Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1206 ggr
Shamall
11/30/15, 6:18 PM

Banta katt?!

En av våra katter är helt fenomenal på att jojobanta, under sommaren är han otroligt fin i kroppen. Under höst och vinter blir han enormt stor, så pass stor att han har viss problematik och tvätta sig och nu mer ser ut som en extremgymnast när han gör det. Han får begränsat med mat och ser till att han enbart äter sin egen mat (hans magsäck är som ett bottenlöst slukhål) Har försökt aktivera honom inomhus men han ligger då still o viftar mest med benen, han kan gå ut som han vill under dagarna men med 1m snö så leker han mest teleskop.. Vad fn ska jag göra, dom två andra är fina i formen..

Shamall

Annons:
Sommarek
11/30/15, 6:20 PM
#1

Sätter en tass då jag har samma problem med en av våra.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Em_
11/30/15, 6:23 PM
#2

Får han lika mycket mat sommar och vinter?


Shamall
11/30/15, 6:37 PM
#3

Ja ingen skillnad alls. Förutom att han nallar åt sig rester och klöser upp soppåsar under vintern. Kan ju lägga till att han ofta är hos vet, dom känner honom vid det här laget:)

Shamall

burmamys
11/30/15, 7:58 PM
#4

Om jag fårstått dig rätt så går katten ut på sommaren men inte på vintern? Eftersom katten antagligen rör sig mer på sommaren, och även får mer stimulans av alla intryck ute, så behöver den mer energi sommartid. Om han dessutom nallar åt sig rester på vintern, ja då blir ju överskottet vintertid ännu större. 

Bra att du portionerar maten, dra ner på daggivan och se om det räcker. Stillsamma kastrerade katter behöver äta ungefär 2% av sin vikt per dag, om maten är blötfoder eller barf, medan aktiva katter kan äta upp emot 5%. Och precis som vi är katter olika känsliga för hur lätt de lägger på sig, beroende på metabolism m.m. Han kanske är mer aktiv på sommaren än dina andra katter? Tänk också på att aktivera honom mentalt (en överviktig katt tycker ju att det är jobbigt att springa efter vippan), det bränner också en del energi. 

Låt honom jobba för maten genom att lägga en del av den i fodergömmor eller liknande. Glasburk, så katten måste fiska upp maten med tassen, eller äggkartong, eller någon av de olika foderlabyrinter som går att köpa i djuraffär/ på nätet. Du kan även testa klickerträning, om han är matdriven då kommer han att gilla det! Ett lite fult knep är också att doppa vippan i kattgodis eller torrfoder, då lär han jaga den lite mer energiskt!😉

Här fiskar Simon och Saga små köttbitar ur glasburkar (ingen är överviktig men de tycker det är kul aktivering):

Shamall
11/30/15, 9:02 PM
#5

#4 vilka bra tips!:) Han är ute(vi hyr en del av ett hus på landet och jag arbetar hemifrån) så han är ute hela dagarna. Men när snön kommer är det svårt för dem att ta sig någonstans.

Shamall

burmamys
11/30/15, 9:18 PM
#6

Lycka till! Hoppas det kommer att fungera fint för honom! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: