Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2170 ggr
Mangochanti
2015-11-22 09:32

Knutor ev tumör

Skrev igår om min katt Chanti som plötsligt ändrade sitt beteende. Och som tur var ringde min "egna" veterinär upp mig, då jag försökte få tag i honom först. Men iaf så tyckte han det var bättre att jag kom igår lördag till kliniken (6 mil från mig) Vilket kändes mkt bättre än att vänta till måndag. Det visade sig att hon hade ordentligt med tandsten och infektion i munnen men det visade sig också att hon har en stor knöl/tumör i buken.

Jag trodde att hon ev hade mkt i tarmarna, men med röntgen visade det sig en stor knöl/tumör. Så trots att han inte ens hade jour, tog han emot Chanti och nu blir det operation på måndag. Tack och lov för engagerade veterinärer som lyssnar då man är orolig.

Nu ska jag inte måla "f.a.n" på dörren utan hoppas att detta ska gå bra, trots min extrema oro. Jag älskar min kisse så oerhört å fattar inte hur denna ev. tumör uppstått? Innekatt, bra påkostad kost, rena kattlådor, katt kompis, lek å bus. Hur kan detta ske?

Men bevisligen ska man reagera snabbt vid ändrade beteenden, det var enda ledtråden att hon inte mådde bra, och kinkig i maten har hon varit förr så det var inte det jag oroade mig mest för. Men hon började dricka mkt å detta upptäckte jag först då jag var hemma mer å inte jobbade.

Ledsen matte   😕

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
OberonsMatte
2015-11-22 12:39
#1

Vad sjukdomar kommer ifrån vet man sällan, det enda man kan göra som kattägare är att ge katten bästa möjliga förutsättningar för att minimera förvärvade orsaker. Orsaker som finns i generna kan man inte göra något åt, annat än att förhindra att generna går vidare i avel.

Jag förstår att beskedet om den misstänkta tumören är jobbigt och jag håller tummarna för att den i så fall är godartad och lätt att ta bort!

Angående det ökade drickandet, har man tagit blodprov på katten? Jag tog nyligen min katt Moltas till veterinären p.g.a. ökat drickande, men det enda "fel" man hittade var att han hade ont i ett par tänder. Veterinären berättade att hennes egen katt också börjat dricka överdrivet mycket när hon hade ont i tänderna (kanske i ett försök att lindra smärtan?) och det slutade hon med när tanden dragits ut. Nu är det en dryg vecka sedan Moltas drog ut 3 dåliga tänder och även han har faktiskt övergått till mer normalt drickande.

Eftersom din katt ha synliga problem i munnen bör man nog röntga tandrötterna (eftersom det är där katters vanligaste tandsjukdom Forl/ TR börjar). Men först och främst ska ni förstås klara av bukoperationen. Jag håller tummarna för att det går bra!

Sajtvärd Katter iFokus

Jassan
2015-11-22 16:09
#2

Jag håller oxå tummarna!!!❤️

https://jazzans.wordpress.com/

Mangochanti
2015-11-23 08:26
#3

Tack! Ja, idag blir operationen av och jag försöker hålla mig i ngn form av balans.

Oroat mig under helgen att hitta henne…försent, så att säga, men samtidigt kollat till henne regelbundet (inte sovit så mkt själv) för att gosa lite med henne. Trots att hon är döv pratar jag ju ändå med henne för att förmedla lite tröst och hopp till min älskling.

Jag tror att bara bukoperationen går bra och man vet vad det är, så blir även munnen och tänderna fixade. Men i nuläget kommer detta i andra hand men givetvis jätteviktigt att hjälpa henne med när det övriga gått bra.

Nu ska vi gosa lite mer innan vi kör till veterinären igen. Hoppas universum hör vår bön, är inte redo att förlora min älskling ännu.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Jassan
2015-11-23 09:52
#4

Styrkekram!! Min döva katt skickar oxå en kram.

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
2015-11-23 11:26
#5

Håller tummarna för din lilla pälskling.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mangochanti
2015-11-24 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min mkt älskade kisse Chanti fick somna in igår efter att veterinären konstaterade cancer i båda hennes njurar, fanns inget han kunde göra.

Min älskade kisse du kom till mig så kort

och nu du vänt dig bort

Jag älskar dig så mycket, min fina vita kisse

Snart är allt bara minnen blott

alla ljud så sakta tystnar bort

Dina vita tussar ligger ändå kvar i din säng

som påminner mig om dig

Jag hörde dig i morse

visst var du här

jag har dig ju så kär

Mango dig söker

Han på dig ropar och han vandrar

ni tyckte ju så mycket om varandra

Sakta dörren stängs för sista gången

Något i mig går då sönder

långt där inombords

Det blev inte som vi tänkt

att vi flera år skulle ha till skänks

Hastigt från mig du rycktes bort

livet ditt blev så alldeles för kort

Denna katt var mitt liv, min andra halva, min stora kattkärlek, hon var den ende, hon har funnits där när jag känt mig så ensam, allt blev bra när jag fick smeka hennes päls, känna hennes lukt, hon som hälsade mig välkommen hem, Jamade högt och sprang till dörren då hon väntade på mig i fönstret och tittade då jag åkte iväg och nu känner jag mig så tom, så ensam:cry: ingen annan kan någonsin betyda lika mycket som hon gjorde.

Vad är det för mening med allt nu.. Min katt stod mig så nära, hon var min, hon valde mig. Hon var döv men pratade högljutt och bestämt, då hon på morgonen var hungrig satt hon vid min säng och pratade tills jag steg upp. Hon var ljuset vid min sida, min älskade kisse, jag vet inte vad jag ska ta mig till utan dig.

Jag kommer aldrig att glömma din vita vackra lurviga päls och dessa små men knubbiga tassar som var så goa. Jag blir ledsen bara jag tänker på det.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
sims 3
2015-11-24 10:41
#7

gud vad tråkigt😭beklagar😕

jollycox
2015-11-24 11:06
#8

Beklagar 🌺

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Em_
2015-11-24 11:12
#9

Så orättvist 🌺


kattöga
2015-11-24 11:14
#10

Jag beklagar förlusten av din vän! 
Hon är fri från plågor nu och är med dig från katthimlen!

Sorgen tar sin tid, men allt efter som den sakta lättar kommer dom positiva minnena i ljuset igen!

😕🐱🌈🐱❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jassan
2015-11-24 13:15
#11

😭nej vad sorgligt!  Hon var så lik min katt…..fick en chock när jag såg bilden.  Finns inget värre än att förlora sin älskling…..stooor kram till dig!! Jag önskar så att jag kunde göra nåt åt din smärta!! 😕

https://jazzans.wordpress.com/

Mangochanti
2015-11-25 15:15
#12

Tack snälla ni, är bara så tom inuti och så fruktansvärt ledsen

Imorgon måste jag återvända till jobbet, måste tänka på annat. Men det är så fruktansvärt TUNGT.

😭

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Katthemsmatten
2015-11-26 12:45
#13

Så sorgligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
CamillaS
2015-11-26 13:10
#14

Så fin hon var.. Beklagar verkligen sorgen! Förstår även hur du känner just nu då min 3 åriga vita kille ryktes bort från mig igår av troligen en akut lunginflammation. Veterinären kunde inte rädda honom så är också i en tung sorgeperiod just nu.. :'( Våra katter har det bra nu, dom slipper ha ont och lider inte mer. Det som finns kvar är att komma ihåg alla härliga stunder och minnen vi upplevt tillsammans med våra älsklingar! Än en gång beklagar verkligen sorgen för din fina tjej! Förstår att hon betydde mycket för dig.

Marsvinsmamman
2015-11-28 23:21
#15

Jag beklagar din förlust. ❤️

Upp till toppen
Annons: