Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 974 ggr
Catlovers197610
2015-11-27 19:48

Väger min kattunge för lite?

Hej! Har en kattunge (hane) som är 13 veckor och 3 dagar han väger 1364g är det för lite??. Han äter torrfoder för kattungar.

Annons:
Scorpio97
2015-11-27 19:55
#1

Nej, det måste inte vara för lite. Jag har två fullvuxna katter härhemma som väger ca 2.5 kg, men en maine coon kan väga 8-10 kg. Det är alltså väldigt stora viktskillnader på katter. Så det är väldigt svårt att säga om din kattunge är liten enbart beroende på vikten. 
Är det en raskatt? I så fall kanske du kan fråga uppfödaren vad vikten brukar ligga på ungefär. Är det en huskatt, ungefär hur stora var föräldrarna? 

Tycker du han ser mager ut? Verkar han må bra i övrigt? Äter han normalt?


//Jessie

[HundochKatt]
2015-11-27 19:56
#2

Att gå efter vikt är svårt då kattungar varierar i storlek, oavsett ras eller huskatt. Hur är kattungen i hullet? Tycker du att den är mager, lagom, för tjock? Det är den bästa måttstocken att känna. För övrigt tycker jag att du ska tänka om då det gäller maten. Torrfoder oavsett sort är det sämsta man kan ge en katt pga bristen av vätska. En katt är gjord för att få den mesta vätskan genom sin mat. Titta på blötmat och/eller Barf.

Catlovers197610
2015-11-27 20:18
#3

Han är huskatt. Norsk skogskatt/ perser/ bondkatt. Långhårig. Han är ju pigg o alert och äter bra tycker jag. Har provat barf på dom andra katterna och de ratade det. Blötmat provar vi oss fram vad han gillar bäst.

Scorpio97
2015-11-27 20:27
#4

Jag menar inget illa, men fick du något bevis på att han har skogkatt/perser i sig (i form av en stamtavla eller liknande)? Många tror att en katt automatiskt är raskatt om den är långhårig, och "väljer" då ut en ras dom tycker katten är lik och säger att katten är den rasen. Det kan även vara så att personen man köpte av sa att det var en viss ras i katten och att man tror på det och sprider det vidare.
I dom flesta fall är det nämligen inte raskatt. Sen finns det tyvärr även personer som medvetet påstår att katten har ras i sig trots att dom vet att det inte är så, för att kunna ta ut ett högre pris.

Om han verkar må bra och äter, tror inte jag att vikten är något fel. Men fortsätt väga honom regelbundet, det är ett väldigt bra sätt att tidigt se om något är fel. Och det är jättebra att du försöker få honom att äta blötmat, precis som #2 anser jag att blötmat eller BARF är det enda katter ska äta. Sen kan man behöva krångla lite med vissa katter för att få dom att äta det.


//Jessie

Catlovers197610
2015-11-27 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag betalade 500:- för honom alla hennes kullar har blivit långhåriga..

Catlovers197610
2015-11-27 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mamman.. Pappan är tydligen en norsk skogskatt som gick runt i deras område.

Annons:
Scorpio97
2015-11-27 20:59
#7

Då skulle jag säga att din katt är enbart huskatt/bondkatt. En raskatt är bara en raskatt om den har stamtavla. Och det finns väldigt, väldigt få fertila, renrasiga katter som går lösa ute. Så jag skulle säga att det är ganska liten chans att pappan till din katt var en skogkatt (rasen heter faktiskt norsk skogkatt, inte skogskatt). 

Sen är det såklart en lika fin katt ändå (:


//Jessie

Catlovers197610
2015-11-27 21:12
#8

Jag sa inte att min är raskatt. Långt bak i gener har det funnits raskatter.. För mig är han en huskatt och inget annat..

Scorpio97
2015-11-27 21:28
#9

Nej, jag vet att du inte sa att din katt var en raskatt, men du nämnde att det finns raser i honom. Jag ville bara påpeka att det är ganska liten chans att det finns raskatt i honom, och som sagt menade jag inget illa. Många tror att alla katter har någon ras i sig (som det är med hundar), och jag tycker helt enkelt att det är bra att informera om att det inte alltid är så, och att försäljaren tyvärr kan lura en ibland, eller helt enkelt själv vara felinformerad.


//Jessie

Kajsas matte
2015-11-28 13:39
#10

Om du inte kan känna ryggkotorna på din kattunge så är den vid bra hull oavsett vad för raser eller inte den har bakom sig. Det är mycket möjligt att han har en del ädla raser bakom sig, men det är väl inte så viktigt om han bara är en trevlig katt. Lycka till!🐈🐈🐈

Upp till toppen
Annons: