Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1114 ggr
rudyC
2015-11-30 00:19

hård om magen?

jag har känt att min katt är mer rund och hård om magen än vanligt

hon äter som hon ska och dricker som hon ska
går på lådan vet jag inte men tror det

kan det vara att det bara är en fågel i magen eller kan det vara nått annat?och i så fall vad?

för ett par dagas sedan då vi busade så sprutade det ut nått konstigt och illa luktande vätska ur baken på henne och när jag kände på magen så var det som hon hade ätit för mycket men hon hade inte ont

2 dagar senare kände jag på hennes mage igen och nått vätskaktigt kom ut igen men då sa hon ifrån och nu idag kände ja på magen igen hon är rund och hård men visar inga tecken på att ha ont…

som sakt är jag bara över nojig eller kan det vara nått lite mer allvarligt

Annons:
Carrosh
2015-11-30 01:28
#1

Tycker du ska ta henne till veterinären på en gång!

Det märks inte alltid när katter har ont, de är väldigt duktiga på att dölja sådant, så förlita dig inte på det, utan ta henne till veterinären bums!

Hoppas det inte är något allvarligt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

rudyC
2015-11-30 02:34
#2

okej ska gör det

Uppkatten
2015-11-30 06:12
#3

Den hårda magen vågar jag inte uttala mig om. Men den illaluktande vätskan - är det inte bara analsäckarna hon har tömt då…?

Hur gammal är katten? Är hon kastrerad? Ute- eller innekatt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rudyC
2015-12-01 06:48
#4

pratade med vet och hon sa att bara ge mer blötmat och se om det blir bättre om inte komma in igen

#3 ingen aning aldrig märkt det förut på nån katt jag haft .. är det okej?

hon är ca 3 år kastrerad och har tillgång att gå ut när hon vill

Uppkatten
2015-12-01 07:14
#5

Att katter tömmer analsäckarna är helt normalt och OK. Normalt ska de tömmas i samband med att katten är på lådan om jag minns rätt, men ibland så kan det ske om katten t ex är rädd eller upphetsad. De katter jag hade tidigare kunde t ex tömma analsäckarna under vild lek (spraya på varandra), en av dem sprayade även ner veterinären när denne skulle ta bort en fästing som satt under svansen… Analvätskan upplevs ofta som en brunaktig och mycket illaluktande vätska. Den brukar vara tunnflytande. Katter kan ibland få problem med analsäckarna (att analsäckarna täpper igen) och då kan man behöva assistans från veterinären med att tömma dem + ev. spola rent.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rudyC
2015-12-01 07:42
#6

okej då innebär det att jag har en "fungerande" katt 🤪

Annons:
matticatt
2015-12-01 09:56
#7

Min katt har haft en hård mage för rätt länge sedan, och då var det att han hade mycket Gas i magen, men då hade han ont hela dagarna och bara låg och jamade hela dagarna. Min andra katt har också haft vätska som kom ut ur baken, och då var det att hon hade Livmodersinflamation och behövdes Opereras (hon fick operera bort livmodern)men då var vätskan gul. Hoppas det hjälper☺

MonicaLagerquist
2015-12-01 10:26
#8

#7 En kastrerad katt kan inte ha livmodersinflammation.

Stolt ägare till fem La permer

matticatt
2015-12-01 11:09
#9

Jag bara säger, och jag viste heller inte att den var kastrerad☺

rudyC
2015-12-01 16:27
#10

tack för svar =)

#5 hur vet man om/när det är nått fel? (har en kastrerad han katt )

Upp till toppen
Annons: