Annons:
Etikettutställning
Läst 1807 ggr
Ellenfyrkant
2015-12-16 18:36

Ställa ut katt?

Hur funkar det? :)

Jag är helt hemma på hundutställning och väl bekant med det systemet. Men det är ju inte riktigt detsamma. Jag har både raskatt och kastrerade huskatter som jag siktar på att komma iväg med under 2016. Hur funkar det och vad krävs för att få delta?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Therese
2015-12-16 18:57
#1

Du behöver en stamtavla/huskattsbevis, vaccinerade och klara.

Man behöver ett burskynke, en bra bädd, en minitoalåda, mat och vattenskål. Innan utställning är det bra att bada katten och preparera den, hur man gör det beror lite på ras. Sist jag ställde ut kammade jag bara igenom min katt och det gick bra, man får göra vad man själv tycker behövs men katten ska ju vara hel och ren :) Jag vet att det finns någon tråd på Norsk skogkatt iFokus. Ska se om jag hittar den :)

Therese
2015-12-16 19:04
#2

 Tänk på att öva med katten innan, håll katten i utställningsposition, kläm på katten känn i ansikte, låt många träffa katten och hålla i den :)

Jag hittade  :)
http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/515ae341ce12c44de2001df7-utstallning?4d712500b9cb4621410482b9-3

http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d934c58c5c6a72bda000cb3-utstallning?4d712500b9cb4621410482b9-7

Amoz
2015-12-16 19:10
#3

En skillnad mot hundutställningar (förutom då att det är katt vilket gör rätt stor skillnad) är att man är på plats hela dagen. Med hund kan man ju komma precis innan och åka igen när hunden blivit visad. Med katt brukar man vara på plats senast typ 9 tills det är slut vilket varierar mycket men ofta mellan 16 (om de är väldigt snabba) och 19

Belimas
2015-12-16 23:16
#4

Medlemsskap i en kattklubb krävs också, som Sverak-medlem så får man ställa ut på både Sverak-utställningar och WCF-utställningar dock inte tvärtom (medlem i WCF får inte ställa ut på Sveraks utställningar).

Det finns en Facebook-grupp där vi som ställer ut huskatter huserar - Vi som ställer ut huskatter heter den rätt och slätt =) Där finns det även lite artiklar samlade om kattutställning bland annat.

Jag hade bara hållt på med hundutställning (i drygt 6-7 år) innan jag började med kattutställning och jag trodde att det skulle ta år och dar innan jag begrep mig på hur det gick till på kattsidan men det var inte så krångligt, raskattsbedömningen har jag dock inte fullt lika stor koll på även om jag har ett hum. Men om du undrar något när det kommer till huskatterna så får du gärna fråga mig så kan jag försöka hjälpa till så gott jag kan.

Upp till toppen
Annons: