Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12493 ggr
SannaNolte
2015-11-25 19:09

Kräks rosa vätska

Min katt har kräkts 2 gånger inom 1 timme , när jag torkade upp det och kollade på pappret och det va rosa. Det är bara vätska , ingen mat . Han verkar inte hängig , men vill inte äta . Har någon annan varit med om detta, eller vet vad det kan bero på? Behöver han åka till veterinär?

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
annzoo
2015-11-25 19:30
#1

Jag åkte in akut då min katt började spy rosa(som jag antog var blod), de lade in katten med dropp och skulle göra kontrast rtg men då hon spydde mer blod trots ingen intag av föda öppnade man upp henne då man misstänkte att hon svalt ett vass föremål. Som tur var fann de inget och de enda jag då kunde koppla ihop var att hon ätit någon blötmat av RC.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-25 19:39
#2

Hm… när mina kör sina kräksrejs så är det med mat eller vitt skum. Bäst är nog att du ringer din veterinär och hör i och med att kisse inte vill äta. Bättre fråga en gång för mycket än för lite

OberonsMatte
2015-11-25 19:58
#3

Rosaaktig är förmodligen vatten med lite blod i. Blodet kan finnas där p.g.a. att matstrupen blivit irriterad av kräkningen eller att ett litet blodkärl brustit. Det har hänt mina katter ett flertal gånger och behöver inte vara tecken på något alarmerande. Det som är viktigt vid kräkningar är att man ser till att katten inte blir uttorkad och att man håller koll på allmäntillståndet. När åt katten senast? Har du provat även med extra god mat?

Sajtvärd Katter iFokus

SannaNolte
2015-11-25 20:07
#4

han är inte alls sugen på varesig sitt favvogodis eller mat . Inte heller hans vetegrodsolja vill han ha . Han är annars ett varvrak utan dess like. Han är innekatt , ca 8 månader gammal .

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

annzoo
2015-11-25 20:57
#5

#4 jag tycker du borde ringa veterinären, risken finns ju även att katten får fettlever om den ej äter något.

SannaNolte
2015-11-26 07:29
#6

Nu på morgonen har han ätit och druckit , och verkar må bra. 👍 men jag undrar vad kräkorna beror på …

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
OberonsMatte
2015-11-26 11:40
#7

#6 Katter kräks lättare och oftare än vi människor. Det kan bero på en tillfällig obalans i matsmältningssystemet, att de fått i sig något olämpligt eller att det t.ex  ligger hår i magsäcken och skvalpar utan att passera ut i tarmen.

Om illamåendet och kräkningarna blir långvariga måste man förstås uppsöka veterinär eftersom katter lätt blir uttorkade och de inre organen kan ta skada av svält. Det kan också bli väldigt allvarligt om något sitter fast i tarmen, men då brukar symtomen vara betydligt fler än två kräkningar. Om vi människor kräks två gånger brukar vi ju inte precis rusa till doktorn.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: