Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3004 ggr
Fridaaaa
2016-01-29 12:18

Ge tusan i tapeten?

Findus har fått för sig att vara på tapeten idag. Speciellt i vardagsrummet och jag fattar verkligen inte varför! Ingenting är ändrat, bra klösträd, kattkompis, mycket kel och gos, leker med honom ibland, kan gå ut&in osv :/

Hur ska jag få honom att sluta?

Är på olika ställen, och inte alltid i samma rum.
Feliway gör ingen inverkan på detta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
nypisnina
2016-01-29 12:24
#1

Det här är ju helt klart taskigt men jag sprutar vatten på mina. Ibland gör de saker som är farligt för dem och avbryter jag deras bus med lek så börjar de göra buset för då vet de att jag börjar leka. Ibland klappar jag händerna riktigt högt och ryter också och ibland hjälper det. Då snackar vi ekande bestämda klappar. Men ibland när det inte hjälper så blir de blöta..
Jag har inte behövt spruta vatten många gånger utan det räcker att de ser sprayflaskan, jag gör numer så bara att jag låter med den, då jamar de argt och slutar med det dem håller på med, de vet så väl… så jag behöver inte spruta något längre.
Men som sagt, det är taskigt… Men katter är så svåra att lära.

Fridaaaa
2016-01-29 12:29
#2

#1 Han gör inte det när vi ser. Så kan inte ta honom på bar gärning.

Nja håller inte med om att man kan säga att alla katter är svåra att lära :) Våra har lärt sig många saker snabbt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wony
2016-01-29 12:29
#3

Vi gör ett "tsch"-ljud när katterna gör något de inte får, eventuellt klappar hårt i händerna, och det har funkat galant på allihopa i sådär 95% av fallen. Är katten av någon anledning bestämd så bär vi helt sonika undan bråkstaken från situationen.

Fridaaaa
2016-01-29 12:32
#4

#3 Han gör det när vi inte ser, så kan inte ta honom på bar gärning tyvärr.
Annars brukar jag med göra så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nypisnina
2016-01-29 12:32
#5

#2 Absolut, men i avseenden när det kommer till var katter får vara och inte vara, för att inte tala om att få göra. Oj oj oj!
Min ena katt kan kommandot sitt och sitt vackert och så gör hon hundgrejen med tassarna när hon sitter vackert så visst kan man lära dem, syftade som sagt bara på det där att inte få vara och göra allt de vill.

Det är ju lite jobbigare att ni inte kan ta den på var gärning… Hur märker du det? Blir det märken eller hör du det?

Fridaaaa
2016-01-29 12:34
#6

#5 Nja jag delar inte samma uppfattning :) Envisa och så ja, men våra t.ex har lärt sig bra med vissa saker de inte får göra :) 

Märken i tapeten, nedrivna bitar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Wony
2016-01-29 12:42
#7

#4 Attans! Då vet jag faktiskt inte riktigt vad man kan göra. Har hört om vissa som sätter upp folie eller lite småklistriga ytor (tejp med klistret "utåt"), men jag har ingen aning om ifall det verkligen fungerar…

nypisnina
2016-01-29 12:43
#8

#6 Spännande, själv har jag gett upp, det är bara pälskatten som inte får vara överallt och även om hon så väl vet vad hon får göra och inte göra så går hon dit ändå, och det märks tydligt när man inte är hemma på avtryck och pälstussar.
De nakna katterna har platser där de får vara men inte alltid och det kan de förstå och det funkar oftast bra. Men det har varit omöjligt att lära dem att det inte får alls.

Tråkigt, så de gör det bara när de är ensamma hemma?

skruttelutt
2016-01-29 12:45
#9

När en av våra gamla katter rev på tröskeln till sovrummet fungerade det att lägga lite vitpeppar. Men det kan ju vara svårt om det är högt upp på tapeten.

Fridaaaa
2016-01-29 12:48
#10

#7 Då får jag klä in överallt då han betyder ställe :( 

#9 Ja på tapet blir det väldigt svårt tyvärr

#8 Ja jag tänker inte ge upp, kan inte ha att katt förstör tapeterna. 
Ja när vi är hemma vet jag ju inte men inget vad vi märkt och inget när vi är hemma, vilket jag är nöjd med :) ¨
Det är bara ena katten som gör det och vet inte när för upptäcker det sen när jag går in i just det rummet. Men främst nog ja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Silverräv69]
2016-01-29 14:39
#11

Hmm..vet du om det är någon doft eller sak han hatar och undviker?
Sätt sådana föremål vid tapeterna han har varit på eller sprid doften han hatar.
Mamma körde med matt dubbelhäftande tejp där hon inte ville ha katten, faast tapeter är känsliga, så var försiktig.

På vår katt har det aldrig behövts, men vår iller är på det mesta och hon hatar tigerbalsam och pepparmyntsolja (vilket jagtycker doftar gott). Så jag smetade på tigerbalsam på sladdar hon tuggat  på och dränkt bomullstussar med olja och ställt där jag inte vill ha henne.

Hon har inte tagit skada på 7 år och fungerar utmärkt.

Fridaaaa
2016-01-29 14:47
#12

#11 Han är van vid det mesta, och mycket han inte bryr sig om :/Blir inte lätt, eftersom det är olika rum, olika ställen :/  Då måste jag klä in alla tapeter överallt i princip då han byter ställen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Silverräv69]
2016-01-29 15:01
#13

Låter då som att han lätt blit uttråkad och vill undersöka nya ställen.
Hmm..

Det är inte så att det kanske är något bakom tapeterna som han blir nyfiken på? Gamla dofter, andra katters dofter som bott där förut? Inget vi konkret ser.
Eller att han gillar känslan av att riva tapeter, för då hade ni kunnat köpa en rulle och klippa av bitar han kan förstöra på golvet (se bara till att han inte äter bitarna).

Annons:
Fridaaaa
2016-01-29 15:05
#14

#13  Känns konstigt om han skulle helt plötsligt skulle bli det.  Vi har bott här hela tiden också, så ingenting nytt. Det borde han väl reagerat på annars under de 6,5 åren han bott här? Han kom hit när han var 14 veckor. 
Bott katter här innan men är typ 8-9 år sedan.

Ja det kan jag inte ha, då blir det papper överallt och även hundarna skulle bita det i småstycken och sprida runt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Silverräv69]
2016-01-29 15:17
#15

Inga kryp innanför väggarna han försöker komma åt?
Vår katt jagar allt på väggarna och golvte, men han har hittils aldrig gett sig på tapeten eller möbler

Annars an jag inte komma på något mer, googla Jackson Galaxy, han har svar på de märkligaste kattfrågor och han är jätteduktig. =)

Fridaaaa
2016-01-29 15:23
#16

#15 Då skulle det vara i olika rum?

Jackson Galaxy har bara på engelska vad jag sett, och det är jag usel på :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Silverräv69]
2016-01-31 20:36
#17

Ja, hans serie är på engelska, men du kan ändå förstå kattens kroppsspråk och se hur de löser deras problem, jag tycker avsnitten visar mycket tydligt vad som .r bra för katten, även om man inte alltid förstår alla hans uttryck. Du kan se vad för slags leksaker, hjälpmedel, inredning mm han använder. Min favorit är nog sprejburken som blåser en vindpust när katten går förbi tubens rörelsedetektor och springer iväg. Den kan ställas överallt. Jag har aldrig behövt till vår katt idag, men vår förra katt hade behövt den för att ändra ett ovälkommet beteende.

Fridaaaa
2016-01-31 21:41
#18

#17Har kollat sedan tidigare :) men när det kom till detta fick jag inget vettigt svar ur det tyvärr :( kollat innan när jag haft katt som gjort det nämligen :) Den låter smart men hade inte fungerat här mrd hundar och kanin med inne tex xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kara_murray
2016-01-31 23:27
#19

Konstigt du ber om att få tips på hur katten ska sluta riva oå tapeterna men inget svar duger. Och du har fått bra svar på hur du skulle kunna göra men det enda du bemöter de som svarat är:går inte, funkar inte. Har du ens försökt? Om du nu vill ha hjälp lyssna på svar du fått.

Dexterr
2016-02-01 09:29
#20

Kan ni inte ställa kompostgaller mot väggarna?

Annons:
Fridaaaa
2016-02-01 09:57
#21

#19 Handlar ju inte om att ingenting duger. Utan vad som inte fungerar som jag redan provat. Det är ju inte samma sak. 
Ja jag hade inte sagt att det inte går om jag inte redan provat. 
Jag har lyssnat annars hade jag inte svarat.
Och alterntiv som innebär att täcka hela väggarna är inte praktiskt möjligt.
Och t.ex tipset med han den kattmänniskan har jag redan kollat in sedan tidigare också.
Folk får sluta använda "duger inte" i tid och otid åt folk och lära sig vad "inte duger" verkligen betyder :P

#20 Han river imellan gallrena :/ Provade det för inte så länge sedan :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dexterr
2016-02-01 09:58
#22

#21 kan du hänga lakan o handdukar över så han inte kommer åt då? :)

Fridaaaa
2016-02-01 10:00
#23

Sammanfattning:
- Feliway för ingen skillnad
- Kompostgaller river han emellan gallrena
- Han gör det inte när vi ser så kan inte ta honom på bar gärning när vi ser honom
- Han kan omöjligt vara uttråkad huxflux: Har klösträd, klösbräda på golvet, leker med honom han har kattkompis, kan gå ut & in t.ex
- Provat att ta citron och ättika på, men då byter han bara ställe.
- Testat att täcka där han rivit men då tar han bara nytt ställe.
- Kollat in den engelska mannen som är kunnig på katten men fick tyvärr inte ut något av det.

Vet inte om jag missat något.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-02-01 10:01
#24

#22 Då byter han bara ställe 😕 Det är det som är kruxet. Då måste jag täcka hela väggarna med handdukar ect 😕 Testat att täcke just dem ställerna med olika saker men nu har han börjat p nya ställen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2016-02-01 11:19
#25

Det låter som att det kan vara "revirmarkering" (det gör ju katter bl a genom att klösa/riva och på det sättet sprida sin doft på ställen).  Vår honkatt river på trästolpar ute på vår veranda för att markera för andra katter att detta är hennes revir.

Jag vet inte om det funkar, men kanske kan va värt att testa:  Simple Solution Extreme Cat stain and odour remover. Det är visserligen en produkt som ska ta bort lukt och fläckar när katten har använt golv o mattor som toa och kräkts osv. 
Men om klösandet på tapeterna handlar om revirmarkering så kan det hjälpa om dofterna (som han känner av) hemma neutraliseras.

Vår hona började pinka inne lite då och då (vilket hon normalt aldrig gör) dels när hanen stressat henne, men också när grannkatten skrämt henne samtidigt som vinterkylan var som värst. Ättika på ställena hjälpte bara till att ta bort doften men hon pinkade j på andra ställen och lite överallt.. 

Köpte denna Simple Solution Extreme och sprayade lite lätt och lite över allt. Efter det har hon inte pinkat fel någon gång. 
Jag sprayade bara lätt så att doften från medlet la sej utmed golv/väggar men inte behövde torkas av (vilket man gör när man rengör efter ett "felpink").

Medlet doftar gott när man sprayar och liksom ättika så känner man (vi människor åtminstone) ingen doft alls när det torkat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2016-02-01 11:30
#26

#25 Ja det kan ju vara så, man vet ju aldrig.
Värt att testa! Och det ger inga fläckar på tapeterna? Hur ofta bör man spraya i så fall?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2016-02-01 11:42
#27

Dom tapeter jag sprayat på är mångfärgade så jag har inte sett nåt iaf. I övrigt har jag mest träpanel… Och jag har bara sprayat lite i luften,  lite svagt riktad mot vägg så att sprayen landat lite överallt, alltså väldigt lite sprayningar. (Man kan spraya med en koncentrerat riktad stråle eller en "duschstråle" som sprider sej i luften.)

Jag behövde bara spraya en gång mot pinkeriet, sen dess har hon inte pinkat fel. 

Vad jag däremot har gjort några gånger är att spraya utanför ytterdörren (veranda/förstukvist) när jag sett att grannkatten varit här. Det märks direkt på våra katter, för dom går och nosar och nosar bl a. Efter varje sprayning har nosandet efter inkräktarens doftspår försvunnit. 

Om du provar sprayen, så testa först lite på tapeten på nåt undanskymt ställe. Men om du bara sprayar lite lätt med "duschstrålen" så att det sprider sig i luften så tror jag inte att det är nån fara för tapeterna heller. Sprayen hinner nog torka innan den landat…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2016-02-01 11:48
#28

Kassörskan som jag köpte medlet av använder den till sina hundar. När nån av hundarna löper blir dom andra hundarna som "tokiga" 😉 (både han- och honhundar) men hon bara sprayar lite och dom andra hundarna reagerar inte längre på "löpet".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2016-02-01 11:59
#29

#27 Aa ok ja detta är enbart tapet :/ Ej trä han ger sig på :/ 
Ja får prova det, se om jag hittar det här någonstanns :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2016-02-01 12:16
#30

Jag har bara hittat det på Arken zoo. Vi har en butik i närheten. Men om man inte har det kan man ju beställa via deras webbbutik.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2016-02-01 12:46
#31

#30 Hmm tänkte om det fanns på andra ställen kunde jag köpt idag nämligen :) 
Men ja jag får beställa annars, kostar bara 49 kr frakt, kostar mer att köra till närmaste :) 
Om jag inte får tid i veckan förresten till kaninen, då kan jag inom och köpa kom jag på :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2016-02-01 13:04
#32

👍 Lycka till och hoppas att det hjälper….!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2016-02-01 13:16
#33

#32 Hoppas! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-02-04 14:18
#34

Nu har han varit i farten på andra ställen än där han gjort innan suck :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kattöga
2016-02-04 14:40
#35

Jobbigt…. Jag tolkar det som stress och revirmarkering….

Kanske hör det till den senaste katten som ni tagit hem, som kanske nu efter ett tag börjar bli "starkare" och börjar "ta över" mer och mer i reviret…. (även om ni människor kanske inte uppfattar signalerna)?

Eller om det skett andra förändringar, av vilket slag som helst,  ommöbleringar, fler nytillkomna djur eller nåt annat i hemmet.

Jag tänker, eftersom det börjat plötsligt nu….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2016-02-04 15:03
#36

#35 Han är inte stressad. Ska mycket till innan han stressar upp :) Speciellt i lugn hemmamiljö. Tror mer på revirmarkering i så fall

Han bestämmer över henne, och hon har bott här över 1 år nu. De är riktigt bra kompisar och kommer sjukt bra överrens.  Mycket bättre än han och förra katten som gick bort sen.

Han är van vid nya djur, och omöblering, så inget han är ovan vid. 
Han gjorde detta för några år sedan men slutade sen. 
Enda nya djur som tillkommit är en ny kanin men inget ovanligt för han.
Sedan ny katt & ny hund för över 1 år sedan. Men de kommer som sagt bra överrens och så. Han accepterar saker fort, är lugn osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ominous
2016-02-04 18:17
#37

(Har inte läst igenom hela tråden)

Vi hade ett liknande problem med våran katt när jag var liten, men han rev alltid på samma ställe. Vi satte upp en liten klösbräda. Har du testat det? Även om man har mycket bra klösställen kan katter ibland tycka att dem inte "duger" och klösa på andra ställen. 

Tänk på att beröm gör mer än skäll. Beröm honom när han klöser på rätt ställen :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Fridaaaa
2016-02-04 18:43
#38

#37 Han river på olika ställen, olika rum :/ Haft sån man har på dörrkarm och så, men då gör han bredvid eller annat ställe :/ I alla fall då :/ 

Vi ser inte när han gör det på fel ställe. Så vi kommer aldrig på honom när han gör det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frost_schäfer
2016-02-05 07:34
#39

Ett tips är och gömma sig och vänta tills han kommer och när han börjar klösa och riva så sprytar  man vatten  eller klappar händerna .

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Fridaaaa
2016-02-05 09:07
#40

#39 Han gör det i olika rum, och kan ju inte smyga efter honom hela dagarna :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skruttelutt
2016-02-05 12:53
#41

Ja att ta katten på bar gärning brukar fungera. Så har vi gjort för att hon ska låta bli den ena gardinen. Det handlar ju inte om att smyga på katten hela dagarna, efter ett par ggr brukar dom förstå och ge upp.

Ska man bli av med problemet måste man göra något för att lösa det. 👍

Annons:
Fridaaaa
2016-02-05 12:57
#42

#41 Vi märker inte honom medan han gör det, så går inte att ta honom på bar gärning tyvärr. 

Ja det vet jag? Har ju testat flertalet olika alternativ.
Och jo för att komma på honom måste jag kolla efter honom jämt, eftersom han är smart och aldrig gör det när vi kan komma på honom, dvs blir extremt svårt snarare omöjligt att komma på honom annars. tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bästakompis
2016-02-05 13:34
#43

Det kan vara extreeeeemt svårt att ta en katt på bar gärning, jag vet….Kanske kan du göra en stor klösbräda klädd med tapet, som du gnider med kattmynta så att han dras till det tillåtna stället? Samtidigt som du sprayar resten av väggarna med medlet du fick tips om ovan.

Fridaaaa
2016-02-05 13:38
#44

#43 Ja det är oftast inte det enklaste direkt :/ 
Blir svårt att spraya så många väggar med medlet :/ Och de ville inte vara nära sitt klösträd pga medlet :( De gillade inte alls lukten av medlet, och han kloar mest i det rummet klösträdet står :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2016-02-06 18:56
#45

Efter att ha läst hela den hittillsvarande tråden ser jag ingen annan råd än att du struntar i tapeterna. 😉 Sätt upp nåt annat - klösvänligt-  i stället . till exempel grovt tyg, juteväv eller dylikt och låt katten  klösa bäst den vill. Så är du av med problemet!

Fridaaaa
2016-02-06 19:27
#46

#45 Hyr dock, så kan inte göra det.  Och jag har inte ekonomi till att tapetsera om flera rum.  Så dessvärre är det inget alternativ. 
Och såna här beteendet accepterar jag ej, utan vill lära honom av med det, då jag anser att det är dumheter som går att lära av, bara man kommer på rätt knep för just den katten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-02-06 21:45
#47

Hur ofta gör han det?

Fridaaaa
2016-02-06 21:59
#48

#47 Varierande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
thea_thea
2016-02-06 22:02
#49

#48 Men gör han det hela tiden eller en gång i veckan?

Fridaaaa
2016-02-06 22:03
#50

#49 Varierande som sagt. Ibland kan det bli 1 gång på hela veckan ibland 5 ggr t.ex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-02-06 22:04
#51

#50 5 ggr per vecka?

Fridaaaa
2016-02-06 22:16
#52

#51 Ja. Som jag upptäcker det alltså. Sedan om han gjorde kanske på två ställen samma dag vet jag ju inte men som sagt varierar hur ofta jag hittar det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2016-02-07 17:14
#53

Ju  mer man läser i denna tråd, så tycks ju detta vara ett olösligt problem…? Allt är ju precis "som vanligt" beträffande familjemedlemmar o liknande,  det enda nya som tillkommit är en kanin, då får du väl sälja eller placera om kaninen; annars måste du väl placera om katten själv, eftersom den uppenbarligen inte går att ändra på. Sen kan man ju undra över att det faktiskt kommit både ny katt och ny hund för ett år sedan och det tycks ju inte ha medfört några problem -  men vad vet man om vad som rör sig i en katts sinne? Plötsligt kan ju allt bara bli för mycket…Katter reagerar väldigt olika.

Fridaaaa
2016-02-07 17:35
#54

#53 Jag tror det går att lösa :) 
Kaninen är inget problem för katten. De är jättebra vänner, nej varken kanin eller katt flyttar och nej kaninen är inte problemet. Kaninen kom hit i maj, han började med detta runt nov/dec.  Och det skulle absolut inte komma 1 år senare, speciellt inte med djur som han dessutom trivs bra med

Jag vet att katter reagerar olika men han är bra vän med övriga djuren. Så vet att det inte beror på det. Utan är något annat.  

Vadå "Inte går att ändra på"? Klart det går! Gäller som sagt bara att komma på vad det är som gör att det bara sker ibland, oregelbundet och så. 

Känner min katt väl, han har bott här sedan han var 14 veckor och är snart 7 år.
Han är lugn, harmonisk katt. Han är van vid olika sorters djur, och han är definitivt inte stressad ect, Han får mycket tid, kan gå ut och ja lever ett toppen kattliv.
Så tror mer på teorin med revirmarkeringar. Stress/oro vet jag till 100% att det inte är.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2016-02-07 20:19
#55

Lite oroväckande låter det när du kallar kattens beteende för "dumheter som du inte accepterar utan vill lära honom av med". Det börjar likna någon slags maktkamp er emellan. Givetvis beror "dumheterna" på något - du nämner ju själv att det kan vara revirmarkeringar. Varför revirmarkerar en katt? Claire Bessant är en känd engelsk kattspecialist som skrivit böcker om katter, och hon säger såhär: "Och precis som den oroliga hunden som tuggar på föremål kan katten också känna ett tvång att markera till överdrift - för att den känner sig otrygg eller hotad av andra katter eller på grund av förändringar i dess omgivning." En katt kan under en lång tid stå ut med sådana förändringar utan att visa minsta tecken på missnöje.  Men om man i ett hem samlar på sig den ena efter den andra av nya familjemedlemmar kan det till slut bli för mycket. Eftersom katter inte kan tala, så kan vi inte veta vad som rör sig inom dem. En katt kan utåt verka glad och tillfreds med tillvaron, men börjar den riva ner tapeterna så måste ju något ändå vara fel!

Annons:
Fridaaaa
2016-02-07 20:35
#56

#55 Upp till dig. Men alla ser vi saker på olika sätt.
Nej det är definitivt ingen sk "maktkamp" mellan mig och honom. Det har jag inte med några djur, finns ingen mening med att ha det, gynnar varken ägare eller djur.
Du har mest bara massa felaktiga antaganden just nu.

Jag känner återigen min katt så pass väl och vet att han varken är stressad eller orolig. Punkt. 

Revirmarkering är inte automatiskt kopplat till stress heller. Revirmarkering kan de göra av olika anledningar. 

Och vad jag läst, av kunniga och egna erfarenheter kan det beror på att katten gillar just det materialet att klösa på. Klösning på tapet är inte helt ovanligt. 
Susanne Hellman som är kattspecialist har jag lyssnat på en hel del nu och hon säger många kloka saker. Saker jag även ska prova (som inte har med stress ect att göra).

Så vill inte höra mer tjat om stress ect. Vet att han inte är det, jag känner mig katt väl och långt ifrån nybörjare på katt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-02-07 20:37
#57

Vad har du testat för grejer?

Fridaaaa
2016-02-07 20:41
#58

#57 Se #23.

Nu har han inte klöst på 2-3 dagar vad jag sett

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-03-08 10:30
#59

Hur har det gått?

Fridaaaa
2016-03-08 10:34
#60

#59 Har minskat men enstaka tillfällen har han fortfarande gett sig på det :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-03-08 10:36
#61

#60 Skönt att det har minskat! :D

Har du inte haft problem med honom innan eller kommer jag ihåg fel?

Fridaaaa
2016-03-08 10:38
#62

#61 Just tapeterna har han varit på innan, när han var yngre. 
Men annars inget :) Mer än att han är sjukt jobbig tidigt på morgonen för han vill ut då xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2016-03-23 15:28
#63

Nu har han gett tusan i det i kanske 2 veckor men, nyss var han på tapeten igen, jag hörde honom och kunde komma på honom för en gångs skull :/
Fattar inte detta alltså….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-03-23 21:12
#64

Ingen som har mer förslag än de som givits? 
Är väldigt frustrerande :( 

Och vi som ska göra om i bland annat hallen också snart :(  Vill ju inte att han ska ge sig på nya tapeten :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: