Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2349 ggr
Litenmentuff
11/30/15, 12:44 PM

min 19-åriga katt har sprungit bort

Prövar här med. Har ingenstans att ventilera mig. Mår så dåligt.

Min 19-åriga honkatt sprang iväg igår och har inte syns till sen dess..Vi har flyttat till ett hus på landet och detta var första gången hon gått ut då vi tidigare bodde i lägenhet. Jag har varit ute och letat i skogen och ropat mig hes men hon syns inte till. Är så ledsen och orolig för min lilla vän..:( hon lider av njursjukdom och är lite lätt blind. Kommer jag någonsin få tillbaka henne? så här ville jag inte hennes sista tid skulle bli..ute i skogen ensam. Och vi har kraftiga vindar här nu och inatt snöade det samt var storm. kan inget än gråta…hon förtjänade bättre än detta. jag ville vara med henne den sista tiden gråter

Annons:
OberonsMatte
11/30/15, 12:49 PM
#1

Jag måste faktiskt bara säga hur dumt det är att låta en katt vara ute utan uppsikt på ett nytt ställe. Man måste vara med katten tills den lärt känna omgivningen och förstår var den bor.

I nuläget tror jag att katten har gömt sig någonstans och ligger där och trycker (förmodligen inte alltför långt bort). Titta överallt där katten kan ha tagit sig in eller under.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
11/30/15, 12:53 PM
#2

Ett annat tips: Ropa inte för högt. En desperat röst kan kännas skrämmande för en katt som är uppjagad nog som det är. Din vanliga, lugna och småpratande röst kan däremot bryta rädslan och trigga igång den invanda lusten att svara och ge sig tillkänna.

Sajtvärd Katter iFokus

Litenmentuff
11/30/15, 1:02 PM
#3

jag vet allt är mitt fel. Önskar jag kunde dra tillbaka tiden. var ute igen nu men hon är spårlöst borta. har haft henne hela hennes liv och detta förtjänade hon inte. jag är en sån oerhört korkad människa

OberonsMatte
11/30/15, 1:11 PM
#4

#3 Man lär av sina misstag och genom att skriva om det här slipper förhoppningsvis de som läser göra just det här misstaget själva.

Jag förstår att du är jätteledsen, men lägg alla energi på att hitta din katt nu. Det gäller bara att inte ge upp!

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
11/30/15, 1:20 PM
#5

Lägg upp en tråd på Kattpolisen.ifokus också.

Och som sagts här ovan, Locka med lugn och mjuk röst.

Ha med dig mat som du vet att hon tycker om, blötmat helst. Ta gärna en burk tonfisk (öppnad då förstås) när du är ute och letar. Även om hon normalt inte äter tonfisk så är doften lockande för dom flesta katter.

Lägg ut föremål vid huset där hon bor. Lägg ut mat där också. Helst nära en öppen dörr så att hon kan slinka in. Gryning och skymning är tider då rädda katter oftast vågar röra på sej.

Sitt stilla på ställen, långa stunder, och locka. Spring inte omkring och försök att lämna din desperation hemma (jag vet det är inte lätt, men så viktigt). Sitt i skymning, kvällar och nätter vid maten du lagt ut där hemma. Stilla och lugn, och locka lite då och då med soft röst.

I början brukar dom inte ta sej långt bort, tvärtom, dom brukar gömma sej i närheten. Därför är det viktigt att du/familjemedlemmar finns i närheten av där hon bor.

Sätt också ut lappar överallt i närheten av där ni bor till att börja med. Helst med bild och bra beskrivning. Kommer hon inte hem dom närmaste dagarna nu, så fortsätt att sprida lappar i större och större områden. Och på internet finns det många ställen att efterlysa sin katt på. Du hittar många tips på såna ställen på både Hittekatter.ifokus och Kattpolisen.ifokus.

Lycka till! Jag hoppas din Tjej kommer hem snart! 

P.S. På kattpolisen.ifokus finns också jättemånga bra tips i många trådar. Så läs där också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Litenmentuff
11/30/15, 3:21 PM
#6

Tack snälla för tipsen. hoppas det är ok att jag kopierar samma svar som jag la ut på hittekatter.

Jag har varit ute igen och ropat och pratat som jag brukar göra med henne utan resultat. Vi flyttade hit i fredags och vi tog med henne och våra andra katter. Dock har hon alltid varit en innekatt eftersom vi bodde i lägenhet. I lördags lät jag henne gå ut med mig. Hon gick en runda runt huset och sen in igen. Igår lät jag henne gå ut igen ochdå var hon lite djärvare. Vi har skog bakom och framför huset eller ja lite varstans med få grannar. Hon går mot skogen bakom huset. Och då var klockan runt 10 på morgonen. Jag gick inte efter henne som jag nu ångrar grovt..Efter det har hon inte synts till.

Igår var det en otäck storm här och det kom blöt snö. Var ute flera gånger och ropade i samma skog som jag såg henne sist. Även flera gånger idag. Snart börjar det mörkna här. Men ska ut nån mer gång har jag tänkt..Problemet är hennes höga ålder. 19 år och njurfel. Jag gav henne special foder för det. Hon var dessutom väldigt skröplig..och synen lite dålig.  

Jag skäms så och jag mår verkligen skit. Ville verkligen vara där med henne när hon tog sina sista andetag. Vet så väl att hon inte kanske hade långt tid kvar men det som smärtar mest är tanken på att hon kanske aldrig kommer tillbaka och att hon dör i ensamhet där ute i kylan. Har inte många önskningar i livet men jag ville så gärna vara med henne när hon lämnade oss. Hon var alltid där för mig. Hon var världens bästa katt i mina ögon..Det så ovärdigt det här..gråter

Annons:
Litenmentuff
11/30/15, 3:21 PM
#7

Jag ska lägga ut på kattpolisen också tack snälla för tipset. Och jag ber er att be för min tjej. Hon förtjänar inte detta

[GråHäxa]
11/30/15, 6:33 PM
#8

Sånt här är så himla hemskt, lider verkligen med dig. Min ena älskade innekatt var försvunnen i 1 vecka. Det var helt fruktansvärt, letade dag och natt.

Ett tips som jag fick som var stor anledning till att jag hittade min katt. Gå ut när det är mörkt och lys med ficklampa i buskar och möjliga utrymmen som hon kan gömma sig på. Ficklampan reflekterar ljuset i ögonen på katten, så du lättare kan se henne.

Lycka till ❤️🐱

Litenmentuff
12/1/15, 2:28 PM
#9

Hon är tillbaka! <3 <3 <3 :) Tusen tack för alla vänliga ord och för alla tips som funkat! hon är i värmen och precis ätit och lagt sig i sängen i tryggheten! Är så glad!!!! Kram till er alla underbara! Hoppas ni alla får en fantastisk dag! :) <3

[GråHäxa]
12/1/15, 2:36 PM
#10

Åhh vilka fantastiska nyheter! Vad härligt att höra, har tänkt så på denna kissen 🤗

Zepp
12/1/15, 8:49 PM
#11

Vad glad jag blir!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
12/2/15, 10:04 AM
#12

Åh, vad skönt! ❤️🐱 Vilken lycka att hon är hemma igen!

Kom hon själv eller hittade ni henne ute nånstans?

(Eftersom hon är lite njursjuk så tror jag det vore bra om du låter en veterinär titta på henne också, för säkerhets skull.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

TjockaBerta
12/2/15, 10:24 AM
#13

Jag har följt tråden och är så glad för din skull. Så skönt att hon är tillbaka.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Litenmentuff
12/2/15, 11:21 AM
#14

Tack snälla ❤️❤️Har skrivit på hittekatter och kattpoliser. *Kopierar*

Tack alla ni är underbaraHjärtaHjärtaHjärtaIdag är en tid bokat hos vet. :) Hon är i dagsläget lite sliten och ganska trött efter två dagar på rymmen och då i storm och regn. Hon har ätit och druckit och sovit en del samt följt efter matte lite titt som tätt. KärHon har även lekt/gullat lite med sin leksak som är i form av en rosa fisk. hon har även sovit tätt intill matte. PussmunDock är hon som sagt väldigt trött och lite frånvarande..Hoppas nu det går bra hos vet och att hon piggnar till lite. Nu är hon iaf hemma i trygghet och värme och när den dagen kommer då hon lämnar oss så kommer jag vara med henne hela tiden. Är så glad att hon inte är ute i kylan och lider mer. ❤️

VästkustFia
12/3/15, 6:03 PM
#15

🐱❤️Underbart att det fick ett lyckligt slut!

thorntagg
12/4/15, 3:00 PM
#16

Jag har följt denna tråd och nästan fått ångest över denna lilla katt och hennes öde… därför blir jag otroligt glad att höra att historien fått ett lyckosamt slut! Lova att aldrig mer släppa ut henne - låt henne fortsätta vara den innekatt hon har varit, i trygghet och värme, ett gott liv nära till matte som kan bistå med mat och hennes viktiga mediciner ! Många kramar till er båda!

Belimas
12/4/15, 4:01 PM
#17

Så härligt att hon är tillbaka igen! Ett litet tips om man vill ge sina katter lite mer frihet men ändå under kontrollerade former när man bor i hus med trädgård är att bygga en kattrastgård, då kan katterna få vara lite "fria" men kan ändå inte gå iväg på fri tass. Min dröm är just att flytta ut på landet och ha en stor trädgård och bygga en stor rastgård med allt möjligt kul i där katterna kan vara när man själv är ute och påtar i trädgården och dylikt :) Jag har sett de mest fantastiska inhägnaderna och jag är full av idéer så jag hoppas att drömmen någon gång slår in.

Här kommer lite länkar med inspiration om det är något ni kan tänka er att göra :)
http://www.kattstatus.se/sida45.html
http://www.kattstatus.se/sida63.html
http://www.kattstatus.se/sida48.html
http://www.kattstatus.se/sida23.html

Jag har även sett en annan rastgård som var rena kattparadiset men tyvärr hittar jag inga bilder på den nu.

Upp till toppen
Annons: