Annons:
Etikettutställning
Läst 1905 ggr
Quueen
2015-11-28 22:39

kastrerad honkatt fick av sig tratten.

Hej, kastrerade och sydde igen ett navelbråck på min honkatt för 5 dagar sen, idag var jag och jobbade i några timmar och på den tiden hade hon fått av sig tratten. Har verkligen ingen aning om hur hon har burit sig åt. Satte såklart på den direkt jag kom hem. Borde jag ringa vet eller bara tvätta såret? Tänker på infektionsrisken eftersom hon förmodligen slickat sig på magen. Vad tror ni?

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-28 22:43
#1

Hur ser kasteringsärret ut? Generellt sett skulle jag inte oroa mig, jag har vanligen inte tratt på varken hon eller hankatter, såtillvida de inte visar ett överintresse att slicka på såret.

Maria
2015-11-28 22:45
#2

Jag skulle heller inte oroa mig utan titta på såret och se till så att inget glipar eller ser infekterat ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2015-11-28 22:47
#3

Är du säker på att hon har slickat på såret? Vissa gör nämligen inte det, och då behöver man egentligen inte ha tratt. 

Hur är såret? Efter en kastrering brukar det väl vara läkt efter 1-2 veckor, så om det inte blir större/värre sår för att man sydde ihop navelbråcket också, bör det vara ganska läkt?
Ser såret fint ut, och hon inte dragit ut stygn eller liknande skulle jag avvakta.


//Jessie

Tjeja
2015-11-28 22:48
#4

Kan du tvätta av magen/såret lite lätt med mild tvållösning och vatten så gör det. 

Annars får du helt enkelt titta på såret och se om det ser skadat ut. Behöver inte åka till vetten om inte sårområdet ser irriterat eller skadat ut på något vis och alla stygn ser ut att vara hela/såret inte öppnats/börjat glipa något. 

Men håll koll varje dag  under veckan som kommer så det inte börjar visa tecken på infektion. Dvs om det börjar det svullna, rodna eller vätska på något vis.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Leritza
2015-11-28 22:58
#5

Så länge såret ser fint ut så ingen fara bara håll ett extra öga ut i fall att hon skulle plocka av tratten igen, hur såret ser ut ska ju ändå kollas dagligen en tid till så

tror min hona lyckades få av sig tratten två tre gånger vid olika tillfällen, de tio dagarna hon skulle ha tratt efter kastrering.

Vixxen
2015-11-29 00:30
#6

Tror inte det är nån fara!

Annons:
Upp till toppen
Annons: