Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4856 ggr
Mel1999
2016-01-30 20:27

Para katt

Hej, jag ska ta ungar på min hankatt och har hittat en hona nu som verkar vara redo för parning. Honan är innekatt, hanen bor mest ute men har varmt rum att gå in i med. Hanen ska då åka iväg till honan. Hur länge ska de vara med varandra? Hur har ni gjort? Haft dom ihop under uppsikt eller dygnet runt? Något speciellt vi ska tänka på? Tack på förhand! :)

Annons:
thea_thea
2016-01-30 20:34
#1

Fråga din katts uppfödare!

Mel1999
2016-01-30 20:35
#2

#1 ingen kontakt med dom och vill höra från fler vad som är bäst!

Em_
2016-01-30 20:36
#3

Tja, det gamla vanliga: katthemmen är redan fulla av katter som behöver hem, en förlossning kan sluta med kejsarsnitt för en rätt saftig summa och hanen kan ha dragit på sig någon könssjukdom medan han varit ute 😉


thea_thea
2016-01-30 20:37
#4

#2 Honans uppfödare då?

Mel1999
2016-01-30 20:39
#5

#3 jo tack jag är fullt medveten om detta. Men vill inte ha innekatt då jag inte tycker att någon katt ska leva sitt liv så, och det är min åsikt. Vet att katthemmen är fulla men nu vill jag ha en avkomma efter min egna katt och honans ägare vill ha efter sin också, vi kommer sälja varenda katt till folk vi känner och se till att dom får ett bra liv och inte blir hemlösa eller vildkatter!!

Fridaaaa
2016-01-30 20:41
#6

#5 Man måste inte ha innekatt för att man adopterar från katthem.
Och hoppas innerligt inte hankatten går ut nu.

Är han testat? Antar att han inte är det. Är mer än att bara "Para" och sälja till folk man känner

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ominous
2016-01-30 20:42
#7

Ska ni ta 2-3katterungar var? Är ju inga garantier på att ni hittar hem till dem, man får ju räkna med att bli tvungen att ha kvar dem, eller avliva.

Du blir inte mer övertygande bara för att du använder femtioelva utropstecken.

I wish I could write as mysterious as a cat

Amoz
2016-01-30 20:43
#8

Din katt gå ute? Hur många ungar har han…?

Mel1999
2016-01-30 20:44
#9

Menade att jag inte vill ha han som innekatt för att han ska skyddas från sjukdomar. Jag tar hand om honom på bästa möjliga sett och behöver inga mer råd, tack! Behöver bara svar på hur länge man brukar ha dom ihop? Jag har då haft kattungar förut och vet att det inte bara är att para och sälja, det är mycket jobb och jag är medveten om det!

thea_thea
2016-01-30 20:46
#10

Vilken ras är det vi snackar om? Vissa rasklubbar har avelsråd som man kan kontakta 👍

Mel1999
2016-01-30 20:47
#11

Maine coon-korsning och honan är bondkatt så inga renrasiga :)

thea_thea
2016-01-30 20:48
#12

#11 😮

Mel1999
2016-01-30 20:49
#13

#12 ? Några problem med det?

Annons:
annzoo
2016-01-30 20:50
#14

Jag vet inte om du menar att honan är redo som att hon är minst året och könsmogen) eller om hon löper just nu. Det brukar vara honan som åker till hanen, då hanar oftast parar bäst hemma. (undantag finns ju).

Då jag förstår att din hane är utekatt antar jag att honägaren är medveten om de? Är båda vaccinerade, kolla om de har mask och gjort nödvändiga hälsotester?

Den som har kärleksparet har ett ansvar att se till att ingen annan hane kommer åt att para honan. Honan ska vara i löp innan man släpper ihop dem och hur länge de ska vara tillsammans är ju upp till er. Ju längre de är tillsammans desto längre får honägaren vaka då de är dags för förlossningen. De kan vara i samma rum dygnet runt men var beredd att både hanen och honkatten kan markera revir i rummet

thea_thea
2016-01-30 20:51
#15

#13 Eh, ja. Varför para två huskatter för att få fram mer huskatter i ett land där vi har sånt överskott på huskatter? 🤔

Mel1999
2016-01-30 20:57
#16

#14 okej tack! Ja det klart dom är medvetna om att min katt lever ett fritt liv utomhus? :) #15 snälla? Vi avlar för att dom har ett jättebra temperament och för att det är sånna katter vi vill ha. Alla bryr sig inte om poäng och kattens utseende utan här är det temperamentet som spelar störst roll. Detta är så seriöst det kan bli så du behöver inte oroa dig mer! Jag sköter mitt och du sköter ditt. Visst finns det för mycket katter men det hindrar inte uppfödare från att avla för att deras katter är fina? Och det hindrar inte heller oss att ta EN kull!!

annzoo
2016-01-30 20:59
#17

#5 vad händer om de bara blir en kattunge eller att du och honägaren vill ha samma katt? Detta bör ni nog reda ut innan ni parar och skriva ett avtal så ni inte blir osams.

Mel1999
2016-01-30 21:01
#18

#17 vi är väldigt bra vänner och är säker på att vi löser detta på ett bra sett. Skulle det bara bli en så hoppar antagligen jag över denna gången. :)

thea_thea
2016-01-30 21:08
#19

#16 Fast det finns så många fina katter med trevliga föräldrar, varför inte bara köpa en av dom? Mycket billigare🙂

Mel1999
2016-01-30 21:13
#20

#19 billigare och billigare? Pengar spelar ingen roll för mig just nu. Hittar jag en katt som är lika social, lättlärd och mysig som min så visst, men svårt att hitta en identisk tyvärr.

Annons:
Fridaaaa
2016-01-30 21:15
#21

#20 Inte större chans att få en liknande katt för att du parar med den dock. Ungarna kan bli motsatsen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anhna
2016-01-30 21:18
#22

Kan bara hoppas att det händer ngt med den här motionen (trots att det är sd) för då skulle det förhoppningsvis bli uppenbart för alla som inte redan förstått olämpligheten att låta sina okastrerade katter springa fritt ute att de begår lagbrott. vissa verkar ju inte kunna ta ansvar utan då behövs det tvingande lagar istället. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Forbattra-kattens-status_H3023082/?text=true

thea_thea
2016-01-30 21:20
#23

#20 Hmm, ja det kan vara svårt att hitta en exakt likadan katt som din. Är honan likadan?

Mel1999
2016-01-30 21:25
#24

#22 var i tråden står det att min hankatt är könsmogen och springer lös ute? Han är unge än sålänge och ska paras när han blivit könsmogen. Ta reda på fakta innan du försöker låta smart nästa gång.

Mel1999
2016-01-30 21:26
#25

#23 nej men båda har ett sånt temperament som jag vill ha. Och dessa katter kommer vi att hitta bra hem till så INGEN behöver kommentera att detta är ansvarslöst. Vi vet vad vi gör, kan ingen förstå det?!?

Fridaaaa
2016-01-30 21:27
#26

#25 Det temperamentet kan du hitta hos många hemlösa katter som behöver nya hem dock.

Bra hem tror många att de sätter katter hos, sedan blir det pannkaka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-01-30 21:27
#27

#25 Kontakta en uppfödare i närheten av dig och fråga om denne kan svara på dina frågor! Även bra att ha någon man kan bolla med och som kan hjälpa till vid förlossning om honägaren inte är erfaren.

Annons:
Mel1999
2016-01-30 21:36
#28

#26 fast nu är det så att vi VET att vi kommer hitta bra hem. Du har aldrig sålt en katt eller? #27 känner inte till någon uppfödare så tänkte om det fanns någon som kunde svara här istället men verkar mest vara en sajt full av hat! :/

thea_thea
2016-01-30 21:37
#29

#28 Googla!

Mel1999
2016-01-30 21:49
#30

Ingen mer här inne som har fler erfarenheter och tips när man ska ta kull?

thea_thea
2016-01-30 21:50
#31

#30 Bara gått 1,5 timme, ha lite tålamod!😃

Rumblebee
2016-01-30 21:57
#32

Har läst igenom hela tråden nu. Och varför inte låta din hane vistas ute under kontrollerade former, i och med att könsmognaden kan inträffa tidigare än vad många faktasidor kan ange. Tänker ni även utföra de hälsotester som uppfödare av raskatter låter göras? Och det är nog ingen som tror att ni kommer dumpa de överblivna kattungarna någonstans, problemet ligger i att det redan finns så många katter som sitter utan ett permanent hem, genom att ta en huskattskull så innebär det mer konkurrens om hemmen. Man kan inte heller på ett riktigt sätt jämföra huskattsavel med raskattsavel. Majoriteten av alla hemlösa katter är just huskatter. Och de människor som väljer raskatt gör det för att de är ute efter något speciellt. Antingen temperament eller utseende.

Mel1999
2016-01-30 22:27
#33

#32 vi har koll på var han är och könsmogen är han inte. Kan han omöjligt bli än på ett tag. Självklart tar vi in honom när det blir dags. Ja vi kommer göra hälsotester.

annzoo
2016-01-30 22:38
#34

#24 hur gammal är din hane och är det inte lite tidigt att säga att han har trevligt temperament mm om han bara är "barnet"? Mycket kan förändras med könsmognaden

#20 har du läst på om genetik? Är din hane tex långhårig och honan korthårig och inte bär långhårsgenen blir alla kattungar korthåriga.. Då kan kattungen inte bli identiskt dvs långhårig som pappan… Sedan får ju avkommorna olika färger och mönster beroende på föräldrarnas färg och vilka anlag de bär på.

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-31 00:34
#35

Följer och hoppas att detta tar en vändning till det positiva. Man blir less på sådana här trådar där det ska avlas hejvilt för att ens katt är sååååå snäll och sååååå fin.

vallhund
2016-01-31 01:11
#36

I #0 står det att hanen är en utekatt o att den tilltänkta honan snart kommer in i löp? Hur skall du ha det?

Det finns säkert någon hoppsanhejsan parningsgrupp på FB, annars kan du kolla på t ex Flashback.

Tvivlar på att någon härinne tänker vara behjälplig med svar till någon som vill ta ungar på sina huskatter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Achatina
2016-01-31 01:31
#37

Min katt fick 9 kattungar i en enda kull. Det kan hända alla. Och det är mer troligt att det händer i huskattkullar. Har man tur föder honan ungarna själv utan komplikationer, har man otur krävs det ett kejsarsnitt. Om honkatten är försäkrad (i agria, som exempel) kostar det ca 13000kr (där man själv får betala 1/4) är katten oförsäkrad kan det kosta betydligt mer än "bara" 13000kr (en annan iFokus tråd säger 20000kr). Har man inte råd att förlösa kattungarna kommer honan troligtvis dö när kroppen bryter ner de döda ungarna. Inte kul, men en realitet. Risk att honan dör innan/under födseln finns också, men det är något som honans ägare får tänka över innan ev parning.

Katter har olika blodgrupper. En hona kan få ungar som har en annan blodgrupp än henne själv. Om ungarna har fel blodgrupp är risken stor att de inte klarar sig eftersom de blir "förgiftade" av honans mjölk.

Temperament nedärvs, men bara för att man parar två individer som matchar varandra så betyder det inte alls att ungarna får någon av deras temperament. Släktträd går över generationer och gener kan färdas 5, 10, 15 generationer innan det poppar upp på nytt. Om båda katterna har släktingar långt tillbaka i tiden som typ varit aggressiva, stendumma eller haft nån genetisk sjukdom kan ungarna få dessa.

Även om din hane är en blandras och som du säger en Maine coon (är det bara för att den är långhårig eller är det något mer som gör att den tituleras som Maine coon blandning?) så bör du göra samma rasspecifika tester som man gör på renrasiga Maine coons, HD rönkten och HCM scanning. Ungarna riskerar ju att få dessa och ingen vill ha en katt som har ett hjärta som är en tickande bomb. Är det bara en långhårig huskatt behöver det inte ens finnas en ras i grunden för långhårigheten. 

Folk som säger att de vill ha en kattunge NU innan någon parning är gjord, behöver inte alls vara intresserade längre när kattungarna är leveransklara. Speciellt inte eftersom folk inte tänker på att de åker bort på semester då och då. Risken är jättestor att era kattungar inte kommer antingen få ett nytt hem eller kommer hamna hos någon som inte tänker på att de ska iväg på semester några veckor eller vill ha katt under semestern men inte hemma i stan. Även vänner och familj kan visa de sidorna när de väl har sin katt.

Avel är inte kloning. Bättre njuta av den katt man har nu, kastrera den för att behålla det temperament du gillar på katten nu och inte det som den kommer få när den blir 100% könsmogen. Om du har en kattunge nu så kommer den ju leva minst 10år till. Vill du ha en till kattunge som kompis är det ju bättre att du köper en kattunge som du gillar utseende och temperament på nu så har både du och din katt en kompis redan nu och inte 8 månader från idag.

Jessicahagstrom94
2016-01-31 01:58
#38

Oansvarigt att para huskatter. Menar du att innekatter lever ett dåligt liv? Eftersom du anser att dom ska kunna gå ut.

Honestyisdead
2016-01-31 02:44
#39

Du frågar om det är något speciellt ni ska tänka på. Ja det är det. Kastrera dom nu innan ni bidrar till dålig avel. Det finns det redan nog av!

ElisabethB
2016-01-31 08:18
#40

Jag säger som de andra, det finns så många hemlösa katter så de behöver inte konkurrens av söta små kattungar. Att kastrera är att bidra till lösningen, att avla på huskatter är att bidra till problemet.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

majvi
2016-01-31 12:23
#41

#26 Du skriver att du vet att kattungarna kommer till bra hem, men kan du garantera till 100% att de katterna kommer att få bo där hela deras liv- som kan vara  över 20 år?

Har du koll på att de som vill ha kattungar inte är allergiska mot katt?Hur kan du garantera att ingen av dem rymmer i framtiden? Även innekatter kan rymma och ibland  hittas de aldrig eller efter en lång tid.  En okastrerad katt som går ute kan få många ungar och en koloni med katter bildas lätt.

Vad händer vid skilsmässor, olyckor, arbete eller studier utomlands, sjukdomar etc

Det är svårt att garantera att ingen av kattungarna och deras ättlingar aldrig hamna på katthem, bli förvildade,födas ute, dö ute.. osedda

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
burmamys
2016-01-31 12:45
#42

Instämmer helt med Elisabeth B #40 - att kastrera bidrar till lösningen, att avla huskatter bidrar till problemet. Motiveringen finns utförligt förklarad av Achatina i #37.

Bästakompis
2016-01-31 19:04
#43

Tyvärr får du nog inget svar här som uppmuntrar dig till att avla på din huskatt. Jag är engagerad i en kattförening, är jourhem där. Om och om igen dyker det upp katter som folk ska avliva för att det inte finns hem till dem. Det är sånt överskott på katter så det finns inte den minsta anledning till att producera fler. Finns såååå många katter med "underbart temperament" där ute, så känner du och din kompis att ni har plats för fler, så varsågoda, det är bara att uppsöka närmsta katthem.

Achatina
2016-01-31 19:45
#44

Vilken hemlösing som helst kan ju i teorin vara släkt med era 😉

Ominous
2016-01-31 19:52
#45

Ingen här håller med dig, ingen här tycker att ditt beteende är annat är oansvarig och egoistiskt. Kan du inte ta en hint och förstå att det inte är accetabelt?

Jag tror absolut a tt du TROR att du kommer endast placera till bra , grejen är att vi vet att du bara är naiv och okunnig. Chansen att du hittar bra hem till 1-7kattungar är långt ifrån troligt eller realistiskt. Du verkar inte ha en aning om hur katternas situation ser ut i Sverige, vilket är väldigt vanligt idag. Tro mig, hade du haft ett hum om det hade du skämts öronen av dig för denhär tråden.

I wish I could write as mysterious as a cat

nightingales
2016-01-31 21:30
#46

Anledningen till att ingen här kommer hålla med dig är därför att de flesta här är insatta i situationen med huskatter idag. Hade du också varit det så hade du tagit ansvar och kastrerat din katt. Då hade du bidragit, och det är det enda vettiga du kan göra i din situation. Marknaden för huskatter idag är mättad för länge sedan, och även om du tror att du kommer hitta bra hem till dina katter så vet du nu att du inte vet det. Det är just människor som "vill ta en kull" på sin katt för att den är snäll och fin och kattungar är gulliga som hindrar utvecklingen av kattens status idag.

Kostnaden för uppfödning kan med stor sannolikhet dra iväg för er båda, likaså tiden som krävs. Det ska vaccineras, chippas, testas, avmaskas, köpas diverse tillbehör, mat, leksaker, sand, kattlådor, bäddar, klösträd, kvalitetsfoder till mammakatt och barn, kostnader för transporter, kanske akut kejsarsnitt, sjukdomar, mediciner, allergier som kräver särskild och kostsam omvårdnad, ev ledighet från jobb, ni kan mycket väl tvingas sitta uppe varenda timme dygnet runt och stödmata ungarna under flera dagar i streck, föra viktprotokoll dagligen, saker som går otroligt snett, in och ut till veterinären, kastrering, försäkring, mammakatt kanske inte tar hand om ungarna, katterna kan skada sig, osv. Det krävs ett stort kapital för uppfödning. Fråga dig själv varför raskatter är så dyra, och ändå går nästan alla seriösa uppfödare back.

Låt oss säga att du får 10 kattungar, och de föds sjuka eller skadade på något sätt och kräver medicinering och särskilt noggrann omvårdnad livet ut, och ingen av dina intressenter längre vill ha dem. Vad gör du då? Har du resurser, tid och plats nog att behålla alla då? Eller ge dem ett värdigt liv på andra sätt? Det är sådana här saker man måste räkna med innan man startar uppfödning. Man behöver vara påläst och ansvarsfull för att kunna ta hand om en massa barn. 

Jag anser att man kan börja föda upp katter när man kan bidra, inte hindra.

rudyC
2016-01-31 21:49
#47

ja men snacka om en dålig attetyd det är här inne nu då?

om nu människan vill ha sin katt parad eller utomhus är det väl upp till den?

själva argumentet att renrasiga katter skulle ha en högre status och bli avlade på än huskatter är befängd…

katter har en anledning att existera dom används som jägare av bönder och folk med hus vill gärna se en renrasig katt jaga mus, råtta eller fågel
dom har väl inte haft närkontakt annat än att se dom på bild

köpte en birna hane och dom första 4 månaderna av vintern så var han inne och han kunde ju inte springa raktfram när han väl kom ut var nånstans är det normalt??

och INNAN ni knyter knut på svansen så jo jag har haft innekatt oxå och tagit hand om katter som farit illa på gårdar men min slutsats är fortf att katten mår bäst ute då jag har gått ut med mina innekatter i koppel och det slutade med att dom inte ville gå in

så i valet att vara inne eller ute kommer katten alltid att välja ut

och ni som säjer att man ska hälsotesta djuren innan parning hur förklarar ni då RAS sjukdomar ? för in min lilla värld om man parar 2 friska djur så måste det bli mer friska djur eller ? och om djuren sitter inne hela sitt liv så är det inget som kommer in "utifrån" det är ju nått som händer i aveln

Bästakompis
2016-01-31 21:58
#48

#47 Här visar du prov på missuppfattningen att man är emot huskatter bara för att man är emot huskattsavel. Helt fel. Tvärtom. Vi älskar huskatter. Därför vill vi inte att de ska ligga och dö i buskarna, avlivas hos veterinären eller dumpas i papperskorgar. Det är det som händer när det blir detta bedrövliga överskott på huskatter. Det finns för många katter och för få goda, långvariga hem åt dem.

Annons:
Bästakompis
2016-01-31 22:04
#49

Och att hålla sin katt inne, det handlade väl här om att trådstartaren har en okastrerad hankatt, och då borde det vara givet att man har den inne tills den är kastrerad. Sedan skriver du om hälsotester som du har förstånd till, det orkar jag inte ens kommentera. Läs på lite innan du uttalar dig.

rudyC
2016-01-31 22:23
#50

#49 ne tycker att det är logiskt tänkande… var är felet tycker du?

och överskott på katt jo det är det … men om hon nu har köpare till alla katter så är det väl bra ?

vallhund
2016-01-31 22:33
#51

#50 Jo det trodde/påstod nog alla de som trots liknande trådar avlade på sina söta hundar/katter som nu ligger ute på rea på blocket. Valp o kattungespekulanter har en tendens att försvinna snabbare än en isbit i Sahara.

Tjillevips

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nightingales
2016-01-31 23:24
#52

#47 Ja, så kan man ju också resonera. 100-150 000 katter i misär är resultatet av att det är upp till var och en att göra som de själva vill. Intressant att läsa att du erkänner att du stödjer det.

Jag vill se en lagändring som kräver att alla huskatter som säljs är kastrerade ett tag framöver.

Resonemanget "om katten fick välja skulle den ha valt att gå ut" hör inte hemma i modern tid, och speciellt inte i tätorten med all vår komfort. Du kan bara tala för dig själv helt enkelt. Min katt skulle t.ex. aldrig välja att bo utomhus framför inomhus. Hon vill ha värme och kroppskontakt med människor :)

[[pimey]]
2016-02-01 10:41
#53

Blir mörkrädd av all okunskap från folk i denna tråd! Jisses avla inte om ni inte har kunskap varken om sjukdomar, tester eller parning i överlag! Det ni vräker ur er är rena dyngan både om rassjundomar och resonemanget av att måste para sin huskatt. Ni har absolut ingen kunskap och det är inte bara att sätta ihop 2 katter av olika kön utan det är så mycket mer arbete bakom. Det ni sysslar med är rena dödsleken för katterna ni har INGEN aning om vilken blodgrupp katterna har, blir det en blodgruppskrock dör alla kattungar på en gång när de dia från mamman. Ni har INGEN aning om katten har en sjukdom som den kan föra vidare till honan och kattungarna, ni har INGEN aning om vad som finns i kattens led. Vi är inne på 2016 nu och kunskapen om katter och avel är precis som på 60 talet, lika jäkla dåligt och befängt

Therese
2016-02-01 12:06
#54

Intressant tanke att raskatter inte kan jaga? Raskatter och huskatter är fakiskt lika bra, sen har ju olika raser olika förutsättningar. Skillnaden är ju att huskatten är en slit och slängvara. Det är sjukt hur man kan skaffa en katt, skita i on den är frisk. Dör den så dör den. Ja det finns folk som tänker så.. Man säger att katter inte ska kosta pengar, men man vill ha en.. Nej jag orkar inte med såna här diskussioner. Jag hoppas att du ändrar uppfattning och kastrerar din hane såhan slipper bli en stressad katt som försvinner hemifrån i månader eller år..

majvi
2016-02-01 18:30
#55

Om man tar en kull på katten, hur många katter blir det då?Tänk om de nya ägarna också vill ha en eller flera kullar  efter katten. Det hittas hem till dem och de nya ägarna vill ta en kull,osv. Någon/några bryr sig inte om att kastrera honkatten utan hon får flera kullar om året.. de brukar ju bli långhåriga…

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
[[pimey]]
2016-02-01 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56
rudyC
2016-02-01 18:55
#57

#52 mig veteligen skrev jag INGENSTANS att du skulle slänga ut katten och skita i den alla djur ska ha kärlek

nightingales
2016-02-01 20:17
#58

#57 Du behöver inte slänga ut den. Det som bidrar mest av allt till hemlösa katter, plåga och misär är okunskap.

[[pimey]]
2016-02-01 21:01
#59

Man är inte kattvän eller djurvän överhuvudtaget om man vet att vi har så många hemlösa och hur svårt katthemmen och katterna har det och ändå väljer att sätta fler liv till världen. Trångsynt, egoistiskt och empatilöst

Silvestris
2016-02-02 11:53
#60

#47

RAS-sjukdomar är inte så vanliga som folk i allmänhet tror, dessutom är de sällan begränsade till just EN ras. Sjukdomarna är ofta spridda och förekommer även hos huskatter. T.ex. HCM, PKD och HD. Men absolut är det lättare för recessivt ärftliga sjukdomaratt befästas i stängda populationer. Stängda populationer finns dock även bland huskatter.

Att vi uppfödare testar betyder inte att våra raser är sjuka. Det betyder att vi är riskmedvetna och att vi använder de verktyg som finns för att minska risken för hälsoproblem hos de katter vi föder upp. 

De flesta som föder upp huskatter är inte riskmedvetna ("huskatter är friska") och de använder inga verktyg för att kolla att deras avelskatter är lämpliga att avla på. De blodgrupperar inte, de går inte ens till veterinären för en grundlig veterinärbesiktning innan katterna går i avel. Man tutar och kör och hoppas på det bästa.

Rumblebee
2016-02-02 14:56
#61

#47 Vem har sagt att raskatter har högre status än huskatter? Och katters anledning att existera? Dagens domesticerade katter finns för att vi började avla på deras vilda förfäder (för cirka 4000 år sedan eller så). Ärligt talat har jag svårt att förstå vad du skriver, men köpte du en birma hane eller är det en teoretisk katt vi talar om? En katt som inte kan springa rakt är det något fel på och behöver inte alls vara rastelaterat. Raskatter är dessutom inte sjukare än huskatter.

annzoo
2016-02-02 16:58
#62

Är det inte dags att stoppa denna tråd då iaf jag tycker den inte handlar om TS första inlägg utan folk diskuterar raskatt VS huskatt

Annons:
vallhund
2016-02-02 17:16
#63

Jag ser då inga inlägg som är raskatt VS huskatt förutom från en individ som inte verkar ha så stor koll. Självklart kan tråden låsas men förhoppningsvis får den ligga kvar så andra avelswannabes kan läsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ElisabethB
2016-02-02 17:24
#64

Visst kan tråden låsas, men jag tycker ändå att den bör vara olåst eftersom då kan andra "avelswannabes" hitta den. (#63 bra uttryck) Skillnaden mellan seriös och oseriös avel är enorm, oavsett djurslag!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

rudyC
2016-02-02 20:02
#65

#61 ne ja har en sån jag menade att han inte hade utrymme att sträcka ut …nu springer han som han ska

#59
tänker du likadant om  människan ? jag är HELT för sterilisering av människan och  för all del avlivning finns inget större skadevisus än  oss men likförbannat ska vi föröka oss…

det blir för mycket katter om alla ska avla på allt … det tycker ja inte alls att man ska men jag är oxå för avlivning för då man inte kan ge sin katt ett värdigt liv ska man ta bort det  då DET är mer humant än att låta katten åka omkring till diverse människor… katten är ett personligt djur det är i mina ögon lika med att ge bort ett barn till nån för man orkar inte med det eller inte har tid

det är ni som är det stora problemet som sitter och tycker en massa och tycker man ska spara på allt det blir ju inte hållbart

[[pimey]]
2016-02-02 20:42
#66

65# du kan ju för tusan inte jämföra människor med djur?! Vi är två helt olika djurslag och vi människor kan tänka och agera djur går efter rena instinkter! Att du ens drar den parallellen är ju absurt! Så det är försvarbart att avla till fler hemlösa bara för att vi har ju hemlösa människor i Sverige eller? Skrattretande. Besök ett katthem så ska du få se hur katterna ser ut och hur personalen kryper på knäna för att folk är ignoranta, trångsynta och egoistiska

[[pimey]]
2016-02-02 20:43
#67

Ingen har sagt att katter dessutom ska byta hem tusen ggr vad du fått det ifrån vette tusan

[[pimey]]
2016-02-02 20:43
#68

Problemet är inte vi det är dom som avlar trots att marknaden är mättad så ta av dig skygglapparna och skaffa dig lite kunskap

Achatina
2016-02-02 23:28
#69

Finns just nu 10 sidor med katter till salu på blocket. Räknade ihop antalet katter som var till salu på 1:a sidan. Kom fram till att det är 88st. Så grovt räknat 880st katter till salu just i detta ögonblick. I morgon kommer fler läggas in, i övermorgon också och dagen efter det. Det är inte bara en kull man sätter till världen. Det är ett helt liv som kan bli jättekort eftersom man alltid kan byta ut sin katt om det är något fel på den, om man inte planerade sitt köp i förväg, om man blir allergisk, om det inte fungerar med andra djur i familjen, om katten rymmer och man känner att livet är skönare utan katt, om den får gå ut och aldrig kommer hem igen (för att nån har låst in den i ett garage och rest på semester i två månader), om man skiljer sig och ingen vill ha katten, om den går ut och hamnar under en bil. 

Mycket bättre att avstå.

Annons:
[[pimey]]
2016-02-03 06:53
#70

Glöm inte alla som passar på att avliva sina katter när det blir semestertider! Det är en ökad faktor enligt veterinärerna och är ersättningen till sommarkatter som det knappt ser av nu.

Honestyisdead
2016-02-03 11:31
#71

#69 Nu säljs det ju faktiskt raserna katter på blocket. Inte bara huskatter.

thea_thea
2016-02-03 11:43
#72

#71  Katt som katt

Honestyisdead
2016-02-03 17:57
#73

#72 Njä. Impulsköp brukar ske med huskatter pga priset. De flesta tänker igenom mer om det är en katt för 7500kr.

ElisabethB
2016-02-03 18:25
#74

Och de få som ägnar sig åt avel på huskatter som hade närmat sig något att kalla seriöst om man skulle bortse från alla hemlösa katter och hur svårt det är att få tag på bra hem har ingen chans i konkurrensen av alla "gratis-katter" eftersom det kostar i princip lika mycket oavsett vilken avel (raskatter som huskatter) man ägnar sig åt på ett seriöst sett med vaccineringar, hälsotester, ID-märkningar, ägarregistreringar mm..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Achatina
2016-02-04 01:12
#75

#71 Det var i runda slängar 6-7st raskatter och kanske 15 vuxna katter. Resten kattungar på första sidan.

majvi
2016-02-05 18:36
#76

#73 En del gör sina beräkningar och inser att det är lönsamt att para en rasren katt med en huskatt.Man tjänar mest pengar på om man lägger ned så lite pengar som möjligt på kattungarna, det räcker med att skriva att  de är rumsrena och 50% raskatt..eller 25%..

%

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Achatina
2016-02-05 18:58
#77

#76 Man behöver ju inte ens para med en raskatt för att kunna skriva att det är raskatt i. Hur många "Norsk skogskatt" har man inte sett liksom? 😛 Finns inte och har aldrig funnits en ras vid det namnet.

-Cissi-
2016-02-05 19:44
#78

#77 Jag äger en renrasig norsk skogkatt med stamtavla i sverak. Hur är inte det en ras då? http://www.sverak.se/kattraser/norsk-skogkatt/ Eller är det så att du fasnar på det extra 'S' et?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Honestyisdead
2016-02-05 20:00
#79

Hehe jag har alltid trott att det heter norsk skogskatt 😃

Achatina
2016-02-05 20:59
#80

#78 Ja, Norsk Skogkatt finns. Men Norsk Skogskatt finns ju inte, aldrig funnits, kommer bara finnas hos folk som inte vet bättre (vilket ofta är de som gör kopplingen "långhårig huskatt = renras").

#79 Det blir ju jättelöjligt på engelska 😛 "Norwegian forests cat" vs "Norwegian forest cat"

-Cissi-
2016-02-05 22:03
#81

#80 tycker det är lite tråkigt att du har den inställningen. Vill folk säga norsk skogskatt så får dom väll det? Det är många! Som inte känner rasen som inte vet om att det inte stavas/ uttalas med ett extra "S" Folk förstår gott om väl att det är samma ras man pratar om så varför älta det?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Honestyisdead
2016-02-05 22:08
#82

Ganska mycket blir löjligt på engelska om man översätter rakt av ;)

Men det är klart. Som uppfödare av rasen lär man ju veta exakta namnet. För oss som inte är insatta är det inte lika viktigt. :)

vallhund
2016-02-05 23:21
#83

#81 Som seriös kattungeköpare hade jag inte kontaktat en uppfödare som inte kan stava rasens namn korrekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[[pimey]]
2016-02-06 01:15
#84

En som föder upp skogkatter VET hur man uttalar sin ras och dessutom är dom uppfödarna något less på det S:et som av bågon anledning hamnat där fast den inte ska vara där. Prova säga skogskatt till en NFO uppfödare så ska ni få höra ;). Uppfödare som säger skogskatt är till 99,9% huskattsavlare som tror att långhåriga huskatter är skogkatter eller delvis det. Dra öronen åt er

-Cissi-
2016-02-06 13:30
#85

#83 Nu var det väll aldrig tal om hur uppfödare stavar namnet? Det är iaf inte vad jag pratar om. Håller förövrigt med #84

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Temmy
2016-02-06 16:55
#86

Jag uttalar det ofta skogskatt, men det är mest för att jag tycker att det ligger bättre i munnen.. I skrift så stavar jag det däremot norsk skogkatt. 😛 Stör det folk så får det väl göra det.

nightingales
2016-02-06 19:52
#87

Undrar hur många gånger man sett den här diskussionen nu😎

Inte för att vara den som är den, men det är för mig ganska irriterande att ordet "skogskatt" fortsätter frodas för att folk inte orkar bryr sig om att sluta använda en bokstav, och därmed bidrar till fortsatt missförstånd hos majoriteten av befolkningen att "skogskatt" = raskatt. På så vis bidrar man även till oseriös uppfödning, eftersom det här missförståndet fortsätter sälja. Det är inte svårt att räkna ut. Ord är viktigare än man tror. Det är makt. Tänk på det.

dinamnam
2016-02-06 21:33
#88

Men herre gud vad alla ska hålla på att ha sig, man kan vara en seriös uppfödare UTAN att ha en raskatt. Det finns massor av katter som behöver hem därute, ja. Men borde inte raskatternas uppfödare också sluta att föda upp då? Det finns massor av katter därute som behöver hem och ändå så gör man det. Varför är min fråga?

Jag avråder TS att para sin katt ja, men jag avråder även alla andra att göra det också, oavsett raskatt eller ej.

Med vänliga hälsningar 

Therese
2016-02-06 21:49
#89

En seriös uppfödare föder upp ungar efter en efterfrågan. Där är det inte mättat. Huskatter finns det så många hemlösa av att jag vill lägga mig i fosterställning och gråta. Jag fattar inte hur man kan strunta så i sina katter. Men gällande raskatter så är det oftast föer seriösa som lägger pengar på en raskatt än vad det är för de som köper huskatter. Det finns många som tycker det är så dyrt att kastrera. En katt ska inget kosta. Att köpa en katt för 1000:- på katthem där katten är kastrerad, vaccinerad och märkt är för dyrt. Och i så fall har man nog inte tänkt kastrera, vaccinera eller märka sin nya billiga kattunge heller. Jag tycker väl att man ska fortsätta med raskattsaveln så länge den gör nytta för rasen, men huskattsaveln tycker jag man kan bojkotta helt. Även om alla kastrerar sina huskatter nu så är det fortfarande 150000 hemlösa katter som förökar sig, för att ingen tog hand om dem från början :( Förlåt men jag gillar inte människor längre :(

[[pimey]]
2016-02-06 23:24
#90

tycker dessutom att ni ska tacka oss raskattsupppfödare för det vi gjort för alla katter. Utan klubbarnas påtryck av diverse regler och stadgar hade vi inte kommit långt med det vi har idag.

Annons:
Therese
2016-02-06 23:26
#91

Jag tackar er :) Ni gör ett bra jobb!

nightingales
2016-02-06 23:52
#92

#88 Nej, det kan man inte. Man kan syssla med seriös uppfödning eller kattungeproduktion. Det är väldigt stor skillnad.

Achatina
2016-02-07 08:12
#93

#88 Det är skillnad på katter och katter. De är fortfarande samma djur. Men huskatter kan och har alla möjliga temperament och beteenden för de är avlade hur som helst, ofta på egen hand utan mänsklig medverkan. De flesta raskatter har utöver sina säregna utseenden även beteenden. Till exempel är Siameser, Orientaliskt kort/långhår, Korater och liknande raser ofta överdrivet energiska, klättrar på allt rör sig från golv till tak i hemmet, pratiga/skrikiga, vill vara med sin ägare 24/7 och sitter gärna på sin ägare, är som klister. Medan de flesta Birmor, Ragdolls, Brittiska korthår, Perser etc, är mer laid back, katter som finns men inte märks, som vill ligga och gosa och leka lite ibland, håller sig gärna på marken. Folk som köper huskatt nöjer sig med vilken typ av katt som helst, det blir som ett lotteri. Även om man köper alla kattungar i en kull så kommer troligen var och en av de att ha olika temperament och beteenden. Är man däremot ute efter ett specifikt beteende så köper man en raskatt. Som #89 skrev så är det som olika världar, de som köper raskatt och de som inte gör det.

Maria
2016-02-07 09:03
#94

Min första katt var 50% Norsk skogskatt😃

Idag har jag lärt mig att han var en långhårig bjässe till Huskatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: