Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1543 ggr
skrika
2015-11-24 13:51

Slickar på tapeten

Min ena katt har börjat slicka på tapeten. Veterinären säger att det är inget fel på henne. Men jag hörde att ibland kan såna beteenden bero på någon näringsbrist. Att vissa katter slickar på papper eller plast om de har någon vitamin brist. Är det någon som kan mer om det här? Någon som vet vad hon kan ha brist på?

Annons:
Vixxen
2015-11-24 18:51
#1

Eller så är det bara en fix idé…

Sashhi
2015-11-24 19:07
#2

Vi hade en katt som försökte sig på att slicka på våra gipsväggar trots veterinärbesök och massvis av aktivering… men ibland kan katter få för sig saker. Men det kan ju också betyda att de inte mår bra, men säger veterinären att det ser bra ut är det nog inget farligt förutom att man ska försöka hålla katten ifrån tapeten.

Not your mom, not your milk.

Scorpio97
2015-11-24 20:25
#3

Googla på "PICA katt". Det är ett tvångssyndrom där katter äter eller slickar på saker som inte är ätbara. Det kan vara mer eller mindre extremt. 

Min honkatt slickar på gardinerna, och ibland "fastnar" hon så att man måste avbryta och distrahera henne med något.


//Jessie

skrika
2015-11-27 10:34
#4

Vad kan man göra åt det då?

Scorpio97
2015-11-27 11:08
#5

Vad jag vet finns det inget man kan göra åt det, det är som sagt ett tvångssyndrom. Hade det varit ett annat material katten fixerat vid så kan man ju försöka undvika att ha det materialet i hemmet, men det blir ju svårare när det gäller tapeterna.

Men jag har inte letat upp så mycket information om det, så det kanske finns något man kan göra. Min katt mår bra, det är som sagt bara någon enstaka gång hon fastnar. Oftast sitter hon bara och slickar på gardinerna någon minut ibland, så jag har inte tyckt att jag behöver göra något åt det.


//Jessie

Vixxen
2015-11-27 11:35
#6

Kan det vara tapetklistret hon går igång på?

Annons:
Hallengren
2015-11-30 12:49
#7

min hon katt är tokig i allt med klister på som tejp, får hon tag i det så lickar hon på det som hon vore besatt..  :p

Upp till toppen
Annons: