Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3220 ggr
[Saltpinne]
2015-11-28 11:28

Attackeras av grannkatt varje dag!

Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Jag har två utekatter och i september blev min katt attackerad av en annan katt i området så han fick åka till veterinären. Är grannen ersättningsskyldig? Efter detta har katten även attackerat mig och vår hund flera gånger, men vi har klarat oss utan skador. Den jagar oss och våra katter oprovocerat VARJE dag… Jag är tjock och gravid och attackerar den igen så kommer jag inte bry mig om jag sparkar ihjäl den! Idag skrek den, typ ylade när den såg oss och sen jagade den efter oss men min hund skrämde bort den. På hemvägen såg jag den attackera min katt oprovocerat igen och jag kunde inte avbryta bråket och har inte hittat min katt. Jag hoppas min kisse kommer hem oskadd sen. Den galna katten sitter ibland utanför vår dörr och väntar på att attackera. Jag tror det är en hona och den har ett halsband. Vad ska jag göra? Tänkte ringa kommunen på måndag till att börja med. Vill inte att min katt ska skadas mer, våra är väldigt fredliga och attackerar aldrig. De försöker springa ifrån galningen men hinner inte alltid.

Annons:
Maria
2015-11-28 11:39
#1

Det är väl sådana saker som kan hända när man har utekatter tänker jag.

Det bästa är väl att börja med att prata med kattens ägare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Saltpinne]
2015-11-28 11:53
#2

Självklart hade jag parat med ägaren om jag visste vems det var. Men hur ska jag kunna ta reda på det? Självklart ska man kunna ha utekatter utan att psykotiska katter attackerar dem. Det är ju inte bara katterna som attackeras utan även jag och hunden.

OberonsMatte
2015-11-28 11:58
#3

Har man en utekatt är det liksom underförstått att man accepterar att katten både kan skada och skadas.  Katterna följer bara sina instinkter och finns ingen ägare där att förhindra och/eller skydda dem blir det som det blir.

Eftersom du , precis som din granne, valt att lämna era katter utan tillsyn tycker jag  alltså inte att du kan kräva ersättning från din granne.

Det du kan göra är att kontakta grannen och fråga om ni kan försöka dela upp tiden som katterna är ute, så att de slipper mötas. Eller följa med katten ut och ta in den innan bråk uppstår.

Sajtvärd Katter iFokus

Victorica
2015-11-28 12:01
#4

Om du inte vet vem som är ägaren skulle jag nog börja med att ringa runt och frågat grannar om de vet vem som äger katten. Man ska kunna gå ut genom sin dörr utan att bli överfallen. Det låter inte som ett normalt kattbeteende att hoppa på både fyrbeningar och tvåbeningar🤔

Veronica

OberonsMatte
2015-11-28 12:02
#5

#2 Titta på halsbandet om det står ett telefonnr där eller sätt upp en efterlysningslapp i området och be ägaren kontakta dig. Försäkra dig också om att det inte är en okastrerad hane. Om det skulle vara det kan kastrering hjälpa mot det revirhävdande beteendet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Saltpinne]
2015-11-28 12:17
#6

Det går inte att komma nära katten. Den är galen! Beter sig som att den har kattungar att skydda. Bara för att ni inte har utekatter betyder inte det att jag ska acceptera att mina far illa pga grannens galna katt. Mina katter är förövrigt sällan ute ensamma utan går med mig och hunden på promenad och blir då överfallna. Är nästan säker att det är en hona men jag förstår inte varför den attackerar två fredliga kastrerade hanar. Ska ringa kommunen så får de se till att avliva den om de inte hittar vems det är. De grannar jag har pratat med tycker också att den ska avlivas. Och jag frågade inte vad någon tycker om ersättning utan vad lagen säger. Om min hund går kopplad och en lös hund attackerar men den lösa blir skadad är det ÄNDÅ jag som får betala för den andra hundens skador, enligt lagen. Borde vara samma med katt tycker jag. Att även om min är ute och försvarar sig så ska de betala för min katts skador och jag för deras, som dock inte finns.

Annons:
Victorica
2015-11-28 12:31
#7

#6 Så vitt jag vet är det samma lag för både hundar och katter, det de gör faller under ägarens ansvar. Jag har utekatt, och det finns ett eget forum här på iFokus för utekatter också. Jag har för mig att det finns flera där som har bättre koll på vilka lagar och regler som gäller än vad jag har🙂

Veronica

OberonsMatte
2015-11-28 12:50
#8

#6 Jag blir väldigt illa berörd av meningen "attackerar den igen så kommer jag inte bry mig om jag sparkar ihjäl den!", vilket för övrigt får mig att misstänka att du betett dig fientligt mot den, vilket kan förklara kattens "oprovocerade" skrämselförsök.

Du har själv utekatter och den här utekatten har uppenbarligen också en ägare eftersom den har ett halsband på sig. Vad har du för rätt att kräva att den ska avlivas?

Eftersom det inte finns några utehundar är ägaransvaret större för hundägare.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2015-11-28 13:00
#9

#8 Jag kan bara hålla med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2015-11-28 17:31
#10

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.HTM

Du har ansvar för din hund men inte för dina katter. Katter har rätt att röra sig fritt enligt lag, Skulle dina katter skadas på din tomt och du vet att de blev attackerade av just den katten kan du prova att få ersättning. På allmän mark kan du glömma det. Sådan är lagen. Det är inte vad jag tycker,

nickiee
2015-11-28 23:06
#11

håller med nr 8…

har man ute katt/er så utsätter man den/dom för dessa faror å då får man skylla sig själv tycker jag om ens katt får skador .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

rudyC
2015-11-30 00:33
#12

fråga runt vems katt det är … det kan ju vara en strykar katt som kommit in på "erat revir " som den nu försöker att ta över  är det ingen som äger katten tycker jag du ska ringa en jägare

vi hade ett fanskap som tog sig in i vårat hus och bankade skiter ur vår katt så att hon inte vågade sig in utan oss eller hunden i huset

vi frågade runt våra grannar om nån visste vems katten var och ingen kändes vid den så vi riggade en fälla och sköt den 1 vecka senare

grannarna var bara lättade att bli av med den då det inte bara var vår katt som varit drabbad

så gör vad du måste för att skydda du och dina … som du skrev du är gravid och när du väl fött barnet är det inte bara dig som du måste ta hand om

[duns]
2015-11-30 00:57
#13

Jag blir mest rädd av att en eventuell kommande djurplågare har egna djur och dessutom väntar barn. Att fundera på sparka ihjäl en katt man inte tycker om är inte friskt alls, jag hoppas att du blir rädd av dina egna tankar och söker hjälp. Hoppas av hela mitt hjärta att någon ser och anmäler dig om du gör slag i saken.

Man börjar ju med att fråga runt vems katt det är innan man ringer kommunen för att få den avlivad. Självklart ska inte en attackerande katt vara lös, som både attackerar katter, hundar och folk. Men just delen med dina katter, har man utekatt har man tagit risken för att få den ihjälkörd, tagen av ett rovdjur eller att den hamnar i slagsmål, blir sjuk eller skadad mm.

Annons:
Zepp
2015-11-30 01:11
#14

Katter får göra lite som de vill.. tills de blir en sanitär olägenhet!

För hundar gäller strikt ansvar enligt lagen.

Det är som sagt inget normalt beteende av en katt att anfalla varken hundar eller människor.

Den har halsband.. då har den oxå en ägare, det kan vara en katt på villovägar?

Hankatter som inte är kastrerade kan anfalla andra katter.. sk revirhävdande.. men inte så ofta nu på vintern utan främst under parningsperioden på våren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
2015-11-30 05:05
#15

#12 Jag tycker det är väldigt märkligt att kalla en eventuell strykarkatt för "fanskap" och sedan dessutom skjuta katten.

Kanske barmhärtigt men så som du skriver så verkar det bara hjärtlöst.

Är du verkligen djurvän?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Em_
2015-11-30 21:37
#16

Från länken i #10
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Med den paragrafen i ryggen borde man kunna kräva att den aggressiva katten hålls inne kan jag tycka.


[helga21]
2015-12-01 17:42
#17

# 16 Läs resten av lagen så får du se. Det är fastställt i Miljödomstolen att katter får röra sig fritt. Vilket jag iofs inte tycker är riktigt.

Zepp
2015-12-01 20:45
#18

Katter får göra lite som de vill så länge det är deras naturliga beteende!

De får lov att angripa din katt om de vill, det är ditt problem att skydda dina katter.

Men.. när en katt.. oftast flera utgör ett sanitärt problem/lider själva på grund av oansvariga ägare så är det ett sanitärt problem!

En katt som angriper hundar, människor och andra katter verkar mer vara något fel på den katten!

Den kan själv ha kommit bort från sin familj och blivit förvildad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rafflan
2015-12-01 23:45
#19

TS tyckte #3 gav ett mycket bra förslag, ta reda på vem som ägare katten och dela upp utetiden, tex att hennes är ute när dem jobbar och din är ute efter jobbet, eller tvärt om, så är problemet väldigt enkelt löst ju :)

Att sparka ihjäl den, skjuta den, kräva avlivning är helt sjukt enligt min mening, förstår att du är rädd för katten men ta med en vatten pistol och spruta lite lätt på katten när den kommer nära er? :)

[helga21]
2015-12-02 08:41
#20

# 18 En förvildad katt håller sig undan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: