Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 739 ggr
molbojse
10/8/15, 9:30 AM

Blir med kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej på er alla kattägare!

Jag och min pojkvän blir med kattunge i slutet av månaden, och jag har lite frågor. Innan jag ringer och bokar en veterinärtid för kastrering, chippning, öronmärkning och vaccination vill jag självklart försäkra våran bebis. Jag har surfat runt på lite olika försäkringsbolag men blir inte klok på all text och får inte ihop jämförelser bolagen emellan så behöver er hjälp.

Det är en liten hankatt på 10 månader, till synes frisk, äter som han ska, leker med brorsan och är allmänt pigg. Just nu är han innekatt men då jag kommer flytta i slutet av oktober och lillkillen följer med så kommer han få bli utekatt istället då vi kommer bo i radhus.

Så, vilket försäkringsbolag rekommenderar ni?

Mamma har sin lilla hona försäkrad hos Folksam men har fått väldigt dåliga villkor så det gör mig osäker. Kollade Agrias hemsida med, men har noll koll på summor och sånt :(

Postar med lite bilder på monstret också :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Marinas Mix
10/8/15, 9:46 AM
#1

En viktig sak är att kolla om försäkringen täcker FORL, det gör inte Agrias.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

molbojse
10/8/15, 9:52 AM
#2

#1 Ah! Det tänkte jag inte ens på. Vad skulle du säga är bästa försäkringen då?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Marinas Mix
10/8/15, 9:58 AM
#3

Jag vet faktiskt inte. Jag har Agria på min dam och hon fick FORL förra året och fick dra ut flera tänder och det blev DYRT. Kolla med bolaget du har din hemförsäkring i dem kan ha en djurförsäkring och samlar man alla försäkringar på ett ställe kan man få rabatt. Tyvärr var min dam för gammal för att få teckna försäkring på hos det bolag där jag har hemförsäkringen, när de erbjöd kattförsäkringar.
Sedan kan det vara bra att kolla om de har en trygghetsförsäkring. Jag har det på min kisse, vilket innebär att om jag skulle råka ut för en olycka/sjukdom och inte kan ta hand om katten så täcker den 30 dagar på kattpensionat för kisse

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

molbojse
10/8/15, 10:26 AM
#4

Vi har Folksam då som mammas katt är försäkrad hos. Är fortfarande skriven hemma hos henne även om jag inte bor där. De avsade sig allt som rör den katten och mamma fick inte tillbaka en krona för veterinärbesöket vi gjorde, därför är jag lite skeptisk till Folksam. Hennes katt är dock hittekatt och ingen vet exakt hur gammal hon är, men uppskattat 5½ år nu.
Det kanske bli annorlunda med kattunge? Han är född 2014-12-31. Han har dock aldrig varit hos veterinären innan, så ingen aning om vad han kan ha för eventuella sjukdomar. Han verkar dock inte berörd av något utan beter sig som kattungar gör - studsar mellan golv och tak, smakar på allt och planterar om mina blommor.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
10/8/15, 10:30 AM
#5

Sen undrar jag också om det är bäst att försäkra katten innan jag går till veterinären med honom med allt som behöver göras, eller om det inte spelar någon roll? Läste just på Årstaklinikens hemsida att katten behöver göra en veterinärbesiktning innan försäkran.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Birmarag]
10/8/15, 11:53 AM
#6

Har agria och är nöjd! Bra självrisk och smidiga handläggare. Min kille har på kort tid genomgått flera undersökningar och operation och försäkringen har täckt en stor del av det för oss utan krångel.

Annons:
molbojse
10/8/15, 12:46 PM
#7

 #6 Det blev Agria på Plus :) Och nu har han tid för kastrering, chippning, tatuering och vaccination den 19:e.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Birmarag]
10/8/15, 4:05 PM
#8

#7 Ett tips är att du ser till att vara välförsäkrad. Pengarna försvinner snabbt om det är något. Vi har 50.000 + medicin tillägg + Liv

molbojse
10/9/15, 1:13 PM
#9

#8 han har nu medicintillägg, 50.000 i årsersättning, 25% rörlig självrisk och 1800 i fast självrisk. Glömde helt bort livförsäkring! Går det att teckna det i efterhand och trots att han är huskatt?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Therese
10/9/15, 1:18 PM
#10

Jag har den stora kattförsäkringen hos If, de täcker forl och de har endast en fast självrisk :) Självrisken ligger på 2500 och den är på 50.000 om jag inte minns fel.

molbojse
10/9/15, 6:07 PM
#11

#10 Okej :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: