Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1688 ggr
Edhi
2015-12-03 07:47

Kan det vara en brist?

Nu har vi funderat och klurat, men vi verkar inte komma på något nytt. Problemet gäller en av våra katter, kanske en till, vi är inte säkra än- som blivit överviktig.  Han verkar inte ha ont, är fortfarande aktiv osv men jag tycker att han blivit lite mer asocial på sistone vilket är tråkigt eftersom han varit den mest keliga innan.

Är rädd för att han bara ska fortsätta växa och bli seriöst sjuk utav det. Vi tror att hans övervikt beror på av en felaktig metabolism då hans mamma, vår egna katt troligen hade brister då hon fått felaktig kost och dessutom bott i mögel ett tag. Den andra kattungen från mammans kull har också blivit påverkad fast på ett annat sätt. Kattungen fick problem med bakbenen och har fått kortisol spruta två gånger vid veterinärbesök.  Hon blev dock bra efter att vi ändrat hennes kost till BARF/helfoder. Men det gäller tyvärr inte för den andra kattungen.

Han äter också BARF, de gör de alla. Men vi väger inte hur mycket han får eftersom vi inte har någon bra våg just nu. Känns lite oroväckande då han gärna går och nallar från de andra katternas skålar om de inte ätit upp sitt. Nu separerar vi honom från de andra och ger honom mat ensam, och han äter. Men han går inte ner i vikt.

Slutligen bör det nämnas att vi fått tips av våran veterinär att ge selen (tror det var zink också) till honom då hon säger att det ofta är boven till övervikt. Tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av detta? Hur har ni gjort- eller skulle ha gjort?

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Annons:
Therese
2015-12-03 07:49
Edhi
2015-12-03 07:58
#2

#1 Japp de får hemmagjord BARF, för det mesta. Vi klipper hel höna och ger hjärta och mage till dem (de klarar inte av lever) och ibland lite yoghurt.

De har fått äta Mush också, men det skiljer sig så pass mycket i pris jämfört med att själv fixa maten att det ofta blir hemmagjort i stället.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


annzoo
2015-12-03 09:44
#3

De första jag tänker på är arr du bör dra ner på hans kost, går han upp i vikt får han för mycket mat. Har du ingen våg så måste du skaffa en, köksvågar är billiga. Det låter inte som du följer ett barf recept?

OberonsMatte
2015-12-03 10:18
#4

Hur gammal är katten?

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
2015-12-03 10:44
#5

Lever är livsnödvändigt så ja då har han nog någon brist. Det är viktigt att ge tillräckligt av allt.

Therese
2015-12-03 10:46
#6

Gå in på barf iFokus så får du bra hjälp :) Jag väger upp allt jag ger, men inte hur mycket de får per gång. Hoppas du får ordning på det 😊

Annons:
Edhi
2015-12-03 10:52
#7

#3 Ja, jag får ta och köpa en. Följer inget BARF recept då veterinären sa att det var lugnt så länge vi ser till att ben och hjärta nån gång ibland (störta delen är kött). Missar jag något viktigt om jag inte följer ett recept?😮

#4 Han är inte fullvuxen ens. Snart 8 månader skulle jag tro. Det gör det desto värre egentligen.😕

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Edhi
2015-12-03 10:59
#8

#5 #6 Tack! Trodde det var taurinet i levern som var viktigt- vilket de får när de äter hjärta. Men då finns det alltså andra saker också. Eftersom han är så pass ung hoppas jag att han kan få rätsida på vikten då, med lite hjälp såklart🙂

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


annzoo
2015-12-03 11:09
#9

#7 Var veterinären kunnig i BARF? lever är ju viktigt att de får i sig men får inte överdoseras.

grundrecept som många utgår ifrån:
10% ben
75% kött
5% lever
10% övrigt

OberonsMatte
2015-12-03 11:11
#10

#7 Jag tycker faktiskt att det låter väldigt märkligt att en växande kattunge  som lever på BARF skulle vara överviktig. Växande katter bör ha fri tillgång till mat och de flesta äter dessutom kittentorrfoder då som verkligen har förmågan att lägga sig som övervikt (åtminstone på vuxna katter). Är det magen som är spänd och stor + att han inte är sig lik i sättet kan det snarare bero på sjukdom, t.ex. vätska i buken. Är han avmaskad eller kollad för mask?

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
2015-12-03 11:45
#11

Nej det är a-vitaminet (vad jag kommer på på fri hand) som vi vill åt i levern.  Hemskt att en veterinär kommer med sådana råd :(

Jag har lite olika recept jag kan dela med mig av om du vill.  Skicka pm så ska jag hjälpa dig med det jag kan.

[HundochKatt]
2015-12-03 12:06
#12

#2 Om jag förstått det rätt så får katterna bara höna som mat och det är definitivt otillräckligt! 

Det är lite skrämmande tycker jag att många påstår att de utfodrar sin katt enligt Barf och när man läser (och förutsatt att jag förstått det rätt) så är det endast ett djurslag som ges eller andra brister i kosten - vilket definitivt inte är Barf.

När man Barfar, så ser man till att katten får det den behöver genom att komponera olika djurslag, lever, hjärta, ben. Samt att man behöver tillsätta Jod. 

En katt behöver MINST 3 djurslag under en period av 7-10 dagar. Detta för att täcka olika aminosyror etc.

En katt behöver lever för A-vitaminets skull. 5-10 % beroende på djurslag. Vägrar katten att äta hel lever så får man försöka mala/mixa och blanda ner det med övrigt kött.

En katt behöver 10 -15 % ätbara ben, för att få i sig bland annat kalcium. 

Till detta krävs tillskott av Jod tex. i form av alger, äggula ett par gånger i veckan, ev. blod/blodpulver för järnets skull. 

Ger man fisk eller fiskolja så behöver man också ge E-vitamin. 

Så ja, din katt har säkerligen brister i kosten, så snälla läs på och lär dig mer om hur man Barfar en katt. För dina katters bästa.

Bizi
2015-12-03 13:14
#13

#10 är ungkatten kastrerad är det fullt möjligt att den är överviktig. Från det att katten är ca 4 månader kan man behöva begränsa tillgången på maten för att de inte ska bli överviktiga, gäller både kastrerade och fertila.

#12 en kattunge behöver absolut inte 10-15% ben, det har med kalcium/fosfor-balansen att göra och kattungar är känsligare på den delen.

Annons:
[HundochKatt]
2015-12-03 13:28
#14

#13 Jasså och vad behöver en kattunge då? Siffra på procenten tack! 

Givetvis behöver en kattunge kalcium och oftast mer än en vuxen katt!

Och ja, fosfor och kalciumbalansen är givetvis viktig, men det är lite överkurs i den här tråden.

Isvind
2015-12-03 13:49
#15

Det är superinkorrekt barf :( gå med i barf.ifokus.se

burmamys
2015-12-03 15:16
#16

Hej, precis som flera redan påpekat är den kost bestående av en nedmald höna otillräcklig. Hemskt tråkigt att en veterinär okejar en sådan kost!

Dina katter behöver rätt sorters mat, och i rätt mängder, för att inte få bristsjukdomar. Ett recept kan se ut såhär: 

  • 60-75% muskelkött. Ge minst tre olika sorters kött, och välj kött som innehåller i genomsnitt 20% fett. 

  • 15-20% hjärta från t ex kyckling, nöt eller gris. 

  • 5-8% lever. Om du ger kycklinglever kan du ge 8%, men om du ger nötlever ska du ge max 5%. 

  • 10% ben som katten klarar att äta. Kycklingvinge är bra att börja med! Tänk på att en kycklingvinge består av 50% ben och 50% kött. Om katten inte vill äta ben så behöver du tillsätta benmjöl, t ex Standardt benmjöl, 1 tesked till 200 gram kött. 

  • 0,5 mg jod, t ex är Djurapotekets kelp en bra källa till jod utan onödiga tillsatser.

Dessutom är det bra att ge 1-2 rå äggula per vecka, för extra boost av vitaminer och fett.

Kattungar växer fortfarande och behöver lite mer kalcium, lite mer jod, och lite mindre lever jämfört med vuxna katter. Här har du bra info om barf till kattungar:. 

http://www.mushbarf.com/sv/blogg/matilda-eriksson/barf-till-kattungar

Lycka till, och snälla läs på om barf så du vet vad du gör!

kattöga
2015-12-03 15:24
#17

Jag rekommenderar att du ger katten Mjau blötmat + rå äggula också och särskilt fram till dess att du har läst på lite mer och gjort i ordning barf-mat som innehåller all den näring katten behöver. Så att katten snabbt får i sej mer näring än vad den fått hittills. Så kattens kropp hinner ta uppp näring i väntan på att du knåpat ihop en fullvärdig kost. 

Lycka till nu och vänta inte med att ge dina katter bra mat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Edhi
2015-12-04 09:05
#18

#9 Tack! Hon utgav aldrig hur påläst hon var, vilket kanske skulle ha varit en varningssignal. Men hon hade ett resonemang som var logiskt så det var väl därför vi lyssnade.

#10 Magen är inte spänd. Möjligtvis har han mask men i har inte märkt av några symptom. Men vi ska definitivt avmaska.

#11 Vad bra, då vet jag lite mer! Jag vet om att veterinärer generellt inte har mycket utbildning i näringslära men hon har framstått som pålitlig endå. Nu blir man ju misstänksam.

#12 De får inte bara höna. De får kycklinghjärta, och kycklingmage samt ägg också. Men det är sannolikt för lite, som du säger. Jag tänker bara att köttet som katterna äter kanske borde vara anpassat till vad de äter i det vilda? Nöt och gris kanske inte är det bästa alltså? I sådana fall skulle kalkon, höna och kyckling fungera?  Rätta mig om jag har fel.

#13 Han är kastrerad.

Varför blir de lätt överviktiga i den åldern? Jag förstår inte. Det känns inte normalt alls.

#15 Tack att du säger det! Ska absolut skriva där.

#16 Tack! Hur mycket skulle 0,5 mg jod vara till? 200 g kött? Eller till varje måltid? Vi har läst en del, men inte tillräckligt. Ska se om jag kan hitta några informativa böcker ang ämnet.

#17 Det gör vi sannolikt. Antingen det eller att vi kör på Mush ett tag.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Bizi
2015-12-04 09:12
#19

#14 det räcker med 2-5 % för att täcka behovet av Ca/P. Följande finns att läsa på barfmycat.se (finns under FAQ)
"Det går även att läsa på många ställen att man ska ge minst 10% ben för att säkerställa tillräckligt kalkintag och bra kvot mellan kalcium och fosfor. Tvärtemot detta så räcker det att ge ca 2-5% ben för att täcka kalkbehovet mer än väl och ger en optimal Ca:P kvot. För mycket ben är inte bara svårsmält och ger en smulig avföring som kan leda till förstoppning, det ger även en hög Ca:P kvot som kan vara skadlig bland annat för dräktiga honor och växande katter. "

Bizi
2015-12-04 09:16
#20

#18 jag sa inte att de lätt blev överviktiga jag sa att det var fullt möjligt. Är de dessutom kastrerade sjunker aktivitetsnivån och risken för att de får i sej mer än de gör av med ökar.

Exempelvis: Jag har en ettårig fertil hona, hon började lägga på sej redan vid 7-8 månaders ålder och blev rund, då fick jag minska hennes matintag och hon är nu en rörligare, gladare katt.

Annons:
Edhi
2015-12-04 09:30
#21

#19 #20 Ok då förstår jag! Ska ha det i åtanke :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


burmamys
2015-12-04 10:39
#22

#18 oj förlåt, glömde skriva att det gäller per kg kroppsvikt! Tack för att du frågar. Olika organisationer ger lite olika rekommendationer, från 0,35 - 1,30 mg per kg kroppsvikt. Jag har utifrån att ha läst vad andra barfkunniga (som kan mycket mer än mig) skrivit kommit fram till att 0,5 mg per kg kroppsvikt är ett bra mått att utgå ifrån.

[HundochKatt]
2015-12-04 12:19
#23

#18 Det är otillräckligt även det. Du kan mycket väl ge dem nöt och gris, samt lamm och vilt. Ger du bara fågel så får de brist på andra ämnen som finns i rött kött.

I det vilda äter katter möss, råttor, sorkar, fåglar, ekorrar, kaninungar osv. Tyvärr har vi inte möjlighet att efterlikna deras kost till 100 % av naturliga skäl, men med variation av köttslag får de i sig mycket av det de behöver. 

#19 Det är något nytt som kommit då, då personen i fråga varit med och skrivit bla FAQ för en fb sida och där står det ca 10 %. Ärligt så skulle jag inte våga ge så lite ben som 2-5 % till en växande kattunge, då brist på kalcium gör att skelettet urkalkas. Och behovet är som störst under uppväxten. 

Dessutom rekommenderar Matilda Eriksson 10 % ätbara ben och jag väljer att lita mer på hennes kunskaper. (se länken ovan till Mush)

[HundochKatt]
2015-12-04 12:38
#24

#16 "0,5 mg jod, t ex är Djurapotekets kelp en bra källa till jod utan onödiga tillsatser."

Hur doserar man det med tanke på Jodet? Ingenstans som jag kan hitta i alla fall, står det hur mycket jod det är?

Själv köper jag bara produkter där Jod står angivet, så jag själv kan räkna ut hur mycket det behövs av produkten.

burmamys
2015-12-04 15:18
#25

#24 Doseringsanvisning finns men är ju väldigt grovt räknad (1 mått per dag för katt eller liten hund upp till 10 kg). Jag har inte heller hittat exakt procentsats och håller ju egentligen med dig om att det är mycket viktig information, men har gått på rekommendation av t ex Matilda Eriksson (paleocat, som konsultetar recept i nya MUSH vaisto cat) gällande val av produkt, samt att Djurapotekets kelp inte innehåller några tillsatser eller bindemedel. De vitaminer och mineraler som listas finns naturligt i kelp dvs knöltång (Ascophyllum nodosum). Jag mailade djurapoteket idag med just denna fråga och väntar på svar.

Gjorde en sökning när jag skulle börja ge mina katter kelp och hittade denna sida som listar näringsvärdet i organiskt pulver av knöltång dvs kelp, vilket nog bör motsvara näringsvärdet i Djurapotekets kelp. 

http://kill-tiredness-now.com/ascophyllum.html

Källan ovan anger 712 mg jod per kg knöltång. Dosmåttet på Djurapoteketts kelp är 5 ml som motsvarar 3,6 gram knöltång. Alltså innehåller ett dosmått 2,56 mg jod. 

Men det är som sagt inte helt säkert att detta stämmer för Djurapotekets kelp, men tror det är en bra gissning. Hoppas på att få exakt svar via mail, till dess utgår jag från detta.

Bizi
2015-12-04 17:55
#26

#23 Sarah som driver barfmycat har precis som Matilda sin egen foderkonsultation. Dessutom källhänvisar barfmycat till en engelsk-språkig sida som infon kommer ifrån. Jag tvivlar inte en sekund på Sarahs kunskaper, speciellt inte med den bra källhänvisningen hon har på sin hemsida. Detta är risken med för högt kalciumintag. "Kalköverskott utsöndras men för högt kalkintag skapar obalans i upptag av andra näringsämnen, samt ger en oönskat hög kvot av kalcium gentemot fosfor." Tillägg: Överskott av kalk i kroppen påverkar upptag av koppar och zink, och kan även påverka järn.

Upp till toppen
Annons: