Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1121 ggr
thea_eliasson
10/6/15, 4:29 PM

Finns det någon som kan låna ut en katt?

Vi skulle behöva låna en katt och prova om det går att skaffa katt även om vi har en allergiker… 🐱

Skulle kunna räcka med en vecka eller två❤️

Obs!!  Måste vara nära Skåne, nära Helsingborg!!❤️

Tacksam för snabba svar❤️

Annons:
Aleya
10/6/15, 4:38 PM
#1

Är det inte klokare att faktiskt låna katten du tänkt köpa? Detta för att man kan reagera olika på olika sorters katter som allergiker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

thea_eliasson
10/6/15, 4:41 PM
#2

Detta var ett bra tips Aleya men jag vill gärna ha flera alternativ☀️

thea_thea
10/6/15, 4:47 PM
#3

Hör av dig till en uppfödare av den rasen du är intresserad av och se om hen har en katt att låna ut en vecka eller så. 🙂

thea_eliasson
10/6/15, 4:49 PM
#4

Tackar!!❤️

annzoo
10/6/15, 7:19 PM
#5

Du har ju redan en tråd i ämnet http://katter.ifokus.se/discussions/56139cffce12c453730000d3-finns-det-lanekatt?discussions-1

Jag tror helt ärligt inte folk lånar ut katter hur som helst om det inte är någon form av kattvakt men då kan ni nog inte lämna tillbaka katten före avtalad tid. tex du passar katten då de åker på semester. Det bästa är väl att köpa en katt och göra upp med uppfödaren att lämna tillbaka katten om de inte fungera.  Är den som är allergiker barn hade jag avrått helt att skaffa katt.

Maria
10/6/15, 7:59 PM
#6

Det låter märkligt att utsätta katter för utlåning bara för att kolla allergi hos eventuella framtida kattägare.

Har du inga vänner med katt som ni kan umgås med intensivt och kanske sova över hos?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thea_eliasson
10/6/15, 8:17 PM
#7

Jag tog upp detta ämnet för att jag har hört att några har gjort detta men inte hittat något. Jag tog upp detta än en gång för att ingen svarade på den andra. Nej vi har ingen som vi känner som har katt, bara hund och detta kan faktiskt vara stor skillnad med allergi. Vi vill inte ta ett besked så vi måste lämna tillbaka katten av detta skälet.

Ominous
10/6/15, 8:44 PM
#8

Hade val varit bättre att köpa en begagnad kattsäng av någon, och köra ner fejset i och ta ett djupt andetag :D

Bästa är väl att kontakta en SERIÖS uppfödare*och förklara situationen, att du är osäker på allergi. Det finns säkert många som skulle dra sig för detta. Med seriös uppfödare menar jag med stamtavla och planerad avel. Jag skulle inte föreslå detta till någon med bondkatter, då de ofta är desperata med att bli av med katterna och i grund och botten oseriösa människor. Men hittar du en seriös uppfödare kan de ha förståelse och låta dig köpa katten på "prov". 

Då kan du dessutom vända dig till en uppfödare med en ras som generellt är allergivänlig, och passar som innekatt. Ragdoll har jag hört är allgerivänliga, men jag har inte jättebra koll på det eftersom jag inte är allergisk.

I wish I could write as mysterious as a cat

MonicaLagerquist
10/6/15, 9:20 PM
#9

Jag har vid ett flertal tillfällen lånat ut katter för provnosning. Tyvärr har det i alla fall inte fungerat. Jag har två raser som av många anses som allergivänliga. Nu har jag inga katter som passar för provnosning och jag bor på tok för långt bort. De katter som lånats ut har alla varit stabila kastrater som ej varit till salu. Så om man blivit kär i katten man lånat så har man inte kunnat köpa den.

Stolt ägare till fem La permer

fridelfina
10/6/15, 9:28 PM
#10

Lufsa runt på ett katthem ett par dagar och hjälp till med att mata, städa och leka med ett stort gäng katter så bör väl eventuella allergitendenser komma i dagen!

 
 

thea_eliasson
10/7/15, 7:23 PM
#11

Jag är jätte tacksam för alla bra svar!

micki78
10/8/15, 2:30 PM
#12

Vad jag skulle göra i din situation är att först och främst bestämma er för den katt ni vill ha, sedan berätta situationen, dvs att du vill kunna lämna tillbaka katten inom en eller två veckor om allergi uppstår. För jag tror det blir svårt att hitt någon som är villig att låna ut sin katt bara så där.

Ett annat alternativ är som många andra sagt, gå regelbundet  och besök ett katthem. Kela och umgås med katterna där. Har ni allergi så bör det uppstå ganska snart.

Upp till toppen
Annons: