Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4302 ggr
mariesdotter
11/21/15, 1:14 PM

Att banta en katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva lite tips på hur man bäst bantar en överviktig katt? Min kattkille är 1 år och han väger 5.36 kg. Han kastrerades i mars i våras och han ökade som tusan i vikt, med början i juni. Det mysko är att han inte är en storätare och han leker massor. I somras tog jag honom till veterinären, då han flåsar sådant vid lek. Jag vet att det kan vara normalt, men det kändes inte bra att han började flåsa och var tvungen att ta en nap efter att ha hoppat upp och ner i soffan. Veterinären tog blodprover och lungröntgen men hittade inga fysiska fel, förutom att hjärtat satt lite nära bröstbenet och då blir man ju jätterädd för att hanska bli ännu tjockare och hjärtat börjar växa (veterinären skrämde upp mig). Så nu har jag börjat att leka och kuta runt med honom här hemma men han flåsar fortfarande och det är väl för att han är fet, antar (hoppas) jag. Han har ätit Lantmännens torrfoder, fisksmak, och jag vet att det inte är något höjdarfoder, men han är kräsen och gillar detta bäst. Nu har jag dock läst massa inlägg här om att blötmat är mycket bättre så nu har jag köpt hem ett par burkar Mjau som jag tänkte ge honom och syrran. Ska jag vänja dem av helt med torrfoder? Vad är bästa tillvägagångssättet att få ner honom till målvikten (4 kg säger veterinären, men han är en stor katt, perser exotic/norsk skogkatt/huskatt-blandning, så vet inte om 4 kg är realistiskt) och håller honom på den vikten? Jag vill ju ha honom i många, många år och att han ska vara frisk, hälsosam och lycklig :) Tack på förhand! Ursäkta att det blev ett lååångt inlägg.

Annons:
diva
11/21/15, 1:19 PM
#1

Hejsan Har samma problem med min 8 åring. Han väger nästan 8 kilo. Var till vetrinären igår för att kolla lite prover. Han får nu sateity torrfoder och får bara äta 69 gram mat per dygn. Han tycker inte om blötmat så därför äter han bara torrfoder. Det är inte lätt att banta en katt. Lycka till med din kisse.

Maria
11/21/15, 1:19 PM
#2

Jag har alltid bara gett mina katter blötmat och så har de fått torrfoder som reserv men sedan min ene katt fick FORL så har det bara blivit blötmat de sista åren.

Min  ene katt blev ensam när hans kompis dog och då blev han ganska tjock på kort tid och då skaffade vi en ny liten kattunge och han levde upp och blev smal igen.

Kanske en kompis kan göra så att han aktiverar sig mer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariesdotter
11/21/15, 1:35 PM
#3

Veterinären rekommenderade RC Satiety Balance (något sånt) men det är ju spannmål och annat där med… :/ Han har en kompis, en honkatt som röjer runt med honom som en galning. Nästan för mycket, han flåsar ju så att man tror att han håller på och avlider och så får man bryta upp dem… :S

Scorpio97
11/21/15, 1:49 PM
#4

Ja, det är en bra idé att försöka få över dom helt på blötmat. Mjau blötmat är som sagt bra, men tänk på att göra foderbytet långsamt. Låt det ta åtminstone några veckor. Börja med typ en matsked blötmat i torrfodret och gör så några dagar. Verkar magen okej kan du öka med en matsked till. Blir dom dåliga får du backa och ta det långsammare.

Har du fri tillgång i nuläget? Många katter går då och äter fast dom inte är hungriga, utan för att dom inte har något annat att göra. Så medan du fasar över på blötmat kan du även börja begränsa torrfodret. Ge foder 3-4 gånger per dag på bestämda tider. Eller så kan du börja ge torrfodret i aktiveringsleksaker, då måste katten kämpa lite för att få ur maten. Då minskar tristess-ätandet.

Har dom ätit rått kött eller liknande någon gång? En rå kycklingvinge i veckan är både bra för tänderna och som aktivering. Det går inte att äta en kycklingvinge snabbt, och det gör oftast att katten känner sig nöjdare än efter ett mål torrfoder även om det är lika mycket mat.


//Jessie

mariesdotter
11/21/15, 2:16 PM
#5

Ja de har fri tillgång på torrfoder; jag testade i ett par veckor att ge på bestämda tider men honkatten (den som inte är tjock… än) verkade tro att hon skulle svälta ihjäl för hon hetsåt upp alltihop och den tjocka stackarn fick knappt någonting. Han ska ju banta, men inte svälta. De får blötmat ibland som "gottemat" så de är inte helt ovana vid det. De fick rått kött i sitt förra hem (dock var det 1 år resp. 6 månader sedan de flyttade hem till mig) och egentligen borde jag fortsatt ge dem det. Lätt att vara efterklok. Det som är svårt med dessa två katter ihop är att den smala hetsäter så fort det händer något nytt med fodret. När jag bytte till acana i somras så åt hon två hela skålar… på tio minuter. Varenda kväll när jag fyllde på. Trodde att det berodde på att hon tyckte det var gott och skulle hamna i matkoma sen, men icke… dessutom började tjockisen att spy stora högar av acanan (fastän jag vande in dem jättelångsamt) under flera veckor så vågade inte fortsätta med det fodret :/ när jag gick tillbaka till lantmännen så blev han "normal" igen. Att ge torrfoder som aktiveringslek är en bra idé som jag grubblat över tidigare; eftersom de båda gillar att leka så ska jag nog testa det, tack! :)

mariesdotter
11/21/15, 2:18 PM
#6

Måste man vänja en katt vid rå kyckling (eller rått kött överhuvudtaget) som med blötmat, eller kan man ge dem på en gång?

Annons:
burmamys
11/21/15, 2:19 PM
#7

Håller helt med #4! Verkligen bra tips! Tänk också på att en katt inte får banta för snabbt, 10% viktminskning per månad är lagom.

mariesdotter
11/21/15, 2:24 PM
#8

Enligt veterinärrekommendationen ska han inte äta mer än 142 kcal/dygn. Är det väldigt snålt (bra) eller hur ser det ut? Jag kan ingenting om katters rekommenderade dagliga intag, vilket jag borde läsa på om. Tror ni att viktminskningen sker för fort eller rätt normalt med ett sådant intag? :) han ska som sagt tydligen gå ner 1.36 kg.

Scorpio97
11/21/15, 2:25 PM
#9

Man måste vänja in rått kött också. 

Men en hetsätande katt blir det såklart svårare. Men om du ger fodret i aktiveringsleksak kan hon inte hetsäta, för hon kan inte få ut födan så snabbt. Tills du har köpt en sån kan du ge fodret i ett högt glas, burkar, kartonger eller liknande. Sen slutar många katter hetsäta när dom får en större mängd blötmat, för det mättar på ett annat sätt. Det gäller även kycklingvingar och annat rått kött, speciellt med ben. 

Jag hittar ingen ingrediensförteckning på Lantmännens torrfoder. Om det innehåller mycket kolhydrater/vegetabilier kan man behöva vara mer försiktig vid foderbyte till blötmat (eller introducera rått), än om det innehåller mycket animalier.


//Jessie

mariesdotter
11/21/15, 2:45 PM
#10

Ligger mycket logik i det du säger, tack så mycket! Just nu kör jag på fisksmaken på torrfodret och det blir såklart en kontrast mot tex oxköttet i blötmaten. Ska ha det i åtanke :) ja hon är lite besvärlig. Jag är lite bekymrad för att hon har svårt att tillgodose sig näringen i fodret, eftersom hon är hungrig KONSTANT. Hon är en treårig, f.d. avelskatt. Hade tre kullar på mindre än 9 månader i förra hemmet och det tog såklart jättemycket på henne; hon var bara skinn och ben när hon kom till mig i somras. Därför har jag inte kastrerat henne än, jag vill att hon ska bli normalviktig och fin i hullet innan hon ska sövas. (Hon bor med en kastrerad hankatt och är innekatt på heltid, så här blir det inga kattungar iaf. Inga fler bebisar för henne. Hon ska kastreras i januari, är det tänkt) Är ännu svårare på det sättet, ska banta en överviktig katt och få upp en underviktig i vikt. Men rätt foder och rätt mängd borde få oss på rätt spår. Hon har redan gått upp ca 1 kg, men vill ha lite mera hull. Hon är ju som sagt matglad, så är lättare med henne :)

Scorpio97
11/21/15, 2:57 PM
#11

Är hon kollad hos veterinär? 

Sen är det enklare att få upp en kastrerad katt i vikt, än en okastrerad. Men jag förstår såklart om du vill vänta om du känner att det finns en risk att kastrera henne just nu. 
Om hon fick så många kullar på så kort tid, trots att hon var i dåligt skick, antar jag att ägaren inte var så seriös. Vet du om hon bodde med många andra katter? Det kan i så fall bidra till att hon hetsäter, för att hon är van vid att behöva äta fort för att inte bli utan. 

Blötmat brukar för dom flesta katter vara viktnormaliserande, alltså att underviktiga katter går upp och överviktiga katter går ner. Du skulle även kunna ge henne någon äggula per vecka (inte äggvitan). Det är fett = energirikt, och innehåller även mycket nyttigheter. Så det är bra för katter som behöver gå upp. 

Som jag sa tidigare brukar många katter sluta hetsäta när dom bara får blötmat (eller BARF, rå föda), och om man då kan ge på fasta tider kan man även passa så att varje katt bara äter sin egen mat och inte den andres. Då är det även enklare att anpassa matmängden.


//Jessie

[Daisy-Moa-Elsa]
11/21/15, 3:45 PM
#12

En mycket bra tråd, hoppas många fler berättar om hur de fått ner sina överviktiga katter i vikt. Det är inte helt enkelt, speciellt inte om man har fler Katter, som är bra i sin vikt.

Det är ju vanligt att katter lägger på sig efter kastrering. Din katt är i och för sig ung men har de flera stora raser i sig låter det för mig ganska lågt med 4 kg, dessutom en hankatt.  Jag har en honkatt som är både lång och hög, 10 år gammal å väger runt 6 kg. Varken veterinär eller djursjukhuset anser henne som överviktig. Hon är blodgivarkatt sen många år och överviktiga katter får ej ge blod.

Tycker det är jättebra att du tar din katts flåsande på allvar. Jag hoppas du kan få ner din katt lite i vikt och samtidigt vara uppmärksam på hans flåsande om det minskar eller ej. Annars kanske det är något annat med som "spökar"

MonicaLagerquist
11/21/15, 4:01 PM
#13

#7

10 % per vecka är på tok för snabbt. 1-2 % per vecka är mer lagom.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
burmamys
11/21/15, 6:41 PM
#14

#13 per månad skrev jag =) När jag skaffade mina katter var de 10 resp 11 månader, och Simon överviktig med dålig kondition, och Saga underviktig. Jag fasade över på blötfoder men Saga vägrade äta blötfodret, oavsett sort (provade Bozita, Mjau, Pussi, Brit-nånting, m.m., säkert tio olika). Däremot tiggde hon när jag förberedde min egen mat och tog fram rå kyckling m.m. Ville inte ge torrfoder så jag började barfa båda katterna istället, och det gick jättebra! Saga gick upp i vikt, och Simon omvandlade fett till muskler och grövre benstomme. Nu är dina katter redan fullvuxna, men om det skulle bli knepigt att ge blötfoder så kanske du kan barfa dem? Min erfarenhet är att det också är stabiliserande för vikten. Men precis som vid alla foderbyten bör du fasa över dem långsamt. Om du tycker det känns krångligt eller svårt så finns det numera utmärkt helfoder i MUSH vaisto cat, 59:- för 800 gram. En katt bör äta 2-5% av sin kroppsvikt i mat när man barfar, då det råa köttet innehåller 60-70% vatten. De flesta blötfoder innehåller liknande procentsats vatten vilket innebär att katten bör äta 2-5% av sin vikt även i blötfoder. 2% gäller för kastrerade lugna katter och 5% för aktiva katter, här läst att aktiva, fertila katter ibland behöver t o m äta mer än 5% av sin vikt. Men om du ger hanen 2% så bör han minska i vikt, särskilt om han ändå är aktiv. Väg katten varje vecka så du ser att han inte minskar för snabbt, som sagt är 10% per månad max. Hoppas det går bra, oavsett om det blir blötmat eller barf i slutändan! =)

Uppkatten
11/21/15, 7:04 PM
#15

#14 Jag ifrågasätter också en viktnedgång på 10% per månad. Det låter mycket. Var själv på en föreläsning härom veckan, som hölls av veterinär, och där rekommenderade de att katten skulle gå ner 1% av sin kroppsvikt per vecka vid bantning = 4% på en månad. De var särskilt tydliga med att påpeka att en snabbare viktnedgång INTE var ngt positivt, och att en snabbare viktnedgång inte var OK. Detta med hänvisning till att snabb bantning hos katt kan leda till fettlever, vilket är ett mkt allvarligt tillstånd.

Själv har jag tidigare haft överviktig katt (för flera år sedan). Han gick ner bra i vikt när jag övergick från torrfoder till Mjau blötmat. Han verkade då bli mätt snabbare och hålla sig mätt längre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
11/21/15, 7:16 PM
#16

#15 intressant, ska kolla om jag hittar mer info om det, kan rekommendationen ha ändrats? Eller finns olika "skolor"? Jo känner också till risken med leverskador vid för snabb viktminskning, här dock lärt mig att max ligger på 10%/ månad (sökte info om det förra vintern). Tacksam för källor om du minns t ex vad veterinären hette, alltid bra att vara uppdaterad!

burmamys
11/21/15, 7:26 PM
#17

Hittar också rek på 1-2% per vecka nu. Både veterinärer och barf-kunniga, vilket innebär 4,5-9% per månad. Tack =)

Uppkatten
11/21/15, 9:53 PM
#18

#16 Det var på SVEKATTs No-Kill seminarium i Stockholm nu i november som föreläsare tog upp det här med bantning av katt och fettlever mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
11/21/15, 10:01 PM
#19

Okej va bra, tack så mycket =)

mariesdotter
11/22/15, 4:59 PM
#20

Där tjejen bodde förut så hade de en MASSA katter och varenda honkatt var okastrerad då de fick ju kullar stup i kvarten med en hankatt som strövade runt på gårdarna. Tack så jättemycket för alla tips, jag tar åt mig av alltihop och får testa mig fram :) En övrig fråga, när en katt går ner i vikt, får den "lös hud" då, som en människa kan få efter stor viktminskning? Eller beror det på om han går ner för fort? :) Jag ska ta tjejen på hälsokoll när hon kastreras och knubbisen ska få hälsokollas efter lite viktminskning, för att se hur han ligger till :)

Annons:
Eveo
11/23/15, 6:34 PM
#21

Det är jättesvårt att banta en katt med torrfoder då majoriteten av tjocka katter blivit tjocka just pga av torrfodret. Fri tillgång ska man inte ha oavsett föda och det går att lära en katt att vänja sig vid att inte ha fri tillgång. Här hemma bor 4 katter, och två av dom har bantats ner. Den ena 1kg, den andre 1.4kg. Blötmat och strypa den fria tillgången har funkat här. Men det har inte varit lätt och krävt ENORMT med tålamod från min sida. Än idag skulle de välja torrfoder alla dagar i veckan, så det lär alltid vara oemotståndligt.

No time to waste, only time to treasure.

mariesdotter
11/23/15, 7:04 PM
#22

Ja det är verkligen jättesvårt. Min tjockis är dessutom inte sådär jätteglad i maten, oavsett om det är blötmat eller torrfoder (konstigt nog), så det blir ännu svårare när man försöker ge på bestämda tider, för då vräker den andra katten i sig allt och tjockisen får ingenting alls, för han äter så långsamt och ytterst lite. Bara att kämpa på, antar jag. Apropå torrfoder, det finns ju de sorterna som påstår att det inte är något spannmål eller annat mysko i, t.ex. Orijen mfl., är det också förkastligt?

burmamys
11/23/15, 8:04 PM
#23

Bra att du ger maten i portioner och på bestämda tider! Eftersom min Saga var lite tunn och väldigt kräsen i början (dvs innan jag började barfa) samtidigt som Simon var lite rund och väldigt matglad, så flyttade jag upp Sagas matplats till köksbänken. Då räckte det att jag var med när de åt för att kunna vakta Saga så hon fick äta ifred. Första gångerna fick Simon en liten belöning när han väntade snällt, så han lärde sig snabbt att det var bättre att vänta lugnt och stilla! Kanske kan fungera för dina katter också?

mariesdotter
11/23/15, 11:13 PM
#24

Jag gjorde tvärtom, satte upp tjockisens (kallar honom det med all kärlek) skål på köksbänken, med tanken att han kan få anstränga sig lite för maten ^^ Den andra är ganska snäll med att vänta, hon puffar liksom inte bort honom, men han ska vela fram och tillbaka, typ äta lite, göra nåt annat, äta lite mer osv., och då kan han ju glömma att maten finns kvar. Men tänker också att när han inser att han faktiskt bara får mat på dessa tider, så borde han passa på och äta då, för annars får han vänta i flera timmar… tänk om man kunde förklara detta för dem!

mabrigawilly
11/24/15, 5:53 PM
#25

Jag har inte läst igenom hela tråden. Ta reda på hur mycket katten ska äta och fördela upp det på måltider under dagen. Med katten som hetsäter, gör likadant med den. Ge den inte mer än vad hen får äta vid tillfället. Ni hade kollat lungorna? Har själv en fet katt hemma som flåsade mycket, trodde att han bara hade dålig kondition men det visar sig att han tyvärr har astma.

burmamys
11/24/15, 7:03 PM
#26

#24 ja då tänker vi på liknande sätt, att den som är osäker och "kräsen" får den tryggaste platsen, uppe på en bänk. Tror det blir bättre när han lärt sig att mattiderna gäller OCH att han faktiskt får äta ifred på bänken. Testa gärna att locka honom till matskålen, ge smakprov i handen så han kommer igång med att äta, det hjälpte Saga en del, även om velandet försvann helt först när det låg råa köttbitar i skålen. #25 ger också ett bra tips att kolla så flåsandet inte har medicinska orsaker.

mariesdotter
11/25/15, 12:16 PM
#27

Vi var hos veterinär och tog blodprover och röntgade lungorna, men allting var normalt. Däremot tyckte vet. att Franz (tjockisens) hjärta satt lite nära bröstbenet och tyckte att en hjärtscanning (heter det så?) var att rekommendera lite längre fram, men inget akut. Han menade mest att katten måste gå ner i vikt för att han inte ska bli ännu större och hjärtat riskerar att växa. Jag vet inte om "oxhjärta" är vanligt hos katter, men det där skrämde ju slag på en. Jag kan meddela att blötmaten inte är en hit här hemma för Franz, han äter ingenting av det, så honkatten är överlycklig när hon glufsar i sig båda portionerna… :P

Annons:
burmamys
11/25/15, 2:03 PM
#28

De flesta katter gillar inte att byta foder sådär på en gång, utan man får börja med att lägga en tesked blötmat i torrfodret, och när katten vänt sig vid det kan man öka andelen blötmat, i små steg. En del modiga katter kan acceptera snabbare byte till blötmat om de får pyttelite torrfodersmulor som smaksättning/ krydda på sin portion. Men de flesta kräver lååångsamt foderbyte.

mariesdotter
11/26/15, 10:06 AM
#29

Mina katter brukar få blötfoder som gottis så de är inte helt ovana, men han tröttnar på en gång när man ger flera dagar i rad, så då äter han typ bara en tugga och går därifrån sen. Jag har ju inte helt bytt ut torrfodret mot blötmaten än så han kanske äter mer när han verkligen är hungrig sen.

burmamys
11/26/15, 10:50 AM
#30

Ja torrfoder har ju en mer koncentrerad smak, så om han är van att smaka blötfoder som godis ibland, då kommer han säkert äta det om du tar bort allt torrfoder! =) Försök ta bort det helt från huset/ lägenheten så han inte längre känner doften utan förstår att det är helt slut. Så länge han känner doften av torrfoderpåsen så vet han ju att han kan få torrfoder om han vägrar blötfodret. =) Du kanske har ett förråd du kan ställa påsen i om du inte vill göra dig av med det på en gång? Erbjud gärna olika smaker på blötfodret så det inte blir enformigt.

mariesdotter
11/29/15, 12:49 PM
#31

Jag brukar köpa olika smaker men han är precis lika kräsen som jag, äter nästan ingenting. Fastän han är hungrig så vägrar han blötmaten även om torrfodret är slut i skålen sen länge (typ under nätterna). Det ska inte vara enkelt :)

mariesdotter
1/7/16, 10:38 PM
#32

Hej igen! Jag har lyckats få min hankatt (som denna tråd handlade om) att gå ner från 5,37 kg till 5 kg sen jag startade tråden - är det en bra takt att minska i vikt eller går det för fort? Man ser på honom över ryggen att han har gått ner, är inte lila bred, och så flåsar han inte så mycket när han springer. Han verkar ju må bra, så jag är jättenöjd, även om det, enligt vet., ska bort 1 kg till. Tycker ni att det går i lagom takt? :) Tacksam på förhand!

Björne33
1/8/16, 10:06 AM
#33

#32 Fantastiskt! Grattis, jag tycker det låter lagom.  Jag hoppas din hona också mår bra. Har ett liknande problem i sin vagga. Mamman till mina kattungar (nu kastrerad) åt för mycket kattungemat och är nu ganska tjock. Kattungehanen som jag har kvar verkar tävla med mamman om att vara först vid matskålarna och har även han, även om han ännu inte kan kallas tjock, gått upp för mycket i vikt.  Jag har faktiskt inte tänkt på att gå över helt till blötfoder ska prova det.  Jag trodde att det var mer socker i blötfodret än i torrfodret.  Jag har försökt med rått kött , men tyvärr verkar mina nuvarande katter inte gilla det (trots att mamman gladeligen sätter i sig en fågel om hon lyckas fånga den. Har hittat massor med fjädrar och bara benen kvar…)Hittills har jag bytt till M/D Hills, som jag hade till min diabeteskatt, inget socker eller spannmål och faktiskt ett foder som både min gamla katt och mina tre nuvarande gillar (inte fallet med andra bantningsfoder och ja, jag har kollat med veterinär att det är OK, ett väldigt bra foder för övrigt) Kanske jag tänkt fel, det kan vara bättre med foder de inte gillar;-).

Ska verkligen prova det här med bara blötfoder ifall min nuvarande strategi inte fungerar.

Björne33
1/8/16, 10:24 AM
#34

Ups, skrev fel. Gick ut och läste på påsen (Hills M/D) det finns tydligen vete i  fodret, så här står det:

Composition: Vegetable protein extracts, meat and animal derivatives, cereals, oil and fats, derivates of vegetable origins , mineral, Carbohydrate source: Wheat

Annons:
burmamys
1/8/16, 11:20 AM
#35

#32 Hurra!Skrattar Det går verkligen bra för er! 370 gram är 6,9% av 5370, dvs helt inom ett hälsosamt spann för viktminskning på en och en halv månad. Han går ner tillräckligt för att det ska märkas ordentlig skillnad, och det är absolut inte för snabbt. Bra jobbat!Tummen upp 

#33-34 Tyvärr är det så att ALLA torrfoder innehåller kolhydrater eftersom det behövs för att binda torrfoderkulorna. Vissa bättre torrfoder är iallafall fria från spannmål, däribland Porta 21 sensible, Acana, Orijen och några till.

Men det är mycket bättre om katten äter blötfoder, främst för att förebygga njursvikt och urinvägsproblem, som beror på att katten evolutionärt är ett ökendjur och därför har dålig törstreflex. Här kan du läsa hur jag gör när jag barfar, och lite info om varför det är bra för kattens hälsa:

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Bäst är om du kan barfa, det verkar ju som att honan självbarfar…? Att de föredrar torrfoder beror på den koncentrerade smaken. Som att be ett barn äta frukt istället för godis.  Annars är Mjau och Bozita mycket bra blötfoder. Även ZiwiPeaks, men det är dyrare.

Björne33
1/8/16, 11:45 AM
#36

Jag gissar att det du kallar att "bafar" är att ge katterna rått kött? Jag försökte med det innan jag köpte Hill fodret.Min diabeteskatt älskade det och fick bara rått kött samt torrfodret från Hill's (så att han fick i sig nödvändiga mineraler). Han föredrog det råa köttet och 2/3 av hans kost bestod av det. Så det första jag försökte var faktiskt att ge mina katter, särskilt mamman, rått kött , men tyvärr verkar hon inte vilja ha det om hon inte fångar det själv… Ska absolut läsa din artikel och se om du har några råd påvad man kan göra

Björne33
1/8/16, 11:56 AM
#37
mariesdotter
1/8/16, 10:13 PM
#38

Hihi, tack! Tycker han börjar bli så fin! :) jag har gett dem blötmat varje morgon och så har jag kört med veterinärtorrfoder (diet), för "tjockisen" tröttnar så himla fort på blötmat. Jag ger dock bara lite torrfoder, va 2-3 ggr/dag och då bara botten på måttet. Dessutom köpte jag in en sån där matskål som är som en "labyrint", så de måste pilla med tassen och därmed inte äter lika mycket. Tycker det funkar bra, faktiskt :) Honkatten är inbokad för kastrering i slutet av januari. Hon har blivit jättefin! Hon mår så bra både fysiskt och psykiskt (hoppas jag iaf) och har fått jäääättetjock päls, till skillnad från den stripiga, tunna pälsen (är långhårig) hon hade förut. Svansen ser ut som en dammvippa :P Fortsätter att kämpa på med blötmaten, killen har iaf börjat äta upp den mat han får i skålen så har ökat på mängden så sakteliga :)

mariesdotter
2/1/16, 8:56 PM
#39

Halloj igen, skulle behöva lite mer tips, om någon har lust att bidra :) Franz har blivit mycket duktigare på att äta blötmat (han vräker faktiskt i sig….) så nu får de två portionspåsar att dela på/dag (alltså 1 påse var/dag). De får liiiite torrfoder på kvällarna när jag lägger mig, mest för att jag ska få sova i fred :P Måste öka på blötmatsmängderna mycket långsam, för annars sätter han sig på tvären och det är först den senaste veckan han verkligen äter upp all mat i "andra omgången". Grejen är den att Franz älskar fisk. Fisk i alla varianter, men han tycker inte så mycket om annat kött. Jag har testat det mesta; kyckling/kalkon/anka, lamm, kanin, oxkött, lever (vilket djurslag nu det är från), men då äter han bara gelén. Blötmat i sås eller mousse gillar han inte, det ska vara gelé. Testade Mjaus burkar men de hatade han typ. Jag antar att han kanske inte får i sig alla näringsämnen bara genom att äta fisk, eller hur funkar det? Hur ska jag få honom att äta mer varierat? :)

nypisnina
2/2/16, 9:28 AM
#40

#39 Om du ger honom blötmat och lite torrisar på kvällen och fisk upptill så lär han få i sig det han behöver.
Min tjockaste katt där hemma får endast mjau blötmat 3 gånger om dagen och det är rätt små portioner, hon är ändå på gränsen att vara lite för tjock, jag tänker med på näringsinnehåll men veterinärerna säger att huvudsaken är att hon håller vikten, hon får gärna gå ner ytterligare och sådär.
Så hade jag varit du så hade jag fortsatt att ge som du gör. :-)

burmamys
2/2/16, 11:41 AM
#41

Så länge du ger kommersiellt foder med fisksmak så är det absolut ingen fara!🙂 Blötmat med fisksmak är inte samma sak som att äta fisk, det är oftast en grundmix av nötkött, gris och kyckling som används i alla olika smakerna, med en tillsats av små mängder kött och buljong av den köttsort som står på paketet. Bozita eller Mjau med fisksmak är det alltså väldigt lite fisk i. 

Katter är från början ökendjur och får bristsjukdomar om man ger dem en kost som består av mer än 25% fisk. Så om du ger fisk (rå eller kokt), håll det till under 25% av hans mat.

Tycker du gör ett jättebra jobb!❤️

Annons:
mariesdotter
2/2/16, 11:49 AM
#42

Tack så jättemycket! :) då fortsätter jag att utfodra honom som jag gör nu. Är så glad att han accepterar blötmaten och verkligen äter upp innehållet i skålen. Tack för stödet! :) ❤

[Saltpinne]
2/2/16, 11:52 AM
#43

Min största katt vägde ca 9 kilo för ett tag sen och ska enligt veterinären väga 6.5. Vi bantade honom med mjau burkmat. Gick väldigt smidigt och mycket hälsosammare för katten än bantningstorrfoder.

mariesdotter
2/2/16, 12:51 PM
#44

Jo det är klart att blötmat är bättre, men när ens katt inte är så förtjust i blötmat till att börja med så kan jag ju inte ta bort torrfodret hipp som happ. Det är därför jag har kört på en långsam utfasning av torrfodret och försiktigt ökat på mängden blötmat, för att han ska vänja sig vid att äta det istället för torrfoder.

Omorika
2/2/16, 1:14 PM
#45

Jag har iof en kattungen och en vuxen katt där den ena behöver begränsningar och den andra fri tillgång. SÅ jag har byggt en foderlåda med ett hål så bara den lill "smala " kommer in. SÅ den kan ha fri tillgång meda den andra har begränsningar. Utfodra också mycket med rått och då får stora mat 3 ggr /dag.

mariesdotter
2/2/16, 1:25 PM
#46

Fri tillgång är dessvärre inget alternativ här, då Franz ju ska gå ner i vikt och Isolde, som nyss kastrerades, är i perfekt hull och därmed ska behålla vikten. Blötmat känns ju därför som det bättre alternativet för oss. Just nu får de en halv portionspåse/var morgon och eftermiddag, ett litet "snack" mitt på dagen och så lite torrfoder på kvällen. Förhoppningen är att Franz ska acceptera att äta blötmat en gång på kvällen också, så att torrfodret helt kan tas bort :)

nightingales
2/2/16, 1:47 PM
#47

#41 Nej, det där med fisk stämmer inte, och rå fisk bör man inte ge över huvud taget.

Bra att du går över till blötmat, då kommer din katt med all sannolikhet gå ner i vikt. Rekommenderar dig att köpa en våg så du ser att katten går ner i vikt, så kan du väga dig själv med katten i famnen t.ex. Det finns även bra tabeller där du kan räkna ut hur mycket kalorier din katt behöver per dag och sedan väga upp maten, så den inte börjar gå upp i vikt igen utan att du märker det. Jag rekommenderar dig att sluta med torrfodret helt.

Maria
2/2/16, 1:49 PM
#48

Mina katter får fisk. Både rå och tillagad i alla fall en gång i veckan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
burmamys
2/2/16, 2:02 PM
#49

#47 vilket menar du inte stämmer om fisk? Och varför skulle man inte ge rå fisk? Bara nyfiken, länka gärna om du har någon källa till ditt påstående.🙂 

Jag har läst om fisk i olika källor, de flesta kopplade till barf. Läs gärna dessa (korta) trådar från Barf iFokus, tycker de sammanfattar en del iaf. Silvestris är uppfödare, och välutbildad och mycket kunnig i kattens näringslära samt etologi:

http://barf.ifokus.se/discussions/566f77fdce12c4657f000318-fisk

http://barf.ifokus.se/discussions/520de4fa8e0e742e600035a2-k-fisk

mariesdotter
2/2/16, 2:34 PM
#50

Hänvisar till mitt tidigare inlägg om torrfodret :) Jag har en våg, min kompis väger honom i famnen. Han gick ju ner 370 gram på lite mindre än 2 månader och har nu stått stilla på samma vikt i lite drygt 1 månad. Pratade med vet. om detta i samband med vaccination och hon sa att det är rätt vanligt att de går ner i vikt i början och sen stannar upp i viktminskningen (som hos vissa människor), men att det bara är att kämpa på och dra ner ännu mer på maten. Jag har fått rekommenderat kaloriintag av vet., att Franz ska äta 142 kcal/dag, men det var uträknat baserat på RC veterinär dietfoder (Satiety någonting) så vet inte riktigt vad det blir i blötmat… samma? Matematik är inte min starka sida, så tabeller av olika slag är välkommet :)

Omorika
2/2/16, 3:31 PM
#51

På kattstatus. se finns det en uträkning för kaloriintag (Kj) och i den finns det hur mycket Kj de finns i maju. http://www.kattstatus.se/sida97.html

Jag tror att de flesta blötmatar har ungefär samma näringsinnehåll typ.

mariesdotter
7/21/16, 1:12 PM
#52

Vet inte om det intresserar någon, men tänkte passa på att tacka för tips och råd ang. min hankatts bantning. Han har nu gått ner från 5.37 kg till 4.3 kg sen i november förra året. Han har t.o.m. fått en smäcker midja! Nu äter han enbart blötmat 3-4 gge/dag. Bara 300 gram kvar till målvikten, men han är så himla fin att jag känner att själva bantningen nu är avklarad. Vi fortsätter såhär med blötmat/färskfoder och ser om det, som en bonus, försvinner mer av vikten. Tack för all hjälp! :D

burmamys
7/21/16, 8:03 PM
#53

Åh vad roligt att det har gått så bra! 😃👍❤ Riktigt bra jobbat av er! 😊

Upp till toppen
Annons: