del om kattens status idag. Men men, det bästa man kan göra är nog att sprida information och motivera människor att ändra vanor tror jag! :)

Ger även en hel del viltorgan som blir över från jakt, så som hjärta, lever, brosk, senor m.m. som jag delvis maler i köttkvarn eller rullar till bollar. Det är lätt att få tag i gratis om man bara kollar runt lite, så det är ett tips!

Volpes
2016-02-05 01:45
#11

#10 Jag håller med dig om att de flesta säkert är omedvetna om vad det dåliga fodret kan ge ens djur för konsekvenser. Jag tror också många tänker att "kattmat/ hundmat är ju gjorda för dessa och då är det ju bra," och sedan tänker man inge längre på det. Så jag tycker ändå att det är ganska förståeligt med på något vis, för det marknadsförs ju som mat till dem. Men nu börjar det allt mer och mer komma ut att den "vanliga" maten som är lätt och billig att köpa kanske inte är så bra, så man får bara hoppas att det når ut till många och att många lyssnar på det och försöker göra någonting åt det. Att de vill sina djur det bästa.

Själv har jag börjat ge min katt BARF. Det har varit lite krångligt att lära sig men nu tycker jag att bitarna har fallit på plats och att jag har fått ihop helheten. Så nu är det inte krångligt längre och jag ser en så stor skillnad på min katt. Jag har aldrig haft en katt som är så aktiv, det är helt underbart att se 😃

Omorika
2016-02-05 09:08
#12

Musch helfoder är billigare än måna blötmatsorer om man inte köper blötmaten i storpack. Orsaken är skillnaden i mängd, musch blir så mycket mindre. Min katt äter 3 bollar/dag =75g (lite för mycket) ska hon äta blötfoder blir det minst 200g/dag.  Så för förmig finns det ingen orask att inte använda musch eller egen BARF.

Jag motsäter mig dock att animaliska biprodukter ska vara dåligt i en kattmat. Till dessa räknas hjärta, lever, senor, brosk, ben, fett och mycket annat som är nödvändiga för ett bra kattfoder.  Det jag försöker undvika i blötfoder är spannmål, socker och fisk. Är det utan det räknar jag det som ett bra foder.

burmamys
2016-02-05 09:56
#13

#11 håller med fullständigt!🙂

#12 det jag menar är att många foder innehåller protein som till väldigt liten del består av kött, de använder sig istället av billigt osorterat slaktavfall som till stor del består av nedmalda senor, bindväv, fett och diverse delar av inälvor. Då brukar det stå just "animaliska biprodukter" som främsta proteinkälla (möjligen står någon vegetabilisk proteinkälla före, men det är ju inte bättre…). Kattmat med högvärdigt protein ska innehålla kött.  

Däremot behöver katten såklart hjärta och lever, och en viss andel senor och brosk för att det bidrar med fibrer. Men inte i form av osorterat slaktavfall, som animaliska biprodukter ofta är.🙂

Annons:
Kattencoffee
2016-02-05 10:59
#14

Försökt ge min kräsna/försiktiga(vet inte riktigt vilket utav dem än) katt MUSH, men hon äter det inte såvida jag inte blandar ut det med Mjau blötfoder eller lite äggula.. Men jobbar vidare på det :)

http://kattencoffee.wordpress.com

[HundochKatt]
2016-02-05 11:41
#15

Ofta handlar det om bristande kunskap när man väljer ett dåligt foder, men så finns det också en kategori som tänker på vad det kostar. Tyvärr!

Trots att jag är fattig sjukpensionär (fick dessutom sänkt pension i år 😕) så har jag alltid sett till att mina djur får det allra bästa jag kan ge utefter min kunskap. I ekonomin är det jag själv som kommer sist. So what om jag får leva på makaroner, nudlar och annan billig mat de sista två veckorna , men djuren ska ha det bästa möjliga! (Har alltså ca 1800 kr att leva på efter alla räkningar är betalda)

Jag Barfar både hundar och katt och det fungerar, då jag köper (och ibland får) slaktrester från slakterier mestadels. Det som kostar mest tycker jag är tillskotten, men jag kommer billigare undan än om jag skulle ge kommersiellt foder. Samt att djuren mår så mycket bättre!

Bästakompis
2016-02-05 13:20
#16

Om man vill testa att ge sina katter rå mat för att se om det går hem, eller som komplement till våtfoder, vad kan man ge då? Har för mig att jag har sett kycklinghjärta/strupe i frysdisken någon gång. Jag kan inte köpa ett stort paket med kycklingvingar, eftersom hela familjen är vegetarianer så slängs det om inte katterna vill ha.

[HundochKatt]
2016-02-05 15:10
#17

Kycklingfilé, kycklinghjärta, nötkött, griskött brukar vara poppis. Lösfrys och ta fram en bit varje dag. MEN, bara för att katten inte vill ha på en gång så betyder inte att de aldrig kommer att äta rå mat. Folk i allmänhet verkar ge upp alldeles för lätt tycker jag. Vet att det tagit månader för katter att bli övertygade att äta rå mat, medan andra och oftast kattungar/unga katter glatt glufsar i sig allt. 

Man får helt enkelt vara envisare än katten och se till att de hunnit bygga upp hungern ordentligt. Dvs. inget torrfoder framme som de kan gå och småäta av. Portionsutfodra alltså.

jollycox
2016-02-05 15:33
#18

#16 Om du inte vill köpa en hel påse kycklingvingar så kan du se om nån djuraffär i närheten har kycklinghalsar. Då kan du köpa bara några stycken. Annars känner ni kanske någon som ni kan ge kycklingvingarna till ifall inte katterna äter det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kigon
2016-02-05 15:41
#19

Bozita och Mjau är bara biprodukter (skrov/hals/viscera/lever&strupe) och inget rent muskelkött, tycker det är lite högt på listan då det sitter inte riktigt rätt med mig att få 0% muskelkött i dieten, man får vad man betalar för… Dock är det ju mycket bättre än foder där de har annat i än bara animaliskt.

Jag gillar Mac's starkt, efter att ha gått igenom alla blötfoder som säljs här i Sverige när jag skulle ta hand om en kattungekull kom jag fram till att det var mest prisvärt för innehåll, dock så är det tyskt så det är det enda negativa. (Mac's Anka, kanin, nötkött: Kött (minst 20% anka, minst 20% kanin, minst 15% nötkött, minst 15% hjärta) och animaliska biprodukter (kaninlever, kaninlunga, ankhjärta, anklever, anklunga, nötvom, nöthjärta), mineraler, taurin.)

PMR toppar listan för mig 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

burmamys
2016-02-05 16:51
#20

#19 var har du hittat information om att Bozita och Mjau bara innehåller biprodukter? Tacksam om du kan länka till källa! =)

Annons:
HelenaMK
2016-02-05 17:50
#21

#12 Du skriver att din katt får 75g Mush per dag och att det är lite för mycket. Ger du något annat då också? Min äter nämligen 150g för jag har bara gått på anvisningarna med procent mat efter vikt och aktivitet…. Undrar om jag gör fel?? Han äter dock inget annat än Mush.

Splatter
2016-02-05 18:04
#22

Undrar samma sak som #21. 🤔Min katt väger 4,5 kg och är bara 8 månader. Han får ca 150 g per dag, vilket är ungefär 3 % av hans kroppsvikt. Ibland får han även en liten mängd blötfoder på morgonen ifall Mush-bollarna inte har tinat. Hans pappa väger 6 kg, så min katt är inte tjock.

kigon
2016-02-05 20:49
#23

#19 Mejlat dem och frågat, svaret jag fick var vilka delar av biprodukter de använder och att de tyvärr inte har något som klassas som muskelkött. Kan PM:a dig svaren jag fick!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kattöga
2016-02-05 21:05
#24

#23 Varför vill du inte lägga in svaret här? Jag är också intresserad. Och jag tror att det är fler som vill veta hur saker o ting egentligne är….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2016-02-05 23:47
#25

Jag har sänt iväg ett mail och frågat så jag hoppas att jag får svar i början på nästa vecka. 

Dock vill jag påpeka att när det gäller skrov enligt #19 så är det omöjligt att skrapa helt rent ex. ett fågelskrov och då måste det finnas kött (muskelkött) med i produkterna. Muskelkött sitter oftast ihop med benen. Men även hjärta, diafragman (mellangärde), tunga osv. är muskelkött.

kigon
2016-02-05 23:52
#26

#24 Det är ett mejl som skickats till min privata mejl så jag tycker inte riktigt det är ok att lägga ut det offentligt, bara min åsikt helt enkelt. Kan PM:a dig och de som annars är intresserade av att läsa, men jag har informerat om vad de sa i mejlen redan så det är inte mycket nytt där.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2016-02-05 23:55
#27

#25 De räknade muskler, hjärta och diafragma som muskelkött, vilket de inte hade. Dock så förstås finns det nog några skrapor från halsarna och skroven, men det var inget de nämnde så antar att de inte räknade med det…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
[HundochKatt]
2016-02-06 00:03
#28

Är det länge sedan du frågade? Saker och ting kan ju ändras och det står Kött och animaliska biprodukter på i alla fall Mjau, de som jag kollat.

kigon
2016-02-06 00:12
#29

#28 Ganska! Slutet av 2014, så 1½ år sedan mer eller mindre. Har inte direkt sett någon reklam på förbättrat recept med mer kött men det kanske de har haft? Är ganska säker på att det stod kött och animaliska biprodukter när jag frågade också dock… (kommer ihåg hur förvånad jag var)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

nightingales
2016-02-06 00:56
#30

#15 Känner igen det där. Ens egen komfort blev plötsligt ganska oviktig när man skaffade katt 😃

burmamys
2016-02-06 10:33
#31

#23 Tack för pm!👍 Tråkigt att det ska vara så svårt att hitta kommersiell kattmat som innehåller muskelkött, men det blir väl för dyrt att producera….? 

Nu är jag ännu mer lättad över att jag barfar…! Men skulle ju vara bra om det fanns riktigt bra kommersiell kattmat som går att rekommendera helhjärtat, som ändå håller rimligt pris. Hittade Mac som kigon tipsade om på zooplus, i konservburkar:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/mac_s

Hittade denna rekommendation på zooplus, men det finns säkert ekonomiska intressen bakom en återförsäljares rekommendationer:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder

Tidigare har jag kikat på kattstatus sidor:

http://www.kattstatus.se/page2.html

http://www.kattstatus.se/sida108.html

Mjau/ Bozita är ju fortfarande relativt bra, men finns det de som är bättre? Vi kanske kan hjälpa varandra att hitta de bästa blötmatsfodren?😎

kattöga
2016-02-06 11:03
#32

Jag har också köpt Mac¨s spannmålsfria foder tidigare, katterna älskar den maten! Provade även Graus spannmålsfria våtmat men den var inte riktigt lika uppskattad. 

Tidigare har all Mjau och Bozita mat ratats här. Men när Mjau kom ut med portionspåsarna så var dom tydligen mycket godare, för dom slank ner illa kvickt. Men det var bara en "storförpackning" (12 påsar tror jag det var) som dög, sen var Mjau "äckligt" igen…. '

Såg i en tråd att man misstänker att receptet är ändrat i Mjaufodret.

Så jag får nog köpa hem Mac¨s igen… Synd bara att det är gjort på tyskt kött, med tanke på hur mycket penicillin dom använder i djurhanteringen.,.. 

Rättelse:  Ser att Mac's Cat Gourmet innehåller 85% köttandel från tysk produktion…. För de övriga kattmatsburkarna står det bara att dom innehåller 70% köttandel, men inte varifrån. Så köttet kanske inte alls är tyskt ….. Vore intressant att var köttet kommer ifrån i dom andra burkarna också…..
Så jag skickade frågan till Zooplus….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jessicahagstrom94
2016-02-06 17:13
#33

Att äta torrfoder leder inte automatiskt till att njurarna pajar eller njursten. Mina får mer torrfoder än mjukmat, det blir väldigt dyrt att köpa en massa mjukmat så det räcker två gånger om dagen till 3 katter.

Omorika
2016-02-06 21:35
#34

Till 21 och 22. Min katt väger bara 3.2 kg och känns lite mullig tror hon ska ligga på 3 kg. Därför vill jag ge henne 2% av hennes kroppsvikt som är typ 62 g. Hon är 3 år och kastrerad och inte super aktiv. Min ny lilla katt skulle nog behöva avsevärt mer men han går på fri tillgång torrfoder för han åt det hos uppfödaren. Kommer fasa in nytt när han kastreras.

Annons:
[HundochKatt]
2016-02-07 15:28
#35

#33 Nej, men risken ökar avsevärt pga bristen av vätska. Det blir en större påfrestning för urinvägarna.

burmamys
2016-02-08 10:15
#36

#33 här finns ett par studier som du kan läsa, som förklarar riskerna. Och de är inte skrivna av barfare utan är rapporter över vetenskapliga studier.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2387258/

http://jn.nutrition.org/content/128/12/2753S.full

burmamys
2016-02-08 10:18
#37

#32 verkar ju som att Macs är ett bra blötfoder!👍

Bästakompis
2016-02-08 10:46
#38

Vet ni om Mac's säljs i butik någonstans?

kattöga
2016-02-08 10:57
#39

#37 Ja, jag tycker att det verkar vara en bra produkt. Likaså Graus spannmålsfria.  (Som visserligen inte var lika populär här hemma.)

#38 Jag har aldrig sett Mac's foder i butik, jag tror inte den maten säljs i Sverige…. Men kanske kan vi försöka få butiker att ta hem Mac's kattmat….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kigon
2016-02-09 00:30
#40

#38 Det går nog att fråga, en liten djuraffär i vår by frågade oss om vi hade några foderrekommendationer då de ville börja sälja fler märken och började då sälja mac =) cebacka gård säljer också 3 st spannmålsfria, de finns i skåne (de har även billig utkörning av barf i hela skåne).

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Bästakompis
2016-02-10 14:57
#41

Köpte en påse Mush till mina katter idag och serverade varsin köttbulle till dem halvfryst. Båda älskade det, Lillan blev så upphetsad att hon morrade. Hoppas bara inte de totalvägrar burkmaten nu när de har fått smaka, för förrådet är rätt så välfyllt med våtfoder just nu 😀

Annons:
burmamys
2016-02-10 15:32
#42

Åh va roligt! Då blir det en lätt sak för dig att fasa över till färskfoder/ MUSH =) Du kan ju också ge både blötmat och MUSH, eftersom båda är helfoder.

Carmarino
2016-02-10 21:40
#43

#41 Vilken tur du hade. Jag köpte också en påse Mush till mina katter idag, men ingen av dem var det minsta intresserad av köttbullarna. Får se om de blir tillräckligt hungriga lite senare i kväll och äter då istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[HundochKatt]
2016-02-10 22:08
#44

#41 👍

#43 Det är bara att prova igen och igen och igen….. 

En del katter föredrar i bitar rå mat, andra äter allt. Man får hitta det som passar en själv och katten men ge inte upp. Man kan ju blanda lite blötmat med rå maten så det doftar lite mer tex.

Carmarino
2016-02-10 22:15
#45

#44 De har varit och nosat på maten, men inte smakat på den vad jag kunnat se. Eftersom maten är fryst så håller den ju ett tag, så jag försöker igen någon annan dag. De brukar äta rått kött/köttfärs när jag ska laga till mig själv, så de kanske äter Mush:en också vid något annat tillfälle. De ville inte ha den vanliga blötmaten heller, så de var nog inte så hungriga ikväll. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tretorn
2016-02-10 22:27
#46

Vår katt älskar MUSH som hon får på morgonen & runt lunchtid! :) får dock torrfoder på kvällen eftersom min sambo insisterar på att hon ska ha det också - försökt övertala honom ;)

Eveo
2016-02-10 23:52
#47

MAC'S åt mina herrar en period men vi slutade då det luktade så fruktansvärt starkt om maten och avföring likaså. Inte illa, men en väldigt distinkt lukt och det gick inte efter ett tag. Mår illa bara av att tänka på lukten :P Mina äter Mjau Tetra, ger MUSH och annat rått vid sidan om. Tyvärr så kräks ena katten av MUSH och allt annat rått som är malt :( Så i dagsläget kommer vi inte kunna gå över till färskfoder helt. Här hemma ges inget torrfoder alls, till katternas stora förtret.

No time to waste, only time to treasure.

burmamys
2016-02-11 11:01
#48

#47 låter som att de hetsäter när de får MUSH? I så fall borde det gå över när de får MUSH oftare, och om du ser till att varje katt får äta i lugn och ro. Stark lukt av Mac's låter inte bra, är det något ni andra känner igen? Kan det ha varit något fel på just den förpackningen eller kände ni lukten flera gånger? Om maten är bra ska ju avföringen bli bra också.

Annons:
Carmarino
2016-02-11 15:46
#49

Mina katter tuggade i sig varenda smula av Mush-fodret lite senare på kvällen, så det var nog bara just när jag gav dem maten som de inte var hungriga. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kigon
2016-02-11 19:16
#50

#48 Jag kände ingen direkt lukt som bozita inte har, kattens avföring luktade okej också…? Inte lika bra som med rått nu förstås.

Vad som luktar dåligt varierar ju på person till person, min mor tycker all blötmat som finns luktar skit och jag får därför inte öppna en burk utan att vädra när jag hälsar på (mjau, bozita, sheba, mac, grau, catz finefood, osv osv), pappa tycker likaså att bozita & mjau i sås är helt hemskt i lukt men är okej med de andra… Själv tycker jag ingen stinker, luktar som konserverad kattmat helt enkelt? Jag gav väl mac i några månader innan jag fasade över henne på rått, så det gick ju åt några burkar.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

burmamys
2016-02-11 19:27
#51

Då kanske det var en tillfällighet att det luktade illa för Eveo…?

[HundochKatt]
2016-02-12 14:49
#52

Nu har jag haft en konversation med tillverkaren av Mjau och det är precis som jag trodde och det innehåller alltså kött (muskelkött)  från tex. kycklingskrov. Sådant som blir över när slaktaren skalat av finbitarna till människoföda. Men pga lagstiftningen får de inte skriva det utan det ingår i animaliska biprodukter.

Det är riktigt att de använder sig av tex. skrov, lever, njure, strupe och hals. Sådant som alla fodertillverkare gör. 

Jag som håller på med slaktrester vet att tex hals/strupe på nöt, gris, vilt osv, innehåller också kött, väldigt fint kött faktiskt. Kycklinghalsar innehåller också kött. osv. osv.

Givetvis så kan man ju inte använda fransyska och  filé i djurmat, för då skulle det bli dyrt för både tillverkaren och konsumenten. 😎

Så det blir lite fel när #19 skriver att det inte innehåller muskelkött. Tycker jag!

Så vi kan lugnt fortsätta att rekommendera Mjau blötmat som alternativ till BARF.👍 Det positiva är ju att det är svenskt producerat också!

burmamys
2016-02-12 18:12
#53

Så bra!!! 😃 👍

kigon
2016-02-13 20:40
#54

#52 Uttryckte mig lite dåligt i 19, men tillrättavisade mig sedan att visst finns det lite i halsar, skrov osv… Om man sedan tycker det är tillräckligt med muskelkött, det är något jag inte håller med om. Om man har min åsikt kan man bara ge muskelkött då och då som komplement för att lösa detta dock🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Eveo
2016-02-13 21:28
#55

MAC's luktade inte illa, men maten i sig hade en stark lukt. Kanske jag som var känslig? Köpte in i olika omgångar men klarade inte lukten. För övrigt en bra sort bland blötmat :)

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
kattöga
2016-02-13 21:35
#56

Jag tycker också att Mac¨s "luktar" mer. Men jag tycker också att det luktar mer "mat"…."kött"…. men det kan vara en tolkning av doften bara. Men den luktar mer än dom andra kattmatsburkarna jag provat. 

Men som sagt, våra katter älskar Mac¨s spannmålsfria!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-02-13 22:17
#57

#54 håller med om att det är önskvärt med mer muskelkött än vad som (troligen) finns i Mjau, men bra att det iallafall innehåller lite muskelkött. Mjau + en kycklingvinge (med kött) per vecka blir då ganska bra, också med tanke på att Mjau produceras av svenskt kött (bra djurhållning). Känns bättre för mig att rekommendera Mjau om det åtminstone innehåller lite muskelkött. Men Mac's är i mina ögon något bättre än Mjau eftersom det innehåller mer muskelkött. Antagligen därför det luktar mer, särskilt när ni skriver att"det luktar inte illa", utan att det "luktar mer". Gissar att det helt enkelt luktar mer kött? Det är ju bara positivt!

[Forest]
2016-02-15 10:32
#58

Katten här vill inte äta råkost inte heller anser han att man ska äta dessa bullar från mush. Blötmat som duger att slicka i sig såsen är whiskas då portionspåsar 😕 Här ska han bara äta torrfoder och den maten han fångar ute.  Vi skaffa en vattenfontän så att han skulle dricka mer men tycker han dricker hellre från vattenskål än från denna hundarna dok är jätte glada i dricka från den 😇 Trött på leta efter torrfoder med hög kötthalt eftersom dessa alltid innehåller fisk eller fiskolja något han inte tål. Så kommer säkert någon säga att fiskolja tål alla katter men oljan som är i foder är sällan så vältvättad och är inte ren olja.

burmamys
2016-02-15 11:10
#59

Låter jobbigt!😕 Nu har jag själv inte behövt locka och trixa med mina katter, men har läst i många trådar om katter som blivit "torrfoderjunkies" p g a den koncentrerade smaken i torrfoder, som haft lättare att acceptera båda blötmat och färskfoder och barf, så snart allt torrfoder var borta (alltså borta ur huset, så ingen doft finns kvar). Kan kanske vara värt att ställa torrfoderpåsen i förrådet någon vecka och testa igen?

Splatter
2016-02-15 14:41
#60

#58 Hur blir det om du "kryddar" Mushbollarna med torrfoder? I början fick jag trycka ner lite torrfoderbitar i nöt-varianten för att den skulle gå ner men efter en vecka så kunde jag sluta med kryddningen. Det är möjligt att du måste krossa torrfodret så det blir lite pulveraktigt och rulla bollarna i pulvret.

burmamys
2016-02-15 16:22
#61

#60 jättebra idé! 😃

[Forest]
2016-02-16 19:02
#62

60 det har jag nu testat och tackar för tipset. Han rata den lika mycket som innan 😉 Han nosar i skålen sen börja han tala om att han är hungrig. Han är kräsen katt på ett sätt men jag anser inte han är fin i kanten alls, han äter som en grupsk gris o smular ner 🤪 Jag erbjuder honom dagligen något mummsigt så som kött från vilt,kyckling både ben och benfri sönderklippta små bitar  på 5 mm stora kan han väl smaka en liten bit av.  Han är ingen raskatt och han är inte bort klemad. Det är bara det att han bara anser torrfoder är gott, får han inte torrfoder norpar han hundarnas och deras innehåller både lax och fiskolja. Äter han mat med fisk eller fiskolja i så får han stora blåsor under hunden som spricker, dessa sår ser ut som brännskador. Vi har vart flera gånger hos vetrenären men det var av ett test jag gjorde med utesluta fisk redan när han var 16 veckor gammal som jag konstatera fiskfritt, sen tillkom även fiskolja efter ätit 2 olika foder med bara fiskolja i dessa foder kan han äta i 4 dagar utan symtom sen kommer dom. 

Han gillar hundgodis av torkad nötlunga den blir han helt vild o galen av. Godis som jag gör själv annar är torka kött från olika djur ratas totalt.

Annons:
burmamys
2016-02-16 19:56
#63

Tråkigt att det inte räckte att strössla torrfoder på blötmaten. Och du kanske redan har testat att ta bort allt torrfoder från lägenheten och sen bjuda på blötmat? Du skriver också att du bjuder på kött av vilt och kyckling med och utan ben - det är ju jättebra att han äter detta! Är det råa köttbitar eller tillagade? Skulle det fungera att helt enkelt ge lite mer av detta, och ev lite hjärta och lever? Då kan iallafall en måltid vara barf! Eller har jag missat något? Bra att du skriver att fiskolja i foder kan ge allergiska reaktioner! Låter helt logiskt att den oljan håller sämre kvalitet och framförallt inte är tvättad tillräckligt.

[Forest]
2016-02-16 20:05
#64

63 Det har jag redan testat, Han tar då fart och slår till hundarnas matskålar för att hinna med ta några kulor torrfoder. Han gick även in till en annan granne och åt deras skräptorrfoder som innehåller mängder med fisk. Dessutom var risken står att deras katter vänta på honom, vart livat värre. Så jag ger hellre torrfoder och har en glad katt än att han går och inväntar hundarnas mat + går och bråkar med grannkatter över få lite torrfoder.  🤪😃

burmamys
2016-02-16 20:48
#65

Oj då! Ja klart det förstår jag! 😊 Inte värt att han äter dåligt torrfoder och stressar runt. Hur var det med köttbitarna du ger honom? 😊

Ominous
2016-02-16 21:17
#66

Min katt äter mjau/bonzita just nu. Jag köpte en påse barf från Mush häromdagen. Tänkte jag skulle prova och se om han gillar det. :)

Behöver man vara försiktig när man introducerar det? Förstår att man inte ska byta ut allt på en gång, men ska man ge någon matsked om dagen endast? 

Jag gav honom en "bulle" innan idag, och den slak ner :)

I wish I could write as mysterious as a cat

[HundochKatt]
2016-02-16 21:20
#67

Det är olika från katt till katt. Men ofta går det riktigt bra med en snabb övergång, men för säkerhets skull börja du med en bulle om dagen ett par dagar och sedan 2 osv.

AnnaFagerell
2016-02-17 12:24
#68

Haft svårt hitta mat som mina katter velat äta men fodrar nu med Acana foder. Kanon! Spannmålsfritt. Rekomenderar jag verkligen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bästakompis
2016-02-17 14:41
#69

Vi verkar vara flera som börjat med färskfoder (Mush) bara på grund av den här tråden! Roligt! Tack Burmamys för det. Mina missar äter numera två Mush-bollar var per dag plus Mjau utöver det. Egentligen vill jag ge dem lite torrfoder i labyrint också, mest som sysselsättning, men de börjar bli kräsna med våtfodret då så jag har fått sluta helt med det torra, igen.

Annons:
burmamys
2016-02-17 17:35
#70

Tack så mycket! Känns super att mitt inlägg kan ha bidragit till att fler ger sina katter bättre mat! 😃

AnnaFagerell
2016-02-17 17:47
#71

Ni som bara ger blötfoder, märker ni skillnad på tänderna med tandsten?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Forest]
2016-02-17 20:00
#72

65 Det är 1 bit av 5 han äter ibland då liten klippt köttbit på 5 mm stor större bitar tar han inte. Kycklingfärs kan han ta en tsk av, det är trist att han är som han är för jag hade ju hoppas på att han ändå skulle gilla råkosten. 😐

[HundochKatt]
2016-02-17 20:51
#73

#71 Tror du att torrfoder är bra för kattens tänder så är du helt fel ute. Det lägger sig som knäckebröd/mariekex på tänderna och bildar plack som i sin tur blir tandsten. 

För att motverka detta så är det bra att ge tex. kycklingvingar, revben oavsett vilken mat man ger sin katt. Vill inte katten äta det trots otaliga försök och knep (ge inte upp efter några få gånger) så kan större köttbitar tex av tunga  motverka tandsten.

AnnaFagerell
2016-02-18 07:58
#74

#73 fast det säger ju erfarna veterinärer som ju jobbar med stt ta bort tandsten. Mina katter ratar allt vad mjukmat heter oavsett vad jag ger dem. De tycker att kyckling luktar mkt gott men får det på tallriken så fnyser de och går därifrån.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

burmamys
2016-02-18 10:30
#75

#65 tack för svar! Förstår att det inte är så lätt.😐❤️

#74 erfarna tandläkare som fått sin utbildning av torrfoderföretagen Royal canin och Hill´s, vars främsta intresse är att sälja sina produkter. Tyvärr, tråkigt men sant. 

HundochKatt har helt rätt, det bästa mot tandsten är att katten får putsa sina tänder mot ben, brosk, eller segt kött. Inte torrfoder som inte splittras till små smuliga korn som är perfekt grogrund för beläggningar och plack, som snart stelnar till tandsten. 

En annan sak som bidrar så att plack inte stelnar till tandsten är att ge kelp eller plaque off.

[HundochKatt]
2016-02-18 11:31
#76

#74 Precis som burmamys säger så får veterinärer väldigt liten utbildning i näringslära/kost och den biten står största delen av torrfoderföretagen för. Tyvärr!

De som är intresserade får läsa på, på egen hand, men de är få. Jag har bara hört talas om EN veterinär som svurit ve och förbannelse över torrfoder till katt (en kompis katt avlivades pga njurproblem) och en som jag pratat med själv som är min svärdotter och hon är veterinärutbildad i Kina (inte verksam i landet ännu då hon saknar sin Svenska leg). 

Det är få veterinärer som känner till att torrfoder till katt gör mer skada än nytta, tråkigt nog. 

Åter igen så verkar det som att folk ger upp alldeles för lätt. De flesta katter går att avvänja från torrfoder och ge bara blötmat och/eller Barf. Men en del behöver tid och många försök och knep innan de ens smakar. Har man dessutom torrfoder framme hela tiden så går de och småäter och då bygger de heller inte upp hungern. 

Tycker att många verkar ge upp alldeles för lätt… tyvärr.

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-18 13:17
#77

#76 ger acana till mina katter som är ett spannmålsfritt foder som aldrig står framme. Att truga i katten sådant de inte vill äta känns inte speciellt rätt. Min äldsta katt som blev 17 år har aldrig haft njurproblem och inte heller tandstensproblem. Ibland undrar jag om inte djurfolk borde äta lite efter de normer de fodrar sina djur efter 😝

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Splatter
2016-02-18 14:20
#78

#77 Vi försöker inte ge något dåligt till våra katter, rått kött är bättre för en katt än torrfoder. Att få dem att äta bättre trots att de är helt galna i torrfoder är inte elakt, skulle jag äta det jag tycker är gott hela tiden hade jag ätit pizza och pommes dagligen. Aldrig några grönsaker eller fisk till mig själv. 

Men jag kan välja om jag vill äta nyttigt och rätt god mat eller dålig och jävligt god mat. (Fisk och grönsaker kan vara goda om man tillagar dem på rätt sätt!) En katt kan inte göra det valet, den kommer äta det som den är van vid och tycker smakar godast, men är det verkligen nyttigast för katten?

[HundochKatt]
2016-02-18 14:49
#79

#77 Det är ju konstigt att de flesta katter älskar rå mat om det skulle vara dåligt på något sätt. Katter är ämnade att äta kött, rått kött framför allt. De är ämnade för att få merparten av sin vätska från maten. 

Det får de inte genom att äta torrfoder. Katter som äter bara torrfoder dricker sällan eller aldrig tillräckligt med vatten för att kompensera bristen. En katt som äter bara torrfoder behöver dricka MINST ½ dl vatten per kilo kroppsvikt om dagen. MINST! 

Vi som utfodrar våra katter med rå mat och blötmat tänker på kattens bästa och i mitt fall har jag haft många, många katter och faktiskt också en gång utfodrat dem med torrfoder. MEN, jag har också haft flera katter av dem som fått problem med njur och urinvägarna, trots att dessa varit ute/inne katter och fått lite rå föda genom sina byten. Sannolikt har de inte fått i sig tillräckligt med vätska, för inte drack de speciellt mycket. 

Tyvärr visste jag inte det jag vet idag och inte heller informerade veterinärerna om det heller, för inte heller de visste och vet fortfarande inte. 

Men nu när jag har blivit informerad och läst mer så förstår jag och jag gör allt för att min nuvarande katt ska må bra och inte behöva avlivas i förtid. 

Faktum är att jag bjöd på en torris för ett tag sedan då en granne var på besök och hade handlat något torrt godis till sin katt. Min katt var inte ett dugg intresserad, vilket gjorde mig jätteglad förstås. 

Att en katt som är van vid torrfoder väljer det före rått är för att det är späckat med smakämnen och i en del fall är det även socker. En katt kan inte känna smaken av sötma men, den kan likaväl bli beroende av socker, precis som vi. 

Hur som helst, tycker du att torrfoder är det bästa för din katt så fortsätt med det, men läs gärna under feline-nutrition.org eller http://www.catinfo.org/

AnnaFagerell
2016-02-18 15:06
#80

#78 fast näringsvärde/nyttigt och konsistens på maten är ju inte samma sak. Du kan ha ett torrfoder med samma nyttigheter som ett blött foder. Torrfoder är bara en benämning på konsistensen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2016-02-18 15:10
#81

#79 två av mina i dagsläget tre katter är uppväxta på animaliskt protein. Rått kött bla. Men idag vill de inte ha något alls som jag ställer fram. Sen är det klart att jag kan truga å truga men varför ska jag det när jag hittat ett foder de fungerar bra på? Den ena katten är duktig på att jaga men äter aldrig sitt byte, den andra katten jaga också och äter ofta upp halva bytet. Alla tre katterna antar jag präglats på varandra för de är lika kräsna allihop. Står gärna med mig när jag rensar fisk eller kyckling och dreglar som bara den men sättet jag ner det på golvet för de inte maten. Tänker iaf inte tvinga dem genom att svälta dem, aldrig! Sen jämför jag inte med pommes å hamburgare för det äter jag inte själv 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[HundochKatt]
2016-02-18 15:21
#82

Fast det handlar ju inte om att tvinga dem och svälta dem. För en katt får du inte svälta för annars riskerar man att de får fettlever. Dock kan en katt gå utan mat 1 dygn, förutsatt att den är frisk, men inte längre. 

Det handlar mer om att övertala katten. 😎

Då det gäller näringsvärde så är det en hel del konstgjorda sådana i torrfoder. Ta tex. taurin som katten såväl behöver. Det är syntetiskt. 

Medan det i Barfen är helt naturligt. 👍

Jo, det går alldeles utmärkt att jämföra torrfoder med vår skräpmat, det är lika dåligt trots att det är köttbaserat. 

Det finns inga som helst fördelar med torrfoder faktiskt. Mer än att det är bekvämt för ägaren.

AnnaFagerell
2016-02-18 16:00
#83

#82 varför skulle det varslet bekvämt? Vore väl utmärkt om katten kunde äta delar av vår mat. Hur lätt som helst. Som sagt. Inte lönt diskutera. Har annat att göra än att truga i katterna mat de ändå inte vill ha

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Silvestris
2016-02-19 11:23
#84

#80

Nej, det kan du inte eftersom just vattnet är en av dessa nyttigheter. Vattnet är det i särklass viktigaste näringsämnet och det saknas nästan helt i torrfoder. Även det bästa torrfodret kan inte mäta sig med den bästa blötmaten eller med den bästa BARFen.

burmamys
2016-02-20 19:48
#85

Precis, vatten är nödvändigt för katter! 

De flesta torrfoder innehåller bara 8-10% vatten, medan råa köttbitar och blötfoder innehåller 60-80% vatten.

Dessutom tillverkas torrfoder genom en process som kallas "extrusion" som innebär att ingredienserna blandas och hettas upp till mycket hög temperatur och pressas under högt tryck genom en eller två skruvar, så att det bildas en eller två stänger av kompakt massa, som sedan skärs till kuber. 

Denna process påverkar ingredienserna i torrfodret väldigt starkt, så att proteinet denaturerar (så att en del av de för katten så viktiga aminosyrorna förstörs och kvalitén på råvaran blir mindre viktig) och vitaminer förstörs (t ex kan mängden vitamin A minska med upp till 65%), samtidigt som stärkelsen omvandlas till gel (vilket ökar mängden stärkelse som kan användas) och sojaämnen som kan vara giftiga inaktiveras (så att mer soja kan användas). Ingen rolig läsning:

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2011/05/19/the-mainstream-pet-communitys-new-take-on-cat-and-dog-foods.aspx 

Sedan påverkar många olika faktorer hur känslig en viss katt är för mat av sämre kvalitet, och olika individer har olika saker de är känsliga för. Man kan ha tur och ha en katt som mår bra väldigt länge på torrfoder, men varför ta den risken om du kan ge din katt mer hälsosam mat?

kattöga
2016-02-21 12:40
#86

forts  #32 Fick svaret att båda produkterna (Mac's och Grau) använder sej av tyskt kött. Mac's  innehåller ju stor andel kött, ca 70-75 % + animaliska biprodukter, vilket är bra. Trist bara att det är tyskt kött, med tanke på djurhållningen (grisuppfödningen/djurhållningen i Tyskland har ju debatterats högljutt) och antibiotika-användningen.

Men med tanke på att Mjau inte innehåller nåt kött, så återstår bara Mac's mat för vår del… tills bättre alternativ finns, helst med svenskt kött.

Vår zooaffär vägrar att ta hem produkter med tyskt kött och jag förstår dom…. Men dom rekommenderar torrfoder istället…. 😕

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-02-21 13:18
#87

Ja visst känns det lite märkligt att rekommendera torrfoder över ett blötfoder med 70-75% kött? Sedan håller jag med dig om att djurhållningen och överanvändningen av antibiotika i Tyskland inte är bra. Svårt det där, men Mac's innehåller iallafall ordentligt med kött, Mjau/Bozita innehåller väldigt lite kött men det som finns är fritt från antibiotika och kommer från djur som haft det hyfsat bra. Jag kommer rekommendera båda!

[HundochKatt]
2016-02-21 13:20
#88

#86 Ett felaktigt påstående igen. Givetvis så innehåller Mjau kött! Dock är väl mängden kanske inte lika bra som i ex. Mac's. Men personligen väljer jag Mjau före Mac's som är tyskt pga de skäl du anger.

kattöga
2016-02-21 13:39
#89

#88 Ok, lite muskelkött, kanske är rättare? Med tanke på vad som skrivits ovan i bl a #54. Så här skriver dom om innehållet (i Mjau's nya portionspåse med Kalkon):
"Kött och animaliska biprodukter (därav kalkon 5 %)"

Edit ..,…. Feltänk av mej nedan: 5% gäller ju bara kalkon…. 

 = Kött och biprodukter tillsammans. Vilket betyder att produkten innehåller bra mycket mindre kött än så.

Hade mina katter ätit Mjau eller Bozita hade jag kanske  hållit mej till det svenska köttet också, kanske…. jag vet inte. För bra mycket mindre än 5% kött känns inte heller särskilt rätt. Jämfört med ca 70-75%…. Lite som att välja mellan pest eller kolera…. 

//……..som sagt  feltänk ovan! Sorry//

Provar just nu VOM's helfoder för katt (kyckling). Än så länge gillas det inte alls, om jag inte blandar ut det med kattmat från burk….. Ska prova Mush¨s så småningom också, när jag hittar nån i närheten. (Har ingen frys så kan inte köpa på mej mer än en fp i taget.. När frys införskaffas, så blir det antagligen mest Mush eller VOM till katterna i detta hus. 

Förhoppningsvis kan jag börja barfa så småningom också. Men behöver köttkvarn då också, plus frysen då…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2016-02-21 13:55
#90

Jag citerar kontakten med Mjau: 

"I Mjau blötfoder använder vi animaliska biprodukter så som skrov, lever, njure, strupe och hals.. Djurslagen som utgör basen för våra produkter är kyckling, gris och nöt. Alla de animaliska råvarorna vi använder med högvärdigt animaliskt protein. Precis som du beskriver består skrovet av en stor andel muskelkött som inte slakterierna har tagit tillvara, men pga av hur ordet kött är definierat i lagstiftningen så får vi inte lov att säga att skrovet är kött utan det räknas som en animalisk biprodukt.  Men då vi använder skrov som en basråvara i våra produkter så tillför skrovet  i praktiken en hög andel muskelkött till våra produkter. Ordet kött och köttråvaror används frekvent inom djurmatsbranschen och då kontrollen på märkning av djurmat är svår så är det fortfarande många som använder ordet kött även när det egentligen enbart handlar om animaliska biprodukter."

Jag tror ingen fodertillverkare använder muskelkött i någon stor utsträckning, för det skulle bli alldeles för dyrt både för tillverkare och konsumenten. Ärligt talat så tror jag inte att Mac's som nämns använder muskelkött i någon större utsträckning heller utan det mesta är animaliska biprodukter.

Som exempel så köper jag färsk kyckling och tar reda på finbitarna till mig själv och resten får djuren. När man skär bort fileér och lår så ser man hur mycket kött det faktiskt blir kvar på skrovet och då räknar jag bort vingarna också. Så nog är det mer än de påstådda 5 % kött i det ändå. 

Den angivelsen som man kan läsa är "smaken" på produkten. Enligt lag vill jag minnas så måste det innehålla minst 4 % av tex. lamm för att få kallas för lamm. Det innebär alltså inte att det är bara dessa % som är kött.

Annons:
burmamys
2016-02-21 13:56
#91

Underbart att du testar färskfoder nu!👍

Jag har barfat i över ett år och har ingen köttkvarn, så det går bra utan. Men däremot behövs lite frysutrymme. Hos mig är två lådor i frysen ockuperade av kött till katterna, och då har jag så det räcker i 1-2 månader till två katter.

kattöga
2016-02-21 14:15
#92

#90 Tack, det gör det lite tydligare för mej! 👍

Kanske är det så att man använder orden Kött och Animaliska biprodukter olika. I Mac's Kalv & Kalkon tex, anges det "Kött (minst 35% kalv, minst 35% kalkon) och animaliska biprodukter (kalkonhjärta, kalkonlever, kalvhjärta, kalvlever, kalvmage), mineraler, taurin."

#91 Jag behöver en köttkvarn också, pga att ena katten har fått så många tänder utdragna (alla kindtänder i underkäken, en i överkäken, en hörntand + en liten tand), så han har svårt att tugga. Bitar fastnar oftast i tänderna i överkäken och han blir så frustrerad innan han väl får bort dom.  Därför ger jag honom väldigt små bitar eller malet kött när dom får rått kött. Honan däremot får hela bitar kött också. 

Båda två älskar att tugga rått kött med ben. Lite märligt då att VOM-maten inte är poppis. Ännu….  Så jag tycker synd om vår "tandlösa" lille vän. (Fast han verkar nöjd ändå… ;) )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-02-21 16:22
#93

#90 väldigt intressant om olika definitioner av kött vs animaliska biprodukter! #92 då förstår jag att du behöver en köttkvarn! 😊 Mina äter både VOM och MUSH, men är mycket ivrigare när de får MUSH (och eftersom det är ett helfoder så får de oftast det). Jag tror det kan bero på konsistensen, VOM är mer finmalt och blött medan MUSH mer känns som köttfärs. Katter är ju rätt så känsliga för konsistens och temperatur.

kattöga
2016-02-21 16:45
#94

"93 Ja, det kanske är så, att Mush är godare, få se vad våra katter gillar det när jag väl får tag på Mush's helfoder. VOM's (också helfoder) är ännu ingen höjdare i alla fall, kanske beror det på konsistensen som du skriver, det ska bli intressant att jämföra….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Caifig
2016-02-21 17:34
#95

Jag använder mig av en vanlig hushållsassistent när jag gör min barf. Köper muskelkött i korv från purenatural och köttfärs, kör sedan hjärta och lever i assistenten och gör mina röror efter det. Ben äter ingen tyvärr, även om det bjuds på kycklingvingar så tillsätter dagligen benmjöl.

[HundochKatt]
2016-02-21 19:19
#96

Det går att köra i matberedaren kött. Det fick jag göra när assistenten gick sönder och tills jag köpte mig en rejäl köttkvarn. Det gick mycket snabbare också än att stå och skära och mata i småbitar i assistentens kvarn. 

Då det gäller VoH's kattmat (vägrar kalla märket för Vom för det är ju mage) så är det väl inte tillsatta vitaminer och mineraler? Och då är det inte ett helfoder med tanke på ingredienserna de har. Men de kanske har ändrat sedan jag kollade det sist?

Caifig
2016-02-21 19:30
#97

Ops det var ju matberedare jag menade :D

Annons:
Linnea
2016-02-22 11:45
#98

#89 Så här ser innehållsförteckningen för Mjau kalkon ut:

Kött och animaliska biprodukter* (därav kalkon 4%), mineralämnen.

Kan det bli bättre?  Vet inte hur du fick för dig att mjau är ett dåligt foder (torrfodret är inte lika bra).

Förstår inte heller att en del verkar vara så emot animaliska biprodukter. Det är ju allt utom muskelkött. Hur mycket muskelkött består en mus av? Kan det vara 50% kanske? Resten är skelett, senor, bindväv och inälvor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Splatter
2016-02-22 12:07
#99

#96 Nej, VoH har inte ändrat ett dugg på receptet men försöker fortfarande påstå att deras kattmat är helfoder. Gillar inte hur företaget stoppar fingrarna i öronen, raderar kritiska inlägg på facebook och fortsätter uppge att det är helfoder. Kör endast på Mush (och Gourmet burkar när det krisar). Har försökt ge en extra kycklingvinge (försöker en gång i månaden) men min katt verkar inte fatta att det är ätbart. Han äter gärna upp putsbitar från kyckling i övrigt samt ben från skivad kotlett (skär bort innan jag steker så klart), så han kan äta ben men vingar är inte mat tydligen. 😃

[HundochKatt]
2016-02-22 13:37
#100

#99 Tack, det var som jag trodde ang. VoH's kattmat. Inget helfoder alltså. 

Har du provat att klippa vinge i bitar? Så fick jag göra första gångerna (2 ggr) för att katten skulle förstå att det var mat.

Splatter
2016-02-22 16:04
#101

#100 Det är för stora ben i vingarna för att jag ska kunna klippa dem utan att ha sönder min sax känner jag. Jag har försökt skära upp köttet så han känner lukten av kött bättre. Annars har jag skurit upp vingarna genom leden innan jag frös in dem, så han får en halv vinge. Har bara köpt ett paket sen han flyttade hit och tror inte det är någon poäng med att köpa igen när de tar slut i frysen. Han äter ju upp kött och ben som blir över från den maten jag putsar innan jag lagar mat, så han får extra ben och ett kycklinghjärta här och där. :)

[HundochKatt]
2016-02-22 16:34
#102

#101 Köp en billig sekatör så kan du lätt klippa vingarna och andra mindre ben. Tror att det går att krossa med hammare också.

Lubsan
2016-02-22 17:52
#103

Har sett lite då och då att det rekommenderas att ge en kycklingvinge för tänderna. Min fråga är ska man ge rå? Kan katter äta rå kyckling? (Nu är det väl väldigt ovanligt med salmonella i svensk kyckling men blir katter sjuka på samma sätt som oss av det?)

[HundochKatt]
2016-02-22 18:23
#104

#103 Allt ska vara rått när man ger Barf och ja, man ger då kycklingen rå. 

Visst kan katter få salmonella och andra saker, men det är definitivt inte vanligt och oftast är det när kattens immunförsvar blir sämre av andra skäl. 

Det är sällsynt att katter (eller hundar och människor) blir smittade av salmonella av svenskproducerat livsmedel. 

När katter får salmonella så är det oftast pga småfåglar som de jagat ute.

Annons:
Splatter
2016-02-22 18:25
#105

#103 Man ska ALDRIG ge TILLAGADE ben till ett djur. Tillagade ben blir väldigt hårda och splittras till vassa flisor när man tuggar på dem. De kan göra hål i tarmar och munnen. 😕

Råa ben är mycket mjukare och kan inte splittras på samma sätt, en katt kan gnaga av en lagom bit från en kycklingvinge, men man ska alltid börja med ben som är för stora för katten att svälja så den lär sig tugga och gnaga på ben. 🙂 Hundar har en tendens att försöka svälja köttben hela och då fastnar de i halsen, men katter är mycket mindre så risken att de försöker svälja en hel kycklingvinge är väldigt liten. 😛 

Men så länge du ger svenskt kött så kan du ge rått kött från däggdjur och fåglar. Det är inte bra att ge rå fisk för det kan ge vitaminbrist, men kokt fisk kan en del katter gilla. Dock är det många katter som är allergiska mot fisk, så var lite försiktig med fisk. :)

Lubsan
2016-02-22 19:19
#106

Ja, har hört det med tillagade också, men tänkte ska man köpa fryst kyckling och sedan tina den eller kan man köpa färsk och ge direkt? :)
Minskar på torrfodret just nu för att enbart ge blötmat inom en framtid, och tänkte då komplettera med kycklingvinge ibland för tändernas skull :)

Splatter
2016-02-22 20:08
#107

#106 Jag tycker de tillsätter alldeles för mycket saltvatten i fryst kyckling för att ge det till min katt, jag brukar köpa färskt kött och frysa in. :) Då kan man även skära upp det i mindre bitar så man kan ta ut det katten kommer äta upp när man vill ge en vinge eller köttslams! :)

[HundochKatt]
2016-02-22 20:16
#108

#106 Färska kycklingdelar är inte saltmörade och det finns frysta kycklingvingar från Kronfågel och Guldfågeln (tror jag det var) som inte är saltmörat. Står det att det är 0,2 g salt så är det naturligt salt, inget tillsatt. 

Tyvärr är hel fryst kyckling saltmörat. 

Netto brukar ha erbjudanden på ca 20 kr/kg för färsksvensk kyckling då och då. Jag brukar köpa några stycken åt gången och så tar jag de flesta finbitarna åt mig själv och resten får katten och hundarna. Billig mat åt oss alla. 😉

Toppen att du anammat nackdelarna med torrfoder och fasar ut det! 👍

burmamys
2016-02-23 10:29
#109

#103 Sverige har väldigt omfattande kontroll av salmonella i slakterier och inom djurbesättningar som ska gå till slakt, vi är faktiskt ett föregångsland inom EU!👍 

Importerat kött som ingår i köttberedning (dvs med 10% saltlake eller någon marinad) är undantaget från kontrollerna så sådant kött är det bäst att undvika. Är nog inte vanligt ändå att köpa marinerat kött till sin katt, men saltlake kan man kanske missa, flera skrivit om här. 

Kan nog vara bra att undvika importerad fågel, salmonella har hittats i 20% av importerade kycklingar jämfört med i bara 0,03% av svenska kycklingar, men måste säga att det är sällan jag ens hittat imponerad kyckling i de butiker där jag brukar handla (ica, coop och hemköp). Jag köper alltid färsk svensk kyckling.

Förekomsten av salmonella är större hos fågel, ägg och grönsaker än hos övrigt kött, och det är ju bra med tanke på hur vanligt det är med importerad gris och nöt. Sedan är den sämre djurhållningen också en anledning till att undvika importerat kött, även om det är billigare (det brukar tyvärr hänga ihop - ju sämre djurhållning ju billigare kött).

Importerade grönsaker och sallad kan också vara smittad men det är inget problem så länge man sköljer dem ordentligt, vilket jag tror de flesta av oss gör ändå. 

Det finns ett enda fall (såvitt jag vet) från 2011 där katter smittats från råa köttbitar de utfodrats med i hemmet, så jag antar att de helt enkelt fått importerat och marinerat kött i saltlake, men fanns ingen info om det i rapporten.

Ökningen hos katter beror på ökat antal fall där katten ätit småfåglar som den fångat själv ute. 

Tror inte vi som ger katter rå föda behöver oroa oss, däremot viktigt att vara uppmärksam på att inte ge importerat kött i saltlake, och inte heller låta katten gå fritt ute och fånga sina egna byten. Ännu ett argument till att inte låta katten gå ute för egen tass…Glad

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/sjukdomsframkallande-mikroorganismer/salmonella/

http://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/salmonellos

http://www.svenskfagel.se/?p=1146

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/salmonella-katt

http://stud.epsilon.slu.se/2456/1/andreasson_s_110415.pdf

Lubsan
2016-02-23 13:16
#110

Tack för era svar. Jsg köper alltid svenskt kött, men då vet jag att jag ska satsa på färskt 👍🏻😄

Upp till toppen
Annons: