Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 15213 ggr
Wellcraft
11/29/15, 1:09 PM

Raser som inte fäller?

Hej på er.
Vad finns det för pälsade katter som inte fäller, eller som fäller måttligt?
Jag har koll på rex-kissarna, finns det några fler?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
annzoo
11/29/15, 1:15 PM
#1

nakenkatter? fast de har iofs mer pälsvård ändå

Wellcraft
11/29/15, 1:17 PM
#2

Jag vill ha tips på pälsade katter som ej fäller, men tack ändå :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

annzoo
11/29/15, 1:24 PM
#3

#2 alla katter fäller ju mer eller mindre. pälsfällning är oftast individuellt och vilken mat de äter

Wellcraft
11/29/15, 1:26 PM
#4

#3 Läs mitt första inlägg. 
_"Vad finns det för pälsade katter som inte fäller, eller som fäller måttligt?"

_

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

OberonsMatte
11/29/15, 1:31 PM
#5

#4 Det finns inga katter med vanlig päls som inte fäller mycket..

Sajtvärd Katter iFokus

Wellcraft
11/29/15, 1:37 PM
#6

Nej vad bra, då har jag fått svaret på min fråga :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Leritza
11/29/15, 1:46 PM
#7

Beror på vad man anser som mycket, tycker knappt mina huskatter fäller. (Iaf int jämfört med mina kaniner).

lollynonna
11/29/15, 2:07 PM
#8

Jag har en maine coon och tycker inte att hon fäller något alls.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

annzoo
11/29/15, 2:08 PM
#9

#4 ok om jag skriver så här. Mina korthåriga katten fäller alla olika mycket, jag vet någon långhårig katt som knappt fäller något fast andra katter med samma ras som fäller mycket.

burmamys
11/29/15, 4:15 PM
#10

Katter som har lite eller ingen underull fäller betydligt mindre än katter som har underull. Sedan är det också säsongsberoende, katter fäller mer på vår och höst än på sommar och vinter, oftast fäller de mest på våren. Siames, burma och korat härstammar från Sydostasien där det är väldigt varmt, de saknar därför oftast underull. Finns säkert lite variation beroende på eventuella inkorsningar bakåt i stamtavlan. Mina burmakatter fäller pyttelite på våren, men inte mer än att det räcker med att stryka handen över ryggen ett par gånger. I övrigt fäller de inte, kanske några enstaka hårstrån men inget jag lägger märke till. Jag har aldrig borstat dem. Köpte en gummikarda och testade, men… Det kan dock variera lite och jag vet att några borstar sina katter lite under våren, de har då oftast flera katter, eller är lite allergiska. Men kan absolut säga att burmakatter fäller väldigt lite! =)

burmamys
11/29/15, 4:45 PM
#11

Mina burmakatter, här är Saga på balkongen och Simon i badrummet!🙂

Wellcraft
11/29/15, 5:33 PM
#12

#11 Intressant! Lite fällande funkar ju självklart.
Burmor gillar jag verkligen, en ras jag skulle kunna tänka mig.
Får spåna vidare på det här med fällningen, jag tål tyvärr inte hundar eller katter som fäller för mycket.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
11/29/15, 6:21 PM
#13

Roligt att du gillar burmakatter! Jag fastnade framför allt för deras beteende, så enormt sociala, lekfulla och påhittiga, det är aldrig tråkigt med dem! De behöver mycket samvaro och stimulans, ungefär som en hund, men ger så mycket tillbaka också. De sover i min säng, och ser mig i ögonen och "konverserar" när de vill ha mat, leka, gå ut eller träna klicker. Passar alltså inte för den som vill ha en stillsam och självständig katt, men om du vill ha en katt som är social och aktiv, då är burma ett bra val! 😊 Burmakatter är även sociala med andra (aktiva och sociala) katter, brukar bli vän med barnen och hunden, de möter dig alltid i dörren och hälsar även på gästerna. Bra att du funderar! Om du vill veta mer är det bara att fråga, eller kolla på Burma iFokus, eller på www.burmaklubben.com.

Annons:
Kasp
8/24/18, 10:22 PM
#14

#13 vet duom det finns någon uppfödare som säljer burma i närheten av eskilstuna? Har letat och letatmen hittar ingen :(

Vixxen
8/25/18, 12:15 AM
#15

Här finns Burmauppfödare:

Mellansvenska kattklubben, Eskilstuna:   http://mellansvenskakattklubben.se/avel/uppfodare/

Nerikes kattklubb, Örebro:  https://ww2.nerk.se/uppfodarregister/

Dimocarpus
8/25/18, 12:18 PM
#16

Om du kolla i burmaklubben.se så kommer du till uppfödare där står det. Jo, det finns uppfödare i E-tuna som är dessutom aktiv. /Burmaägd kattälskare 😊 Vill man ha katter som inte fäller så ska man leta efter katter som har väldigt lite underull eller inget alls. Burma är en sådan typisk ras.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Kasp
8/25/18, 3:23 PM
#17

#16. Vem då? :) Lever ensam och älskar djur. Skulle så gärna vilja ha en livskamrat (pälsbeklädd 😉). Har massor av kärlek att ge av ❤️

Kasp
8/25/18, 3:30 PM
#18

#11. Åå så söta katter du har! 😊. Avis!

Dimocarpus
8/25/18, 3:45 PM
#19

Här har du länken till de uppfödare som finns i mellersta Sverige. 

Det finns ett katteri i E-tuna och de är aktiva. Alternativ, de i Örebro är också aktiva och mycket goda uppfödare. 

http://burmaklubben.com/category/uppfodare/mitten/

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
8/25/18, 6:10 PM
#20

#17 Burman vill helst ha sällskap av rasfrände så två är att rekommendera.

Annons:
Jessicahagstrom94
8/25/18, 8:45 PM
#21

Min siames fäller rätt mycket. Huskatterna fäller dock extremt mycket mer. Balinesen fäller minst här.

Dimocarpus
8/25/18, 11:58 PM
#22

Håller helt med #20, de behöver sällskap. Hund eller en annan aktiv katt. Mår oftast dåligt som ensamkatt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Kasp
8/26/18, 11:13 AM
#23

#16 ingen av de uppföderna var aktiva längre,

Dimocarpus
8/26/18, 11:44 AM
#24

Har du kontaktat alla? Det är inte så att de har kattungar jämt. Det krävs planering och efterfrågan. Jodå, jag träffade ju de på någon utställning för inte så länge sen. Nu är en av katterna dräktiga.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Kasp
8/27/18, 9:37 PM
#25

24. Japp mejlade alla. En hade en kull planerade till sommaren nästa år. Resten, nix.

VeilofElysium
8/28/18, 12:56 AM
#26

#13 Vila i frid underbara människa <3 Tänk att jag skulle hitta ditt inlägg här.

Sent inlägg från min del i denna tråd men jag upplever inte att mina två huskatter fäller så mycket. Jag har bott med katter en del innan men tycker inte mina skruttar lämnar efter sig på kläder och möbler alls. Visst kan man få med sig lite päls när man klappar men knappt.

Björksätter
8/28/18, 3:53 PM
#27

#25 Jag vet att iaf Caribackas http://www.caribackas.se/ har kattungar just nu. Det framgår inte av deras hemsida dock. De är iof i Skåne men kan ju vara värt att åkaren bit. Även Alchymists har kattungar, hon har fått 3 kullar under senvåren/sommaren. Där finns säkert nån med. Utanför Uppsala är hon. http://www.alchymists.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: